Graspop Metal Meeting 2023

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.572
4.316
Morbid Angel was ooit een legendarische death metal band. Ik heb ze ooit ttv Domination live mogen zien, maar eigenlijk waren ze daarna met Steve Tucker live beter dan ooit.
Tegenwoordig zijn er eigenlijk maar 2 coverbands helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.709
3.493
Klinkt inderdaad heel aannemelijk.
Maar toch wel een beetje bizar ook, dat je als organisatie zoiets door je strot krijgt geduwd.
Als een lelijke vaas die je van je schoonmoeder krijgt, en die ook nog ergens moet neerzetten voor als ze op bezoek komt...
Tja, samenwerken met livenation...
Het opent deuren maar geeft zeker ook wel wat verplichtingen. Niet zonder reden dat Alcatraz tegen de stroming blijft varen en hun eigenheid zo wil behouden.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.709
3.493
Mag ik trouwens al een wens uitspreken voor 2024? Morbid Angel. Ik heb die band nog maar recent ontdekt (pas enkele weken geleden) en zag dat her blijkbaar volgend jaar al 10 jaar geleden is dat die in Europa waren. Dat die maar eens langs komen!
Een van die 'coverbands' staat op Alcatraz trouwens. I am morbid.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
Maar is het wel metalcore? Dat genre is ernstig misbruikt de laatste 10 jaar (en meer). Maak er dan nu-metalcore van. Het heeft niks meer te maken met de oorspronkelijke metalcore van Merauder, All Out War, Heaven Shall Burn, Shai Hulud, Arkangel, Length Of Time, Liar, Congress en zelfs Killswitch Engage.
Mja, dat kun je je dan bij ieder (sub)genre gaan afvragen:
  • power metal: Helloween vs. Beast In Black
  • black metal: Mayhem vs. Dimmu Borgir
  • death metal: Death vs. Amon Amarth
  • progressive metal: Queensrÿche vs. Haken
  • punk: Sex Pistols vs. Turnstile
Ieder genre blijft zich verder ontwikkelen door nieuwe invloeden e.d.
Op den duur kunnen zo ook weer nieuwe (sub)genres ontstaan, als een band teveel gaat afwijken van de karakteristieken van een bepaald genre.
Wanneer zo een punt is bereikt, is vaak moeilijk te zeggen. Wanneer hield bv. Latijn op en werd het Italiaans?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.524
6.386
Ik hoop op een paar mooie signing sessions en benieuwd hoe ze de ducks of trash gaan invullen…

Signing van Beast in Black om de discography weer compleet gesigneerd te hebben, zou het mooist zijn.

Hopelijk ook Skid Row en misschien zelfs Def Leppard, al zie ik het niet gebeuren. Een man mag dromen uiteraard. Zal niet de eerste headliner zijn met signeersessie op een festival.

Afgelopen editie zowel Within Temptation en Sabaton en al eerder geluk gehad met Nightwish op FortaRock.
Ik wil wel weer een nieuwe handtekening van Papa Emeritus op mn Ghost backpatch haha. Had er al eens eerder eentje maar die is inmiddels vervaagd en verdwenen 😆
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.572
4.316
Mja, dat kun je je dan bij ieder (sub)genre gaan afvragen:
  • power metal: Helloween vs. Beast In Black
  • black metal: Mayhem vs. Dimmu Borgir
  • death metal: Death vs. Amon Amarth
  • progressive metal: Queensrÿche vs. Haken
  • punk: Sex Pistols vs. Turnstile
Ieder genre blijft zich verder ontwikkelen door nieuwe invloeden e.d.
Op den duur kunnen zo ook weer nieuwe (sub)genres ontstaan, als een band teveel gaat afwijken van de karakteristieken van een bepaald genre.
Wanneer zo een punt is bereikt, is vaak moeilijk te zeggen. Wanneer hield bv. Latijn op en werd het Italiaans?
Turnstile is hardcore, Amon Amarth is viking/death/thrash, Queensryche is progrock... Wat een vreemde vergelijkingen. Er zijn echt wel grote verschillen. Maar het kan zijn dat je weinig verschil hoort tussen deze bands. Zo klinkt Acid Bath net als Control Denied of zo...
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
Denk dat het dit jaar voor het eerst is dat ik op elke dag een act heb waarvoor ik los ook dolgraag zou gaan:

donderdag - Alter Bridge
vrijdag - Disturbed en Amon Amarth
zaterdag - Slipknot
zondag - Billy Talent
Mooi ook dat als je de headliners weghaalt, dat je nog steeds een festival overhoudt waar menig middelgroot festival stinkend jaloers op zou zijn:

donderdag - Arch Enemy, Epica, Alter Bridge, At The Gates
vrijdag - Disturbed, Amon Amarth, Airbourne, Behemoth
zaterdag - Pantera, In Flames, Architects, Testament
zondag - Kreator, Hollywood Vampires, Generation Sex, Avatar
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.572
4.316
Zolang dat monopolie wordt doorbroken, heb ik daar geen probleem mee.

Een concurrentiestrijd is doorgaans in 't voordeel van de consument, een alleenheerser krikt alleen maar prijzen op, men kan er toch niets aan doen.
Helemaal mee eens, maar laten we aub geen commercieel product als Taylor Swift ophemelen. Dat gebeurt al genoeg in het RW en PKP topic 😁.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
Turnstile is hardcore, Amon Amarth is viking/death/thrash, Queensryche is progrock... Wat een vreemde vergelijkingen. Er zijn echt wel grote verschillen. Maar het kan zijn dat je weinig verschil hoort tussen deze bands. Zo klinkt Acid Bath net als Control Denied of zo...
Hardcore is een afkorting van hardcore punk.
Amon Amarth is melodic death metal, géén viking metal, ook al worden ze dat vaak genoemd omdat ze over vikingen zingen enzo (echte viking metal is een mengeling van met name black en folk metal).
Queensrÿche staat algemeen bekend als een van de 'Big Three' van de progressive metal (samen met Dream Theater en Fates Warning).

De genoemde voorbeelden zijn juist zo gekozen omdat ze zo van elkaar verschillen, maar technisch toch nog tot hetzelfde genre gerekend kunnen worden.

hall of fame game missed the point GIF
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
Toch vraag ik me af of er meer aan de hand is dan rook.
Niets aan de hand.
Ze zeggen alleen dat ze weliswaar graag zowel headline shows (losse concerten) als op festivals spelen, maar dat ze als ze moeten kiezen de voorkeur geven aan losse concerten, omdat ze dan makkelijker al hun eigen spulletjes e.d. kunnen neerzetten en gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rockbeer

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.572
4.316
Hardcore is een afkorting van hardcore punk.
Amon Amarth is melodic death metal, géén viking metal, ook al worden ze dat vaak genoemd omdat ze over vikingen zingen enzo (echte viking metal is een mengeling van met name black en folk metal).
Queensrÿche staat algemeen bekend als een van de 'Big Three' van de progressive metal (samen met Dream Theater en Fates Warning).

De genoemde voorbeelden zijn juist zo gekozen omdat ze zo van elkaar verschillen, maar technisch toch nog tot hetzelfde genre gerekend kunnen worden.

hall of fame game missed the point GIF
Je hebt mijn bericht niet begrepen. Soms kunnen acts binnen een genre (wat sowieso al veel te breed is in jouw belleving) zoveel verschillen qua sound dat het voor de gemiddelde luisteraar toch echt om andere genres gaat. Dan kun je star vasthouden aan genres die ooit in een Aardschok of Metal Hammer (of RockHard voor de pruusje) zijn benoemd, maar tijden veranderen. Genres ook.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.524
6.386
Je hebt mijn bericht niet begrepen. Soms kunnen acts binnen een genre (wat sowieso al veel te breed is in jouw belleving) zoveel verschillen qua sound dat het voor de gemiddelde luisteraar toch echt om andere genres gaat. Dan kun je star vasthouden aan genres die ooit in een Aardschok of Metal Hammer (of RockHard voor de pruusje) zijn benoemd, maar tijden veranderen. Genres ook.
Ik heb erg het gevoel dat jullie met andere woorden hetzelfde punt lopen te maken. Of misschien ben ik jullie allebei kwijt xD

Edit: of misschien is subgenres het toverwoord? Amon Amarth is geen pure deathmetal maar kan wel als een subgenre ervan gezien worden?
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.656
3.378
Je hebt mijn bericht niet begrepen. Soms kunnen acts binnen een genre (wat sowieso al veel te breed is in jouw belleving) zoveel verschillen qua sound dat het voor de gemiddelde luisteraar toch echt om andere genres gaat. Dan kun je star vasthouden aan genres die ooit in een Aardschok of Metal Hammer (of RockHard voor de pruusje) zijn benoemd, maar tijden veranderen. Genres ook.
Zo vind ik Billy Talent geen punkrock meer. De laatste keer dat ik ze zag vond ik het veel meer op hard rock lijken.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken