Graspop Metal Meeting 2023

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Hier lukt het altijd best goed om de festivalplanning te volgen, maar dat is ook makkelijk als de planning eigenlijk alleen de musts bevat, de donderdag bijvoorbeeld:

Beast in Black (gevolgd door Mammoth WVH)

twee uur pauze / opvullen

Epica

twee uur pauze / opvullen
(Alter Bridge beetje rustig aan ergens in het gras)

Ghost
Guns N Roses
Ja, zo kan ik het ook.. :ROFLMAO:šŸ˜œ

Ik begrijp natuurlijk dat er ook mensen zijn die met een handjevol bands heel gelukkig kunnen zijn op een festivaldag (sommigen gaan wellicht zelfs maar voor Ć©Ć©n band).
En ik ben zelf ook wel vaker naar een festivaldag gegaan als er 3-4 bands staan die ik en/of mijn vrouw graag willen zien (bv. Pinkpop-maandag 2019 met Fleetwood Mac, Dropkick Murphies, Tenacious D, Pretenders, waarvan die laatste 2 ook nog eens clashten...), maar ik ga daar dan toch gelijk nog vanalles bij zoeken om mee te pikken en mijn dag aan te vullen.

Enerzijds zal dat komen door de steeds duurder wordende ticketprijzen (waar voor je geld halen), maar anderzijds speelt daar ook wel een zekere mate van FOMO bij mee, oftewel zoals ik eerder zei het missen van bands waar je later spijt van krijgt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
320
947
Ik zou er helemaal gestresst van worden als je zo'n druk schema hebt. Ik vind het wel leuk om op de dag zelf langs een tent te lopen en dan te denken "hee dit klinkt echt goed, even naar binnen stappen", of om van een afstand een band op de mainstage 'perongeluk' mee te pakken waarbij je toch wat verder naar voren loopt. Maakt het wat chiller voor mij, zo'n dag.

@MetalLimbo Over FOMO gesproken, ik was nog even aan het terugkijken naar eerdere Graspop's, en in 2018 ben ik geweest maar heb ik Diablo Blvd niet gezien omdat ik ze niet kende, en die zijn nu dus mooi gestopt. Electric Callboy toen ook niet gezien om dezelfde reden (nog met oude naam), en nu heb ik ze nog steeds nooit live gezien. Maarja, achteraf is alles simpel, in 2018 kende ik ze ook gewoon niet en da's prima ;)
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Ik zou er helemaal gestresst van worden als je zo'n druk schema hebt. Ik vind het wel leuk om op de dag zelf langs een tent te lopen en dan te denken "hee dit klinkt echt goed, even naar binnen stappen", of om van een afstand een band op de mainstage 'perongeluk' mee te pakken waarbij je toch wat verder naar voren loopt. Maakt het wat chiller voor mij, zo'n dag.
Bij mij werkt dat juist andersom.
Juist omdat ik alles al van tevoren goed heb beluisterd, weet ik al wat ik goed vind, en kan ik dus ook bewust en zo efficiƫnt mogelijk ergens naar toe lopen.
Als ik maar een beetje lukraak rond zou lopen, en steeds bij bands weg zou lopen die ik niet of minder goed vind, is dat ook maar zonde van mijn tijd en energie.
Dat maakt voor mij een dag dus juist chiller.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen ruimte voor rust of spontaniteit is in mijn schema, alleen op een wat andere manier. šŸ˜‰
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.379
Ja, zo kan ik het ook.. :ROFLMAO:šŸ˜œ

Ik begrijp natuurlijk dat er ook mensen zijn die met een handjevol bands heel gelukkig kunnen zijn op een festivaldag (sommigen gaan wellicht zelfs maar voor Ć©Ć©n band).
En ik ben zelf ook wel vaker naar een festivaldag gegaan als er 3-4 bands staan die ik en/of mijn vrouw graag willen zien (bv. Pinkpop-maandag 2019 met Fleetwood Mac, Dropkick Murphies, Tenacious D, Pretenders, waarvan die laatste 2 ook nog eens clashten...), maar ik ga daar dan toch gelijk nog vanalles bij zoeken om mee te pikken en mijn dag aan te vullen.

Enerzijds zal dat komen door de steeds duurder wordende ticketprijzen (waar voor je geld halen), maar anderzijds speelt daar ook wel een zekere mate van FOMO bij mee, oftewel zoals ik eerder zij het missen van bands waar je later spijt van krijgt.
dat laatste inderdaad, niets vervelender dan een nieuwe band te ontdekken en er dan achter te komen dat je ze al 3x live had gezien kunnen hebben op festivals waar je toch was.

heb toch het idee dat ik meer plezier beleef aan een festival als ik alle bands eerst inluister om fatsoenlijk te kunnen kijken waar ik heen ga.
je zal nooit bij een clash kiezen voor een band die je nooit geluisterd hebt, terwijl je misschien wel groot fan zou zijn van die band.
als je random een tent in loopt, speelde er misschien wel iets in de andere tent dat je helemaal geweldig had gevonden.

verder volg ik nooit volledig de planning, en laat ik ook wat dingen van de groep afhangen als het moment daar is. toch heb ik bepaalde must see bands die ik absoluut niet zal missen. die must sees zijn ook vaak grotendeels bands die ik niet kende voor dat ze aangekondigd werden voor graspop.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.482
2.961
Mammoth WVH is wel een aanradertje hoor. Net behoorlijk goed optreden ervan gezien. Zou nĆ³g beter zijn geweest als de instrumentale stukken wat langer waren.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Mammoth WVH is wel een aanradertje hoor. Net behoorlijk goed optreden ervan gezien. Zou nĆ³g beter zijn geweest als de instrumentale stukken wat langer waren.
Clashen helaas met Haken, waardoor ik ze als progsnob sowieso moet laten schieten. Daarom voor m'n eigen gemoedsrust ook maar geen diepe luisterbeurten gedaan wat betreft Mammoth, haha.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.375
2.866
Bij mij werkt dat juist andersom.
Juist omdat ik alles al van tevoren goed heb beluisterd, weet ik al wat ik goed vind, en kan ik dus ook bewust en zo efficiƫnt mogelijk ergens naar toe lopen.
Als ik maar een beetje lukraak rond zou lopen, en steeds bij bands weg zou lopen die ik niet of minder goed vind, is dat ook maar zonde van mijn tijd en energie.
Dat maakt voor mij een dag dus juist chiller.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen ruimte voor rust of spontaniteit is in mijn schema, alleen op een wat andere manier. šŸ˜‰
Het begint wel een beetje op werk te lijken zošŸ˜œšŸ˜œ
 
  • Haha
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
dat laatste inderdaad, niets vervelender dan een nieuwe band te ontdekken en er dan achter te komen dat je ze al 3x live had gezien kunnen hebben op festivals waar je toch was.
Voor mij was dat bv. Pinkpop 2014 (idd de 'Metal Monday' met het beruchte noodweer) met naast Metallica, A7X en Rob Zombie ook het voor mij toen nog totaal onbekende Ghost stond, verstopt in een tent (ook Mastodon was mij toen nog niet echt bekend, en kan ik me ook nauwelijks herinneren)...

heb toch het idee dat ik meer plezier beleef aan een festival als ik alle bands eerst inluister om fatsoenlijk te kunnen kijken waar ik heen ga.
je zal nooit bij een clash kiezen voor een band die je nooit geluisterd hebt, terwijl je misschien wel groot fan zou zijn van die band.
als je random een tent in loopt, speelde er misschien wel iets in de andere tent dat je helemaal geweldig had gevonden.

verder volg ik nooit volledig de planning, en laat ik ook wat dingen van de groep afhangen als het moment daar is. toch heb ik bepaalde must see bands die ik absoluut niet zal missen. die must sees zijn ook vaak grotendeels bands die ik niet kende voor dat ze aangekondigd werden voor graspop.
Idem voor mij, er zit nog wel aardig wat marge tussen al mijn must-sees qua mate van onmisbaarheid.
De absolute must-sees zijn inderdaad meestal de bands die ik al langer ken, maar nooit gezien heb (dit jaar o.a. Amon Amarth, Parkway Drive, In Flames) en bands die ik pas vrij recent (goed) heb ontdekt (dit jaar o.a. Coheed And Cambria, Heidevolk, Orbit Culture, Molybaron, Evergrey). Uiteraard aangevuld met favoriete bands die ik vrijwel nooit zou overslaan (dit jaar o.a. Ghost, Draconian, Epica, Airbourne, Skindred, Rancid, Bloodywood, Lorna Shore).
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
494
1.212
Voor mij was dat bv. Pinkpop 2014 (idd de 'Metal Monday' met het beruchte noodweer) met naast Metallica, A7X en Rob Zombie ook het voor mij toen nog totaal onbekende Ghost stond, verstopt in een tent (ook Mastodon was mij toen nog niet echt bekend, en kan ik me ook nauwelijks herinneren)...
Dat was nog een heel ander Ghost optreden dan tegenwoordig. Volgens mij hadden de ghouls toen nog van die zware zwarte lange gewaden aan. Was mijn 1e keer Ghost.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.375
2.866
Voor mij was dat bv. Pinkpop 2014 (idd de 'Metal Monday' met het beruchte noodweer) met naast Metallica, A7X en Rob Zombie ook het voor mij toen nog totaal onbekende Ghost stond, verstopt in een tent (ook Mastodon was mij toen nog niet echt bekend, en kan ik me ook nauwelijks herinneren)...


Idem voor mij, er zit nog wel aardig wat marge tussen al mijn must-sees qua mate van onmisbaarheid.
De absolute must-sees zijn inderdaad meestal de bands die ik al langer ken, maar nooit gezien heb (dit jaar o.a. Amon Amarth, Parkway Drive, In Flames) en bands die ik pas vrij recent (goed) heb ontdekt (dit jaar o.a. Coheed And Cambria, Heidevolk, Orbit Culture, Molybaron, Evergrey). Uiteraard aangevuld met favoriete bands die ik vrijwel nooit zou overslaan (dit jaar o.a. Ghost, Draconian, Epica, Airbourne, Skindred, Rancid, Bloodywood, Lorna Shore).
Als ik persoonlijk terugkijk naar mijn concert en festivalgeschiedenis, dan herken ik dat zeker. Een voorprogramma niet bekeken of op een festival een band overgeslagen omdat ik het in die tijd niet geweldig vond. Later er achter komen dat je een wereldoptreden hebt gemist of dat een band ophoudt te bestaan. Zal ook altijd zo blijven denk ikšŸ¤—
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Ik kijk altijd met verbazing naar de schema's die hier worden gepost. Hebben jullie het niet het hele festival enorm druk om alle bands te zien?

De festivalervaring bestaat voor mij zeker ook uit het feesten op de camping en random mensen ontmoeten op het terrein. En ik moet sinds 2018 verplicht eetpauzes inlassen omdat ik anders vergeet te etenšŸ˜‚
Ja mijn schema is ook altijd erg uitgebreid en probeer alles wel te zien wat ik wil maar heb inmiddels geaccepteerd dat dit niet lukt. Je moet ook eten en heb altijd ergens tussen 5 en 8 een inkakmoment dat ik ik ff lig en probeer een powernap te pakken. Anders is elke dag van 12 tot 2 uur snachts bijna niet vol te houden. Maar de planning is altijd gebaseerd op supermensen
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Afgelopen dinsdag overigens weer een heerlijke show gezien van Sabaton in Rockhal in Luxemburg, met een mooi voorprogramma van Babymetal (kort maar intens) en Lordi (vermakelijk en grappig)!
Die mogen van mij stuk voor stuk volgend jaar naar GMM komen!

Sabaton, love it or hate it, heeft hun headlinerstatus nu wel definitief verdiend, en versterkt deze alleen maar.
Langzaam maar zeker gaat hun show qua pyro, props, e.d. steeds meer richting die van bands als Iron Maiden en Rammstein. En ook hun setlist blijft zich maar uitbreiden met goede, herkenbare nummers (waarvan sommige toch al ware festivalklassiekers genoemd mogen worden)!

Ze mogen echter wel eens naast hun uitgebreide historische kennis, ook hun geografische kennis wat ophalen. De rood-wit-blauwe vlag waarmee Joakim na hun toegiften stond te zwaaien was nl. niet de Luxemburgse, maar de Nederlandse... šŸ˜‰

1682616392155.png

200.gif
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.618
7.334
Ja, zo kan ik het ook.. :ROFLMAO:šŸ˜œ

Ik begrijp natuurlijk dat er ook mensen zijn die met een handjevol bands heel gelukkig kunnen zijn op een festivaldag (sommigen gaan wellicht zelfs maar voor Ć©Ć©n band).
En ik ben zelf ook wel vaker naar een festivaldag gegaan als er 3-4 bands staan die ik en/of mijn vrouw graag willen zien (bv. Pinkpop-maandag 2019 met Fleetwood Mac, Dropkick Murphies, Tenacious D, Pretenders, waarvan die laatste 2 ook nog eens clashten...), maar ik ga daar dan toch gelijk nog vanalles bij zoeken om mee te pikken en mijn dag aan te vullen.

Enerzijds zal dat komen door de steeds duurder wordende ticketprijzen (waar voor je geld halen), maar anderzijds speelt daar ook wel een zekere mate van FOMO bij mee, oftewel zoals ik eerder zij het missen van bands waar je later spijt van krijgt.

Ja, de rest van het programma wordt gewoon goed opgevuld hoor. We gaan altijd even over de festival fair voor wat LPs, zijn nog in afwachting van de signing session met grote kans dat Beast in Black weer gaat signeren (dan hebben we de discography weer compleet gesigneerd), de donderdag Festileaks Meeting met Tom Morello op de achtergrond, na Epica eventueel nog Evergrey of de mainstages vanaf een afstandje. Genoeg te doen, maar qua echte planning is het vooral Beast in Black > Epica > Ghost > GNR.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Ja, de rest van het programma wordt gewoon goed opgevuld hoor. We gaan altijd even over de festival fair voor wat LPs, zijn nog in afwachting van de signing session met grote kans dat Beast in Black weer gaat signeren (dan hebben we de discography weer compleet gesigneerd), de donderdag Festileaks Meeting met Tom Morello op de achtergrond, na Epica eventueel nog Evergrey of de mainstages vanaf een afstandje. Genoeg te doen, maar qua echte planning is het vooral Beast in Black > Epica > Ghost > GNR.
Met al die signings is jouw schema misschien nog wel drukker dan het mijne..? šŸ˜…

Festival fair / metal market doen wij ieder jaar ook wel even trouwens, geloof het of niet. šŸ˜‰
Plus de Metal Moose Bar, niet te vergeten! šŸ¤˜
 

diaan

Campingartiest
18 apr 2023
89
174
Ik denk dat ik er precies tussen in zit. Ik heb een mooi programma samen gesteld, maar wel met voldoende ruimte om ook dingen nog gewoonte kunnen ontdekken. De must sees staan voor nu vast, maar wie weet wat er gebeurt op het festival zelf. De enige die helemaal muur vast staat is Ghost en voor de rest wil ik gewoon zoveel mogelijk gaan zien en beleven. Dat is ook wel het voordeel van alleen gaan, je zit nooit vast aan andermans keuzes šŸ˜„
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.618
7.334
Met al die signings is jouw schema misschien nog wel drukker dan het mijne..? šŸ˜…

Festival fair / metal market doen wij ieder jaar ook wel even trouwens, geloof het of niet. šŸ˜‰

Dit jaar zal het wel meevallen denk ik, vooral Beast in Black op donderdag en ik denk Skid Row op zondag wel.

Vorig jaar was het een groter gekkenhuis met Gloryhammer, Battle Beast, Within Temptation en Sabaton. Maar dat is gelukkig allemaal heel goed te combineren met de muziek op de mainstage, wat op de zondag 9/10 bands gaan zijn voor ons.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MetalLimbo

chimaera

Playlistbediener
1 mrt 2023
37
80
dat laatste inderdaad, niets vervelender dan een nieuwe band te ontdekken en er dan achter te komen dat je ze al 3x live had gezien kunnen hebben op festivals waar je toch was.

heb toch het idee dat ik meer plezier beleef aan een festival als ik alle bands eerst inluister om fatsoenlijk te kunnen kijken waar ik heen ga.
je zal nooit bij een clash kiezen voor een band die je nooit geluisterd hebt, terwijl je misschien wel groot fan zou zijn van die band.
als je random een tent in loopt, speelde er misschien wel iets in de andere tent dat je helemaal geweldig had gevonden.

verder volg ik nooit volledig de planning, en laat ik ook wat dingen van de groep afhangen als het moment daar is. toch heb ik bepaalde must see bands die ik absoluut niet zal missen. die must sees zijn ook vaak grotendeels bands die ik niet kende voor dat ze aangekondigd werden voor graspop.
Ja, ik heb juist altijd het idee 'joh die zie ik een ooit nog wel eens' (rollatorrock uitgezonderd natuur). Dus ik ben liever gewoon rond aan het hobbelen en bandjes per toeval te ontdekken en met grappige mensen te staan.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Dit jaar zal het wel meevallen denk ik, vooral Beast in Black op donderdag en ik denk Skid Row op zondag wel.

Vorig jaar was het een groter gekkenhuis met Gloryhammer, Battle Beast, Within Temptation en Sabaton. Maar dat is gelukkig allemaal heel goed te combineren met de muziek op de mainstage, wat op de zondag 9/10 bands gaan zijn voor ons.
Ja, maar bij die signings komt ook nog ducks of thrash en bekers verzamelen, als ik het goed begrijp?
 

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
374
850
Goed, Ik zal dan ook maar mijn programma doorsturen:
DONDERDAG:
- Chillen bij Beast in Black
- Stukje meepikken van Mammoth WVH
- Cancer Bats
- Escape the Faith
- Stukje Stray from the path
- Hapje eten met Epica op de achtergrond
- vanop een afstandje viben op Papa Roach
- Arch Enemy
- Goed plaatsje innemen bij Motionless in White
- Viben bij Ghost
- As I Lay Dying!!
- Laatste van GnR meepikken voor ik de nacht in duik

VRIJDAG:
- Als ik op tijd op de wei geraak kiezen tussen Blind Channel en Black Mirrors
- Middagmaal wegwerken bij Loathe en Any Given Day
- Landmvrks
- Eindelijk rusten
- Asking Alexandria > Heidevolk
- Palaye Royale meepikken
- Finntroll het begin meepikken
- Nostalgie bij The Amity Affliction
- Hapje eten bij het wachten voor Ice Nine Kills
- Einde van Amon Amarth meepikken of ik krijg op mijn kop van mijn vrienden
- Rest van de avond rond de Main stages hangen bij Disturbed, Gojira en Machine Head

ZATERDAG:
- Starten met I Prevail
- Lekker blijven hangen voor The Ghost Inside
- Lekker bier drinken tot Sleep Token eraan komt
- Architects zal wel iets leuk ontwerpen voor ons
- Lekker feesten bij Less Than Jake
- Einde van Pantera meepikken
- Kijken hoe Parkway Drive de boel gaat slopen
- Slipknot zal niet onder moeten doen

ZONDAG:
- The Luka State mag mijn middag openen
- Stand Atlantic
- Jupiler stage is in trek want het is gewoon staan blijven voor Bloodywood
- Avatar/Lorna Shore/Chelsea Grin doet nu al pijn om uit te kiezen
- Los gaan bij Hellmut
- The Halo Effect
- Wuiven naar Johnny Depp bij de Hollywood Vampires
- Lopen naar Enter Shikari
- Hangen blijven voor Billy Talent
- De laatste halve litertjes wegwerken bij Def Leppard

En dan ben ik blij met 3 dagen extra vrij om te recupereren :D
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken