Graspop Metal Meeting 2024

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.190
3.018
Is er dan eigenlijk een Sfeerbeheerder die wél kan volgen in dit draadje?
(niet dat dat nodig was/is)
Nog een mod checking in! Ik denk dat het team genoeg ogen heeft om het meeste hier wel op te vangen, alhoewel dat af en toe een uitdaging is inderdaad. Ik denk niet dat er iemand is van sfeerbeheer die echt alles hier leest. De rest van het forum passeert sowieso wel elke dag volledig op mijn scherm.

Zoals jullie weten, hebben we eerder dit jaar een poging gedaan om enkele van de frustraties hier te verhelpen met de oprichting van de Metal Hub. Dat lijkt gedeeltelijk effect te hebben dus bij deze nog eens een warme oproep om die te blijven gebruiken. Persoonlijk volg ik de metal hub ook actiever dan dit topic. Maar zoals toen ook gezegd: uiteindelijk blijft een vorm van zelfdiscipline nodig en gaan wij als sfeerbeheer hier niet elke offtopic discussie verplaatsen of duplicate posts verwijderen. Het forum is van jullie :)
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Deze vraag van je kan ik wel even voor je oplossen. Jij bent nieuw sinds dit jaar toch?
We hebben vorig jaar echt ontzettend veel hoop gehad op Metallica, alle tekenen zaten goed, net op werchter geweest, kwamen terug naar Europa, Graspop kondigde aan naar 4 dagen te gaan. En dan werd duidelijk dat het er wéér niet van ging komen. Ik denk dat de meesten sindsdien gewoon iets hebben 'de kans is nihil, dus als ze komen zien we het dan wel, maar all hope is gone'.
Eerdere jaren vooral af zitten kijken zo af en toe. Nu inderdaad pas actief. Ik snap inderdaad dat je daardoor de hoop verliest. Echter valt of staat het festival voor mij niet bij 1 band en zal ik er geen traan om laten als ze niet komen. Het is vooral dat ik het Graspop (en ons) heel erg gun en het ook maar vreemd vind dat ze vrijwel elk groot Europees festival gehad hebben, behalve dan Graspop. En met Iron Maiden en Slayer in je eerste editie, is GMM toch nooit een klein festival geweest.

Maar om maar wat constructief bij te dragen: Fajtfest Tsjechië komt met While She Sleeps als headliner. Die kunnen we dus ook verwachten? En Tankard 2 weken voor GMM op Bavarian Battle Open Air. Is er tenminste nog iets van Thrash aanwezig hopelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Misschien een goed idee om elkaar al warm te maken voor de onofficieel bevestigde namen? (Rotting Christ, Bury Tomorrow, Vltimas)

Rotting Christ is voor mij de eerste band waar ik erg naar uitkijk! 2024 zal de 4e keer worden dat zij op Graspop staan, hun laatste passage was in 2017. Hun sound is een mid-tempo mengelmoes van voornamelijk black metal met andere stijlen zoals doom, heavy en death metal, waarin ook symfonische elementen worden verwerkt. Ik verwacht een mooie plek in de Marquee eind van de middag/begin van de avond voor deze Grieken.

Ik heb een blik geworpen op hun laatste setlists om daar wat nummers uit te kiezen. Hun laatste album stamt uit 2019 en daarvan zal toch zeker wel dit nummer (met een geweldige intro, riff en solo!) weer geïncludeerd worden:

Rotting Christ timmert al sinds 1987 aan de weg naar de hel, maar de eerste LP komt pas uit in 1993. De eerste 3 platen ken ik zelf het best en beschouw ik als klassiekers. Gelukkig komen er altijd wat nummers uit dit gedeelte van de discografie terug in de setlist, met als absolute setlist staple het bezwerende 'Non Serviam' (latijn voor 'ik zal niet dienen') van het gelijknamige album uit 1994:

Een van mijn persoonlijke favorieten waarvan ik hoop dat het weer in de setlist (terug)komt:
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.364
5.955
Misschien een goed idee om elkaar al warm te maken voor de onofficieel bevestigde namen? (Rotting Christ, Bury Tomorrow, Vltimas)

Rotting Christ is voor mij de eerste band waar ik erg naar uitkijk! 2024 zal de 4e keer worden dat zij op Graspop staan, hun laatste passage was in 2017. Hun sound is een mid-tempo mengelmoes van voornamelijk black metal met andere stijlen zoals doom, heavy en death metal, waarin ook symfonische elementen worden verwerkt. Ik verwacht een mooie plek in de Marquee eind van de middag/begin van de avond voor deze Grieken.

Ik heb een blik geworpen op hun laatste setlists om daar wat nummers uit te kiezen. Hun laatste album stamt uit 2019 en daarvan zal toch zeker wel dit nummer (met een geweldige intro, riff en solo!) weer geïncludeerd worden:

Rotting Christ timmert al sinds 1987 aan de weg naar de hel, maar de eerste LP komt pas uit in 1993. De eerste 3 platen ken ik zelf het best en beschouw ik als klassiekers. Gelukkig komen er altijd wat nummers uit dit gedeelte van de discografie terug in de setlist, met als absolute setlist staple het bezwerende 'Non Serviam' (latijn voor 'ik zal niet dienen') van het gelijknamige album uit 1994:

Een van mijn persoonlijke favorieten waarvan ik hoop dat het weer in de setlist (terug)komt:
Mooi voorschot op het nieuwe band introductie topic voor deze editie! Dat vond ik afgelopen jaar echt een doorslaand succes, super leuk om te schrijven én te lezen, dus dit stemt mij alweer helemaal vrolijk 😁

Edit: en inmiddels de nummers ook geluisterd, heel erg nice. Deze undercard leaks zijn het enige wat mijn hoop op een mooie line up nog omhoog houdt. Naast het Tool gerucht natuurlijk, maar dat is eerst zien, dan geloven...
 
Laatst bewerkt:

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Mooi voorschot op het nieuwe band introductie topic voor deze editie! Dat vond ik afgelopen jaar echt een doorslaand succes, super leuk om te schrijven én te lezen, dus dit stemt mij alweer helemaal vrolijk 😁
De periode dat het forum echt opleeft en de hype wordt opgebouwd tot ongekende hoogtes! Veel zin in een 2024-editie van dat topic!
 

festivalryo

Support act
9 feb 2019
832
1.617
I don't think this has been shared yet but Scorpions are playing a show in Breisach (Southern Germany) on July 6th. So far their only European date was the Wacken show in early August but knowing that they'll tour Europe as soon as early July makes them a serious candidate for Dessel.
 

BraveNewWorld

Playlistbediener
6 nov 2023
10
10
Do you think Tool and Metallica is too expensive?
I mean they would have had Iron Maiden and Aerosmith in 2022. They should not be cheaper?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.709
7.506
Do you think Tool and Metallica is too expensive?
I mean they would have had Iron Maiden and Aerosmith in 2022. They should not be cheaper?

Aerosmith zal wel vergelijkbare prijsklasse zijn, maar Iron Maiden schat ik iets goedkoper in ten opzichte van Metallica. Tool geen idee.
Maar dat zou geen probleem moeten zijn, Metallica is naar het schijnt nooit afgeketst op budget.

Tool is nu relatief realistisch, Metallica blijft een wens van velen vooral
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.364
5.955
Aerosmith zal wel vergelijkbare prijsklasse zijn, maar Iron Maiden schat ik iets goedkoper in ten opzichte van Metallica. Tool geen idee.
Maar dat zou geen probleem moeten zijn, Metallica is naar het schijnt nooit afgeketst op budget.

Tool is nu relatief realistisch, Metallica blijft een wens van velen vooral
Ik denk dat Tool duurder is dan Maiden en Metallica duurder is dan Aerosmith, persoonlijk. Dus totale pakket zeker duurder.

Maar los van prijs inderdaad gewoon super onwaarschijnlijk, Tool zou al een buitenkansje zijn, de kans op Metallica daar óók nog eens bij voelt echt astronomisch klein.
 

BraveNewWorld

Playlistbediener
6 nov 2023
10
10
Aerosmith zal wel vergelijkbare prijsklasse zijn, maar Iron Maiden schat ik iets goedkoper in ten opzichte van Metallica. Tool geen idee.
Maar dat zou geen probleem moeten zijn, Metallica is naar het schijnt nooit afgeketst op budget.

Tool is nu relatief realistisch, Metallica blijft een wens van velen vooral
If Metallica is playing Hellfest, why not Graspop, if budget is not the issue?
Last year Tool played arenas in Germany, comparable to Slipknot maybe. Metallica as a big stadium act like Guns n Roses. Therefore, Metallica - Tool maybe similar to Gunners - Slipknot? Mötley Crüe - Def Lepard was not cheap either, I guess.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.709
7.506
If Metallica is playing Hellfest, why not Graspop, if budget is not the issue?
Last year Tool played arenas in Germany, comparable to Slipknot maybe. Metallica as a big stadium act like Guns n Roses. Therefore, Metallica - Tool maybe similar to Gunners - Slipknot? Mötley Crüe - Def Lepard was not cheap either, I guess.

Omdat Jimmy hier aangaf dat er geen sprake was van Metallica op Graspop, op dat moment van spreken. En dan kan je ervan uitgaan dat het klopt
 

BraveNewWorld

Playlistbediener
6 nov 2023
10
10
Omdat Jimmy hier aangaf dat er geen sprake was van Metallica op Graspop, op dat moment van spreken. En dan kan je ervan uitgaan dat het klopt
That's a pitty, I didn't know.
So, kind of realistic rumours for the big slots:

Tool, Avenged Sevenfold, Judas Priest, Bring Me the Horizon, Deep Purple/ Scorpions, Queens of the Stone Age, Alice Cooper, Corey Taylor, Bruce Dickinson?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken