Soms heb je als festivalorganisatie niet te kiezen en dan zegt het management: 'Nee, het wordt die dag en dat uur' (en soms verschuift dat een keer of 10).Geen idee hoe dit precies in z'n werk gaat bij grote festivals, maar met social media marketing heb je echt te maken met korte spikes, en dan is het weer rustig. Om mensen warm, enthousiast en wakker te houden zou je nu best elke dag 'iets' kunnen laten weten. Als RW om 8:00 iets aankondigt, al helemaal als dat een naam als Maneskin is, dan is die piek om 10:00 echt wel weer weg. Uiteraard hebben ze hier zelf de beste statistieken voor maar elke dag een naam zou marketing technisch gezien goed werken.
Ze hadden ook nu alles kunnen aankondigen, en dan deelt iedereen dat met zijn/haar vrienden, en eind van de week is 70% kwijt wat er ook alweer komt. Dat doet ticketverkoop niet ten goede. Echter is starten met een naam als Tool wel bijzonder, want de hype is momenteel toch wel een stuk minder dan gisteren. Had je Tool net voor de verkoop aangekondigd, dan doet een groot deel toch een impuls aankopen.
Elke dag een nieuwe naam is ook op korte termijn goed, maar dan heeft 90% van het publiek niet door wie of wat er nog op de affiche staat. Of nog erger, dan begint iedereen verschillende dingen te delen. Terwijl als je het bundelt (met een affiche), dan zal dat meer en sneller gedeeld worden of sneller reactie uit lokken. Meteen ook een pak minder werk in communicatie voor de organisatie.
Maar je mag er zeker van zijn dat de dag voor de ticketverkoop nog een aankondiging komt.