Ben toch nog eens wat dieper gaan graven naar de nieuwe doom 'supergroup' Legion Of Doom (en me en passent verder aan het verdiepen in doom metal in het algemeen), die zeer recent nog hun naam hebben gewijzigd in Legion
s Of Doom (waarschijnlijk om verwarring te voorkomen met andere, al bestaande bands).
Eerste optreden was 3 juni in Chicago, waarna ze naar Europa zijn vertrokken voor o.a. GMM en Hellfest (+ 15 juni in Effenaar).
Een setlist of review kan ik (nog) niet vinden, maar het is zoals eerder gedacht wel duidelijk dat ze geen nieuwe nummers spelen, maar oude nummers van de bands van de leden die LOD vormen.
Het hele project is vooral een groot eerbetoon aan de in 2021 overleden Eric Wagner, een grootheid in de wereld van de doom metal, bekend als zanger/songwriter van bands als Trouble en The Skulls. Maar tevens aan overleden bandleden van de andere betrokken muzikanten (allen met een grote staat van dienst in het genre).
Ook de setlist zal dat weerspiegelen, met voornamelijk nummers die Wagner (mede) heeft geschreven bij Trouble en The Skulls, aangevuld met nummers van andere bands als Corrosion Of Conformity, Saint Vitus, Pentagram, Leadfoot.
Niet zomaar wat bands, maar de crème de la crème van de doom metal: Trouble, Saint Vitus en Pentagram zijn 3 van de klassieke 'Big Four' van de doom metal (naast Candlemass), die tevens zeer invloedrijk zijn geweest op de ontwikkeling van andere genres aan de langzame kant van het metalspectrum als sludge en stoner, terwijl ook Corrosion Of Conformity een van de bekendste vertegenwoordigers is van deze genres.
Eigenlijk is de band dus een soort van Hollywood Vampires, maar dan van de doom metal, en natuurlijk zonder mega-filmsterren..
Opvallend is verder ook dat de band 2 lead zangers heeft (bekend van resp. Saint Vitus en Corrosion Of Conformity/Leadfoot).
Meer info
hier en
hier.
Mijn nieuwsgierigheid begint het in ieder geval langzaam te winnen van het afnemende enthousiasme over Fever 333 (hoewel het waarschijnlijk een momentbeslissing zal worden, waarbij vanzelfsprekend ook mijn vrouw haar zegje/veto in zal hebben..
).
Overigens wel weer heel vreemd dat GMM deze band half laat overlappen met sludge-grootheid Crowbar, die ongetwijfeld voor een groot deel hetzelfde publiek zullen aanspreken (de Lorna Shore/Chelsea Grin clash is dus zeker niet de enige)..