Graspop Metal Meeting 2023

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.419
6.733
Dat waaide bepaald niet weg. Het maakte juist enorme indruk. En omdat het volledig donker was, midden in de nacht, was de sfeer ook heel goed. Ik ben het persoonlijk ook totaal niet eens dat het een fout was hen daar neer te zetten, het is een van de allermooiste shows die ik ooit op Graspop heb gezien, en ik ben de organisatie nog altijd zeer dankbaar voor de positie die ze daar kregen. Dat is precies een van de redenen dat ik zo van dat nachtelijke MS2 afsluiter ná de grote headliner ben gaan houden. Maar ik snap wel wat @jamel zegt, vanuit het oogpunt van de gemiddelde bezoeker was het waarschijnlijk een anticlimax en had je beter Judas Priest of Ozzy zelf kunnen laten afsluiten.
Dat is het punt wat ik probeer te maken, inderdaad. Vanuit mijn eigen beleving was A Perfect Circle in het pikkedonker de perfecte keuze, haha. Net zoals ik ook denk dat het voor Koekdoos en andere fans fantastisch gaat zijn om Def Leppard in het donker het festival af te zien sluiten.

Ik vind er trouwens ook een verschil in zitten of het de afsluiter op zondag of op een andere dag betreft. Had er ook helemaal geen punt van gemaakt als Def Lep op donderdag, vrijdag of zaterdag de laatste band was. Want het is ook gewoon echt een goeie band, met een behoorlijke reputatie en een strakke show. Maar puur als afsluiter van het hele festival, vind ik letterlijk alle 7 andere stageafsluiters een betere keuze. Just my two cents, though..
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.739
7.560
Dat is het punt wat ik probeer te maken, inderdaad. Vanuit mijn eigen beleving was A Perfect Circle in het pikkedonker de perfecte keuze, haha. Net zoals ik ook denk dat het voor Koekdoos en andere fans fantastisch gaat zijn om Def Leppard in het donker het festival af te zien sluiten.

Ik vind er trouwens ook een verschil in zitten of het de afsluiter op zondag of op een andere dag betreft. Had er ook helemaal geen punt van gemaakt als Def Lep op donderdag, vrijdag of zaterdag de laatste band was. Want het is ook gewoon echt een goeie band, met een behoorlijke reputatie en een strakke show. Maar puur als afsluiter van het hele festival, vind ik letterlijk alle 7 andere stageafsluiters een betere keuze. Just my two cents, though..

Beide bands is voor mij prima om als afsluiter te hebben, denk dat Motley een betere show ervoor heeft, maar Def Leppard is toch een beetje hetzelfde effect als een A Perfect Circle denk ik, dat je toch met de fans overblijft, terwijl de rest al weg aan t gaan is, alleen jammer dan dat dat op de afsluitende dag gebeurt
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Jamel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.197
10.581
Dat waaide bepaald niet weg. Het maakte juist enorme indruk. En omdat het volledig donker was, midden in de nacht, was de sfeer ook heel goed. Ik ben het persoonlijk ook totaal niet eens dat het een fout was hen daar neer te zetten, het is een van de allermooiste shows die ik ooit op Graspop heb gezien, en ik ben de organisatie nog altijd zeer dankbaar voor de positie die ze daar kregen. Dat is precies een van de redenen dat ik zo van dat nachtelijke MS2 afsluiter ná de grote headliner ben gaan houden. Maar ik snap wel wat @jamel zegt, vanuit het oogpunt van de gemiddelde bezoeker was het waarschijnlijk een anticlimax en had je beter Judas Priest of Ozzy zelf kunnen laten afsluiten.
Sluit ik me bij aan! Nog steeds een van mijn top 5 shows op GMM. Wat een intense en prachtige afsluiter was dat. Gecombineerd met de melancholie dat je weet dat dit de laatste show is van een prachtig weekend. Heerlijk
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
978
1.017
Ik weet nog dat ik een deel van a perfect circle had gemist omdat ik dacht dat meshugah voor de laatste keer ging spelen. Dat had ik goed mis. Meshugah was leuk. Maar moest daarna even zitten achteraan bij a perfect circle. Was ook vroeger doorgegaan bij black sabbath omdat ik me verveelde. Sorry, maar in België is de pensieonleeftijd opgetrokken tot 67. haha
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.235
7.511
Donderdag:
MS1: Tool
MS2: Machine Head
Marquee: Behemoth

Vrijdag:
MS1: SOAD
MS2: Gojira
Marquee: Nile

Zaterdag:
MS1: RATM
MS2: Lamb of God
Marquee: Suffocation

Zondag:
MS1: Metallica
MS2: Fear Factory
Marquee: Cannibal Corpse

Hiervoor zou ik veel geld over hebben 😀
Vier mooie RW headliners ja :)
Zonder grappen, is inderdaad een prachtige line up. jammer dat al die headliners eerder op RW zouden staan dan op Graspop
Als we 1 van die 4 ms1 headliners kunnen krijgen ben ik al blij
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.385
5.999
beide RATM en SOAD naar werchter? ik denk net dat SOAD meer waarschijnlijk wordt omdat RATM ook gaat touren dat moment
Is het echt al bekend dat RATM die tour in gaat halen volgend jaar? Nu afgelast vanwege gezondheidsproblemen toch, begreep eigenlijk dat het onzeker was of ze dan überhaupt ooit nog gingen touren, maar ik ben niet heel goed op de hoogte van het nieuws rondom die band. Weet ook niet wat de aard van die gezondheidsproblemen is.

Maar inderdaad, als er al een andere harde rock/metal naam voor RW beschikbaar is, kan SOAD zeker op Graspop komen te staan. Sterker nog, als ze inderdaad in een corona jaar geboekt waren voor Graspop, verwacht ik ze sowieso eerder op Graspop om die show in te halen, dan weer op Werchter eerlijk gezegd, ongeacht wat daar verder speelt.

Edit: las het niet goed, ging over een los concert wat gecanceld was door corona, niet een Graspop optreden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.235
7.511
Is het echt al bekend dat RATM die tour in gaat halen volgend jaar? Nu afgelast vanwege gezondheidsproblemen toch, begreep eigenlijk dat het onzeker was of ze dan überhaupt ooit nog gingen touren, maar ik ben niet heel goed op de hoogte van het nieuws rondom die band. Weet ook niet wat de aard van die gezondheidsproblemen is.

Maar inderdaad, als er al een andere harde rock/metal naam voor RW beschikbaar is, kan SOAD zeker op Graspop komen te staan. Sterker nog, als ze inderdaad in een corona jaar geboekt waren voor Graspop, verwacht ik ze sowieso eerder op Graspop om die show in te halen, dan weer op Werchter eerlijk gezegd, ongeacht wat daar verder speelt.

Edit: las het niet goed, ging over een los concert wat gecanceld was door corona, niet een Graspop optreden.
Volgens de geruchten zou SOAD geboekt zijn door Graspop voor de 2021 editie, maar zijn die nooit aangekondigd vanwege covid
In 2020 zouden ze op Werchter staan, maar in 2021 wilden ze hun tour flink inkorten waardoor ze in juli al weg waren. vandaar dat ze (volgens de geruchten tenminste) op graspop terecht zouden komen.

Mocht SOAD gaan touren en het weer bij een korte juni tour houden, lijkt Graspop me kanshebber.

Vooralsnog is er inderdaad geen enkele reden om ervan uit te gaan dat SOAD of RATM gaat touren volgend jaar geloof ik, dus zijn deze theoriën wel wat vergezocht.

Als er meerdere grote rock/metal headliners gaan touren volgend jaar kan er best wat op graspop terecht komen inderdaad. alleen geen idee of dit het geval gaat zijn natuurlijk.
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
465
254
beide RATM en SOAD naar werchter? ik denk net dat SOAD meer waarschijnlijk wordt omdat RATM ook gaat touren dat moment
Mogelijk, zal ook wat afhangen van welke andere headliners er beschikbaar zijn. Of ze kunnen natuurlijk 1 van beide classic of boutique laten headlinen en de andere op de gewone werchter zetten. Moesten beide bands al een optie zijn volgend jaar. Maar uiteindelijk is dit allemaal speculatie.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
Tijdens nummer 11 heb ik de gehele top 10 naar m'n kameraden kunnen doorsturen simpelweg omdat het telkens dezelfde nummers zijn die je overhoudt - enkel in een andere volgorde. Dat betreur ik.
Dat is ook een van de redenen waarom ik eigenlijk nooit voor zulke lijstjes stem.
En dat zeg ik als grote lijstjes-nerd... 😝

Ik vraag me altijd af wie er allemaal stemt voor zo'n lijst met 'beste nummers', en of dat wel daadwerkelijk een representatieve lijst oplevert (zal vast wel heel snobistisch overkomen, maar soit..).
Tuurlijk, Master Of Puppets is een absolute klassieker van waarschijnlijk de meest bekende metal band aller tijden. Is het dan ook echt het allerbeste metalnummer ooit? Dat is natuurlijk heel subjectief en discutabel.

Wat ik ook sterk zie bij deze en andere lijsten is het zogenaamde 'Bohemian Rhapsody-effect'.
Bij de Nederlandse Top 2000 eindigt dit nummer vrijwel ieder jaar bovenaan (gevolgd door andere voorspelbare nummers als Hotel California, Child In Time, Stairway To Heaven, etc.).
Een vraag die je echter zou kunnen stellen, is of Bohemian Rhapsody meestal bovenaan eindigt omdat het het allerbeste nummer is, óf dat het meestal bovenaan eindigt juist omdat het meestal bovenaan eindigt, en daardoor de onlosmakelijke associatie heeft verkregen het allerbeste nummer te zijn.

Mensen vinden het nu eenmaal heel leuk om mee te doen aan lijstjes (al is het maar voor de 'gezelligheid'), en willen dan ook graag hun gekozen nummers hoog zien eindigen.
Feit is echter ook dat de meeste mensen niet echt een dusdanig grote en uitgebreide muziekkennis hebben, om een welafgewogen keuze te maken uit alle muziek die zij persoonlijk het beste vinden. Vaak geldt dan toch ook het welbekende 'ik ken dat nummer als ik het hoor, maar ik heb geen idee hoe het heet of van wie het is' principe.
Waar muzieknerds (als ik) dagen- of wekenlang bezig zouden zijn om een (voor)(voor)(voor)selectie te maken van te kiezen nummers, doen vele anderen dat op 5-15 minuten tijd, bv. door de lijst van vorig jaar erbij te nemen, en deze van bovenaf na te lopen en de nummers die bekend en goed genoeg klinken in te vullen.

Daarnaast lijkt de voorselectie van nummers waaruit je kan kiezen weliswaar vrij groot, maar is deze relatief gezien natuurlijk alsnog heel klein. Veel nummers uit niche-(sub)genres hoef je er in ieder geval niet in te verwachten. Bij bv. de Top 2000 vind je als metalfan hooguit wat bekendere nummers van Metallica, Rammstein en andere 'mainstream' bands.
De optie om zelf nummers in te vullen die in de voorselectie ontbreken is uiteraard vrij kansloos, tenzij je een hele grote lobby voor een bepaald nummer op touw kunt zetten (zoals voor 'Avond' van Boudewijn de Groot is gedaan).

Verder vind ik ook dat factoren als hype en chauvinisme vaak een te grote rol spelen bij de keuze voor muzieklijsten. Natuurlijk is dat absoluut niet verboden, maar het trekt die lijsten wel volledig krom, waardoor ze voor mij persoonlijk gigantisch aan geloofwaardigheid en relevantie inboeten.

Bovendien is het voor mij praktisch onmogelijk om zulke breed georiënteerde lijstjes in te vullen.
Een top-zoveel van beste metalnummers (laat staan beste nummers) is gewoon niet te doen, daarvoor is mijn muzieksmaak te breed. Het wordt dan simpelweg teveel 'appels met peren vergelijken'.
Mogelijk zou me dat wel lukken voor allerlei specifieke metal subgenres (power, symphonic, melodic death, progressive, etc.) of genres waarin ik zelf minder ben verdiept (punk, ska, reggae, dance, new wave, etc.), maar dat wordt vanzelfsprekend zelden tot nooit gevraagd.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
Als je boeker was bij gmm.
Jij krijgt het budget. Welke bands zou je boeken.
4 dagen
Main 1 headliner + sub
main 2 headliner + sub
Tent afsluiter
Nou, zo'n lijstje moet misschien nog net lukken.. ;)
Vanzelfsprekend volkomen ongelimiteerd qua budget of beschikbaarheid, en onafhankelijk van hoe vaak ik een band al heb gezien en wanneer voor het laatst. Daarnaast stel ik natuurlijk de onmogelijke voorwaarde dat de Marquee-headliners geen enkele band clasht/overlapt.. 😅

Headliners South Stage: AC/DC, Metallica, Rammstein, Iron Maiden
Headliners North Stage: Avenged Sevenfold, Nightwish, Ghost, Sabaton
Subheadliners South Stage: Volbeat, Epica, Alestorm, Parkway Drive,
Subheadliners North Stage: Arch Enemy, Amon Amarth, Airbourne, Avatar
Headliners Marquee: Ayreon, Devin Townsend, Avantasia, Heilung
Subheadliners Marquee: Dimmu Borgir, Rotting Christ, Cradle Of Filth, Moonsorrow
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.385
5.999
Nou, zo'n lijstje moet misschien nog net lukken.. ;)
Vanzelfsprekend volkomen ongelimiteerd qua budget of beschikbaarheid, en onafhankelijk van hoe vaak ik een band al heb gezien en wanneer voor het laatst. Daarnaast stel ik natuurlijk de onmogelijke voorwaarde dat de Marquee-headliners geen enkele band clasht/overlapt.. 😅

Headliners South Stage: AC/DC, Metallica, Rammstein, Iron Maiden
Headliners North Stage: Avenged Sevenfold, Nightwish, Ghost, Sabaton
Subheadliners South Stage: Volbeat, Epica, Alestorm, Parkway Drive,
Subheadliners North Stage: Arch Enemy, Amon Amarth, Airbourne, Avatar
Headliners Marquee: Ayreon, Devin Townsend, Avantasia, Heilung
Subheadliners Marquee: Dimmu Borgir, Rotting Christ, Cradle Of Filth, Moonsorrow
Het worden wel flinke luchtkastelen zo, die line-ups. Het lijkt me juist leuks om zo’n voorspelling iets realistischer te maken. Wat zou er, met een beetje creativiteit qua beschikbaarheid maar binnen het huidige budget, komende jaren op Graspop kunnen staan?

Wat jij schetst gaat er in realiteit maar héél misschien allemaal daadwerkelijk eens staan, en zeker niet allemaal samen zo op een editie.

Ik ga zelf eens nadenken over mijn eigen, realistischere droom poster denk ik.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.419
6.733
Het worden wel flinke luchtkastelen zo, die line-ups. Het lijkt me juist leuks om zo’n voorspelling iets realistischer te maken. Wat zou er, met een beetje creativiteit qua beschikbaarheid maar binnen het huidige budget, komende jaren op Graspop kunnen staan?

Wat jij schetst gaat er in realiteit maar héél misschien allemaal daadwerkelijk eens staan, en zeker niet allemaal samen zo op een editie.

Ik ga zelf eens nadenken over mijn eigen, realistischere droom poster denk ik.
Ik verwacht Avenged Sevenfold sowieso als één van de headliners (niet echt een spannende gok, die kan iedereen wel invullen), maar heb ook wel echt goede hoop dat we komende editie een grote nieuwe headliner kunnen verwelkomen die normaal voor Werchter was geweest. Ik heb het idee dat veel grote acts volgend jaar op tour zullen zijn en ze kunnen niet allemaal op Werchter staan. SOAD of Tool als headliner voor Graspop lijkt me realistischer dan ooit, misschien wel.

Oh en ik weet dat SOAD in 2005 al eens op Graspop stond en dus officieel niet geteld kan worden als nieuwe headliner. Maar volgens mij gingen de meesten van ons toen nog niet naar Graspop. En bovendien hebben ze sinds hun terugkeer voor m'n gevoel een iets andere status gekregen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

JK79

Dagopener
11 sep 2021
505
1.243
Mogelijk, zal ook wat afhangen van welke andere headliners er beschikbaar zijn. Of ze kunnen natuurlijk 1 van beide classic of boutique laten headlinen en de andere op de gewone werchter zetten. Moesten beide bands al een optie zijn volgend jaar. Maar uiteindelijk is dit allemaal speculatie.
Zou Werchter SOAD als headliner wegzetten want in 2017 waren ze Sub voor Linkin Park. Wel veruit het beste optreden op Werchter dat jaar maar ik betwijfel of ze voor Werchter als groot genoeg gezien worden om te headlinen. Als dan verwacht ik ze daar in een co headline constructie.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.235
7.511
Het worden wel flinke luchtkastelen zo, die line-ups. Het lijkt me juist leuks om zo’n voorspelling iets realistischer te maken. Wat zou er, met een beetje creativiteit qua beschikbaarheid maar binnen het huidige budget, komende jaren op Graspop kunnen staan?

Wat jij schetst gaat er in realiteit maar héél misschien allemaal daadwerkelijk eens staan, en zeker niet allemaal samen zo op een editie.

Ik ga zelf eens nadenken over mijn eigen, realistischere droom poster denk ik.
Grappig, ik was precies hetzelfde aan het denken. Heb daarom even nagedacht om het te splitten in 2en.
1 droom line up die nooit zal gebeuren, en 1 wat meer realistische droom line up.

1681217775504.png
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
465
254
Ik verwacht Avenged Sevenfold sowieso als één van de headliners (niet echt een spannende gok, die kan iedereen wel invullen), maar heb ook wel echt goede hoop dat we komende editie een grote nieuwe headliner kunnen verwelkomen die normaal voor Werchter was geweest. Ik heb het idee dat veel grote acts volgend jaar op tour zullen zijn en ze kunnen niet allemaal op Werchter staan. SOAD of Tool als headliner voor Graspop lijkt me realistischer dan ooit, misschien wel.

Oh en ik weet dat SOAD in 2005 al eens op Graspop stond en dus officieel niet geteld kan worden als nieuwe headliner. Maar volgens mij gingen de meesten van ons toen nog niet naar Graspop. En bovendien hebben ze sinds hun terugkeer voor m'n gevoel een iets andere status gekregen.
SOAD was in 2005 ook wel de headliner van hun dag en was toen ook wel een grote naam.
Het is gewoon een band die in de tussentijd een hele tijd op non actief heeft gestaan en niet veel heeft getourd. Tenzij ik me vergis hebben ze na graspop enkel nog een keer in een uitverkocht vorst en op werchter gestaan. Was er gelukkig al die 3 keren bij :D
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken