Graspop Metal Meeting 2023

Inverso

Playlistbediener
11 jan 2023
47
73
Volgens mij was de vraag niet op die manier bedoeld, maar gewoon om te kijken of er een verband te vinden is met andere bands die hij niks vindt
Precies ja, mij spreekt het persoonlijk niet aan; heb Ghost nog nooit live gezien/gehoord, maar vanaf Spotify vond ik het niets. Ik vond het tevens moeilijk te plaatsen en dat heb ik niet vaak, vandaar mijn vraag naar andere bands zodat ik het wat meer in een bepaalde context kon plaatsen. Lijkt me nu goed beantwoord in de zin dat het juist heel divers is en dat, dat juist de appeal is. Weer wat geleerd :)
Wat voor mij de appeal van Ghost is, is dat ze een heel herkenbaar eigen geluid hebben, maar tegelijkertijd in staat zijn om in hun uitgebreide catalogus knipogen te maken naar typisch geluid van bands uit de 60's, 70's en 80's. Ze schrijven elk album weer nummers met hooks die direct in je hoofd blijven zitten. Hun liveshows zijn zeer de moeite waard, met de nodige visuele effecten. En bovendien klinken hun liedjes live steviger dan op album. Ze hebben een formule die bij mij gewoon goed werkt: herkenbaar geluid, veel verschillende soorten liedjes, een hoop meezingers en een aantrekkelijke liveshow.

Of het echt metal is, is altijd punt van discussie. De mensen uit mijn omgeving die ze goed vinden (waaronder ikzelf) zijn ook liefhebber van psychedelische rock. Ik vind veel van hun liedjes daar ook wel naar neigen, maar dan vaak gecombineerd met catchy meezing refreintjes, waar de 80's bekend om staan. Ze hebben mij bij hun eerste passage op Graspop direct overtuigd doordat het een nieuw geluid was en ik bij thuiskomst gelijk vrijwel alle nummers herkende en herinnerde die ze live hadden gespeeld, toen ik hun muziek terug ging luisteren op Spotify. Dat gebeurt me niet zo vaak.

Wellicht zou je kunnen zeggen dat er onder de fanbase van Ghost verschillende muziekliefhebbers te vinden zijn:

- Zij die aangetrokken worden door het meezinggehalte en verder veel luisteren naar genres als Power Metal, omdat veel van die bands zich ook kenmerken door de catchy refreintjes.
- Zij die groot liefhebber zijn van bepaalde tijdsperiodes als de 70's en de 80's en het specifieke geluid wat deze periodes kenmerkt en bij Ghost in hun nostalgie worden getriggerd.
- Zij die, net als ik, altijd bijna obsessief op zoek zijn naar bands die zich onderscheiden van de meute, door het net even anders te doen dan anderen. Die mensen luisteren verder vaak naar progressieve en psychedelische rock en metal. Hoewel Ghost eigenlijk niet echt typisch progressief is.
Denk dat dit dan ook een goede verklaring is waarom het mij gewoon iets minder aanspreekt dan al het andere moois wat Graspop te bieden heeft, ik kan me niet echt vinden onder de muziekliefhebbers die jij omschrijft.

Alsnog ben ik denk ik wel te vinden op de main (beetje achteraan bijkomend van Motionless in White), maar 9 van de 10 keer zorg ik dat ik in ieder geval de top 10 van een band goed ken als ik er van plan ben te gaan staan, maar daar kwam ik bij Ghost gewoon niet aan toe.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.432
Precies ja, mij spreekt het persoonlijk niet aan; heb Ghost nog nooit live gezien/gehoord, maar vanaf Spotify vond ik het niets. Ik vond het tevens moeilijk te plaatsen en dat heb ik niet vaak, vandaar mijn vraag naar andere bands zodat ik het wat meer in een bepaalde context kon plaatsen. Lijkt me nu goed beantwoord in de zin dat het juist heel divers is en dat, dat juist de appeal is. Weer wat geleerd :)

Denk dat dit dan ook een goede verklaring is waarom het mij gewoon iets minder aanspreekt dan al het andere moois wat Graspop te bieden heeft, ik kan me niet echt vinden onder de muziekliefhebbers die jij omschrijft.

Alsnog ben ik denk ik wel te vinden op de main (beetje achteraan bijkomend van Motionless in White), maar 9 van de 10 keer zorg ik dat ik in ieder geval de top 10 van een band goed ken als ik er van plan ben te gaan staan, maar daar kwam ik bij Ghost gewoon niet aan toe.

Nu wel benieuwd naar welke bands jij nog meer luistert dan
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

JK79

Dagopener
11 sep 2021
500
1.233
Oke, met alle Ghost hype die hier op het forum nu lijkt te zijn, ga ik de vraag stellen die mij al een tijdje bezig houdt. Welke bands zijn fans van Ghost nog meer in geinteresseerd? Vind persoonlijk Ghost echt een soort van Abba en mij trekt het dan ook totaal niet. Ben weinig muziekkenner, maar het klinkt ook meer als pop dan metal.

(Overigens niet beledigend bedoeld, iedereen mag leuk vinden wat hij of zij wilt, is gewoon een oprechte vraag)
Ben tegenwoordig afgehaakt bij Ghost maar dat heeft meer met mijn eigen veranderende smaak te maken dan met Ghost.
Wat wel al een aantal keer is aangegeven is dat Ghost live iets heel anders is dan Ghost op cd. Ondanks dat ik ze niet zou gaan kijken (ga niet op donderdag) vind ik het wel ontzettend balen voor iedereen dat ze in het licht moeten spelen. Van de andere kant is mijn beste Ghost concert dat van 2016 overdag op Graspop. Al helpt het bij zo'n optreden ook wel als het druilerig en grijs is en je niet de volle zon op je hebt staan.

Voor wat betreft je vraag naast Ghost (oude werk tot aan Popestar) luister ik graag naar Gojira, Solstafir, Alcest, Wardruna, Heilung, Zeal and Ardor, Soen, Brutus, SOAD maar ook naar Pearl Jam, Radiohead en zelfs old school 90's hardcore kan mij zo nu en dan bekoren.
 

Inverso

Playlistbediener
11 jan 2023
47
73
Nu wel benieuwd naar welke bands jij nog meer luistert dan
Ben denk een rare samensmelting van metal(core) en (alternative) EDM, waardoor ik bands met veel electronische invloeden erg kan waarderen. Hier een kort overzichtje van meest naar minst beluisterd. Is zeker niet alles, maar wel de laatste jaar a twee jaar.

Metal(core): While She Sleeps, Parkway Drive, Enter Shikari, Linkin Park, Electric Callboy, Motionless in White, Landmvrks, I Prevail, , Architects, Wage War & Bury Tomorrow

EDM: San Holo, Bonobo, Tycho, Caribou, Four Tet, Jon Hopkins, Kygo & Taska Black


Bewerking: en Sleep Token niet te vergeten!
 
Laatst bewerkt:

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
Precies ja, mij spreekt het persoonlijk niet aan; heb Ghost nog nooit live gezien/gehoord, maar vanaf Spotify vond ik het niets. Ik vond het tevens moeilijk te plaatsen en dat heb ik niet vaak, vandaar mijn vraag naar andere bands zodat ik het wat meer in een bepaalde context kon plaatsen. Lijkt me nu goed beantwoord in de zin dat het juist heel divers is en dat, dat juist de appeal is. Weer wat geleerd :)

Denk dat dit dan ook een goede verklaring is waarom het mij gewoon iets minder aanspreekt dan al het andere moois wat Graspop te bieden heeft, ik kan me niet echt vinden onder de muziekliefhebbers die jij omschrijft.

Alsnog ben ik denk ik wel te vinden op de main (beetje achteraan bijkomend van Motionless in White), maar 9 van de 10 keer zorg ik dat ik in ieder geval de top 10 van een band goed ken als ik er van plan ben te gaan staan, maar daar kwam ik bij Ghost gewoon niet aan toe.
Om een tegengewicht te bieden bij alle Ghost-fans. Ik kan er absoluut niks mee en dat vind ik helemaal prima zo. Ik zoek intussen spontaan de 'doorspoel'knop als ze passeren in de lijstjes. Ik heb ze al 2x live gezien (in 2018 wachtend voor GnR, in 2016 voor Slayer) en ook daar valt het kwartje niet voor mij. Hun (naar mijn gevoel vaak) cheesy sound en cringy lyrics (met Mary on a cross als ultiem hoogtepunt daarvan), gecombineerd met die hele show en dat paus-gedoe... het doet me denken aan Kiss die door een soort poging tot shockeren vooral lachwekkend worden. Dat masker zorgt ook nog voor een compleet gebrek aan gelaatsuitdrukkingen wat visueel ook niet hielp voor mij.
Terwijl ik trouwens de show en nummers van Alice Cooper wel erg kan smaken, die man doet dat voor mij dan weer allemaal wél op een juiste manier.

Ik had het alleszins, net als alle fans, wel graag gezien dat Ghost na GnR werd geplaatst omdat die show, voor wie ervan houdt, inderdaad wel beter tot recht zal komen in't donker. Konden wij rustig naar de camping of een feestje gaan bouwen in het rockcafé :) and I see nothing wrong with thaaaaaat

Edit: Wat betreft andere muziek, ik kom amper 10% overlap met jou tegen en zo'n 90% bij anderen hier op het forum die Ghost wel waarderen, dus er ligt volgens mij geen lijn in :LOL:
 
Laatst bewerkt:

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.432
Om een tegengewicht te bieden bij alle Ghost-fans. Ik kan er absoluut niks mee en dat vind ik helemaal prima zo. Ik zoek intussen spontaan de 'doorspoel'knop als ze passeren in de lijstjes. Ik heb ze al 2x live gezien (in 2018 wachtend voor GnR, in 2016 voor Slayer) en ook daar valt het kwartje niet voor mij. Hun (naar mijn gevoel vaak) cheesy sound en cringy lyrics (met Mary on a cross als ultiem hoogtepunt daarvan), gecombineerd met die hele show en dat paus-gedoe... het doet me denken aan Kiss die door een soort poging tot shockeren vooral lachwekkend worden. Dat masker zorgt ook nog voor een compleet gebrek aan gelaatsuitdrukkingen wat visueel ook niet hielp voor mij.
Terwijl ik trouwens de show en nummers van Alice Cooper wel erg kan smaken, die man doet dat voor mij dan weer allemaal wél op een juiste manier.

Ik had het alleszins, net als alle fans, wel graag gezien dat Ghost na GnR werd geplaatst omdat die show, voor wie ervan houdt, inderdaad wel beter tot recht zal komen in't donker. Konden wij rustig naar de camping of een feestje gaan bouwen in het rockcafé :) and I see nothing wrong with thaaaaaat

Geweldig afsluitende zin!

En verder met alle beschrijvingen en de favoriete bands van @Inverso ook niet vreemd dat Ghost niet aanslaat, lijkt mij dan
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Tegelijkertijd ben je wel liefhebber van Devin Townsend, één van de koningen van de progressieve metal. ;)

Het is gewoon lastig te definiëren allemaal. Want bij het lezen van bovenstaande post van jou, schiet gelijk Symphony X in mijn gedachte. Da's een band waarbij de consensus absoluut is dat het progressieve metal is. Maar luister bijvoorbeeld naar een nummer als Without You, één van hun meest populaire nummers. Dat nummer is super catchy.
Progressive rock/metal is inderdaad een heel breed genre, dat niet heel makkelijk te definiëren is.
Eigenlijk is het niet eens een echt genre, maar meer een soort predikaat dat je op andere genres plakt, net zoiets als symphonic, melodic, technical, brutal, atmospheric, experimental, avant-garde of post.
Zo zou je bv. onderscheid kunnen maken tussen:
  • progressive ('classic') heavy metal (Fates Warning, Queensrÿche, Dream Theater)
  • progressive power metal (Savatage, Symphony X, Evergrey)
  • progressive death metal (Meshuggah, Amorphis, Disillusion)
  • progressive black metal (Enslaved, Ne Obliviscaris, Borknagar)
  • progressive doom metal (Neurosis, Pallbearer, Yob)
  • progressive folk metal (Moonsorrow, Cellar Darling, Orphaned Land)
  • progressive metalcore (Northlane, Periphery, Novelists)
En dan zijn er nog van die bands die nauwelijks in een hokje, of in meerdere, zijn onder te brengen (zoals Opeth, Devin Townsend, Arcturus, Sleep Token), dan wel meer naar prog rock neigen (zoals Ayreon, Coheed And Cambria, Leprous).

Een typisch geluid voor veel progressive bands (bv. Haken, TesseracT, Monuments, Meshuggah) is de zogenaamde 'djent' (palm-muted gitaargeluid), wat ook wel als naam voor weer een subgenre van progressive wordt gebruikt. Veel van deze djent bands bevinden zich in de prog metalcore en prog death hoek.
 
Laatst bewerkt:

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
321
947
Respect voor mensen die verstand hebben van genres hoor, ik heb echt geen idee wat nou weer onder welk (sub-)genre valt! Heb al vaker gehad dat ik van twee bands die in hetzelfde genre vallen, de ene geweldig vind en de andere totaal niks vind.
Voorbeeld uit de lijst van @MetalLimbo : Van de prog folk metal vind ik Cellar Darling super, maar zet ik Moonsorrow na 30sec weer af.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Respect voor mensen die verstand hebben van genres hoor, ik heb echt geen idee wat nou weer onder welk (sub-)genre valt! Heb al vaker gehad dat ik van twee bands die in hetzelfde genre vallen, de ene geweldig vind en de andere totaal niks vind.
Voorbeeld uit de lijst van @MetalLimbo : Van de prog folk metal vind ik Cellar Darling super, maar zet ik Moonsorrow na 30sec weer af.
Haha, natuurlijk heb je ook binnen al die subgenres weer allerlei onderverdelingen, en bands die allerlei verschillende invloeden hebben.. 😁

Zo is Cellar Darling relatief rustige folk metal/rock.
Moonsorrow daarentegen is eigenlijk weer een mengeling van folk en black metal, genaamd pagan metal (zelf noemen ze het 'epic heathen metal').
Heel iets anders en haast onvergelijkbaar dus inderdaad.. 😋

Zelf heb ik dat ook vaak genoeg hoor, dat bands uit hetzelfde genre me heel verschillend aanspreken.
Zo luister ik graag naar In Flames en Dark Tranquillity, maar At The Gates heb ik juist vrij weinig mee, ondanks dat deze drie vaak samen genoemd worden als de grondleggers van de Swedish melodic death metal (ofwel Gothenburg scene).
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

RubenJS

Support act
18 feb 2023
834
2.422
Nou, genoeg Ghost nummers die mijns inziens best onder metal vallen. Het is geen Lorna Shore niveau nee, maar daarvoor heeft metal juist zoveel subgenres.

Maar om je vraag te beantwoorden: Linkin Park, Rammstein, SOAD, Trivium, Devin Townsend, Slipknot, Iron Maiden, Sabaton, Gloryhammer, Lorna Shore, Cradle of Filth, Alestorm, Slaughter to Prevail, Mushroomhead, Wind Rose, Saltatio Mortis, Nanowar of Steel, Electric Callboy, We Butter The Bread With Butter, Brand of Sacrifice, Korpiklaani, Falling in Reverse, Dream Theater, The Browning, Berried Alive, Bad Omens, Angus McSix, The Devil Wears Prada, Within Destruction, The Gloom in the Corner, Porcupine Tree, Behemoth, Bloodywood, Ne Obliviscaris, Opal in Sky, Currents, Polaris, Kardashev, The Plot in You, Ice Nine Kills, etc

Kun je hier iets mee?
Oke beetje flauw wel dit haha
Je zou Gojira eens moeten proberen ;)
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: MarcoReusel en Piebe71

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
292
743
Die valt onder de etc in mijn lijstje hahaha, als ik alle bands uit mijn playlist moet opnoemen dan zitten we hier morgen nog
 

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
206
531
Oke, met alle Ghost hype die hier op het forum nu lijkt te zijn, ga ik de vraag stellen die mij al een tijdje bezig houdt. Welke bands zijn fans van Ghost nog meer in geinteresseerd? Vind persoonlijk Ghost echt een soort van Abba en mij trekt het dan ook totaal niet. Ben weinig muziekkenner, maar het klinkt ook meer als pop dan metal.

(Overigens niet beledigend bedoeld, iedereen mag leuk vinden wat hij of zij wilt, is gewoon een oprechte vraag)
Ik persoonlijk, baal gigantisch dat Demons And Wizards uit elkaar gegaan zijn. Ik ben echt van de snoeiharde, van de hak op de tak springende, niet bij te houden gitaren.

Van kinds af aan ben ik met 60/70/80er Rock opgegroeid.

Bij mij is het metaalgeweld begonnen met Marduk en ben ik van daaruit via hen af gaan zwakken en vooral in de tienerjaren in de Nu Metal blijven hangen. Daarna beetje de middenweg in geslagen, met direct herkenbare teksten en af en toe death/black metal.

Maar toch, als ik live bands wil kijken op festivals, wordt ik altijd naar de donkere kant teruggetrokken haha

Dit jaar een planning gemaakt en daarin eens bewust gekozen voor de "middenweg", mede ook omdat ik al menig bands gezien heb van de lijst.
Ghost al menig maal gezien, maar ik blijf er toch terug naar gaan, want ze zijn live echt steengoed.
Thuis luister ik ze niet heel veel, maar als ik ze live kan zien, sla ik ze nooit af!

Dit is wel echt mijn meest favoriete liedje ooit, van alle bands en liedjes! 😇
 

PreFXDesigns

Randprogramma
10 sep 2021
121
387
ben inderdaad ook bang voor de verschuiving van Ice Nine Kills
Plz God no 🙏 Onlangs mij verdiept in Ice nine kills en ben er beetje verliefd op geworden 🫢 Maar Disturbed heb ik nog nooit gezien en kan ik niet missen!

Waarom denk je dat ze zouden verschuiven? Is dat een beter uur?
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.402
6.675
Plz God no 🙏 Onlangs mij verdiept in Ice nine kills en ben er beetje verliefd op geworden 🫢 Maar Disturbed heb ik nog nooit gezien en kan ik niet missen!

Waarom denk je dat ze zouden verschuiven? Is dat een beter uur?
Stel ze boeken een kleinere naam als vervanger dan zetten ze die inderdaad eerder op de dag en schuift alles erna een plaatsje op tot de plek waar de oorspronkelijke band stond. Dus als ze inderdaad een kleinere naam als vervanger van Distillers boeken, is de kans groot dat INK doorschuift naar de positie van Distillers.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Ik persoonlijk, baal gigantisch dat Demons And Wizards uit elkaar gegaan zijn. Ik ben echt van de snoeiharde, van de hak op de tak springende, niet bij te houden gitaren.

Van kinds af aan ben ik met 60/70/80er Rock opgegroeid.

Bij mij is het metaalgeweld begonnen met Marduk en ben ik van daaruit via hen af gaan zwakken en vooral in de tienerjaren in de Nu Metal blijven hangen. Daarna beetje de middenweg in geslagen, met direct herkenbare teksten en af en toe death/black metal.

Maar toch, als ik live bands wil kijken op festivals, wordt ik altijd naar de donkere kant teruggetrokken haha

Dit jaar een planning gemaakt en daarin eens bewust gekozen voor de "middenweg", mede ook omdat ik al menig bands gezien heb van de lijst.
Ghost al menig maal gezien, maar ik blijf er toch terug naar gaan, want ze zijn live echt steengoed.
Thuis luister ik ze niet heel veel, maar als ik ze live kan zien, sla ik ze nooit af!

Dit is wel echt mijn meest favoriete liedje ooit, van alle bands en liedjes! 😇
Ik was (en ben) ook een grote fan van D&W en Iced Earth (geen verrassing voor degenen die mijn vorige gebruikersnaam en profielfoto's nog kennen 😉 ).

Eeuwig zonde inderdaad, Hansi Kürsch is een van de beste metalzangers op deze aardkloot, en Jon Schaffer is en blijft een briljante gitarist en liedjesschrijver.
Helaas bleek hij echter ook een paranoïde complotgekkie zonder respect voor de democratische rechtsstaat waarin hij leeft..

Maar goed, misschien heeft hij inmiddels wel geleerd en spijt van zijn fouten. Hij was in ieder geval de eerste die schuld bekende, en heeft strafvermindering gekregen vanwege zijn coöperatie.
Wat mij betreft zou hij best een nieuwe kans mogen krijgen in de muziekwereld (net als anderen hebben gekregen).

Die kans is echter zo goed als nul, aangezien hij naar verluidt verkiest om een anoniem leven te gaan leiden m.b.v. de witness protection program.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
Dat is vreselijk zonde! Hier nog zo'n grote Iced Earth en D&W fan!
Maar ook zonder Jon blijft Hansi ❤️ fantastisch en verdient hij het niet om met eigen band al zoooo lang niet geboekt te worden door Graspop.
Ik hoop echt dat Blind Guardian nog eens mag terugkeren naar Dessel en dan niet alleen Hansi met Ayreon!
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken