Ik snap dat ergens wel en ik maak me er ook (bewust) schuldig aan. Te horen zijn in zo'n lijsten als de staalhard en de zwaarste lijst kan voor een Belgische band zoveel verschil betekenen. Er luisteren plots mensen die misschien zelf niet zo thuis zijn in de Belgische scene of die niet gemakkelijk nieuwe dingen gaan opzoeken. Door weer eens op een metallica, slipknot of iron maiden te stemmen verandert weinig voor luisteraars en die bands want het zijn ondertussen de vaste klassiekers, maar opkomende Belgische bands in de lijst krijgen kan een gigantische sprong teweeg brengen voor die groepen en dat gun ik de bands die ik zelf zo graag hoor. Die combineren een job met nummers schrijven, opnemen, veel optreden, vaak best wat eigen geld investeren, als je dan kwaliteit aflevert, verdien je gewoon een fanbase en als we daar als fans zelf op die manier mee kunnen helpen, laat die lijsten dan maar Belgisch klinken! Zolang het een van de enige manieren is om airplay te creëren, trek ik die lijstjes met plezier compleet scheef van de realiteit.
Natuurlijk kan ik wel begrijpen als je 15 keer Metallica,Iron Maiden,Tool,Rammstein,Slipknot etc... in zo'n lijst hebt staan dat dat ook teveel van het goede is.
Ergens heb je wel een punt,maar uiteindelijk ga je toch hetzelfde krijgen.
Dat men altijd op Brutus,Amenra,etc .... stemt,dan worden die toch ook vaste klassiekers al ze dat al niet zijn nu.
Een Spoil Engine hoor ik maar weinig gepromoot worden terwijl andere Belgische bands die toch ondertussen ook al bekend genoeg zijn extra aandacht krijgen.
Amenra,Brutus,Fleddy Melcully en Stake bvb hebben toch al voldoende steun van media (radiostations, socials, etc...)
Als ze iets nieuws uitbrengen wordt daar toch berichtgeving aan gegeven door StuBru en Willy.
Ik zal dus nooit chauvinistisch stemmen,maar wel op nummers die ik graag in de top zou willen zien.
One van Metallica is sowieso de eerste op mijn lijstje,is gewoonweg mijn favoriete nummer ooit.
De andere stemmen wisselen wel eens af hoor en dat zijn ook niet zozeer de cliché platen.
Ooit gestemd voor Parkway Drive Wishing Wells & Type O Negative Black n1 bvb terwijl je eigenlijk weet dat die er niet in zullen geraken.
Fade To Black heeft er ook jaren ingestaan maar denk door het chauvinisme eruit verdwenen,terwijl dat nummer toch tig keer beter is dan de beste tracks van Amenra en Brutus,zeker en vast dan het hele repertoire van Fleddy Melcully.
Ook een gevolg is dat niet de meest bekende metalbands daarvan het slachtoffer zijn maar bvb het Black & Death Metal genre.
Ik zie nu gewoon dat bands zoals Dimmu Borgir,Cradle Of Filth, Cannibal Corpse,Opeth vooral geslachtofferd worden,terwijl de big ones er toch met meerdere platen in blijven staan.
Ook symphonische bands zoals Epica,Nightwish, Within Temptation komen er niet aan te pas.
Just my 2 cents.