Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.494
8.162
Laten we dan de laatste 4 acts nemen op de Main Stages:

Donderdag
18:30 Powerwolf
19:40 Dropkick Murphys
21:00 Iron Maiden
23:15 Volbeat

Vrijdag
19:55 Megadeth
21:05 Whitesnake
22:30 Within Temptation
00:00 Scorpions

Zaterdag
20:00 Saxon
21:10 FFDP
22:20 Judas Priest
00:00 Korn

Zondag
19:15 The Offspring
20:25 Deep Purple
21:50 Deftones
23:30 Aerosmith (initieel)

Donderdag op Iron Maiden na geen oudjes. Prima dag dit. Vrijdag 3/4 oudjes, zaterdag 3/4 oudjes en zondag 4/4 oudjes als alles doorging zoals gepland.
Als alles door ging zoals gepland dan mis je Avenged Sevenfold en Faith no more. En valt scorpions weg.

Zou verder zelf Korn, ffdp, Offspringn deftones niet echt meetellen als oudjes al snap ik je argument wel.

Zoals ik het zie is het alleen Maiden, Megadeth, Whitesnake, Deep Purple, Saxon, Judas Priest. Zijn er 6 van de 16.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
486
1.541
Laten we dan de laatste 4 acts nemen op de Main Stages:

Donderdag
18:30 Powerwolf
19:40 Dropkick Murphys
21:00 Iron Maiden
23:15 Volbeat

Vrijdag
19:55 Megadeth
21:05 Whitesnake
22:30 Within Temptation
00:00 Scorpions

Zaterdag
20:00 Saxon
21:10 FFDP
22:20 Judas Priest
00:00 Korn

Zondag
19:15 The Offspring
20:25 Deep Purple
21:50 Deftones
23:30 Aerosmith (initieel)

Donderdag op Iron Maiden na geen oudjes. Prima dag dit. Vrijdag 3/4 oudjes, zaterdag 3/4 oudjes en zondag 4/4 oudjes als alles doorging zoals gepland.
Wat is de definitie van oudjes? Volgens dit overzicht is Korn oud, maar Dropkick Murphys en Within Temptation niet? '94 versus '96... Ik vond Korn ook niet bepaald voor "bejaarden". The Offspring en Deftones ook niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

saurus

Dagopener
4 feb 2019
614
755
Hoe meer ik erover na denk, hoe meer ik deze aankondiging eigenlijk als één headliner ga beschouwen (meer nog dan co-headliners, een soort 'twin-headliners').
Niet alleen touren DL en MC samen, maar ze hebben natuurlijk sowieso een grote gedeelde fanschare.
Maar vooral de mededeling dat ze beide een main stage zullen afsluiten, en dus aansluitend aan elkaar zullen spelen, geeft me wel het idee dat het min of meer als één geheel wordt gepresenteerd. Normaal gesproken zouden dit soort vergelijkbare bands op hetzelfde podium staan, met dus nog een andere band ertussen op de andere stage, zodat fans bij hetzelfde podium kunnen blijven staan, wat nu dus niet mogelijk lijkt.
Maar wie weet zijn er wel plannen waarbij er een bepaalde interactie tussen beide bands is?
Het kan bv. zijn dat bandleden van de een bij de ander gaan meespelen, of dat ze zelfs op een gegeven moment tegelijk gaan spelen op beide podia, zoals Savatage en The Trans-Siberian Orchestra al eens gedaan hebben op Wacken?

een van de beste optredens wat ik ooit gezien heb niet normaal was dat toen.
 
  • Winning
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.494
8.162
  • Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
912
1.001
Tegen de tijd dat bands als Parkway Drive headliner zijn, worden ze door de volgende generatie al bestempeld als bejaard. Ik zie nu al de berichten: 'wat doen die bejaarden op de mainstage, zet de rollators maar klaar'.
De zanger van parkway drive is er ondertussen ook al 40.. schrok toch wat toen ik het las. Dacht dat hij er 30 ofzo was. De jonge bands zijn uiteindelijk ook al zooooooo jong niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.175
3.017
Zet op de mainstage Amon Amarth, Behemoth, Gojira, Lamb of God, Godsmack, Fear Factory, ... dan spreken we pas over variatie.

Over Fear Factory gesproken. Ze touren in het voorjaar in US, dus komen (na vele jaren) terug naar europa.
Bron? Fear Factory 😉
Wie zit er nog in Fear Factory? Burton Bell is daar weg, samen met Dino Cazares (ofzoiets) daar de man van de band.
 
12 nov 2016
671
398
Ik weet niet of je dan hun teksten bedoelt, of het moment dat al die vrouwen het podium opkwamen. Die vrouwen kiezen zelf om het podium op te komen en leken mij inziens het gezellig te hebben. Ik dacht misschien dat jij zoiets juist kan waarderen, omdat het satire is richting bands zoals Mötley Crue en Def Leppard.
Steel Panther zijn geen parodieband, ze menen het echt.
 
  • Haha
Waarderingen: MetalLimbo en nikita

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.796
2.524
Of zou Graspop denken dat hun publiek voor een deel bestaat uit gepensioneerden die niet meer mobiel zijn en met hun looprekje een heel weekend voor dezelfde main stage geparkeerd worden om 4 dagen naar gelijkaardige hard rock te staan luisteren?
Wel ja, ik ben 28 en was zeer blij met de line-up. Inclusief oudjes. Heb zowel goede dingen, als slechte gehoord. Bij zowel jonge als oude bands.

Het zijn en blijven iconen, ze hebben hun strepen verdiend en staan dan ook nog steeds terecht zo hoog op de affiche.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en nikita

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.733
3.582
Nu we het hier toch over oudjes en glam hebben, kan er iemand mij vertellen hoe ik Ugly Kid Joe heb kunnen missen dit jaar...
Heeft er iemand hen gezien, zijn die nog goed live?
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
579
792
Maakt me niet meteen warm deze aankondiging. Ondanks het natuurlijk niet geheel onverwacht komt... Ik vrees dat de kostprijs van MC's show hoger ligt dan de kwalitatieve meerwaarde. Misschien was er wel een dealtje voor DL om wat te besparen, gezien die toch een hogere spot krijgen dan ze verdienen (imo)...
Nu, een stevige band in (één van de ) tent (en) zal mij wel over de streep trekken, volste vertrouwen in de organisatie!
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
579
792
Nu we het hier toch over oudjes en glam hebben, kan er iemand mij vertellen hoe ik Ugly Kid Joe heb kunnen missen dit jaar...
Heeft er iemand hen gezien, zijn die nog goed live?
Waren vermakelijk, in mijn ogen niet meer dan dat. Kregen het publiek aardig mee. In kende ze (nog) niet voldoende, maar moesten ze nogmaals langskomen, schuif ik toch iets dichter!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.130
8.248
Zet op de mainstage Amon Amarth, Behemoth, Gojira, Lamb of God, Godsmack, Fear Factory, ... dan spreken we pas over variatie.

Over Fear Factory gesproken. Ze touren in het voorjaar in US, dus komen (na vele jaren) terug naar europa.
Bron? Fear Factory 😉

Eerste album
Amon Amarth 1998
Behemoth 1995
Gojira 2001
Lamb of God 2000
Godsmack 1997
Fear Factory 1992

Ook niet meer de jongste bands.

Welke stage speelden ze bij hun laatste doortocht?
Amon Amarth - mainstage 2019
Behemoth - mainstage 2019
Gojira - mainstage 2019
Lamb of God - mainstage 2019
Godsmack - mainstage 2019
Fear Factory - laatste keer 2012

En zijn Amon Amarth, Behemoth en Gojira niet allemaal deathmetal? Niet echt variatie dan?

Bij de mainstages van Graspop weet je gewoon dat mainstages veel programmeert van de "standaard" namen, de "oude" namen en de "meer toegankelijke" namen. Nou denk ik dat een Amon Amarth en Lamb of God toch al te groot zijn voor een marquee, maar neem dan bijvoorbeeld Behemoth.

Waar en wanneer zie je Behemoth liever?
Mainstage om 16.45 tot 17.35 in daglicht
of
Marquee headliner om 23:00 tot 00:15 zodat je niet naar de rollators van Twisted Sister hoeft te kijken op de mainstage?

Het probleem zit hem niet in de standaard, oude, toegankelijkere namen op de mainstage, maar meer in het niet programmeren van veel extreme dingen in de Marquee en Metal Dome. Tenminste, dat hoor ik volgens mij @Joslittel vaak zeggen? Of herinner ik me dit verkeerd?
Mijn Graspop dag speelt zich voornamelijk af aan de mainstages en ik kan 9 van de 10 bands op de andere drie stages negeren, terwijl dat voor Jos en verschillende anderen juist andersom is over het algemeen. Er is genoeg te beleven ook als er een stuk of 10 oude glammetal bands op de mainstages staan ten opzichte van de andere 90 of meer namen op de rest van het festival.

Laten we het vooral eens hebben over het gebrek aan symfonische metal acts op de afgelopen editie. Alleen Within Temptation, wat is dat nou?
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.668
3.392
Ben wel echt benieuwd naar de Marquee tijdens het duo DL/MC. Ik hoop iets in de progressieve/black kant en dan een topduo zoals het dit jaar was met Devin Townsend + Opeth. Porcupine Tree zou alvast een mooie invulling zijn op de Opeth-plek.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.635
7.752
Laten we het vooral eens hebben over het gebrek aan symfonische metal acts op de afgelopen editie. Alleen Within Temptation, wat is dat nou?
Beyond the Black stond er ook. En hoewel Battle Beast wellicht eerder als Power Metal gecategoriseerd moet worden, hebben ze ook symfonische invloeden. Maar verder wel met je eens dat er dit jaar nog wel een aantal bij mogen. Gelukkig hebben we hier al een scoop over Epica gehad. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Koekdoos

Gebruikers die dit onderwerp bekijken