Er zijn zeker afspraken tussen de major festivals meestal is het de band die beslist als het bij een grote headliner gaat en anders het festival. Judas priest kon bvb al enkele weken geleden aangekondigd worden maar graspop heeft bewust gezegd te wachten tot na de eerste headliner. Maar zoals Tons of Rock en ifestival dat is allicht metallica die daarover beslist heeft om deze samen vrij te geven en wie weet de 24ste graspop?Ik vraag me ook altijd af of festivals van verschillende organisatoren rekening (kunnen) houden met elkaars aankondigingen.
Ik bedoel, hoe gaat dat dan überhaupt? Stuurt festival X dan naar festival Y (en Z, ...) de datums van hun geplande aankondigingen door, in de verwachting deze terug te krijgen? Wil je als festival dan wel dat risico nemen door zo in je kaarten te laten kijken? De kans dat die datums uitlekken is dan natuurlijk altijd aanwezig. Zeker GMM lijkt toch altijd heel voorzichtig te zijn daarmee.
Of zijn er toch bepaalde 'gentlemen's agreements' tussen diverse festivals, waar men blind op kan vertrouwen?
Doorgaans kondigen grotere festivals niet op dezelfde dag aan, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn (zoals Loek al zegt komt het wel soms voor).