Graspop Metal Meeting 2023

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
348918215_2391164657728336_4104760008633921606_n.png


Craig Jones is zonet, 10 minuten voor ze op Nova Rock spelen, uit Slipknot "ontslagen"(?).

Een tour zonder Craig en Clown (familiale redenen) is toch jammer. Vreemd...
 
Laatst bewerkt:

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.755
3.693
FCBeerenveen?
🤮
Nee ik ben Cambuur-supporter. Nog niet goed uit gekomen met Twente - SCC om samen met @Brian aldaar een biertje te drinken en na de degradatie afwachten hoelang het duurt voor we de kans weer krijgen. Maar FCB is FC Birdaard, de plaatstelijke trots van ons 1100 inwoners tellende dorpje tussen Leeuwarden en Dokkum aan de elfstedenroute ;)
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.215
3.755
🤮
Nee ik ben Cambuur-supporter. Nog niet goed uit gekomen met Twente - SCC om samen met @Brian aldaar een biertje te drinken en na de degradatie afwachten hoelang het duurt voor we de kans weer krijgen. Maar FCB is FC Birdaard, de plaatstelijke trots van ons 1100 inwoners tellende dorpje tussen Leeuwarden en Dokkum aan de elfstedenroute ;)
Jullie hebben toch zo'n prachtige namen voor dorpen daar in Friesland (en Groningen). Mijn oma en opa kwamen van Heerenveen (opa heeft zelfs nog met Abe Lenstra bij Heerenveen gespeeld) en zijn in Zuid-Limburg beland vanwege de mijnen. Ik word dus altijd nieuwsgierig als ik iets over of van Friezen lees.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.430
4.570
Ik meen te zien op foto dat Craig zijn gerief gewoon op podium staat maar hij is er niet. Voorspelt niet veel goeds
 

WOOOSH

Playlistbediener
7 nov 2022
29
59
Setlist is wel zéér vet voorlopig, al ziet het er naar uit dat er een paar klassiekers gaan sneuvelen
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.391
1.073
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.430
4.570
Van wat ik online kan vergaren is er iemand in de plaats van Craig de set begonnen met een oud clown masker aan, vermoedelijk een tech/roadie en dan in het midden van de set weggegaan. Wat een Shitshow
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.589
4.940
Ben toch nog eens wat dieper gaan graven naar de nieuwe doom 'supergroup' Legion Of Doom (en me en passent verder aan het verdiepen in doom metal in het algemeen), die zeer recent nog hun naam hebben gewijzigd in Legions Of Doom (waarschijnlijk om verwarring te voorkomen met andere, al bestaande bands).

Eerste optreden was 3 juni in Chicago, waarna ze naar Europa zijn vertrokken voor o.a. GMM en Hellfest (+ 15 juni in Effenaar).
Een setlist of review kan ik (nog) niet vinden, maar het is zoals eerder gedacht wel duidelijk dat ze geen nieuwe nummers spelen, maar oude nummers van de bands van de leden die LOD vormen.

Het hele project is vooral een groot eerbetoon aan de in 2021 overleden Eric Wagner, een grootheid in de wereld van de doom metal, bekend als zanger/songwriter van bands als Trouble en The Skulls. Maar tevens aan overleden bandleden van de andere betrokken muzikanten (allen met een grote staat van dienst in het genre).
Ook de setlist zal dat weerspiegelen, met voornamelijk nummers die Wagner (mede) heeft geschreven bij Trouble en The Skulls, aangevuld met nummers van andere bands als Corrosion Of Conformity, Saint Vitus, Pentagram, Leadfoot.

Niet zomaar wat bands, maar de crème de la crème van de doom metal: Trouble, Saint Vitus en Pentagram zijn 3 van de klassieke 'Big Four' van de doom metal (naast Candlemass), die tevens zeer invloedrijk zijn geweest op de ontwikkeling van andere genres aan de langzame kant van het metalspectrum als sludge en stoner, terwijl ook Corrosion Of Conformity een van de bekendste vertegenwoordigers is van deze genres.

Eigenlijk is de band dus een soort van Hollywood Vampires, maar dan van de doom metal, en natuurlijk zonder mega-filmsterren.. 😉
Opvallend is verder ook dat de band 2 lead zangers heeft (bekend van resp. Saint Vitus en Corrosion Of Conformity/Leadfoot).

Meer info hier en hier.

Mijn nieuwsgierigheid begint het in ieder geval langzaam te winnen van het afnemende enthousiasme over Fever 333 (hoewel het waarschijnlijk een momentbeslissing zal worden, waarbij vanzelfsprekend ook mijn vrouw haar zegje/veto in zal hebben.. 😉 ).

Overigens wel weer heel vreemd dat GMM deze band half laat overlappen met sludge-grootheid Crowbar, die ongetwijfeld voor een groot deel hetzelfde publiek zullen aanspreken (de Lorna Shore/Chelsea Grin clash is dus zeker niet de enige)..
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.589
4.940
Nog een tip voor degenen die van plan zijn om naar Heidevolk te gaan kijken (wat natuurlijk iedereen zou moeten doen, want wat doe je anders met je leven? 😉 ):
Luister het nieuwe (en zeer sterke) album, Wederkeer!
Een groot deel van de setlist zal nl. waarschijnlijk van dit album afomstig zijn, zoals ook deze recente (3 juni):

1686185666906.png

Deze setlist is waarschijnlijk wat te lang, maar reken toch maar i.i.g. op de nummers van Wederkeer, plus de klassiekers Nehalennia, Saksenland, A Wolf In My Heart en natuurlijk Vulgaris Magistralis (Winter Woede zou nog een mooie bonus zijn).

De nummers van het nieuwe album zijn zeer gevarieerd, van behoorlijk harde nummers (De Strijd Duurt Voort, Hagalaz), tot rustige 'ballads' (Schildenmuur, Wederkeer), en lekker catchy nummers ertussenin (Drink Met De Goden, Klauwen Vooruit, Oeros).

Zorg dus dat je al het zwarte goud op tijd in een kluisje hebt opgeborgen, laat Zeus nog maar even wachten op zijn planeet, en vraag maar helemaal niks aan die Alexandria, want dit feestje ga je zeker niet willen missen!! 😝
 

Robbr

Gouden Tip
10 jun 2021
291
313
352241130_111224981980047_906923577589393350_n.jpg

Al vervangen blijkbaar, dit zou de nieuwe zijn
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken