Graspop Metal Meeting 2023

Ik ben ook wel benieuwd waar Behemoth gaat spelen, als die laat in de Marquee staan kan dat ook nog vervelende clashes meebrengen. Maar zoals al eerder aangehaald is die vrijdag wel een extreem sterke dag qua grote/sterke namen.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Ik ben ook wel benieuwd waar Behemoth gaat spelen, als die laat in de Marquee staan kan dat ook nog vervelende clashes meebrengen. Maar zoals al eerder aangehaald is die vrijdag wel een extreem sterke dag qua grote/sterke namen.
waarschijnlijk gewoon 's avonds op de mainstage zoals vorige keer, staan te hoog op de line up om de marquee af te sluiten denk ik

• Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en nikita
uit de laatste info zou Epica om 5 uur spelen geloof ik op de mainstage, dit doet me denken dat iets de marquee zal afsluiten dat ook op de mainstage kan staan zoals Arch Enemy of Tom Morello bijvoorbeeld. anders kan Epica volgens mij onmogelijk om 5 uur spelen op de mainstage.
Ja zou ook kunnen, kwam zelf ook met de optie Tom Morello als Marque headliner. Al zet ik mijn geld op Cradle of Filth en My Dying Bride als de laatste twee. Typische Marque namen en beide genoeg statuur om die mooie spots te vullen. Jullie weten mij dan ook te vinden die avond, vooraan in de Marque met tussendoor wat noten opvangen van de marathonshow van GnR

Ik merk dat ik best chagrijnig ben over het feit dat Ghost dus blijkbaar toch weer uit hun nachtelijke afsluit spot genaaid wordt door GnR. Als dat eenzelfde soort tijdschema betekent als in 2018 dan speelt Ghost dus ongeveer van 21:00 tot 22:00 en volledig in het licht (zonsondergang is pas om 22:00). Terwijl GnR echt niks te winnen heeft met in het donker spelen imo, die muziek werkt juist ook perfect in het avond zonnetje, maar de show van Ghost heeft wel degelijk baat bij volledige duisternis, daglicht doet echt flink afbreuk aan de sfeer bij hun show vind ik. Had goede hoop dat de organisatie geleerd had van die fout in 2018, maar ik wordt daarin toch even keihard teleurgesteld. Echt heel erg jammer.

Komt ook bij dat ik in zijn algemeenheid van mening ben dat de standaard formule van een tweede mainstage afsluiter ná de headliner op het hoofdpodium zorgt voor een perfect ritme van de festival avond. Eerst die grootste show, lekker hitjes mee blèren enzo, maar daarna is het nog niet afgelopen, voor de liefhebber is er nog een nachtelijk slotstuk op het andere hoofdpodium. Dat zijn vaak echt prachtige en memorabele shows, en het werkt echt stukken beter voor mij dan dat het na die headline show gewoon direct afgelopen is allemaal (op de coverbands na). Dus hoe meer Graspop van hun eigen gouden formule afwijkt, hoe slechter dat is voor mijn festival beleving. Ik mag hopen dat dit niet ook nog zorgt voor een Ghost - My Dying Bride clash, maar ik vrees het ergste, als MDB inderdaad als een na laatste in de Marque speelt. Dat zou echt ongelooflijk zuur zijn zeg…

Lang verhaal kort: een Ghost show ná GnR in het donker had de potentie om een memorabele show te worden, een vroeg hoogtepunt in het weekend, maar door het ego van een paar uitgerangeerde oude lullen die per se zelf willen afsluiten wordt ons dat ontnomen. Heel erg zuur.

Ja zou ook kunnen, kwam zelf ook met de optie Tom Morello als Marque headliner. Al zet ik mijn geld op Cradle of Filth en My Dying Bride als de laatste twee. Typische Marque namen en beide genoeg statuur om die mooie spots te vullen. Jullie weten mij dan ook te vinden die avond, vooraan in de Marque met tussendoor wat noten opvangen van de marathonshow van GnR
tja ook grote kans dat dat hem wordt inderdaad, misschien dat ik dan toch nog maar wat meer cradle of filth of my dying bride ga luisteren voor juni
Ik merk dat ik best chagrijnig ben over het feit dat Ghost dus blijkbaar toch weer uit hun nachtelijke afsluit spot genaaid wordt door GnR. Als dat eenzelfde soort tijdschema betekent als in 2018 dan speelt Ghost dus ongeveer van 21:00 tot 22:00 en volledig in het licht (zonsondergang is pas om 22:00). Terwijl GnR echt niks te winnen heeft met in het donker spelen imo, die muziek werkt juist ook perfect in het avond zonnetje, maar de show van Ghost heeft wel degelijk baat bij volledige duisternis, daglicht doet echt flink afbreuk aan de sfeer bij hun show vind ik. Had goede hoop dat de organisatie geleerd had van die fout in 2018, maar ik wordt daarin toch even keihard teleurgesteld. Echt heel erg jammer.

Komt ook bij dat ik in zijn algemeenheid van mening ben dat de standaard formule van een tweede mainstage afsluiter ná de headliner op het hoofdpodium zorgt voor een perfect ritme van de festival avond. Eerst die grootste show, lekker hitjes mee blèren enzo, maar daarna is het nog niet afgelopen, voor de liefhebber is er nog een nachtelijk slotstuk op het andere hoofdpodium. Dat zijn vaak echt prachtige en memorabele shows, en het werkt echt stukken beter voor mij dan dat het na die headline show gewoon direct afgelopen is allemaal (op de coverbands na). Dus hoe meer Graspop van hun eigen gouden formule afwijkt, hoe slechter dat is voor mijn festival beleving. Ik mag hopen dat dit niet ook nog zorgt voor een Ghost - My Dying Bride clash, maar ik vrees het ergste, als MDB inderdaad als een na laatste in de Marque speelt. Dat zou echt ongelooflijk zuur zijn zeg…

Lang verhaal kort: een Ghost show ná GnR in het donker had de potentie om een memorabele show te worden, een vroeg hoogtepunt in het weekend, maar door het ego van een paar uitgerangeerde oude lullen die per se zelf willen afsluiten wordt ons dat ontnomen. Heel erg zuur.
Ja goed punt, wordt dan exact dezelfde positie als 2018 inderdaad
Hopelijk neemt GNR tenminste genoegen met 2,5 uur speeltijd, aangezien ze dat op de vorige tour ook deden bijvoorbeeld op Hellfest.
Als GNR van 23:00 tot 01:30 speelt bijvoorbeeld, kan Ghost bijvoorbeeld 21:30 - 22:50 spelen en hebben ze een halve set in het donker ongeveer

vind het zelf ook jammer dat GNR de avond afsluit, op deze manier ga ik nooit het einde van de GNR set zien! ik houdt dat echt geen 3 uur uit. favoriete nummer blijft toch wel Paradise City, maar die spelen ze altijd als laatste volgens mij.

Laatst bewerkt:

Ik ben volledig akkoord, maar ik denk dat dit niet de keuze van de organisatie zelf was, maar dat gnr gewoon als laatste wil spelen.

Zo meteen de zwaarste lijst op stubru .

Verwacht als nieuwkomers sowieso Electric Callboy & Lorna Shore en voor de rest weer een top 10 met 50-60% Belgische invloed.
Brutus,Amenra,Psychonaut,Channel Zero,Stake Number Eight

Het zou me verbazen moest Metallica terug op 1 staan;

Zo meteen de zwaarste lijst op stubru .

Verwacht als nieuwkomers sowieso Electric Callboy & Lorna Shore en voor de rest weer een top 10 met 50-60% Belgische invloed.
Brutus,Amenra,Psychonaut,Channel Zero,Stake Number Eight

Het zou me verbazen moest Metallica terug op 1 staan;

Spoilers: Stubru heeft geleaket dat het meest recente nummer "De Evenmens" van Amenra is. Dit nummer is uitgebracht in 2021, evenals Lorna Shore's doorbraakhit "Into The Hellfire"... Ik vrees dus wel voor Lorna Shore.

Electric Callboy zal er vermoedelijk wel in zitten. Ook 15 Belgische nummers van de 66!

• Leuk
Spoilers: Stubru heeft geleaket dat het meest recente nummer "De Evenmens" van Amenra is. Dit nummer is uitgebracht in 2021, evenals Lorna Shore's doorbraakhit "Into The Hellfire"... Ik vrees dus wel voor Lorna Shore.

Electric Callboy zal er vermoedelijk wel in zitten. Ook 15 Belgische nummers van de 66!
Ben eens gaan spieken in de staalhard 100 en daar stonden ze erin met Sun//Eater en dat is van vorig jaar.
Vind het toch wel verrassend dan want is toch hype.
Persoonlijk wel niet op die hype trein gesprongen en die van Electric Callboy heb ik ook laten passeren.
Dat betekent dus ongeveer 25% Belgisch, toch vrij veel imo.

Unisonic, Santa Cruz, The 69 Eyes, The German Panzer en Serj Tankian staan nog op mijn lijstje...al zie je die weinig in de benelux.

Dus hoe meer Graspop van hun eigen gouden formule afwijkt, hoe slechter dat is voor mijn festival beleving.
Ik heb eens nagedacht over jouw post van vanochtend. Ik vind het zelf bij een aantal headliners ook super fijn dat daar nog een show na komt, om exact die redenen die jij beschrijft. Misschien niet per se bij iedereen (bij een slipknot bijvoorbeeld moet ik gewoon even bekomen hahaha).

Maar ik vraag me af in hoeverre de organisatie die 'gouden formule' als dusdanig ziet. Mij lijkt het eerder dat ze dit toepasten als noodgreep in onderhandelingen toen ze met die main 1 en main 2 zaten, wat blijkbaar soms moeilijkheden gaf om dat verkocht te krijgen als evenwaardige plaats en dat ze daarom misschien 'dagafsluiter' gebruikten om die 2e stage evenwaardig te maken bij het management.

Dat betekent dus ongeveer 25% Belgisch, toch vrij veel imo.
Ik snap dat ergens wel en ik maak me er ook (bewust) schuldig aan. Te horen zijn in zo'n lijsten als de staalhard en de zwaarste lijst kan voor een Belgische band zoveel verschil betekenen. Er luisteren plots mensen die misschien zelf niet zo thuis zijn in de Belgische scene of die niet gemakkelijk nieuwe dingen gaan opzoeken. Door weer eens op een metallica, slipknot of iron maiden te stemmen verandert weinig voor luisteraars en die bands want het zijn ondertussen de vaste klassiekers, maar opkomende Belgische bands in de lijst krijgen kan een gigantische sprong teweeg brengen voor die groepen en dat gun ik de bands die ik zelf zo graag hoor. Die combineren een job met nummers schrijven, opnemen, veel optreden, vaak best wat eigen geld investeren, als je dan kwaliteit aflevert, verdien je gewoon een fanbase en als we daar als fans zelf op die manier mee kunnen helpen, laat die lijsten dan maar Belgisch klinken! Zolang het een van de enige manieren is om airplay te creëren, trek ik die lijstjes met plezier compleet scheef van de realiteit.

Laatst bewerkt:
Als je boeker was bij gmm.
Jij krijgt het budget. Welke bands zou je boeken.
4 dagen
Main 1 headliner + sub
main 2 headliner + sub
Tent afsluiter
Weinig te doen zo met Pasen.

Main 1 HL: Metallica, RATM, SOAD, Rammstein
Main 1 Sub: Alter Bridge, Mastodon, Rob Zombie, Behemoth
Main 2 HL: Tool, Slipknot, Gojira, Nightwish
Main 2 Sub: Rise Against, Arch Enemy, NIN, Korn
Marquee: Heilung, Wardruna, In Flames, Epica
Metal Dome: Alcest, Solstafir, Soen, Zeal and Ardor

Zal wel een verhoging van de ticketprijs betekenen ben ik bang.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en RubenJS
Ik heb eens nagedacht over jouw post van vanochtend. Ik vind het zelf bij een aantal headliners ook super fijn dat daar nog een show na komt, om exact die redenen die jij beschrijft. Misschien niet per se bij iedereen (bij een slipknot bijvoorbeeld moet ik gewoon even bekomen hahaha).

Maar ik vraag me af in hoeverre de organisatie die 'gouden formule' als dusdanig ziet. Mij lijkt het eerder dat ze dit toepasten als noodgreep in onderhandelingen toen ze met die main 1 en main 2 zaten, wat blijkbaar soms moeilijkheden gaf om dat verkocht te krijgen als evenwaardige plaats en dat ze daarom misschien 'dagafsluiter' gebruikten om die 2e stage evenwaardig te maken bij het management.
Was het echt de bedoeling MS2 afsluiter te verkopen als een evenwaardige plaats aan de MS1 afsluiter? Het is in de meeste gevallen wel duidelijk dat daar echt bands van een andere kaliber spelen toch? Ze krijgen ook zelden even veel tijd, MS1 afsluiter heeft eigenlijk altijd meer.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel waarde de organisatie zelf aan deze constructie hecht, maar ik hoop toch dat we niet het einde van de nachtelijke MS2 afsluiters aan het zien zijn hier. Nu ik er over nadenk lijkt het erop dat deze editie gewoon elke avond de MS1 headliner afsluit? Donderdag Ghost dus voor GnR, vrijdag waarschijnlijk Disturbed - Gojira - Machine Head in die volgorde, zaterdag zal Slipknot ook zelf willen afsluiten, en zondag is ook de verwachting dat Def Leppard op de South Stage het festival afsluit toch? Deprimerende ontwikkeling zo.

• Leuk
Was het echt de bedoeling MS2 afsluiter te verkopen als een evenwaardige plaats aan de MS1 afsluiter?
Er zal altijd nog wel een stukje 'natuurlijke orde' in zitten. Niemand gaat volgens mij beweren dat Parkway drive en Slipknot echt dezelfde grootte hebben, maar ze krijgen wel een evenwaardige rang door hen 'headliner north stage' en 'headliner south stage' te noemen. Geen idee of dat zich eveneens vertaalt in gelijkwaardige speeltijd (bij GnR en Ghost uiteraard niet maar dat is vooral de eis van GnR zo lijkt het). Waarbij het (voor booking agency's / band management / bands) in het verleden blijkbaar wel eens voor problemen zorgde als ze een bepaalde spot op mainstage toebedeeld kregen en ze dan ineens zien via de timeschedules ofzo dat hun band op "main 2" is geplaatst. Als bezoekers besef je al lang dat er geen enkel verschil is of een band nu op het linkse of rechtse podium optreedt (muv VIP dan), maar internationale artiesten weten dat natuurlijk niet altijd.

Zoals je zelf aanhaalt lijkt het dat ze dit jaar, met hun dubbele headliners aan te kondigen, ook nog een andere aanpassing doorvoeren tov voorgaande jaren en net die aanpassing past niet in het idee van de 'gouden formule'. Vandaar mijn bedenking of de organisatie daar wel hetzelfde over denkt als wij...

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en RubenJS
Was het echt de bedoeling MS2 afsluiter te verkopen als een evenwaardige plaats aan de MS1 afsluiter? Het is in de meeste gevallen wel duidelijk dat daar echt bands van een andere kaliber spelen toch? Ze krijgen ook zelden even veel tijd, MS1 afsluiter heeft eigenlijk altijd meer.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel waarde de organisatie zelf aan deze constructie hecht, maar ik hoop toch dat we niet het einde van de nachtelijke MS2 afsluiters aan het zien zijn hier. Nu ik er over nadenk lijkt het erop dat deze editie gewoon elke avond de MS1 headliner afsluit? Donderdag Ghost dus voor GnR, vrijdag waarschijnlijk Disturbed - Gojira - Machine Head in die volgorde, zaterdag zal Slipknot ook zelf willen afsluiten, en zondag is ook de verwachting dat Def Leppard op de South Stage het festival afsluit toch? Deprimerende ontwikkeling zo.
Ik zie die ontwikkeling niet zo goed eerlijk gezegd.

Persoonlijk denk ik dat ze gewoon volgen wat de headliner graag wilt, als een grote headliner de wens heeft om zelf af te sluiten dan zullen ze ze die wens wel geven. Als het dit jaar zo uit komt dat alle south stage headliners de dag afsluiten, dan zal het waarschijnlijk eerder aan de headliner liggen dan aan de organisatie zelf. Ik begrijp dat het vervelend is voor de Ghost fans als GNR dan toch de dag afsluit, maar ik denk toch dat dit vanuit GNR zal komen en niet vanuit de organisatie. Posities zullen wel in overleg met beide headliners gaan, en ik neem aan dat de grootste bands dan voorrang krijgen in hun wensen (in dit geval dus GNR).

Slipknot staat inderdaad ook bekend als een band die graag zelf afsluit.
Machine head zal wellicht zijn binnengehaald met de belofte om hun dag te mogen afsluiten
Motley Crue en Def Leppard zullen onderling wel regelen dat ze om en om afsluiten omdat ze een coheadline tour hebben.
In principe zou ik dit dus niet zien als een ontwikkeling bij de organisatie, maar meer stom toeval van omstandigheden waardoor south stage iedere dag zou afsluiten. Volgend jaar is misschien wel weer andersom. in 2022 was het 50/50 bijvoorbeeld.

Verder had ik trouwens helemaal in het begin Ghost gewoon als South Stage headliner verwacht. Dacht dat die wel groot genoeg waren inmiddels om een dag te dragen, met een degelijke north stage headliner ernaast.

In principe zou ik dit dus niet zien als een ontwikkeling bij de organisatie, maar meer stom toeval van omstandigheden waardoor south stage iedere dag zou afsluiten. Volgend jaar is misschien wel weer andersom.
Kan zeker ook zijn, dat het toevallig is door de keuze van bands en door omstandigheden.
Iron Maiden wil bijvoorbeeld altijd van 21u - 23u spelen, dus daar gaan ze standaard nog een act achter gooien.
Het viel me gewoon even op dat er de voorbije jaren inderdaad altijd wel dagen waren dat je die constructie had en dat het er nu op lijkt dat telkens de grootste band ook dagafsluiter is. Tenzij iemand dat aan de organisatie kan vragen, zullen we tot volgend jaar moeten wachten om bewijs in de ene of de andere richting te zien hahaha. Of de timetable moet toch nog verrassen wat betreft de volgorde op vrijdag.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123

Users who are viewing this thread