Bij variatie tussen oud en nieuw zou ik toch graag hebben dat die variatie wordt gespreid over de hele affiche.
Dit jaar leek de South Main Stage wel een bejaardentehuis. Priest, Maiden, Scorpions, Europe, Alice Cooper, Foreigner, Saxon, Deep Purple, Whitesnake,.... die groepen mogen er van mij best staan, maar toch niet allemaal tegelijk in hetzelfde jaar, de helft volstaat ook wel. Zet dan wat meer historische/klassieke bands uit de thrash, stoner of death-scene in de Marquee of wat oudere niche-bands in de Metal Dome.
Of zou Graspop denken dat hun publiek voor een deel bestaat uit gepensioneerden die niet meer mobiel zijn en met hun looprekje een heel weekend voor dezelfde main stage geparkeerd worden om 4 dagen naar gelijkaardige hard rock te staan luisteren?
Je noemt nu 9 bands verspreid over 4 dagen?
Vind je dat echt overdreven?
Laten we eens serieus ernaar kijken dan:
Do: Iron Maiden (1 van 9 bands op Main Stages)
Vr.: Phil Campbell (band nog niet oud, maar speelde Mötorhead, dus tellen we maar mee), Megadeth, Whitesnake, Scorpions (4 van 12 bands op Main Stages, waarvan 2 op South Stage)
Za.: Michael Schenker, Europe, Foreigner, Saxon, Judas Priest (5 van 12 bands op Main Stages)
Zo.: Alice Cooper, Deep Purple (2 van 11 bands op Main Stages)
Totaal: 12 van 44 (iets meer dan een kwart, gemiddeld 3 per dag)
Dit kun je toch onmogelijk te veel 'oud' vinden (tenzij je vooral ziet wat je wil zien)?
Ok, op de zaterdag stonden er inderdaad bijna alleen maar oudjes op de South Stage, maar daartussenin stonden juist jonge bands als Shinedown en FFDP (waarvan de zanger overigens al met pensioen wil..), en werd de dag afgesloten door Korn (toch al van middelbare leeftijd, maar die zullen de meesten wel het voordeel van de twijfel gunnen).
Bovendien zou ik meerekenen dat de South Stage aan de kant van de VIP-tribune staat, die toch vooral vol zal staan met de al wat oudere metalliefhebbers. Niet zo vreemd dan toch dat ze daar wat oudere bands neerzetten?