Je zou anders best wel een mooie line up kunnen vormen met enkel Belgische namen.
Nou, laat ik eens m'n best doen dan.
Hier een poging tot het programmeren van één volwaardige GMM-dag (incl. alle podia) met enkel Belgische artiesten:
Main Stages 1&2
Channel Zero
Stake
Evil Invaders
Diablo Blvd
King Hiss
Fleddy Melculy
Spoil Engine
Dyscordia
Cyclone
Ostrogoth
Bütcher
Killer
Sloper
Marquee
Amenra
Aborted
Ancient Rites
Enthroned
Thurisaz
Crimson Falls
Oathbreaker
Wiegedood
Metal Dome
Brides Of Lucifer
Saille
Oceans of Sadness
Wolvennest
Psychonaut
Hemelbestormer
Hybridism
Jupiler Stage
Nasty
Toxic Shock
Leng Tch'e
Do Or Die
Rise And Fall
En vooruit, ik heb ook maar hetzelfde gedaan voor enkel Nederlandse artiesten:
Main Stages 1&2
Ayreon
Within Temptation
Epica
Vandenberg
Delain
Focus
VUUR
Vortex
Xystus
Ex Libris
Autumn
HDK
Sloper
Marquee
God Dethroned
Pestilence
Asphyx
Carach Angren
Legion Of The Damned
Thanatos
Izegrim
Slechtvalk
Metal Dome
Heidevolk
Dool
The Saturnine
Kingfisher Sky
Deinonychus
Officium Triste
The Wounded
Jupiler Stage
Born From Pain
Antidote
The Ex
For I Am King
Cliteater
Zoals je ziet heb ik al aardig mijn best moeten doen voor beide landen, er staan nogal wat namen op die de meesten niet of nauwelijks kennen (incl. ikzelf, wel weer een paar mooie namen ontdekt!).
Wat mij betreft redelijk gelijkwaardige dagen, Nederland heeft wellicht enkele internationaal meer aansprekende namen, terwijl België wellicht in de breedte wat sterker is. Internationaal gezien stellen beide landen echter ook weer niet zo heel veel voor, moet ik helaas concluderen, zeker niet als je 'ons' vergelijkt met landen als Engeland, Duitsland en de Scandinavische landen.
Wel zou ik vrijwel zeker een kaartje kopen voor de Nederlandse dag, maar dat komt vooral door mijn voorliefde voor symfonische metal en natuurlijk Ayreon!
Voor de Belgische dag zou ik onder normale omstandigheden waarschijnlijk wel twijfelen (mede afhankelijk van de prijs), maar gezien onze huidige festivalhonger zou ik natuurlijk niet heel lang hoeven nadenken, er staat dan ook meer dan voldoende om me uitstekend mee te vermaken!
Neemt natuurlijk nog steeds niet weg dat beide dagen behoorlijk schraal overkomen in vergelijking met een 'normale' of Europese GMM-dag.