Graspop Metal Meeting 2021 – Nieuws en geruchten

wenteldave wrote:
Heerlijk nieuw album van Therion, zeg! Hoe komt het dat die hun gezicht al elf jaar niet meer op Graspop hebben laten zien?
The Dead Daisies was ook wel goed te pruimen. Glenn Hughes (ja ja, de Glenn Hughes!) klinkt echt fantastisch goed voor zijn leeftijd.

Nieuwe Therion is echt wel heel erg goed. Verrassend goed zelfs. Staat hier al de hele week op.
Ook nu al meerdere keren beluisterd de afgelopen weken, luistert heel lekker weg tijdens het werken!
Favorieten zijn toch wel Tuonela (met überheld Marko Hietala), Die Wellen der Zeit, El Primer Sol.

https://www.youtube.com/watch?v=dFC62uL9R1I

Ik heb eens 'onderzoek' gedaan naar Levara, een naam die ook op Graspop staat en waar we vrijwel allemaal benieuwd naar waren, omdat het enige materiaal dat te vinden was onder de naam ZFG was gemaakt (gaat er al een belletje rinkelen?). Dat nummer van ZFG, Holehearted, op Spotify klonk alleszins aardig. Maar het moment is gekomen, Levara is nu ook op Spotify gekomen en man, wat valt dat tegen. Dat gaat me echt veel te ver de popkant op. Benieuwd naar jullie mening. Album komt over een paar maanden uit, maar deze drie singles zorgen voor een slecht vooruitzicht.

Ik heb eens ‘onderzoek’ gedaan naar Levara, een naam die ook op Graspop staat en waar we vrijwel allemaal benieuwd naar waren, omdat het enige materiaal dat te vinden was onder de naam ZFG was gemaakt (gaat er al een belletje rinkelen?). Dat nummer van ZFG, Holehearted, op Spotify klonk alleszins aardig. Maar het moment is gekomen, Levara is nu ook op Spotify gekomen en man, wat valt dat tegen. Dat gaat me echt veel te ver de popkant op. Benieuwd naar jullie mening. Album komt over een paar maanden uit, maar deze drie singles zorgen voor een slecht vooruitzicht.
Ik had laatst ook nog eens wat 'onderzoek' gedaan. :wink:
Blijkt dat gitarist Trev Lukather de zoon is van Toto-gitarist en -bandleider Steve Lukather. De daarmee gepaard gaande naamsbekendheid zal vast wel een rol spelen bij het verkrijgen van een plekje op een gerenomeerd festival als GMM (ik weet niet waar ze nog meer spelen). Op moment van boeken hadden ze volgens mij zelfs nog geen enkel nummer als band uitgebracht (nu drie singles, in aanloop naar album).

Ik loop er persoonlijk ook niet echt warm voor, hoewel de single Chameleon wel aardig klinkt, maar niet veel meer dan dat.
Hier de video, waarin ook vader Steve en andere Toto-bandleden voorbijkomen (niet vies van een beetje schaamteloze promotie blijkbaar):
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Q5FDlJLt85c&list=PLEcfhCXcPwP-uW_WbED8rbLVqMT3ZL-sq&index=2[/video]

Vandaag tijdens het werken nog nog maar eens wat recent uitgekomen albums erdoor gedraaid:
Tribulation - Where the Gloom Becomes Sound
Soen - Imperial
Korpiklaani - Jylhä

Drie totaal verschillende subgenres, maar ik heb van ze alle drie genoten! :)

Ik heb eens ‘onderzoek’ gedaan naar Levara, een naam die ook op Graspop staat en waar we vrijwel allemaal benieuwd naar waren, omdat het enige materiaal dat te vinden was onder de naam ZFG was gemaakt (gaat er al een belletje rinkelen?). Dat nummer van ZFG, Holehearted, op Spotify klonk alleszins aardig. Maar het moment is gekomen, Levara is nu ook op Spotify gekomen en man, wat valt dat tegen. Dat gaat me echt veel te ver de popkant op. Benieuwd naar jullie mening. Album komt over een paar maanden uit, maar deze drie singles zorgen voor een slecht vooruitzicht.

Nou, hier wordt een mens niet vrolijk van. De nummertjes ook maar eens opgezet. Klinkt als een kloon van One Direction of 5 Seconds of Summer. Prima voor het noord podium van Pinkpop en zal er daar best van genieten als luchtig tussendoortje. Geen idee hoe dit terecht komt op Graspop.

duck wrote:

wenteldave wrote:
Heerlijk nieuw album van Therion, zeg! Hoe komt het dat die hun gezicht al elf jaar niet meer op Graspop hebben laten zien?
The Dead Daisies was ook wel goed te pruimen. Glenn Hughes (ja ja, de Glenn Hughes!) klinkt echt fantastisch goed voor zijn leeftijd.

Nieuwe Therion is echt wel heel erg goed. Verrassend goed zelfs. Staat hier al de hele week op.

Ook nu al meerdere keren beluisterd de afgelopen weken, luistert heel lekker weg tijdens het werken!
Favorieten zijn toch wel Tuonela (met überheld Marko Hietala), Die Wellen der Zeit, El Primer Sol.

Ja! Dit is dus wel goed! Fijne tip, dank jullie wel. Fijne Ayreon vibe, hier ga ik zeker nog meer naar luisteren.

Manowar verzet 2022, prima, beter dan een cancelation.
Blij mee inderdaad. Zou bijna denken dat dit de laatste kans is. Zo vaak komen ze hier niet...
Voor de liefhebbers, ook al is de kans klein dat het doorgaat, maar het lijkt erop dat The Dead Daisies het voorprogramma van Foreigner in TivoliVredenburg (14 juni) verzorgen. Staat nog niet op de site van Tivoli, maar TDD staan wel als artiest bij die show op Songkick, dus wie weet zegt dat wat en heb je er iets aan. Waarschijnlijk niet (aangezien we met z'n allen toch naar Graspop gaan) :)

Arjen Lucassen is bezig met een nieuw Star One-album.
Ook altijd welkom! :)

.
https://fb.watch/3yqHOJedaT/

als al de festivals naar september verhuizen zullen ze wel eens serieus in elkaars vaarwater kunnen zitten.

graspop en durbuy rock die beide jinjer hebben om maar een voorbeeld te noemen. de ene is headliner, de ander staat gewoon over dag. Ik denk niet dat Durbuy hier tevreden mee zal zijn.

als al de festivals naar september verhuizen zullen ze wel eens serieus in elkaars vaarwater kunnen zitten.

graspop en durbuy rock die beide jinjer hebben om maar een voorbeeld te noemen. de ene is headliner, de ander staat gewoon over dag. Ik denk niet dat Durbuy hier tevreden mee zal zijn.
Rock Werchter inderdaad die dat ook wel zou willen. Ik zou zeggen dat je dit helemaal niet moet willen als festivalland, bijna alle grote festivals in september. Dat is gekkenwerk qua organisatie en er zijn waarschijnlijk zat mensen die nu keuzes moeten gaan maken tussen verschillende festivals. En dan hebben we het inderdaad nog niet over de artiesten gehad...
Denk ook dat Durbuy dan zal zeggen van "Bekijk 't maar, wij gaan gewoon weer in volgend jaar april zitten", aangezien ze toch wel ondergesneeuwd gaan raken.

Nou, hier wordt een mens niet vrolijk van. De nummertjes ook maar eens opgezet. Klinkt als een kloon van One Direction of 5 Seconds of Summer. Prima voor het noord podium van Pinkpop en zal er daar best van genieten als luchtig tussendoortje. Geen idee hoe dit terecht komt op Graspop.
Dat vraag ik me wel af van meer groepen. Zo ook Twin Temple. Dit verwacht ik niet eens op Pinkpop; eerder op North Sea Jazz.

xydroh wrote:

Rock Werchter inderdaad die dat ook wel zou willen. Ik zou zeggen dat je dit helemaal niet moet willen als festivalland, bijna alle grote festivals in september. Dat is gekkenwerk qua organisatie en er zijn waarschijnlijk zat mensen die nu keuzes moeten gaan maken tussen verschillende festivals. En dan hebben we het inderdaad nog niet over de artiesten gehad…
Denk ook dat Durbuy dan zal zeggen van “Bekijk ’t maar, wij gaan gewoon weer in volgend jaar april zitten”, aangezien ze toch wel ondergesneeuwd gaan raken.

Niet mee eens eerlijk gezegd. Ik heb liever een clusterfuck aan festivals in september dan weer een festivalloos jaar. Dat gaat denk ik ook op voor de gehele festivalketen inclusief artiesten. Er zijn er meer dan genoeg die al ruim een jaar op zwart zaad spelen en met groot plezier driemaal per dag een optreden meepakken in september. Onder normale omstandigheden gebeurde dit al vaak. Sum41 stond zo vroeg op de bill recent op RW. Jinjer zal meteen ja zeggen tegen openen mainstage Graspop en doorrijden naar Durbuy voor een toffe late set.

Joslittel wrote:

Dat vraag ik me wel af van meer groepen. Zo ook Twin Temple. Dit verwacht ik niet eens op Pinkpop; eerder op North Sea Jazz.
Mij maakt dat helemaal niks uit, ik vind die variatie juist wel leuk.
Twin Temple past muzikaal gezien wellicht niet zo goed op een metalfestival, maar thematisch toch zeker wel. :)
Hetzelfde geldt bv. voor Me And That Man, heeft muzikaal niks met metal te maken, maar het is wel een zijproject van Nergal, zanger van Behemoth.
Zo zou ik ook graag The Night Flight Orchestra willen zien (staan i.i.g. op Alcatraz), dat gevormd wordt door leden van o.a. Soilwork en Arch Enemy, maar (i.p.v. melodic death metal) extreem catchy, synthesizer-heavy AOR met een hoog nostalgisch 70s/80s-gehalte speelt.

into the grave verplaatst naar juni 2022 !!!

Dit was te verwachten natuurlijk maar wel erg zonde. Dit festival heeft wat mij betreft wel de raarste move gemaakt van dit festivalseizoen door plots van augustus naar juni te gaan.

prins wrote:
into the grave verplaatst naar juni 2022 !!!

Dit was te verwachten natuurlijk maar wel erg zonde. Dit festival heeft wat mij betreft wel de raarste move gemaakt van dit festivalseizoen door plots van augustus naar juni te gaan.
Denk dat het best logisch is qua meer speelruimte op hun affiche. Meer grotere namen of kleinere namen die in die periode toch in Europa zitten met o.a. Graspop, Pinkpop, Hellfest, etc. Daar zitten gewoon mooie namen tussen. Aan de andere kant, namen die op Alcatraz staan hadden ook niet misstaan op Into the Grave, maar in augustus heb je gewoon minder opties als metalfestival dan in de festivalmaanden.

Delain stopt als band en gaat door als solo-project. Bericht van facebook:

"Message Martijn:
Delain Goes Back to its Roots
For the last year or so, the collaboration within the band ceased to work as well as it once had. Some of us were no longer happy with the current roles in the band. We all tried very hard to find a solution for over a year, but sadly we were unable to find one.
As a result, we will all be going our own ways and pursuing our own endeavors. I am very sad our cooperation has come to end, but at the same time I am very grateful for all the years we were able to work together. Together we toured the world, shared highs and lows, and met with many successes as well as times that pushed us to learn and grow. We all enjoyed meeting our fans and making new friends all over the globe. I would like to thank my fellow bandmates and wish Timo, Otto, Joey, and especially Charlotte the very best for the future. And I hope that will mean onwards and upwards to new musical adventures for each of them!
That being said, Delain will live on. The others have chosen to pursue different paths. I have decided to keep Delain alive by continuing on with writing and producing the music for Delain as I always have. I started Delain as a project in 2002 and for the next album I will take it back to a project form, releasing music with special guests. As it looks now many familiar faces will be returning to join me on this journey.
I can’t express my gratitude enough to all of you Delainers that have supported us over so many years. Your dedication to the music and the community you created for us has been overwhelming. Even though this situation is not ideal, change never usually is at first, I hope you will continue to join Delain on its new journey. This is not the end of Delain. It’s the end of a chapter, but also the beginning of a new one."

Delain stopt als band en gaat door als solo-project. Bericht van facebook:

“Message Martijn:
Delain Goes Back to its Roots
For the last year or so, the collaboration within the band ceased to work as well as it once had. Some of us were no longer happy with the current roles in the band. We all tried very hard to find a solution for over a year, but sadly we were unable to find one.
As a result, we will all be going our own ways and pursuing our own endeavors. I am very sad our cooperation has come to end, but at the same time I am very grateful for all the years we were able to work together. Together we toured the world, shared highs and lows, and met with many successes as well as times that pushed us to learn and grow. We all enjoyed meeting our fans and making new friends all over the globe. I would like to thank my fellow bandmates and wish Timo, Otto, Joey, and especially Charlotte the very best for the future. And I hope that will mean onwards and upwards to new musical adventures for each of them!
That being said, Delain will live on. The others have chosen to pursue different paths. I have decided to keep Delain alive by continuing on with writing and producing the music for Delain as I always have. I started Delain as a project in 2002 and for the next album I will take it back to a project form, releasing music with special guests. As it looks now many familiar faces will be returning to join me on this journey.
I can’t express my gratitude enough to all of you Delainers that have supported us over so many years. Your dedication to the music and the community you created for us has been overwhelming. Even though this situation is not ideal, change never usually is at first, I hope you will continue to join Delain on its new journey. This is not the end of Delain. It’s the end of a chapter, but also the beginning of a new one.”
Waat... Zonde! Blij dat ik ze nog even met z'n allen heb gezien dan. Verdomme Martijn.

In ander nieuws, Gojira lijkt heel erg te hinten naar een album op hun sociale media, dus ik ben enorm benieuwd wat dat gaat brengen.

Prognosis ook verplaatst naar 2022, 15 en 16 april. Katatonia, Enslaved, Haken, Long Distance Calling, The Ocean en Cellar Darling hebben al bevestigd er dan ook weer bij te zijn! Mooi lijstje dus. Katatonia komt met een "By Requestset", Haken met Vector/Virus en Enslaved met Heart of the Norse Rhymes.

Users who are viewing this thread