Hier dan mijn verslag van Graspop 2022.
Donderdag
The Curse Of Millhaven: 8 ; Spijtig genoeg maar 3 nummers kunnen horen. Ik heb tot het laatste moment getwijfeld om te blijven. Ik hoor er af en toe Amon Amarth in, en dit is een compliment. Zeker een groep om in de gaten te houden
Misthyrming: 9.5 ; Ik ben de laatste jaren meer en meer van (atmosferische) Black Metal gaan houden. Misthyrming stond dan ook hoog op mijn verlanglijst. Maar dat ze live zoveel beter zouden zijn dan op CD had ik niet durven hopen. Wat een begin van Graspop. Heb ik mijn hoogtepunt al gehad?
Vltimas: 8; Het hoge begin blijft aangehouden want ook David Vincent’s Vltimas speelde een erg strakke set. Wel gek om David zonder bas te zien.
Battle Beast: 6.5 ; Na Vltimas vlug door naar de South Stage voor Battle Beast omdat mijn vrouw die wou zien. De zangeres heeft wel wat in haar mars en het klinkt allemaal wel behoorlijk in dezelfde trant als Beast In Black. Al vind ik laatstgenoemde wel iets beter.
Beartooth: 5 ; ook al deed de zanger zijn uiterste best, ik vond er niet veel aan
Tremonti: 6 ; net zoals Beartooth vanop afstand bekeken. Klonk niet slecht maar doet me weinig
Celeste: 8 ; Nog Black Metal! In het Frans deze keer. Waar Mitshyrming beter klonk dan op plaat, was dat voor Celeste niet het geval. Goed, maar niet uitzonderlijk.
Powerwolf 7; voor mijn Duitse ex collega was dit het beste optreden van de dag. Wat ze doen, doen ze goed. Maar het is niet echt mijn ding.
Dropkick Murphys: 8.5 ; Ik ben een grote Murphys fan en me dan ook vooraan goed vermaakt. Het was goed, maar ik heb ze al beter gezien.
Iron Maiden: 9 ; ik ben een nog grotere Maiden fan (van het eerste uur trouwens). Benaderde het de perfectie zoals in sommige kranten werd geschreven? Dat vond ik niet. Daarvoor was het geluid iets te stil.
Volbeat: 5; ik heb nu al 3 keer geprobeerd en ik vind er nog altijd niks aan. Saai.
Vrijdag
Disillusion: 5 ; had hier veel van verwacht maar het geluid was zo slecht de eerste 2 nummers dat ik mijn geduld verloor en ben vertrokken. Waarschijnlijk een foute keuze ?
Beyond The Black: 6 ; leuke zangeres, behoorlijk matige band en songs
Dool: 7 ; voor de eerste keer gezien tijdens hun laatste doortocht op Graspop en toen was ik behoorlijk onder de indruk. Ze bevestigden deze keer.
Gaahls Wyrd: 8 ; ik wist niet goed wat te verwachten, maar wat een performance van Gaahl. Zijn stem sneed door merg en been. Na het optreden me een tijdje niet goed gevoeld door de hitte in de Marquee (de fout gemaakt om links voor te gaan staan. Latere optredens heb ik aan de rechterkant gestaan waar de tent open was)
Bullet For My Valentine: 6 ; BFMV heeft een aantal nummers die ik heel erg goed vind, maar meer nummers die ik niet goed vind.
Heaven Shall Burn: 8.5 ; mijn grootste clash van het weekend. Oorspronkelijk van plan om Alcest te gaan zien maar last minute beslist om bij HSB te blijven ook al omdat ik ze nog nooit had gezien. Ze openden met Endzeit en dat zette al onmiddellijk de toon. Wat een energie!
Alcest: 8.5 ; slechts 2 nummers kunnen zien maar toch nog erg kunnen genieten. Pure klasse.
Paradise Lost: 9 ; 2de grootste clash van het weekend met Zeal & Ardor (beiden nog nooit gezien). Mijne kameraad is fan van Paradise Lost dus dat heeft de doorslag gegeven. Top optreden.
Amenra: 9 ; kon het nog beter dan op Alcatraz vorig jaar? Ja dus. Nog intenser en minder mensen rondom mij die aan het praten waren.
Within Temptation: 7 ; het is me allemaal wat te gepolijst maar het enthousiasme van mijn vrouw werkte aanstekelijk. Dus al bij al wel van genoten.
Scorpions: niet gezien (vrouw lastig dat ik vroeger door wou ?)
Zaterdag
Kontrust: 6 ; goed voor even maar te eentonig
Michael Schenker: 6.5 ; omwille van omstandigheden nog nooit gezien en mijn verwachtingen waren niet hoog. Maar het viel beter mee dan ik dacht vooral door de zanger. Op het einde begon Schenker wat veel te pingelen. Dat was OK in de jaren 80, nu niet meer.
Blues Pills: 5 ; hier had ik het meeste van verwacht op zaterdag. Viel dat even tegen. Wat een saaie bedoening. Onze eigen Black Mirrors is 10x beter.
Festileaks Meeting
Eisbrecher: 7 ; eigenlijk helemaal niet mijn ding maar goed gebracht met veel enthousiasme.
Walls of Jericho: 7 ; op vraag van mijne maat toch maar eens naar de Jupiler stage gegaan. Wat was me dat? Een brok energie van de eerste tot de laatste minuut. Ik ben geen fan van het genre, maar ik was toch onder de indruk.
Saxon: 7.5 ; het beste wat ik de zaterdag heb gezien. De zanger klonk goed en had er wel zin in (was ook enkele keren funny)
Five Finger Death Punch: 6 ; van ver gevolgd, heb er weinig mee.
Judas Priest: 1 ; stop er in Godsnaam mee
Op zaterdag in het Classic Rock Café naar The Gary Moore Tribute band gaan kijken. Ik heb helemaal niks met Gary Moore, maar omdat Marcel Coenen gitaar speelt en Pascal Remans zingt was ik benieuwd. Die laatste heeft gezongen bij Breathless, Shoan en later een aantal coverbands. Absoluut een aanrader.
Zondag
Naglfar: 8.5 ; na de zwakke zaterdag al dadelijk een goed begin. Naglfar was beter dan ik had verwacht en beter dan op CD
Crossfaith: 6.5 ; op voorhand getwijfeld of ik het zou uitkijken of vroeger vertrekken naar Bütcher. Na 2 nummers had ik het echter gehad.
Bütcher: 8.5 ; ik had bang dat ze me zouden teleurstellen en niet konden brengen wat ze op CD brengen. Na 2 minuten wist ik het al. Dit komt dik in orde. De title track van hun laatste album (666 Goats Carry My Chariot ; ja ik weet dat het belachelijk klinkt) was het hoogtepunt. Dikke pluim voor de zanger trouwens!
Rival Sons: 6.5; hier had ik veel van verwacht maar het kwam er niet uit. De zanger had er niet veel in gezien. Of vond dat hij heel cool was.
The Great Old Ones: 9.5; ik heb deze band pas leren kennen nadat ze aan de Graspop lineup waren toegevoegd. De 2 nummers die ze speelden op het Hellfest Covid event waren alvast veelbelovend. Geleidelijk aan werd ik meer en meer meegezogen in hun muziek. Wat een optreden. Ik vond het zelfs nog iets beter als Misthyrming.
Skillet: 5 ; van ver bekeken, nog nagenietend van TGOO. Het geluid was slecht en het kon me niet boeien.
Alestorm: 8 ; De twee vorige passages op Graspop speelden ze zo vroeg dat ik ze gemist had. Zeker niet het meest verfijnde, maar dat hoeft ook niet altijd. Goed geamuseerd!
The Offspring: 7 ; zegt me eigenlijk niks maar kameraad is grote fan dus maar met hem mee geweest. Hem zien genieten en hem de eerste keer laten crowdsurfen (onmiddellijk gevolgd door een tweede keer) maakte alles goed.
Amorphis: 9 ; pure klasse en schoonheid. Die worden beter en beter met de jaren.
Dimmu Borgir: 9 ; mijn laatste must see van Graspop. Volledig uit de bol.
Sabaton: 7 ; Leuke meezingers maar ik kan maar niet wennen aan de zang. Alle bonnen opgewerkt. Zo gaar als ene koek. Maar zoooo gelukkig. Bedankt Graspop.