Graspop Metal Meeting 2023

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.693
5.208
Je hebt mijn bericht niet begrepen. Soms kunnen acts binnen een genre (wat sowieso al veel te breed is in jouw belleving) zoveel verschillen qua sound dat het voor de gemiddelde luisteraar toch echt om andere genres gaat. Dan kun je star vasthouden aan genres die ooit in een Aardschok of Metal Hammer (of RockHard voor de pruusje) zijn benoemd, maar tijden veranderen. Genres ook.
Dan heb jij mijn bericht ook niet begrepen, want dat is toch precies wat ik zeg?
Een genre kan heel erg breed zijn, neem bv. gewoon de woorden metal, rock of pop.
Daarbinnen kun je dan vele verschillende subgenres hebben, die op hun beurt weer allerlei subgenres kunnen hebben, enz.

Zo zijn bv. Mayhem en Beast In Black allebei metalbands, maar behoren ze tot hele andere metal-subgenres.
En zo behoren ook bv. Pestilence (technical death) en Arch Enemy (melodic death) tot verschillende subgenres, maar zijn het toch beide death metalbands.

Binnen metalcore heeft ook een hoop ontwikkeling plaatsgevonden, en zijn er vele subgenres en fusiegenres (wat metalcore zelf ook al is) ontstaan, zoals deathcore, electronicore, mathcore, progressive metalcore, nu-metalcore, etc.
De vraag is alleen welke daarvan nog als subgenres gelden, of inmiddels als volwaardige aparte genres.
Die lijn is echter lang niet altijd zo makkelijk te trekken, er is meestal een groot overlappend gebied.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark's Kal

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.693
5.208
Ik heb erg het gevoel dat jullie met andere woorden hetzelfde punt lopen te maken. Of misschien ben ik jullie allebei kwijt xD

Edit: of misschien is subgenres het toverwoord? Amon Amarth is geen pure deathmetal maar kan wel als een subgenre ervan gezien worden?
Exact.
Ik wil alleen maar zeggen dat een genre kan veranderen, maar toch nog hetzelfde genre kan blijven.
Auto's, telefoons, televisies, etc. zien er tegenwoordig ook heel anders uit dan vroeger, maar zijn toch nog steeds dezelfde categorieën.

Het valt me gewoon vaak op dat er vooral binnen de metalcore-wereld veel puristen zijn, die vinden dat huidige metalcore-bands teveel afwijken van de grondleggers van het genre, en daarom geen metalcore meer zouden zijn. In sommige extreme gevallen (zoals BMTH) zou je je dat inderdaad kunnen afvragen.
Binnen een genre als power metal hoor je dat eigenlijk bijna niet, er zullen maar weinig mensen beweren dat Powerwolf geen power metal meer is, omdat ze niet klinken als Helloween of Manowar.

Edit:
Wat dat betreft lijkt metalcore wel op punk.
Ook binnen dat genre waren er veel puristen die vonden dat punk teveel ging afwijken van de basis, wat uiteindelijk leidde tot het hardcore (sub)genre.
Misschien gebeurt uiteindelijk wel iets soortgelijks binnen de metalcore, een soort hardcore-metalcore ofzo? 😉
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
383
542
Exact.
Ik wil alleen maar zeggen dat een genre kan veranderen, maar toch nog hetzelfde genre kan blijven.
Auto's, telefoons, televisies, etc. zien er tegenwoordig ook heel anders uit dan vroeger, maar zijn toch nog steeds dezelfde categorieën.

Het valt me gewoon vaak op dat er vooral binnen de metalcore-wereld veel puristen zijn, die vinden dat huidige metalcore-bands teveel afwijken van de grondleggers van het genre, en daarom geen metalcore meer zouden zijn. In sommige extreme gevallen (zoals BMTH) zou je je dat inderdaad kunnen afvragen.
Binnen een genre als power metal hoor je dat eigenlijk bijna niet, er zullen maar weinig mensen beweren dat Powerwolf geen power metal meer is, omdat ze niet klinken als Helloween of Manowar.

Edit:
Wat dat betreft lijkt metalcore wel op punk.
Ook binnen dat genre waren er veel puristen die vonden dat punk teveel ging afwijken van de basis, wat uiteindelijk leidde tot het hardcore (sub)genre.
Misschien gebeurt uiteindelijk wel iets soortgelijks binnen de metalcore, een soort hardcore-metalcore ofzo? 😉
Hardcore-metalcore? Ooit gehoord van de band Svalbard? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.194
4.350
Op clashfinder de mogelijke blokkenschema’s bekeken (voor ‘mijn’ donderdag). Opvallend hoe veel ze verschillen. 😂
Erg benieuwd hoeveel clashes ik ga krijgen. Voor mij is de donderdag de sterkste dag. Zondag by far de minste.

85F36109-24DC-43B9-9DF7-732FA974FA83.jpeg
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.834
7.788
Turnstile is hardcore, Amon Amarth is viking/death/thrash, Queensryche is progrock... Wat een vreemde vergelijkingen. Er zijn echt wel grote verschillen. Maar het kan zijn dat je weinig verschil hoort tussen deze bands. Zo klinkt Acid Bath net als Control Denied of zo...

Queensryche is gewoon metal. Dat het ouder is en er inmiddels zoveel extremere en zwaarder klinkende metal bestaat, betekent niet meteen dat het geen metal meer is. Iemand zei dat laatst ook over Mötley Crüe en Def Leppard. Ook hetzelfde.

Over 40 jaar zal er ongetwijfeld een nieuw genre bestaan, laten we het voor nu maar even ultra terror black death metaln noemen en daar zijn alle huidige black en death metal bands lievertjes bij. Tegen die tijd denken we dan ook “ohh, Behemoth en Arch Enemy? Dat is rock”
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.561
3.156
Op clashfinder de mogelijke blokkenschema’s bekeken (voor ‘mijn’ donderdag). Opvallend hoe veel ze verschillen. 😂
Erg benieuwd hoeveel clashes ik ga krijgen. Voor mij is de donderdag de sterkste dag. Zondag by far de minste.

Bekijk bijlage 4142
Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht. Maar My Dying Bride tijdens de koffie in de Metal Dome is ondenkbaar. Ik dacht trouwens dat ze vorig jaar Graspop aandeden. Hebben ze last-minute gecanceld ofzo?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.256
10.750
Zeker gaan kijken:
Parkway Drive
Rancid
Skindred
Vended

Wellicht niet echt jouw genres als ik afga op je rijtje, maar toch:
Fields Of The Nephilim
Sleep Token
Sólstafir
Soen
Antimatter
Life Of Agony

NIET, I repeat, NIET:
Mimi Barks (flashbacks naar Dana Dentata vorig jaar, er moet blijkbaar ieder jaar zoiets vreselijks tussen zitten... :sick: )
Mimi Barks laatst als voorprogramma in Baroeg gezien. Dat was genieg zeg maar
 
  • Haha
Waarderingen: MetalLimbo

wess

Randprogramma
30 jun 2021
137
132
Hoi…ik hoop ook op BMTH als laatste headliner…had er eigenlijk weinig mee tot ik ze eens gezien heb in een voorprogramma van machine head in Brussel.Sindsdien probeer ik ze wat te volgen…Wel is het zo dat ik hier nog een dagje vastzit in Londen en dat ik tickets heb voor de ziggo dome vnvd….dat ga ik niet halen…kan ik iemand plezier doen met 2 tickets?
 

Headbangertje

Campingartiest
4 nov 2019
83
117
Als je niet van metalcore houdt kun je toch nog steeds meer dan 100 bands checken? Het is niet dat ze de hele main stage ‘s avonds overnemen.

Graspop heeft in mijn ogen de beste affiche van alle metalfestivals weten neer te zetten, Hellfest inclusief.
Ben idd zelf ook wel blij met het affiche van Graspop, ik zou alleen Tenacious D erbij willen hebben van Hellfest.
Baal dan ook nog steeds als een stekker dat die niet naar graspop komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
230
398
Wat een ontgoocheling 😔
Geen enkele death/black/thrash naam.
Had er toch wel een paar verwacht.

Maarnee, nog een hoop metalcore erbij smijten 😒
Niks tegen dat genre, maar dit hadden we al in overvloed.
Municipal waste is toch thrash? Gelukkig staan er wel al wat black en death namen maar er had nog wel wat bij gemogen idd.
 

Robbr

Gouden Tip
10 jun 2021
291
313
Ik hoop eigenlijk echt op een totale verrassing als laatste headliner. Het programma van Graspop is dit jaar echt het beste van alle festivals (ja, ook beter als Hellfest want daar kan ik niet met mijn fiets naartoe). Hoe geweldig zou het zijn dat ze nu nog met een headliner afkomen waar ieders mond van open valt? Ik ben klaar voor ofwel:

Metallica
SOAD
Tool
RATM
AC/DC
Een supergroep met een lid uit elk van bovenstaanden

Keuze genoeg zou ik zeggen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.485
4.661
Ik hoop eigenlijk echt op een totale verrassing als laatste headliner. Het programma van Graspop is dit jaar echt het beste van alle festivals (ja, ook beter als Hellfest want daar kan ik niet met mijn fiets naartoe). Hoe geweldig zou het zijn dat ze nu nog met een headliner afkomen waar ieders mond van open valt? Ik ben klaar voor ofwel:

Metallica
SOAD
Tool
RATM
AC/DC
Een supergroep met een lid uit elk van bovenstaanden

Keuze genoeg zou ik zeggen.
als je zo'n groep hebt dan kondig je die als eerste aan en staan die ook wel elders, ik zou mijn hoop er niet op vestigen
 

redbaron

Gouden Tip
22 jan 2019
277
468
Met dat machine head al enkele festivals aangekondigd heeft zou dit pas een unieke headliner zijn. (Al zou ik blij zijn met Lamb of God ook)

Spijtig dat belgische bands zoals Aborted, Cobra the Impaler,... geen kans krijgen op graspop dit jaar (staan nochtans op Hellfest).
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
296
757
Ik hoop eigenlijk echt op een totale verrassing als laatste headliner. Het programma van Graspop is dit jaar echt het beste van alle festivals (ja, ook beter als Hellfest want daar kan ik niet met mijn fiets naartoe). Hoe geweldig zou het zijn dat ze nu nog met een headliner afkomen waar ieders mond van open valt? Ik ben klaar voor ofwel:

Metallica
SOAD
Tool
RATM
AC/DC
Een supergroep met een lid uit elk van bovenstaanden

Keuze genoeg zou ik zeggen.
Ik zou nog €100 extra willen betalen bovenop mn combi ticket om SOAD als headliner te hebben 🥺
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.283
7.615
Ik hoop eigenlijk echt op een totale verrassing als laatste headliner. Het programma van Graspop is dit jaar echt het beste van alle festivals (ja, ook beter als Hellfest want daar kan ik niet met mijn fiets naartoe). Hoe geweldig zou het zijn dat ze nu nog met een headliner afkomen waar ieders mond van open valt? Ik ben klaar voor ofwel:

Metallica
SOAD
Tool
RATM
AC/DC
Een supergroep met een lid uit elk van bovenstaanden

Keuze genoeg zou ik zeggen
crushen we zijn dromen nu al, of laten we hem nog een tijdje dromen?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken