Graspop Metal Meeting 2023

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Er zal altijd nog wel een stukje 'natuurlijke orde' in zitten. Niemand gaat volgens mij beweren dat Parkway drive en Slipknot echt dezelfde grootte hebben, maar ze krijgen wel een evenwaardige rang door hen 'headliner north stage' en 'headliner south stage' te noemen. Geen idee of dat zich eveneens vertaalt in gelijkwaardige speeltijd (bij GnR en Ghost uiteraard niet maar dat is vooral de eis van GnR zo lijkt het). Waarbij het (voor booking agency's / band management / bands) in het verleden blijkbaar wel eens voor problemen zorgde als ze een bepaalde spot op mainstage toebedeeld kregen en ze dan ineens zien via de timeschedules ofzo dat hun band op "main 2" is geplaatst. Als bezoekers besef je al lang dat er geen enkel verschil is of een band nu op het linkse of rechtse podium optreedt (muv VIP dan), maar internationale artiesten weten dat natuurlijk niet altijd.

Zoals je zelf aanhaalt lijkt het dat ze dit jaar, met hun dubbele headliners aan te kondigen, ook nog een andere aanpassing doorvoeren tov voorgaande jaren en net die aanpassing past niet in het idee van de 'gouden formule'. Vandaar mijn bedenking of de organisatie daar wel hetzelfde over denkt als wij...
Aan de andere kant is Graspop verre van het enige festival wat met zo’n dubbele mainstage constructie werkt. Het is eerder de norm dan een uitzondering bij de grootste Europese metalfestivals, er zijn ook vast Amerikaanse festivals die zoiets doen. Dus of het nu echt bij verwarring zal zorgen bij internationale artiesten?
Ik zie die ontwikkeling niet zo goed eerlijk gezegd.

Persoonlijk denk ik dat ze gewoon volgen wat de headliner graag wilt, als een grote headliner de wens heeft om zelf af te sluiten dan zullen ze ze die wens wel geven. Als het dit jaar zo uit komt dat alle south stage headliners de dag afsluiten, dan zal het waarschijnlijk eerder aan de headliner liggen dan aan de organisatie zelf. Ik begrijp dat het vervelend is voor de Ghost fans als GNR dan toch de dag afsluit, maar ik denk toch dat dit vanuit GNR zal komen en niet vanuit de organisatie. Posities zullen wel in overleg met beide headliners gaan, en ik neem aan dat de grootste bands dan voorrang krijgen in hun wensen (in dit geval dus GNR).

Slipknot staat inderdaad ook bekend als een band die graag zelf afsluit.
Machine head zal wellicht zijn binnengehaald met de belofte om hun dag te mogen afsluiten
Motley Crue en Def Leppard zullen onderling wel regelen dat ze om en om afsluiten omdat ze een coheadline tour hebben.
In principe zou ik dit dus niet zien als een ontwikkeling bij de organisatie, maar meer stom toeval van omstandigheden waardoor south stage iedere dag zou afsluiten. Volgend jaar is misschien wel weer andersom. in 2022 was het 50/50 bijvoorbeeld.

Verder had ik trouwens helemaal in het begin Ghost gewoon als South Stage headliner verwacht. Dacht dat die wel groot genoeg waren inmiddels om een dag te dragen, met een degelijke north stage headliner ernaast.
Ik hoop ook dat het geen trend voor de toekomst is hoor. Maar het gebeurt naar mijn idee wel steeds meer. Natuurlijk zal het in eerste instantie een wens van bands zelf zijn. Maar Graspop heeft wel een keuze in hoe makkelijk ze daar in mee gaan lijkt me. Als het tijdschema online komt en er blijkt inderdaad geen enkele North Stage headliner na de South Stage te spelen (terwijl ze nog wel expliciet apart als headliner aangekondigd zijn dit jaar, maar blijkbaar op positie inleveren) ga ik er ook zeker een mail over sturen naar de organisatie. Niet dat er dit jaar iets aan veranderd zal worden, maar het is toch belangrijk om je uit te spreken voor de toekomst vind ik.
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Ik snap dat ergens wel en ik maak me er ook (bewust) schuldig aan. Te horen zijn in zo'n lijsten als de staalhard en de zwaarste lijst kan voor een Belgische band zoveel verschil betekenen. Er luisteren plots mensen die misschien zelf niet zo thuis zijn in de Belgische scene of die niet gemakkelijk nieuwe dingen gaan opzoeken. Door weer eens op een metallica, slipknot of iron maiden te stemmen verandert weinig voor luisteraars en die bands want het zijn ondertussen de vaste klassiekers, maar opkomende Belgische bands in de lijst krijgen kan een gigantische sprong teweeg brengen voor die groepen en dat gun ik de bands die ik zelf zo graag hoor. Die combineren een job met nummers schrijven, opnemen, veel optreden, vaak best wat eigen geld investeren, als je dan kwaliteit aflevert, verdien je gewoon een fanbase en als we daar als fans zelf op die manier mee kunnen helpen, laat die lijsten dan maar Belgisch klinken! Zolang het een van de enige manieren is om airplay te creëren, trek ik die lijstjes met plezier compleet scheef van de realiteit.

Natuurlijk kan ik wel begrijpen als je 15 keer Metallica,Iron Maiden,Tool,Rammstein,Slipknot etc... in zo'n lijst hebt staan dat dat ook teveel van het goede is.
Ergens heb je wel een punt,maar uiteindelijk ga je toch hetzelfde krijgen.
Dat men altijd op Brutus,Amenra,etc .... stemt,dan worden die toch ook vaste klassiekers al ze dat al niet zijn nu.
Een Spoil Engine hoor ik maar weinig gepromoot worden terwijl andere Belgische bands die toch ondertussen ook al bekend genoeg zijn extra aandacht krijgen.
Amenra,Brutus,Fleddy Melcully en Stake bvb hebben toch al voldoende steun van media (radiostations, socials, etc...)
Als ze iets nieuws uitbrengen wordt daar toch berichtgeving aan gegeven door StuBru en Willy.
Ik zal dus nooit chauvinistisch stemmen,maar wel op nummers die ik graag in de top zou willen zien.
One van Metallica is sowieso de eerste op mijn lijstje,is gewoonweg mijn favoriete nummer ooit.
De andere stemmen wisselen wel eens af hoor en dat zijn ook niet zozeer de cliché platen.
Ooit gestemd voor Parkway Drive Wishing Wells & Type O Negative Black n1 bvb terwijl je eigenlijk weet dat die er niet in zullen geraken.

Fade To Black heeft er ook jaren ingestaan maar denk door het chauvinisme eruit verdwenen,terwijl dat nummer toch tig keer beter is dan de beste tracks van Amenra en Brutus,zeker en vast dan het hele repertoire van Fleddy Melcully.
Ook een gevolg is dat niet de meest bekende metalbands daarvan het slachtoffer zijn maar bvb het Black & Death Metal genre.
Ik zie nu gewoon dat bands zoals Dimmu Borgir,Cradle Of Filth, Cannibal Corpse,Opeth vooral geslachtofferd worden,terwijl de big ones er toch met meerdere platen in blijven staan.
Ook symphonische bands zoals Epica,Nightwish, Within Temptation komen er niet aan te pas.
Just my 2 cents.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.184
5.587
Natuurlijk kan ik wel begrijpen als je 15 keer Metallica,Iron Maiden,Tool,Rammstein,Slipknot etc... in zo'n lijst hebt staan dat dat ook teveel van het goede is.
Ergens heb je wel een punt,maar uiteindelijk ga je toch hetzelfde krijgen.
Dat men altijd op Brutus,Amenra,etc .... stemt,dan worden die toch ook vaste klassiekers al ze dat al niet zijn nu.
Een Spoil Engine hoor ik maar weinig gepromoot worden terwijl andere Belgische bands die toch ondertussen ook al bekend genoeg zijn extra aandacht krijgen.
Amenra,Brutus,Fleddy Melcully en Stake bvb hebben toch al voldoende steun van media (radiostations, socials, etc...)
Als ze iets nieuws uitbrengen wordt daar toch berichtgeving aan gegeven door StuBru en Willy.
Ik zal dus nooit chauvinistisch stemmen,maar wel op nummers die ik graag in de top zou willen zien.
One van Metallica is sowieso de eerste op mijn lijstje,is gewoonweg mijn favoriete nummer ooit.
De andere stemmen wisselen wel eens af hoor en dat zijn ook niet zozeer de cliché platen.
Ooit gestemd voor Parkway Drive Wishing Wells & Type O Negative Black n1 bvb terwijl je eigenlijk weet dat die er niet in zullen geraken.

Fade To Black heeft er ook jaren ingestaan maar denk door het chauvinisme eruit verdwenen,terwijl dat nummer toch tig keer beter is dan de beste tracks van Amenra en Brutus,zeker en vast dan het hele repertoire van Fleddy Melcully.
Ook een gevolg is dat niet de meest bekende metalbands daarvan het slachtoffer zijn maar bvb het Black & Death Metal genre.
Ik zie nu gewoon dat bands zoals Dimmu Borgir,Cradle Of Filth, Cannibal Corpse,Opeth vooral geslachtofferd worden,terwijl de big ones er toch met meerdere platen in blijven staan.
Ook symphonische bands zoals Epica,Nightwish, Within Temptation komen er niet aan te pas.
Just my 2 cents.
Ook gewoon een mening. Ik vind Amenra gewoon een van de beste metalbands en stem daar op. Heeft niks met chauvinisme te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Wardibal

Gouden Tip
16 feb 2022
252
492
Over smaken valt niet te twisten.

De zwaarste lijst op stubru is ook niet zwaar. Het is een commerciële metallijst. En ja er zitten verdomd goede nummers in. Maar het kan altijd zwaarder, extremer, duisterder,...

Deze lijst is een uitstekende kennismaking met de metal.
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Ook gewoon een mening. Ik vind Amenra gewoon een van de beste metalbands en stem daar op. Heeft niks met chauvinisme te maken

Uiteraard verschillen smaken & meningen,daar is helemaal niks mis mee.

Ik beweer niet dat ze er onterecht in staan maar zouden ze zo hoog staan als ze van een andere nationaliteit waren?
Dat betwijfel ik toch.
Ik zal maar zelf met de dooddoener komen,in andere landen zouden ze exact hetzelfde doen.
In Zweden zouden Zweedse bands helemaal bovenaan staan,in Frankrijk de Franse,etc...
Kan ik onmogelijk tegenspreken en het is verre van onlogisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.926
4.085
Amenra,Brutus,Fleddy Melcully en Stake bvb hebben toch al voldoende steun van media (radiostations, socials, etc...)
Als ze iets nieuws uitbrengen wordt daar toch berichtgeving aan gegeven door StuBru en Willy.
Dat gebeurt helaas niet voor bands als Pothamus, Thurisaz, Moments - bands die ook wel in de lijst staan. In de Staalhard van Willy krijg je ook Wiegedood en wél Spoil Engine.
Fade To Black heeft er ook jaren ingestaan maar denk door het chauvinisme eruit verdwenen,terwijl dat nummer toch tig keer beter is dan de beste tracks van Amenra en Brutus
Wel, dat is jouw mening en dat mag, ik ben het daar niet mee eens
Maar het ligt misschien ook aan een overdaad aan Metallica nummers waar een deel luisteraars misschien toch verandering in wou brengen.
Ook een gevolg is dat niet de meest bekende metalbands daarvan het slachtoffer zijn maar bvb het Black & Death Metal genre.
Daar volg ik je dan ook wel weer in en dat vind ik pure zonde. Op dat vlak doet Willy het een stuk beter, met natuurlijk 34 extra nummers, maar tenminste ook parels van Type O, Behemoth, Dimmu, Opeth en zelfs iets wat ik niet goed aan kan, Cannibal Corpse hahaha. StuBru blijft de mainstream van de 2, zeker nu ze die top 666 weer niet meer uitzenden. Die uitbreiding deed me ook weer anders stemmen omdat je weet dat je dan verschil kan maken voor nummers die in de top 300 staan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.891
8.901
Op zondag kunnen we ook nog best eens verrast worden
Op Hellfest staat Motley Crue als eerste genoemd op de poster, en toch sluit Def Leppard af.
Op Graspop staat Def Leppard als eerst genoemd, maar moet dus niet betekenen dat ze ook gaan afsluiten lijkt mij?
Ik hoop ook dat het geen trend voor de toekomst is hoor. Maar het gebeurt naar mijn idee wel steeds meer. Natuurlijk zal het in eerste instantie een wens van bands zelf zijn. Maar Graspop heeft wel een keuze in hoe makkelijk ze daar in mee gaan lijkt me. Als het tijdschema online komt en er blijkt inderdaad geen enkele North Stage headliner na de South Stage te spelen (terwijl ze nog wel expliciet apart als headliner aangekondigd zijn dit jaar, maar blijkbaar op positie inleveren) ga ik er ook zeker een mail over sturen naar de organisatie. Niet dat er dit jaar iets aan veranderd zal worden, maar het is toch belangrijk om je uit te spreken voor de toekomst vind ik.
Ik begrijp wat je zegt, en ik denk dat het altijd goed is om je mening te vertellen aan de organisatie.
Mij persoonlijk maakt het iets minder uit welke stage er afsluit, meestal wil ik toch maar 1 van de 2 headliners zien. Als één van mijn favoriete bands een headline positie mag innemen vind ik het vooral belangrijk dat ze in het donker spelen, meer dan of ze wel of niet de dag afsluiten.

Daarnaast is de speeltijd die ze krijgen ook een belangrijke natuurlijk. Als je de dag af mag sluiten maar je krijgt slechts 60 a 70 minuten speeltijd, dan heb ik als fan van een band toch liever dat ze 90 minuten spelen en de dag niet afsluiten.

Verder vind ik trouwens dat op zondag de grootste band de dag zou moeten afsluiten ieder jaar, want het festival afsluiten zit toch een bepaalde eer aan vast in mijn ogen en het geeft ook een bepaalde sfeer met het vuurwerk etc.
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
438
687
Daar volg ik je dan ook wel weer in en dat vind ik pure zonde. Op dat vlak doet Willy het een stuk beter, met natuurlijk 34 extra nummers, maar tenminste ook parels van Type O, Behemoth, Dimmu, Opeth en zelfs iets wat ik niet goed aan kan, Cannibal Corpse hahaha. StuBru blijft de mainstream van de 2, zeker nu ze die top 666 weer niet meer uitzenden. Die uitbreiding deed me ook weer anders stemmen omdat je weet dat je dan verschil kan maken voor nummers die in de top 300 staan.

Hier volg ik je volledig in. Ik heb eerder al gezegd hoe jammer ik het vind dat er geen top 666 meer is. Heb momenteel zelf ook gestemd op o.a. Amenra en Brutus, zeker ook omdat dit het afgelopen jaar mijn meest geluisterde bands zijn. Echter had ik bij een top 666 wellicht ook Lorna Shore een stem gegund.

Tijdens nummer 11 heb ik de gehele top 10 naar m'n kameraden kunnen doorsturen simpelweg omdat het telkens dezelfde nummers zijn die je overhoudt - enkel in een andere volgorde. Dat betreur ik.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.747
9.122
Op zondag kunnen we ook nog best eens verrast worden
Op Hellfest staat Motley Crue als eerste genoemd op de poster, en toch sluit Def Leppard af.
Op Graspop staat Def Leppard als eerst genoemd, maar moet dus niet betekenen dat ze ook gaan afsluiten lijkt mij?

Nee, volgens mij was er in de aankondigingspost gezet dat Def Leppard het festival zou afsluiten, maar dat kan dus net als Ghost ook gewoon onhandig verwoord zijn natuurlijk. Maar ga er toch vanuit dat Def Leppard zal afronden op de dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
438
687
Op zondag kunnen we ook nog best eens verrast worden
Op Hellfest staat Motley Crue als eerste genoemd op de poster, en toch sluit Def Leppard af.
Op Graspop staat Def Leppard als eerst genoemd, maar moet dus niet betekenen dat ze ook gaan afsluiten lijkt mij?

Na de bekendmaking van Deff Leppard heeft Graspop het volgende gepost:
"Are you ready to get rocked?!
🤘
Throwback to Def Leppard's last show at GMM, back in 2019. This year they are back to close down #GMM23!"

Ik veronderstel dat "to close down" ook effectief het festival afsluiten betekent.
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Ik zelf ben enorm mainstream gericht hoor,dus deze lijst is voor mij kwalitatief zeker en vast goed maar het kan beter.
Maar dan zitten we weer met een persoonlijke mening uiteraard.

Bij Willy kun je denk ik maar 1 nummer per band selecteren en op meer dan 3 nummers stemmen dacht ik,iets wat de variatie ook wel te goede komt.
Wat ik wel niet goed vind bij Willy is dat er wel echte klassiekers ontbreken bij de suggesties.
Moet eens gaan checken of Spoil Engine erin stond maar Hippotraktor en Bark wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Wardibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Op zondag kunnen we ook nog best eens verrast worden
Op Hellfest staat Motley Crue als eerste genoemd op de poster, en toch sluit Def Leppard af.
Op Graspop staat Def Leppard als eerst genoemd, maar moet dus niet betekenen dat ze ook gaan afsluiten lijkt mij?

Ik begrijp wat je zegt, en ik denk dat het altijd goed is om je mening te vertellen aan de organisatie.
Mij persoonlijk maakt het iets minder uit welke stage er afsluit, meestal wil ik toch maar 1 van de 2 headliners zien. Als één van mijn favoriete bands een headline positie mag innemen vind ik het vooral belangrijk dat ze in het donker spelen, meer dan of ze wel of niet de dag afsluiten.

Daarnaast is de speeltijd die ze krijgen ook een belangrijke natuurlijk. Als je de dag af mag sluiten maar je krijgt slechts 60 a 70 minuten speeltijd, dan heb ik als fan van een band toch liever dat ze 90 minuten spelen en de dag niet afsluiten.

Verder vind ik trouwens dat op zondag de grootste band de dag zou moeten afsluiten ieder jaar, want het festival afsluiten zit toch een bepaalde eer aan vast in mijn ogen en het geeft ook een bepaalde sfeer met het vuurwerk etc.
Daar kan ik me ook wel in vinden. Enige jammere is dus dat het er bij Ghost dus toe lijkt te leiden dat ze niet in het donker spelen. Voor Gojira en PWD heb ik nog betere hoop, maar ook dat zal een deel schemering worden in plaats van volledige nacht. Ik durf wel nog een beetje te hopen op een Disturbed (s) - Amon Amarth (\n) - Machine Head (s) - Gojira (\n) rijtje vrijdag avond, ook omdat Amon Amarth en Machine Head samen getourd hebben, vinden het vast leuk om back to back te spelen. Maar dan moet Disturbed dat wel pikken.

Edit: blijkbaar wordt de letter "n" tussen haakjes (n)
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.024
9.039
Verder vind ik trouwens dat op zondag de grootste band de dag zou moeten afsluiten ieder jaar, want het festival afsluiten zit toch een bepaalde eer aan vast in mijn ogen en het geeft ook een bepaalde sfeer met het vuurwerk etc.
Op zich eens met wat je zegt, al vind ik niet direct dat altijd de grootste band moet afsluiten, maar ik zou altijd wel voor een band gaan die het festival op één of andere manier spectaculair afsluit. Wat dat betreft vind ik dat ze met Def Leppard een fout maken. Ik heb sinds hun aankondiging best wat live beelden bekeken. En ja, ze spelen een strakke set, maar heel veel energie spat er niet vanaf en de visuals zijn ook niet bepaald spectaculair. En het is ook niet dat ze kunnen putten uit een lading anthems die 90% mee kan zingen, zoals bij andere classic bands die we op Graspop hebben gezien.

En nee, ik heb niets met Def Leppard, maar dat is niet de reden dat ik dit zeg. In 2018 was A Perfect Circle de afsluiter van het festival op MS2. Zij speelden destijds nog na Ozzy, waarschijnlijk omdat het voor Ozzy te laat werd om af te sluiten, kan ik me zo voorstellen. En ik ben groot fan van A Perfect Circle, maar ik vond het destijds ook een fout van de organisatie om hen te laten afsluiten. Ook dat is nou eenmaal niet een band waar extreem veel energie vanaf straalt, of die gebruik maken van een vette visuele show. Ik heb ervan genoten en met mij enkele duizenden andere fans, maar voor 80% van de bezoekers was het festival na Ozzy al klaar. Judas Priest speelde die editie nog voor Ozzy. Ik had hen en A Perfect Circle van positie gewisseld. Puur omdat Judas Priest qua show als afsluiter van een metalfestival in alle opzichten gewoon beter werkt.

Vorig jaar was Sabaton de afsluiter van het festival. Dat vond ik een slimme keuze. Zij maken vrij toegankelijke muziek, wat veel mensen wel kunnen hebben. En ze hadden er voor de gelegenheid een fantastisch spektakel van gemaakt, zo zag ik later op de beelden. Dat ik al lang en breed pinten zat te drinken op de camping omdat ik zelf niets met die band heb, betekent niet dat ik het een slechte keuze vond, in tegendeel.

Dus ik hoop op een leuk alternatief in de Marquee, of anders een DJ die vroeger start in de Metaldome ofzo. En zo niet, dan wordt het weer vroeg richting camping. Geen grote ramp, maar je maakt toch het liefst met z'n allen het vuurwerk mee om het festival in stijl af te sluiten.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.891
8.901
Daar kan ik me ook wel in vinden. Enige jammere is dus dat het er bij Ghost dus toe lijkt te leiden dat ze niet in het donker spelen. Voor Gojira en PWD heb ik nog betere hoop, maar ook dat zal een deel schemering worden in plaats van volledige nacht. Ik durf wel nog een beetje te hopen op een Disturbed (s) - Amon Amarth (n) - Machine Head (s) - Gojira (n) rijtje vrijdag avond, ook omdat Amon Amarth en Machine Head samen getourd hebben, vinden het vast leuk om back to back te spelen. Maar dan moet Disturbed dat wel pikken.
Van Ghost is het erg jammer inderdaad, maar dat is vooral door gnr met hun balachelijk lange speeltijd van 2,5 tot 3,5 uur
Het is heel goed mogelijk om 2 headliners hun volledige set in het donker te laten spelen trouwens, zie hieronder het bewijs:

Lamb of God speelde als eerste van de headliners, voor Slipknot. zoals je ziet op de video was het aan het begin van hun set al volledig donker. Ik hoop dat ze zoiets ook kunnen doen met de vrijdag en zaterdag headliners dit jaar! Machine head en Slipknot zullen denk ik beiden wel genoegen nemen met 90 minuten, waardoor Parkway Drive en Gojira misschien toch wel een volledige set in het donker kunnen spelen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.891
8.901
Op zich eens met wat je zegt, al vind ik niet direct dat altijd de grootste band moet afsluiten, maar ik zou altijd wel voor een band gaan die het festival op één of andere manier spectaculair afsluit. Wat dat betreft vind ik dat ze met Def Leppard een fout maken. Ik heb sinds hun aankondiging best wat live beelden bekeken. En ja, ze spelen een strakke set, maar heel veel energie spat er niet vanaf en de visuals zijn ook niet bepaald spectaculair. En het is ook niet dat ze kunnen putten uit een lading anthems die 90% mee kan zingen, zoals bij andere classic bands die we op Graspop hebben gezien.
Ben het hier 100% mee eens inderdaad, Def Leppard als laatste zetten lijkt me een grote fout
Vorig jaar was Sabaton de afsluiter van het festival. Dat vond ik een slimme keuze. Zij maken vrij toegankelijke muziek, wat veel mensen wel kunnen hebben. En ze hadden er voor de gelegenheid een fantastisch spektakel van gemaakt, zo zag ik later op de beelden. Dat ik al lang en breed pinten zat te drinken op de camping omdat ik zelf niets met die band heb, betekent niet dat ik het een slechte keuze vond, in tegendeel.
inderdaad Sabaton was de perfecte festival afsluiter afgelopen jaar. op het gebied van visuals en show elementen was het gewoon de beste band van het weekend, en dat zegt wel veel als Maiden ook op de affiche staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Jamel

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
En nee, ik heb niets met Def Leppard, maar dat is niet de reden dat ik dit zeg. In 2018 was A Perfect Circle de afsluiter van het festival op MS2. Zij speelden destijds nog na Ozzy, waarschijnlijk omdat het voor Ozzy te laat werd om af te sluiten, kan ik me zo voorstellen. En ik ben groot fan van A Perfect Circle, maar ik vond het destijds ook een fout van de organisatie om hen te laten afsluiten. Ook dat is nou eenmaal niet een band waar extreem veel energie vanaf straalt, of die gebruik maken van een vette visuele show. Ik heb ervan genoten en met mij enkele duizenden andere fans, maar voor 80% van de bezoekers was het festival na Ozzy al klaar. Judas Priest speelde die editie nog voor Ozzy. Ik had hen en A Perfect Circle van positie gewisseld. Puur omdat Judas Priest qua show als afsluiter van een metalfestival in alle opzichten gewoon beter werkt.
Een intieme band als A Perfect Circle hoort sowieso in een tent, dat waait weg op een groot podium.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.024
9.039
Een intieme band als A Perfect Circle hoort sowieso in een tent, dat waait weg op een groot podium.
Dat was helemaal perfect geweest, ja. Maar goed, nu kwam het zo uit dat ze als afsluiter in het donker speelden. En aangezien 80% van de bezoekers dus al het veld had verlaten, konden we mooi met een groepje liefhebbers heel dichtbij staan. Toen werd het alsnog een intieme show. Heerlijk weg staan dromen toen en het was daardoor één van de mooiste shows die ik ooit op Graspop heb gezien. Maar een waardig afsluiter van een weekend vol metal? Nou nee, dat zeker niet.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Een intieme band als A Perfect Circle hoort sowieso in een tent, dat waait weg op een groot podium.
Dat waaide bepaald niet weg. Het maakte juist enorme indruk. En omdat het volledig donker was, midden in de nacht, was de sfeer ook heel goed. Ik ben het persoonlijk ook totaal niet eens dat het een fout was hen daar neer te zetten, het is een van de allermooiste shows die ik ooit op Graspop heb gezien, en ik ben de organisatie nog altijd zeer dankbaar voor de positie die ze daar kregen. Dat is precies een van de redenen dat ik zo van dat nachtelijke MS2 afsluiter ná de grote headliner ben gaan houden. Maar ik snap wel wat @jamel zegt, vanuit het oogpunt van de gemiddelde bezoeker was het waarschijnlijk een anticlimax en had je beter Judas Priest of Ozzy zelf kunnen laten afsluiten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken