Graspop Metal Meeting 2024

Overigens, respect voor jullie leaks, maar wat is er gebeurd met het Metallica plan? Ik zie ze nergens op jullie 'ik denk dat dit het wordt' lijstjes meer... Terwijl het toch zo'n reële optie was?
Dat was het vorig jaar ook (misschien nog wel meer).. 🤷‍♂️

In de mail van Metallica over hun nieuwe shows staat onderaan dit:

Additional acts at both festivals will be announced in the coming weeks. You might also want to keep your eye on Metallica.com for additional summer updates… we might just be adding two more stops (major hint!!) by the end of the month.

Er komen dus nog 2 extra Europese datums! Als Jimmy gelijk heeft dan waarschijnlijk toch een aparte Werchter?

• Leuk
Waarderingen: Kneuzer
De reacties op de socials zijn toch wel overwegend positief. Op eentje na, maar deze vind ik gewoon ronduit grappig:

How can you justify putting ffdp at the same spot as the metal gods! This is just unrespectful and you're making yourself looking ridiculous!

Die metal goden zijn toch ook ergens begonnen in het verleden zou ik dan denken. Misschien plaatsen we over 15 a 20 jaar FFDP ook wel tussen de groten der aarde. Het is niet dat de bandleden nou al zo vreselijk oud zijn.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Voor mij is het in elk geval zo, ik kijk dag per dag wat er op de affiche staat en of ik die dag voldoende heb dat ik wil zien/ontdekken.
Als je de keuze moet laten afhangen enkel en alleen van de headliners

Het grappige is dat dit elk jaar gewoon opnieuw terugkomt en er elk jaar gewoon een uitverkocht festival is.
Smaken kunnen we niet over discussiëren natuurlijk, maar om na 3 bands al conclusies te trekken is misschien nog wat te vroeg.

Eind deze week zullen we al héél wat slimmer zijn ;)
De zondag was vorig jaar niet uitverkocht toch,? Alleen hebben ze dat zo op het laatste moment maar ip de site gezet omdat er geen kaarten meer werden verkocht. Overigens was iedere dag vorig jaar best sterk met goed verkopende artiesten. Of bands die een enorme hype hadden zoals Helmut in de tent en LS op zondag.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Hoezo? Tool is mijn favoriete band, die kosten sowieso al 100 €. En als er nog 20/30 andere top-bands in de Marquee of Metal Dome (of wat lager op de mains) spelen, heb ik toch gewoon een even goed weekend als iemand wel voor de headliners gaat? En blijft het stukken goedkoper dan alles apart gaan zien. Is me niet geheel duidelijk wat daar pijnlijk aan is.
Ja dan wel. Maar er is wel een verschil tussen een headliner niet skippen of favoriete band. Ik zit vaak ook bij de helft van de headliners ergens in het gras te kijken, maar ik ga er niet apart voor naar een show. Ook zit er voor mij wel een verschil tussen andere top-bands die ik mee pak 'omdat ik er toch al ben' of bands die ik HEEL GRAAG wil zien. En ik geloof zeker dat er wel 20/30 andere top bands tussen zullen staan. Maar als 20 daar van er ook al in 2022 waren, dan weet ik niet of mij dat warm maakt voor een weekend ticket.

Still weird that literally every festival at this point is able to book them, except for Graspop. Did Peter van Geel maybe talk shit about Lars' drumming or something?
(hier ook een reactie van iemand die al 2 jaar meeleest maar nog nooit wat gezegd heeft - hallo allemaal!)

Er vanuit gaande dat wat Jimmywe zegt klopt: Wat ik vooral raar vind is de keuze van het management van Metallica om te proberen een stand-alone show neer te zetten in ongeveer hetzelfde weekend als dat ze risicoloos de band op graspop kunnen zetten. Een stand-alone show heeft een vergunning nodig (geen idee of het mogelijk is in Belgie om een one-off vergunning te krijgen voor een show met enkele tien-duizenden mensen met nog een maand of 6 te gaan?), politie-inzet, een hele organisatie, etc. Waarbij ze dan uiteindelijk de concurrentie aan zullen gaan met Graspop zelf, aangezien sommige mensen toch de keuze zullen moeten maken voor OF Metallica OF Graspop vanuit financieel oogpunt ... erg vreemd om die koers te varen, en is dat dan puur omdat er meer te verdienen is door zelf een show te doen ipv op een festival te spelen? Maar als dat laatste klopt, waarom dan alleen in Belgie die aanpak kiezen en niet overal?
Anyhow... zelf blij met (weer) Priest, altijd mooi. Tool goede boeking voor Graspop en veel mensen zijn er terecht blij mee, maar mij doen ze niet zo veel

De reacties op de socials zijn toch wel overwegend positief. Op eentje na, maar deze vind ik gewoon ronduit grappig:

How can you justify putting ffdp at the same spot as the metal gods! This is just unrespectful and you're making yourself looking ridiculous!

Die metal goden zijn toch ook ergens begonnen in het verleden zou ik dan denken. Misschien plaatsen we over 15 a 20 jaar FFDP ook wel tussen de groten der aarde. Het is niet dat de bandleden nou al zo vreselijk oud zijn.
Nou ja in zoverre kan ik het wel volgen dat Graspop het voorprogramma van een headliner op een ander festival als headliner neerzet. Wat dus blijkbaar aangeeft hoe weinig echte headliners er touren. JP is oo geen HL meer inmiddels stonden 2 jaar geleden nog wel voor Korn een MS af te sluiten ( toegegeven) Of al het geld is op aan Tool😂 ( ik weet niet wat er destijds naast Rammstein aan headliners was geboekt maar dat zullen ook geen hele dure geweest zijn?)

Als Graspop iedere dag een headliner wilt droppen, dan doen ze dat gewoon
Ze hebben al vaker op dezelfde dag aangekondigd als Alcatraz
Een hele grote drop met 100 namen zullen ze misschien wel een losse aankodiging willen om meer aandacht naar zich toe te hlaen, maar voor een losse headliner zie ik het wel gebeuren.
Ik vraag me ook altijd af of festivals van verschillende organisatoren rekening (kunnen) houden met elkaars aankondigingen.
Ik bedoel, hoe gaat dat dan überhaupt? Stuurt festival X dan naar festival Y (en Z, ...) de datums van hun geplande aankondigingen door, in de verwachting deze terug te krijgen? Wil je als festival dan wel dat risico nemen door zo in je kaarten te laten kijken? De kans dat die datums uitlekken is dan natuurlijk altijd aanwezig. Zeker GMM lijkt toch altijd heel voorzichtig te zijn daarmee.

Of zijn er toch bepaalde 'gentlemen's agreements' tussen diverse festivals, waar men blind op kan vertrouwen?
Doorgaans kondigen grotere festivals niet op dezelfde dag aan, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn (zoals Loek al zegt komt het wel soms voor).

Voor de prijs van €300+ is voor een goede undercard gaan en 6 headliners skippen toch wel een beetje pijnlijk.
Niet 100% mee akkoord.
In mijn perspectief (zeker niet de juiste ;) ) zijn de HL eerder om de dagtickets extra te doen verkopen.
Goede HL'ers verkopen natuurlijk ook veel combitickets, dat weet ik ook ;)

Maar persoonlijk kijk ik net als @Black Hammer. Als ik elke dag redelijk wat (7-10) undercard bands wil zien en 1 HL of een Jupiler Stage, Marquee of Metal Dome HL wil zien kom ik 40+ bands uit die ik dat weekend wil zien. Omgerekend is dat < 10€ per band. Dat lijkt me toch al mooi persoonlijk, waar kan je nog voor minder dan 10€ een band zien op je lokaal café na?
Maar ik weet goed dat lang niet iedereen zo redeneert. Veel mensen kijken naar de HL en slenteren de dag wat rond tot ze hun grote naam kunnen gaan zien. Ook prima natuurlijk maar dan snap ik je punt van 8 goede HL'ers ook meer :)

Ik geloof Jimmy dat Metallica nu definitief uitgesloten is, maar ik vind dat toch wel zéér bizar.

Als je deze al niet kan binnenkoppen:
- spelen losse shows op festivals
- nog nergens in BE of NL aangekondigd
- kan perfect in hun planning
- gmm heeft er zeker nog het budget voor (ja, ik ga nu handig door op de aankondiging van vandaag)

Dan kunnen we wel definitief zeggen dat ze nooit op GMM zullen staan, zeker?
TW Classic heeft vorig jaar met Bruce Springsteen mooi wat opgeleverd denk ik om Graspop voor te zijn(?)

2 dagen Hellfest.
Dat hoop ik stiekem, maar ik vrees dat indien ze komen, het maar voor één avond zal zijn. Metallica speelt zelden nog 3 concerten op 5 of 6 dagen tijd. München en Milaan zijn wel in die tijdspanne. De afstand tussen beide steden is geen onoverkomelijk probleem. Tussen Oslo en het weekend van Hellfest zit ook maar 2 en 4 dagen. Aangezien ze geen eigen podium nodig hebben op Hellfest, zal de afstand ook geen probleem zijn. En ze kunnen van Oslo vliegen naar Nantes of Parijs.

Maar ook tijdens het weekend van Graspop zijn ze nog vrij, dus een dag Graspop, en een dag Hellfest behoren tot de mogelijkheid.

• Leuk
Waarderingen: nepticot
Werchter is om 8u geweest dus 10u kan perfect voor graspop denk dat live nation gerust nog wel een naam zou willen lossen vandaag na maneskin om de mensen toch nog een positieve naam te geven vandaag weliswaar voor een ander festival.
Sorry, met alle respect, maar dit soort redenaties krijg ik nou echt jeuk van..
Alsof ze bij Live Nation ervanuit gaan dat ze slechte headliners boeken.
Dat is zoals een kok die van zichzelf weet dat zijn hoofdgerecht niet te vreten is, en daarom maar een zo lekker mogelijk toetje serveert.. ;)

Ben benieuwd wat ze morgen voor zaterdag gaan aankondigen. 5FDP en JP zijn niet aan mij besteed maar wel twee terechte namen om te boeken, en volledig verwacht. Geeft de ruimte om de tenten af te schuimen op vrijdagavond of wat eerder te stoppen na de nachtelijke Tool hoogmis.
Volgens Jimmywe is het morgen tijd voor een 'Nightmare' ;)

als het morgen BMTH south en A7X north is ben ik wel bnieuwd wat die laatste headliner dan gaat worden.

Qotsa? of gaan die main 2 zijn?

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Users who are viewing this thread