Ook van mij hieronder nog een obligate, verlate 'wat mag van mij overkomen van Hellfest naar GMM' (min of meer in aflopende volgorde):
Electric Callboy
The Cult
Flogging Molly
Gogol Bordello
Generation Sex
Porcupine Tree
Saor
Cobra The Impaler
Wolvennest
Vended
Candlemass
Celeste
Alter Bridge
Sum 41
Skynd
(Puscifer)
(Faun)
Herhalers en Alactraz-bands heb ik niet meegerekend, noch namen die helaas al uitgesloten zijn/lijken (Aephanemer, Tenacious D).
Buiten alle reeds besproken bands, zie ik nog 2 heel opvallende namen op het affiche, die ik hier nog niet genoemd heb zien worden: Gogol Bordello en Faun.
Het is voor het eerst dat ik Gogol Bordello genoemd zie worden op een mestalfestival. Ze hebben al op een heel scala aan festivals van alle soorten en maten gestaan, zoals Pinkpop, Werchter, Pukkelpop, Lowlands, Zwarte Cross, Bospop, Rock Zottegem, Genk On Stage, Nirwana Tuinfeest en Folkfestival Dranauter, maar volgens mij nog nooit op een metalfestival (in de Benelux in ieder geval).
Nochtans lijken ze me ook op Hellfest en GMM prima op hun plek, hun aanstekelijke gypsy punk is altijd goed voor een mooi feestje!
En als celtic punk van Dropkick Murphys of Flogging Molly kan, dan Gogol Bordello toch zeker ook (met Russkaja staat er zelfs al een ska/gypsy punk band op GMM)!
Een stuk vreemder vind ik echter nog de naam Faun op de poster, een band die meestal te vinden is op folk en fantasy festivals als Castlefest.
Ze gebruiken zelfs geen elektrische gitaar, maar een heel assortiment aan exotische instrumenten als hurdy-gurdy's, doedelzakken, harpen, en dingen waar je nog nooit van gehoord hebt:
Net als met Puscifer weet ik niet of dit een band is die echt zou werken op GMM, maar ik zou er geen problemen mee hebben als ze wat meer zouden experimenteren à la Hellfest.