Vinden mensen Electric Callboy nou echt goed? Of is het de gimmick die aanslaat? Paar nummers geluisterd, maar het is echt verschrikkelijk slecht naar mijn mening. 13 in een dozijn muziekarrangementen in de vorm van een soort gebroeders ko met een death metal chorus. Ik kan daar de humor wel van inzien, maar na 2 nummers heb je het wel weer gehoord.
Dat hangt af van je definitie van 'goed'.
Voor mij kan dat verschillende betekenissen hebben in de context van muziek, zoals:
- muziek die goed is gecomponeerd;
- muziek die goede recensies krijgt;
- muziek die het goed doet in hitlijsten;
- muziek die goed verkoopt;
- muziek die veel mensen aanspreekt;
- muziek die je een goed gevoel geeft;
- muziek waarop je goed kunt dansen of feesten;
- allerlei combinaties van bovenstaande.
Het lijkt erop dat voor jou enkel die eerste definitie telt, en dat goede muziek voor jou vooral een bepaalde complexiteit, met unieke, verrassende muziekarrangementen vereist, wat jou vanzelfsprekend helemaal vrij staat.
Dat wil echter niet zeggen dat jouw definitie de enige is die telt, alle andere definities zijn net zo valide.
Ook de eerste definitie, goed gecomponeerd, kun je op meerdere manieren interpreteren. Veel 'goede' muziek is juist briljant in zijn eenvoud.
Electric Callboy is een band die aan veel van bovenstaande definities voldoet, en is dan ook per definitie 'goede' muziek, ook al stellen de muziekarrangementen wellicht niet veel voor.
Muziek is nu eenmaal meer dan alleen maar een aaneenschakeling van klanken van verschillende instrumenten, en kan niet altijd rationeel worden beoordeeld d.m.v. notenbalkjes.
Muziek is gevoel, beleving, emotie, het kan je doen lachen of huilen, het kan je energie geven of tot rust brengen, en veel meer.