Graspop Metal Meeting 2024

saurus

Dagopener
4 feb 2019
550
652
Ik vraag me ook altijd af of festivals van verschillende organisatoren rekening (kunnen) houden met elkaars aankondigingen.
Ik bedoel, hoe gaat dat dan überhaupt? Stuurt festival X dan naar festival Y (en Z, ...) de datums van hun geplande aankondigingen door, in de verwachting deze terug te krijgen? Wil je als festival dan wel dat risico nemen door zo in je kaarten te laten kijken? De kans dat die datums uitlekken is dan natuurlijk altijd aanwezig. Zeker GMM lijkt toch altijd heel voorzichtig te zijn daarmee.

Of zijn er toch bepaalde 'gentlemen's agreements' tussen diverse festivals, waar men blind op kan vertrouwen?
Doorgaans kondigen grotere festivals niet op dezelfde dag aan, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn (zoals Loek al zegt komt het wel soms voor).
Er zijn zeker afspraken tussen de major festivals meestal is het de band die beslist als het bij een grote headliner gaat en anders het festival. Judas priest kon bvb al enkele weken geleden aangekondigd worden maar graspop heeft bewust gezegd te wachten tot na de eerste headliner. Maar zoals Tons of Rock en ifestival dat is allicht metallica die daarover beslist heeft om deze samen vrij te geven en wie weet de 24ste graspop?
 
  • Thinking
Waarderingen: MetalLimbo

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.790
7.638
Five Finger vind ik erg matig als headliner. Judas Priest is ook niet mijn ding. Nee gaat geen 4 dagen worden.

Weet niet wat je over Tool hebt gezegd, maar als de andere 3 dagen (inclusief Tool-dag) verder volledig prima zijn, dan is een combi-ticket wel voordeliger dan 3 dagtickets.

morgen BMTH ! vraag me af als die solo aangekondigd worden of als er ook een north headliner zal bij staan
Verder ook wel een bijzondere keuze om FFDP en JP samen aan te kondigen, terwijl Tool gister de enige naam was. Duidt er in mijn ogen op dat ze bij Tool niet echt een headliner ernaast gaan zetten, maar dus inderdaad een band als Dropkick Murphy's.

Zou morgen weer de dag zijn? En overmorgen? Een weekje headliners Graspop headliner-aankondigingen consumeren zou ik best leuk vinden!

Deze aankondiging bevestigt wel de rode draad hier op het forum van de afgelopen weken/maanden. Judas Priest is geen (of niet meer) de grote headliner van de dag, want ze staan ondeer FFDP op de aankondiging en als North afsluiter. Maar het zegt misschien ook iets over hoe Graspop over zowel FFDP als Priest denkt (voornamelijk FFDP denk ik dan). Niet groot genoeg om los aan te kondigen. Al kan ik ook mee gaan in de post van iemand anders over dat de boekers van alle headliners zullen denken dat ze het goed hebben gedaan.

Stop daar nog bv. Saxon en Uriah Heep bij, en je hebt weer een mooie 'oudjes-dag' (wat de zondag toch doorgaans een beetje is op GMM).
En dat zeg ik met alle respect, want ik zou de meeste van deze bands waarschijnlijk zelf gaan bekijken.
Sowieso Uriah Heep, maar ook Scorpions, daar heb ik gewoon een zwak voor, maar misschien is dat wel mijn zwakte.. ;)
Wat dus weer mijn stelling kracht bij zet dat de zondag standaard de rollatordag is. Dat er dan gedurende andere dagen van de week ook wat rollators te vinden zijn sluit de stelling niet per se uit natuurlijk ;);)
Zondag is geen rollator dag
Avenged Sevenfold gaat gewoon lekker het festival afsluiten.
Anders staan er straks weer maar 10 mensen als het vuurwerk af gaat, net als dit jaar

Nee, nee, ja.
De zondag is niet standaard de rollatordag... Dat afgelopen editie toevallig Motley Crue en Def Leppard de zondag afsloten en er nog wat bijpassende bands bij stonden, betekent niet dat elke editie zondag de rollatordag is. De edities ervoor is het altijd gewoon goed verspreid geweest, anders was ik elk jaar alleen de zondag aanwezig en had ik nooit een combi-ticket gehad.

Als je gewoon de zaterdag van het jaar ervoor eens vergelijkt met de zondag, dan is daar de zaterdag bijvoorbeeld toch echt veel meer de "rollator-dag" van het festival geweest. Om even heel kort door de bocht te gaan, kan je - op Majestica na - heel de South Stage van de zaterdag 2022 in het bejaardentehuis stoppen. Gaat je daar op de zondag niet lukken. Vergelijkbaar in 2019 doen de vrijdag en de zondag ook niet veel voor elkaar onder.
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
550
652
Dat hoop ik stiekem, maar ik vrees dat indien ze komen, het maar voor één avond zal zijn. Metallica speelt zelden nog 3 concerten op 5 of 6 dagen tijd. München en Milaan zijn wel in die tijdspanne. De afstand tussen beide steden is geen onoverkomelijk probleem. Tussen Oslo en het weekend van Hellfest zit ook maar 2 en 4 dagen. Aangezien ze geen eigen podium nodig hebben op Hellfest, zal de afstand ook geen probleem zijn. En ze kunnen van Oslo vliegen naar Nantes of Parijs.

Maar ook tijdens het weekend van Graspop zijn ze nog vrij, dus een dag Graspop, en een dag Hellfest behoren tot de mogelijkheid.
Ze hebben vorig jaar natuurlijk wel in Parijs gespeeld maar niet in Belgie
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
550
652
Sorry, met alle respect, maar dit soort redenaties krijg ik nou echt jeuk van..
Alsof ze bij Live Nation ervanuit gaan dat ze slechte headliners boeken.
Dat is zoals een kok die van zichzelf weet dat zijn hoofdgerecht niet te vreten is, en daarom maar een zo lekker mogelijk toetje serveert.. ;)
Nee tuurlijk niet het was ook maar een eigen grapje maneskin is overal headliner, en ze zullen er zeker terecht staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.790
7.638
Feit is dat we het pas 100% zeker weten als alle headliners bekend zijn.

Voorstel:
T-shirt's voor 2024, 2 opties
  1. Metallica komt: "It happened!"
  2. Metallica komt niet: "Told you so"

Je kan er ook vanuit gaan dat Jimmy gewoon al weet welke aankondigingen voor morgen en overmorgen gepland staan. Vertrouw de medemens.
 
  • Leuk
Waarderingen: scheep

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.438
6.833
Deze aankondiging bevestigt wel de rode draad hier op het forum van de afgelopen weken/maanden. Judas Priest is geen (of niet meer) de grote headliner van de dag, want ze staan ondeer FFDP op de aankondiging en als North afsluiter. Maar het zegt misschien ook iets over hoe Graspop over zowel FFDP als Priest denkt (voornamelijk FFDP denk ik dan). Niet groot genoeg om los aan te kondigen. Al kan ik ook mee gaan in de post van iemand anders over dat de boekers van alle headliners zullen denken dat ze het goed hebben gedaan.
Ja inderdaad. En eigenlijk vind ik dit een hele goede zaak. Ik heb zelf dan weer weinig met FFDP, maar ik hoop wel echt dat zij de headlinerstatus gaan waarmaken, zoals PWD, Gojira en Sabaton dat eerder ook al deden. Dat hebben we allemaal nodig om het bestaansrecht van onze geliefde metalfestivals te garanderen.

Dus ondanks dat ik zelf waarschijnlijk op zoek ga naar een alternatief in de Marquee, van mijn kant wel een welgemeend 'Hup FFDP!'. Blaas iedereen van z'n sokken die vrijdag!
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Maar het zegt misschien ook iets over hoe Graspop over zowel FFDP als Priest denkt (voornamelijk FFDP denk ik dan). Niet groot genoeg om los aan te kondigen. Al kan ik ook mee gaan in de post van iemand anders over dat de boekers van alle headliners zullen denken dat ze het goed hebben gedaan.
Als 2 festivals de M-band (durf ze niet meer te noemen) aankondigen en jij moet op hetzelfde tijdstip met de support act als headliner en Judas Priest komen... dan weet je zelf ook wel dat je ergens een klein foutje gemaakt hebt.
 

Dovytn

Randprogramma
9 dec 2022
140
315
Ik vrees dat we NOFX mogen afschrijven voor Graspop, zou een leuke Jupkes stage afsluiter geweest zijn, maar de data van hun Final EU tour liggen net iets te vroeg vrees ik.

Vooral spijtig ook dat er geen BE datum is.

402078761_719044326920847_6689998079249466254_n.jpg
 
  • Leuk
  • Confetti
Waarderingen: TNFke en festivalryo

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.790
7.638
Als 2 festivals de M-band (durf ze niet meer te noemen) aankondigen en jij moet op hetzelfde tijdstip met de support act als headliner en Judas Priest komen... dan weet je zelf ook wel dat je ergens een klein foutje gemaakt hebt.

Judas Priest en FFDP zijn gewoon logische, prima namen. Ik zie geen fout hierin. Samen met de verwachting van BMTH, A7x en nog 2 onbekenden, heb je gewoon een zeer solide bovenkant van het affiche.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
Als 2 festivals de M-band (durf ze niet meer te noemen) aankondigen en jij moet op hetzelfde tijdstip met de support act als headliner en Judas Priest komen... dan weet je zelf ook wel dat je ergens een klein foutje gemaakt hebt.
De vraag is wel hoeveel mensen in Nederland en België er nou effectief zullen weten dat een of ander festival in Oslo Metallica én Tool op de affiche heeft staan.

Maar inderdaad, het lijkt wel een vervelende samenloop van omstandigheden welke de organisatie het liefst zou hebben vermeden. Dan vandaag maar een andere dag aankondigen en op een later moment de aankondiging van nu.
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
230
398
Zo snel ja? Ik zat er zelf ook wel gelijk bij maar had geen last van een wachtrij oid dus ik ging ervanuit dat het wel op zn minst een paar uur zou duren.
Ik zat in de wachtrij en alles was al verkocht😂. Toen kwam er na veel refreshen weer 2 vrij en toen heb ik gelijk geboekt.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Mijn gok is dan Parkway Drive en BMTH op zaterdag en Avenged Sevenfold op zondag met nog een band.
Nu zou ik uiteraard absoluut geen problemen hebben met PW op herhaling, maar is er een gegronde reden om dat aan te nemen (wellicht heb ik iets gemist)?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Als ze op volgorde van de dagen gaan aankondigen (is dit überhaupt een standaard die GMM hanteert?)
Nee.
zouden morgen A7X en BMTH aangekondigd worden? Hint voor A7X voor zaterdag is gegeven (al hebben ze het hele GMM weekend nog vrij), daarnaast lijkt BMTH voor zaterdag ook al redelijk zeker zijn. Zou zondag dan Scorpions en Deep Purple zijn? Of zouden ze dan toch andere combinaties gaan maken tussen 'oude' en 'nieuwe' headliners? Want zowel A7X als BMTH komen in aanmerking voor dé headliner van de dag denk ik.
A7X boven BMTH lijkt me het meest logisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: mvl1980

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Ja inderdaad. En eigenlijk vind ik dit een hele goede zaak. Ik heb zelf dan weer weinig met FFDP, maar ik hoop wel echt dat zij de headlinerstatus gaan waarmaken, zoals PWD, Gojira en Sabaton dat eerder ook al deden. Dat hebben we allemaal nodig om het bestaansrecht van onze geliefde metalfestivals te garanderen.

Ja, maar er is voor mij wel 1 belangrijk woordje verschil. PWD, Gojira en Sabaton hebben de stap vooruit gezet dankzij hun live-reputatie, 5FDP doet dat ondanks hun live-reputatie. En dat ene woordje maakt wel een wereld van verschil.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
De vraag is wel hoeveel mensen in Nederland en België er nou effectief zullen weten dat een of ander festival in Oslo Metallica én Tool op de affiche heeft staan.
Waarschijnlijk alleen mensen die er echt mee bezig. In ieder geval wil ik nooit meer de uitspraak zien dat de M-band te duur zou zijn, want het Italiaanse equivalent van de Lokerse Feesten is het nu zelfs gelukt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken