Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.237
7.518
Vind GNR / Slipknot / Motley nou niet een zeer gewaagd headliner trio en Machine Head is gewoon een knaller van een exclusieve naam waar je u tegen mag zeggen.
Zeker eens. Ik vermoed dat Loek het ook meer over de North Stage headliners had eigenlijk. En Machine Head, wat je zegt klopt, maar het is niet zo'n hele grote headliner natuurlijk, en redelijk last-minute aangekondigd (en geboekt ook waarschijnlijk, waarvoor dan weer chapeau), dus toch een gewaagdere noodoplossing dan je omschrijving het doet lijken vind ik.

Ik was zelf overigens ook totaal niet bekend met de muziek van Machine Head, maar die kennismaking is de laatste weken steeds meer aan het bevallen! Sterker nog, A Thousand Lies knalt hier door de speakers terwijl ik dit schrijf. Dat Burn My Eyes album is echt fantastisch inderdaad. Naast My Dying Bride tot nu toe de grootste nieuwe "ontdekkingen" voor mij op de line up.
Ik had het inderdaad meer over het totaalplaatje van de 8 headliners.
Verder met @Dr. Hannibal eens dat Machine Head toch echt wel een gewaagde boeking is. Ik vind het een fantastische boeking, maar een grote band is het natuurlijk niet. Deden onlangs nog een coheadliner tour met Amon Amarth. Ze zijn een stuk kleiner dan de meeste headliners die Graspop boekt.

MC/DL hadden we al niet verwacht aangezien Graspop aangaf MC nooit meer te boeken, en ze zijn ook niet de grootste trekkers qua ticketverkoop. Verder heb ik het gevoel dat ze wat jongere headliners hebben als normaal.

Machine Head en Gojira op de vrijdag durf ik wel de meest gewaagde headliner combi te noemen in de historie van het festival. (ja oke, misschien dat soulfly debacle maar dat was meer een noodoplossing waar niemand op zat te wachten)

In principe zijn Slipknot en GNR de enige onbetwiste headliners waarvan je verwacht dat ze een dag kunnen dragen. Graspop geeft vaker een jongere/kleinere band de eer om toch een mainstage af te sluiten, maar dit jaar toch wat meer dan normaal met 5 van de 8. (Def Leppard reken ik in die laatste ook maar mee, want is normaal gesproken geen headliner dacht ik)
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

jahallo

Playlistbediener
28 feb 2023
7
14
Ik had het inderdaad meer over het totaalplaatje van de 8 headliners.
Verder met @Dr. Hannibal eens dat Machine Head toch echt wel een gewaagde boeking is. Ik vind het een fantastische boeking, maar een grote band is het natuurlijk niet. Deden onlangs nog een coheadliner tour met Amon Amarth. Ze zijn een stuk kleiner dan de meeste headliners die Graspop boekt.

MC/DL hadden we al niet verwacht aangezien Graspop aangaf MC nooit meer te boeken, en ze zijn ook niet de grootste trekkers qua ticketverkoop. Verder heb ik het gevoel dat ze wat jongere headliners hebben als normaal.

Machine Head en Gojira op de vrijdag durf ik wel de meest gewaagde headliner combi te noemen in de historie van het festival. (ja oke, misschien dat soulfly debacle maar dat was meer een noodoplossing waar niemand op zat te wachten)

In principe zijn Slipknot en GNR de enige onbetwiste headliners waarvan je verwacht dat ze een dag kunnen dragen. Graspop geeft vaker een jongere/kleinere band de eer om toch een mainstage af te sluiten, maar dit jaar toch wat meer dan normaal met 5 van de 8. (Def Leppard reken ik in die laatste ook maar mee, want is normaal gesproken geen headliner dacht ik)
Ik vind het altijd wel leuk om te lezen dat het merendeel het over de grote headliners heeft, terwijl voor mij de enige interessante combi Machine Head / Gojira is. Maar goed, daar ging het niet over!
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Dr. Hannibal

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.556
3.129
The website is fixed, it seems. Can someone still access the error page by clicking the news article?
No, unfortunately not. Guess they're reading the forum as well :)
I checked a few hours ago. The dutch version was always okay. The French and English went wrong.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.662
5.137
Maar zou de organisatie echt daar de oorzaak moeten zoeken? Bij de gewaagdere headliner keuzes? De verhoogde prijzen zijn toch zeker ook een factor, in tijden waarin al meer en meer mensen moeite hebben om rond te komen. En juist de "veiligere" headliners maken het dan makkelijker Graspop even over te slaan denk ik, zoals GnR, wie de fans in 2018 al dezelfde show hebben zien spelen, of MC/DL, weliswaar klassieke Graspop acts, maar toch maar matig populair tegenwoordig lijkt het. Of de mate van herhaling in de undercard. Een goede vriend van mij is afgelopen edities vaste bezoeker, maar slaat dit jaar vooralsnog over omdat hij eigenlijk alles wat hij graag zou willen zien al eens eerder op Graspop gezien heeft. Meer gewaagde keuzes zouden dus juist meer mensen over kunnen halen tickets te kopen, bij alle "logo namen" op de poster met name. Dan blijft het jaar in jaar uit de grote uitgave waard.
Ik kan dit toch maar moeilijk bevatten eerlijk gezegd.
Dit jaar staan maar liefst 58 van de 141 (41%!) bands voor het eerst op GMM.
Daaronder grote/bekende/unieke namen als Pantera, Generation Sex, Tom Morello, Hellmut Lotti, alsmede een hoop pareltjes waar velen onder ons nu al de vingers bij aflikken, zoals Lorna Shore, Orbit Culture, Draconian, Sleep Token, Soen, Bloodywood, The Halo Effect, Vended, Molybaron, Ice Nine Kills, Haken, 1914.
Verder nog 16 bands die er al sinds 2015 niet meer hebben gestaan, en slechts één band op herhaling van vorig jaar. Minder dan de helft van de bands heeft er de afgelopen 5 edities gestaan.

Ook het aantal keren dat een band op GMM heeft gestaan, valt reuze mee:
  • 9x: 3
  • 8x: 4
  • 7x: 4
  • 6x: 5
  • 5x: 7
  • 4x: 4
  • 3x: 15
  • 2x: 22
  • 1x: 19
  • 0x: 58
Er wordt vaker gezegd dat GMM niet veel vernieuwt, maar dat lijken deze cijfers dus tegen te spreken.
Toegegeven zou je dan ook naar dezelfde cijfers van voorgaande jaren moeten kijken, maar in ieder geval is dat dit jaar niet echt van toepassing, zelfs niet voor de headliners.

Er zijn natuurlijk ook aardig wat bands die wel al vaak op GMM hebben gestaan, waaronder 3 bands dit jaar al voor de 10e keer:
  • 10x: Hatebreed, Municipal Waste, Sick Of It All
  • 9x: Arch Enemy, Cradle Of Filth, Epica, In Flames
  • 8x: Behemoth, Exodus, Gojira, Slipknot
  • 7x: Amon Amarth, Kreator, Legion Of The Damned, Pro-Pain, Testament
  • 6x: Agnostic Front, Eluveitie, Evergrey, Ghost, Korpiklaani, Papa Roach, Parkway Drive
  • 5x: Architects, Delain, Life of Agony, Unearth
Toch vormen deze vaste klanten nog geen 20% van het hele affiche.
Ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat er niet voor de meeste (ook vaste) bezoekers voldoende bands staan, die ze willen zien, en die ze nog niet eerder op GMM gezien hebben (mede door clashes of gemiste edities).
Tenzij ze natuurlijk een dusdanig smalle en/of conservatieve muzieksmaak hebben, dat al die mooie, nieuwe namen compleet aan ze voorbij gaan...
 
Laatst bewerkt:

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Ik kan dit toch maar moeilijk bevatten eerlijk gezegd.
Dit jaar staan maar liefst 58 van de 141 (41%!) bands voor het eerst op GMM.
Daaronder grote/bekende/unieke namen als Pantera, Generation Sex, Tom Morello, Hellmut Lotti, alsmede een hoop pareltjes waar velen onder ons nu al de vingers bij aflikken, zoals Lorna Shore, Orbit Culture, Draconian, Sleep Token, Soen, Bloodywood, The Halo Effect, Vended, Molybaron, Ice Nine Kills, Haken, 1914.
Verder nog 16 bands die er al sinds 2015 niet meer hebben gestaan, en slechts één band op herhaling van vorig jaar. Minder dan de helft van de bands heeft er de afgelopen 5 edities gestaan.

Ook het aantal keren dat een band op GMM heeft gestaan, valt reuze mee:
  • 9x: 3
  • 8x: 4
  • 7x: 4
  • 6x: 5
  • 5x: 7
  • 4x: 4
  • 3x: 15
  • 2x: 22
  • 1x: 19
  • 0x: 58
Er wordt vaker gezegd dat GMM niet veel vernieuwt, maar dat lijken deze cijfers dus tegen te spreken.
Toegegeven zou je dan ook naar dezelfde cijfers van voorgaande jaren moeten kijken, maar in ieder geval is dat dit jaar niet echt van toepassing, zelfs niet voor de headliners.

Er zijn natuurlijk ook aardig wat bands die wel al vaak op GMM hebben gestaan, waaronder 3 bands dit jaar al voor de 10e keer:
  • 10x: Hatebreed, Municipal Waste, Sick Of It All
  • 9x: Arch Enemy, Cradle Of Filth, Epica, In Flames
  • 8x: Behemoth, Exodus, Gojira, Slipknot
  • 7x: Amon Amarth, Kreator, Legion Of The Damned, Pro-Pain, Testament
  • 6x: Agnostic Front, Eluveitie, Evergrey, Ghost, Korpiklaani, Papa Roach, Parkway Drive
  • 5x: Architects, Delain, Life of Agony, Unearth
Toch vormen deze vaste klanten nog geen 20% van het hele affiche.
Ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat er niet voor de meeste (ook vaste) bezoekers voldoende bands staan, die ze willen zien, en die ze nog niet eerder op GMM gezien hebben (mede door clashes of gemiste edities).
Tenzij ze natuurlijk een dusdanig smalle en/of conservatieve muzieksmaak hebben, dat al die mooie, nieuwe namen compleet aan ze voorbij gaan...
Baas @MetalLimbo .
Ik ben wel blij dat sommige bands frequent langskomen. Amon Amarth heb ik al vaker gezien en staan er voor mijn gevoel om de editie, maar ik kijk er weer met veel plezier naar uit. Aan de andere kant zijn er bands zoals Epica die er maar liefst 9x hebben gestaan en ik nu voor de 1e keer kan zien. Epica is ook niet een band die ik dan 'afgestreept' heb per se, maar eerder iets wat ik nog vaker wil gaan zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.662
5.137
Baas @MetalLimbo .
Ik ben wel blij dat sommige bands frequent langskomen. Amon Amarth heb ik al vaker gezien en staan er voor mijn gevoel om de editie, maar ik kijk er weer met veel plezier naar uit. Aan de andere kant zijn er bands zoals Epica die er maar liefst 9x hebben gestaan en ik nu voor de 1e keer kan zien. Epica is ook niet een band die ik dan 'afgestreept' heb per se, maar eerder iets wat ik nog vaker wil gaan zien.
Dat ook ja, waarom zou je een goede band maar één keer live willen zien? 😄
Maar zo zal @Dr. Hannibal het ongetwijfeld niet bedoeld hebben. 😉
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.386
6.002
Ik kan dit toch maar moeilijk bevatten eerlijk gezegd.
Dit jaar staan maar liefst 58 van de 141 (41%!) bands voor het eerst op GMM.
Daaronder grote/bekende/unieke namen als Pantera, Generation Sex, Tom Morello, Hellmut Lotti, alsmede een hoop pareltjes waar velen onder ons nu al de vingers bij aflikken, zoals Lorna Shore, Orbit Culture, Draconian, Sleep Token, Soen, Bloodywood, The Halo Effect, Vended, Molybaron, Ice Nine Kills, Haken, 1914.
Verder nog 16 bands die er al sinds 2015 niet meer hebben gestaan, en slechts één band op herhaling van vorig jaar. Minder dan de helft van de bands heeft er de afgelopen 5 edities gestaan.

Ook het aantal keren dat een band op GMM heeft gestaan, valt reuze mee:
  • 9x: 3
  • 8x: 4
  • 7x: 4
  • 6x: 5
  • 5x: 7
  • 4x: 4
  • 3x: 15
  • 2x: 22
  • 1x: 19
  • 0x: 58
Er wordt vaker gezegd dat GMM niet veel vernieuwt, maar dat lijken deze cijfers dus tegen te spreken.
Toegegeven zou je dan ook naar dezelfde cijfers van voorgaande jaren moeten kijken, maar in ieder geval is dat dit jaar niet echt van toepassing, zelfs niet voor de headliners.

Er zijn natuurlijk ook aardig wat bands die wel al vaak op GMM hebben gestaan, waaronder 3 bands dit jaar al voor de 10e keer:
  • 10x: Hatebreed, Municipal Waste, Sick Of It All
  • 9x: Arch Enemy, Cradle Of Filth, Epica, In Flames
  • 8x: Behemoth, Exodus, Gojira, Slipknot
  • 7x: Amon Amarth, Kreator, Legion Of The Damned, Pro-Pain, Testament
  • 6x: Agnostic Front, Eluveitie, Evergrey, Ghost, Korpiklaani, Papa Roach, Parkway Drive
  • 5x: Architects, Delain, Life of Agony, Unearth
Toch vormen deze vaste klanten nog geen 20% van het hele affiche.
Ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat er niet voor de meeste (ook vaste) bezoekers voldoende bands staan, die ze willen zien, en die ze nog niet eerder op GMM gezien hebben (mede door clashes of gemiste edities).
Tenzij ze natuurlijk een dusdanig smalle en/of conservatieve muzieksmaak hebben, dat al die mooie, nieuwe namen compleet aan ze voorbij gaan...
Mooi overzicht hoor! Wat betreft die vriend van mij, ik heb mijn woorden wel zorgvuldig gekozen, en specifiek benoemd dat het gaat om bands waar hij interesse in zou hebben. En dat zijn vooral die uit het vaak spelende lijstje. Ook wel wat nieuwkomers en meer afwijkende namen, maar niet genoeg om een weekendticket aan te schaffen voor hem. Het is maar net wat je smaak is natuurlijk. Om dat nu per definitie smal en conservatief te noemen... daarmee verschuif je de "normaal" veel te veel richting het niveau waarop wij hier op het forum met de line up en alles wat het te bieden heeft omgaan.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.662
5.137
Mooi overzicht hoor! Wat betreft die vriend van mij, ik heb mijn woorden wel zorgvuldig gekozen, en specifiek benoemd dat het gaat om bands waar hij interesse in zou hebben. En dat zijn vooral die uit het vaak spelende lijstje. Ook wel wat nieuwkomers en meer afwijkende namen, maar niet genoeg om een weekendticket aan te schaffen voor hem. Het is maar net wat je smaak is natuurlijk. Om dat nu per definitie smal en conservatief te noemen... daarmee verschuif je de "normaal" veel te veel richting het niveau waarop wij hier op het forum met de line up en alles wat het te bieden heeft omgaan.
Excuses, was niet mijn bedoeling om beledigend of denigrerend te spreken over (mensen als) jouw vriend.
Het is uiteindelijk natuurlijk ieders eigen keuze, ik bedoel alleen te zeggen dat er echt wel voor iedereen genoeg te vinden is ieder jaar, als je je een beetje verdiept zoals wij dat hier doen.

Ik vraag me dan wel een beetje af wat jouw vriend dan wel graag nog zou willen zien op GMM (ok, even afgezien van de welbekende namen die iedereen al jaren wil zien als Tool, SOAD, RATM, Metallica en consorten)?
Als je je bezoek alleen maar laat afhangen van het vaak spelende lijstje, dan ben je toch wel vrij snel klaar, niet alleen met GMM, maar zowat ieder festival..
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.556
3.129
Excuses, was niet mijn bedoeling om beledigend of denigrerend te spreken over (mensen als) jouw vriend.
Het is uiteindelijk natuurlijk ieders eigen keuze, ik bedoel alleen te zeggen dat er echt wel voor iedereen genoeg te vinden is ieder jaar, als je je een beetje verdiept zoals wij dat hier doen.

Ik vraag me dan wel een beetje af wat jouw vriend dan wel graag nog zou willen zien op GMM (ok, even afgezien van de welbekende namen die iedereen al jaren wil zien als Tool, SOAD, RATM, Metallica en consorten)?
Als je je bezoek alleen maar laat afhangen van het vaak spelende lijstje, dan ben je toch wel vrij snel klaar, niet alleen met GMM, maar zowat ieder festival..
Ik vind het ook helemaal niet erg als de headliners iets vaker komen. Zolang het maar niet is dat een headliner 2x op rij komt. Die coronalockdowns tel ik ook wel als jaren dus dat mocht nog wel. Maar zoals nu een Red Hot Chili Peppers op Rock Werchter, het is gewoon totale onzin.

Laten we eerlijk zijn: van een Slipknot weet je op voorhand dat het een geweldige headliner wordt omdat het publiek ook er helemaal in opgaat. Bij Def Leppard (volgens mij nooit headliner geweest?) is dat al meer de vraag. Maar ik snap ook dat je op voorhand als festival erg tevreden bent met een combi Def Leppard / Motley Crue. Blijkt in de praktijk dus vies tegen te vallen. Laten we hopen dat ze de mensen die de shows wel gaan kijken weten te overtuigen.

Bij Guns N' Roses zal het wel goed komen omdat iedereen alle nummers kent. Machine Head vind ik wel echt een zeer gewaagde zet. Treden heel weinig op en de gemiddelde festivalbezoeker zal de muziek dan ook niet zo goed kennen. Ben heel erg benieuwd hoe het uitpakt.

Ook al is er dit jaar in Slipknot maar 1 headliner die ik echt heel erg goed vind (en 1 die ik heel graag wil zien: Machine Head): ik vind het affiche dit jaar het beste van alle affiches die ik ooit heb gezien.

Vooral de vrijdag en zaterdag vind ik echt heel sterk. De vrijdag het ijzersterke avondprogramma op de Main Stages met Amon Amarth, Disturbed, Gojira en Machine Head + ook nog Meshuggah in de tent. En op zaterdag een heel mooi prog-programma in de tenten met als afsluiting op de main stages de combinatie (Pantera) - Parkway Drive - Slipknot.
Gewoon heel sterk allemaal.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.425
2.971
Misschien doen we de gemiddelde festivalbezoeker ook wel te kort. Op zich ben ik ook wel iemand die voor de bekendere headliners gaat. Maar na me dit jaar gewoon veel verdiept te hebben in de wat "nieuwere" acts ben ik toch tot de conclusie gekomen dat het een zeer sterke line up is. Vroeger had ik het zelfde idee. Ik kom voor de bovenste 2 of 3 bands en de rest geef ik geen aandacht. Als ik dan terug kijk op alle jaren concerten en festivals dan heb ik toch wel goeie acts links laten liggen. Dat gezegd hebbende ben ik vast niet de enige die zijn smaak verbreed en uitbreid. Denk dus dat het wel goed gevuld is qua line up en dat het meerendeel van de metalheads daar zo over denkt. We zijn hier op het forum natuurlijk maar een kleine delegatie die absoluut niet representatief is voor het grootste deel van het publiek
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
415
703
Je ziet op ticketswap de prijzen voor combitickets al dalen en mochten de weergoden niet meewerken vrees ik voor half lege velden.
Geen iron maiden of metallica is toch een groot risico.
Persoonlijk genoeg om naar uit te kijken , niet bang voor clashes en gewoon lekker lallen...😊
 
  • Thinking
  • Haha
Waarderingen: MetalLimbo en Piebe71

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.425
2.971
Je ziet op ticketswap de prijzen voor combitickets al dalen en mochten de weergoden niet meewerken vrees ik voor half lege velden.
Geen iron maiden of metallica is toch een groot risico.
Persoonlijk genoeg om naar uit te kijken , niet bang voor clashes en gewoon lekker lallen...😊
Is dat ook niet een beetje een aanname Marco? We zien dat een aantal dagen nog niet uitverkocht is. Maar half leeg lijkt me ook wel wat negatief. Neemt niet weg dat minder mensen op het veld en in de tenten zeker een prettig idee kan zijn. Ook gezien het feit dat de halve wereld roept dat el Nino dit jaar weer voor een fijne warme zomer gaat zorgen😆
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
850
2.494
Je ziet op ticketswap de prijzen voor combitickets al dalen en mochten de weergoden niet meewerken vrees ik voor half lege velden.
Geen iron maiden of metallica is toch een groot risico.
Persoonlijk genoeg om naar uit te kijken , niet bang voor clashes en gewoon lekker lallen...😊
Halflege velden kan ik me echt niet voorstellen, vanwaar de stress op het forum? Graspop verkocht toch wel vaker niet uit? Er is overigens nog haast 2 maanden te gaan, en een deel is al wel uitverkocht!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.237
7.518
Je ziet op ticketswap de prijzen voor combitickets al dalen en mochten de weergoden niet meewerken vrees ik voor half lege velden.
Geen iron maiden of metallica is toch een groot risico
dat is wel erg negatief, ze hebben zeker geen Iron Maiden of Metallica nodig om uit te verkopen, kijk maar naar 2017 of 2019 bijvoorbeeld
half lege velden lijkt me erg overdreven
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken