Graspop Metal Meeting 2021 – Nieuws en geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.007
Een editie met enkel Belgische bands. Zou kunnen maar ik denk niet met 2 mainstages wegens niet rendabel. Met enkel Jupiler, Metal Dome en evt Marquee is denk ik wel te doen.

Als er ook bands uit andere Europese landen mogen spelen dan is 2 mainstages denk ik wel mogelijk. Judas Priest (ok UK en strict dus geen Europees land maar laat ons er vanuit gaan dat UK wel moet lukken) en Volbeat zijn alvast Europese bands die headliner zijn. Een andere mooie headliner zou Helloween zijn. Ook Accept heeft een schitterend nieuw album uit en passen perfect als grotere band. Verder denk ik aan bands als Hammerfall, Powerwolf, Gojira, Nightwish, Dimmu Borgir, … Dat al lang geen kleine bands meer zijn.

Zo een Belgische editie klinkt ook als een goed alternatief. Maar Diablo Blvd zoals eerder gezegd zijn al lang gestopt. Al denk ik wel dat die voor Graspop en gezien de omstandigheden graag een eenmalige reünie zouden doen. Mordkaul is trouwens ook iets heerlijk, nieuwe Death metal band met de bassist van Diablo Blvd. Zouden zeker op Graspop mogen staan, volwaardige editie of niet. En Off The Cross ook trouwens.
Nee, een Belgische of Nederlandse dag als hierboven is uiteraard volstrekt uitgesloten, met alle gebruikelijke podia open.
Dit was een puur hypothetisch gedachte-experiment, als reactie op Joe.
Een kleinere variant, met slechts één of enkele podia, zou misschien wel kunnen, hoewel dat natuurlijk veel minder mensen zal trekken (waar op zich niets mis mee is natuurlijk).
Vanzelfsprekend zou mijn voorkeur ook uitgaan naar de Europese variant, inclusief UK (wat wel degelijk een Europees land is, ook al zit het niet meer in de EU of aan het vasteland vast).
 

banzai

Campingartiest
24 jun 2019
81
81
banzai wrote:

Set Abominae wrote:

banzai wrote:
Geen Carnation in je lijstje???


De opmerking die je wist dat ging komen: “Geen band X in je lijstje? Waar is band Y?” ?
Grappige naam wel, Carnation, klinkt stoer, maar betekent ‘anjer’. ?


Tja, die Anjerband leek me gewoon wat bekender dan pakweg Saille, Thurisaz of Leng Tch’e. Werkelijk nog nooit van gehoord. ?

Haha, vele bands had ik ook nog niet of nauwelijks van gehoord, maar kwam ik in diverse ‘best Belgian metal bands’-lijstjes tegen, zo leer je nog eens wat! ?
De drie die jij noemt hebben overigens allen al eerder op GMM gestaan, en Saille staat vooralsnog dit jaar gepland op Alcatraz.
Best een aanrader trouwens, dat Saille, evenals Thurisaz (als je je een beetje thuis voelt in de symphonic/atmospheric black/death/doom hoek). Saillant (doch nutteloos) detail: beide bands zijn vernoemd naar letters/runen in historische alfabetten (resp. het oud-Ierse Ogham en het oud-Germaanse Futhark).
Leng Tch’e zit in de grindcore-hoek, en is niet zo mijn ding.
Carnation kende ik eerlijk gezegd ook niet, is ook nog een redelijk jonge band blijkbaar (2013)?

Bedankt voor de tips. Zal die bands eens beluisteren.
Carnation stond trouwens op 47 in de Staalhard 100 van Willy's radio met Sepulcher of Alteration. Vet strak nummer moet ik zeggen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.534
10.970
Ik wilde het ook neer gaan zetten. Nou, we zijn klaar voor dit jaar. In ieder geval een discussieonderwerp dat we weer weg kunnen strepen. Wel top dat er nu duidelijkheid over is!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
ik had nog een lichte hoop voor september maar ik vrees dat dit dit wel te verwachten was. Misschien moet johnson and johnson en het russische vaccin dat die kleine kans er nog was.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.007
Ik wilde het ook neer gaan zetten. Nou, we zijn klaar voor dit jaar. In ieder geval een discussieonderwerp dat we weer weg kunnen strepen. Wel top dat er nu duidelijkheid over is!
Eens, niet fijn om te horen natuurlijk, maar je weet dat het gaat gebeuren en nu hebben we tenminste duidelijkheid inderdaad.

We hopen nog steeds dat we jullie deze zomer kunnen laten genieten van de GMM-sfeer. Meer details volgen naarmate het jaar vordert en zodra we meer duidelijkheid hebben over de vorm van dit concept.
Dit stukje vind ik toch nog wel interessant, ben benieuwd wat ze van plan zijn (en kunnen/mogen uiteraard).
'Gewoon' wat livestreams, of misschien toch een soort XS-editie?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Mijn grootste vrees met 2 keer te verschuiven is dat we nog voor jaren aan magere lineups gaan zien om de kosten te kunnen recupereren. festivals zoals groezrock hebben zelfs nooit helemaal kunnen recupereren van een sabbatjaar
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.158
5.476
Mijn grootste vrees met 2 keer te verschuiven is dat we nog voor jaren aan magere lineups gaan zien om de kosten te kunnen recupereren. festivals zoals groezrock hebben zelfs nooit helemaal kunnen recupereren van een sabbatjaar

Laten we het rustig stellen dat Graspop financieel wel goed zit ;-).
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.439
Het nieuws waarvan we eigenlijk al wisten dat het komen zou, al had ik het pas medio maart verwacht. Een volwaardige Graspop leek ook al onhaalbaar waardoor dit een goede keuze is. Ik ben wel bijzonder blij verrast met de cryptische zin over Graspop sfeer en meer nieuws volgt, dus toch zo'n XS editie? Ik sta vooraan in de rij voor een kaartje in ieder geval!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.007
xydroh wrote:
Mijn grootste vrees met 2 keer te verschuiven is dat we nog voor jaren aan magere lineups gaan zien om de kosten te kunnen recupereren. festivals zoals groezrock hebben zelfs nooit helemaal kunnen recupereren van een sabbatjaar

Laten we het rustig stellen dat Graspop financieel wel goed zit ;-).
Ik maak mij daar ook niet zo druk over.
We moeten immers niet vergeten dat festivals en artiesten 'in hetzelfde schuitje' zitten.
Die artiesten willen ook allemaal weer heel graag gaan optreden, en zullen niet naar Europa komen voor een 'halve tour' of slechts enkele festivals/concerten.
Daar komen ze dan ook vast wel samen uit, lijkt me.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.007
Het nieuws waarvan we eigenlijk al wisten dat het komen zou, al had ik het pas medio maart verwacht. Een volwaardige Graspop leek ook al onhaalbaar waardoor dit een goede keuze is. Ik ben wel bijzonder blij verrast met de cryptische zin over Graspop sfeer en meer nieuws volgt, dus toch zo’n XS editie? Ik sta vooraan in de rij voor een kaartje in ieder geval!
Ik zou ook vrijwel zeker gaan, niet alleen omdat ik zelf vreselijk snak naar een festivalletje, maar ook om de organisatie/sector te steunen en een hart onder de riem te steken.
 

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
296
80
Was natuurlijk te verwachten en ergens wisten we dit allemaal wel... toch nu het zo definitief is vind ik het toch wel heel erg triest.

Aan de meer positieve kant: aftellen is begonnen... nog maar 475 dagen tot graspop!!

 

prins

Dagopener
9 nov 2019
518
624
klote maar was te verwachten, als ze volgend jaar dan maar weer iron maiden hebben, is dan alweer 4 jaar geleden dat ze op graspop stonden !!!!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
klote maar was te verwachten, als ze volgend jaar dan maar weer iron maiden hebben, is dan alweer 4 jaar geleden dat ze op graspop stonden !!!!
1 editie geleden bedoel je :D.

Dat is het voordeel van Graspop, die zitten niet met allerlei "relevante" bands opgeschept. Die kunnen veel makkelijker acts opschuiven dan een wat hipper festival als BKS bijvoorbeeld.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.148
7.354
Had zelf de hoop al een aantal maanden geleden opgegeven. Maar toch blijft het erg jammer.

Nu kunnen we weer 16 maanden speculeren over de line up :)
Tijd voor weer een nieuw geruchten topic?

Ben wel benieuwd hoe het gaat met de headliners, en ook vooral naar Iron Maiden. Zoals we afgelopen jaar hebben gezien plannen dit soort bands heel ver vooruit. Je hebt kans dat Iron Maiden al een afspraak hadden staan voor graspop 2022. Of zouden ze toch voor dat losse concert gaan in België dat in juni 2021 gepland stond?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.605
5.007
Ben inderdaad ook erg benieuwd wat ze met de headliners van plan zijn.
Stel dat Iron Maiden in 2022 wel weer beschikbaar is, maar ook de mysterieuze headliner waar ze dit jaar blijkbaar mee bezig waren (zouden we ooit te weten komen wie?), moeten ze dan een keuze maken, of gaan ze voor allebei? Het wordt natuurlijk makkelijker als ergens anders weer een gat valt, zoals Aerosmith die niet meer beschikbaar zouden zijn ofzo.
Ik hoop dat ze zoveel mogelijk van de namen van 2021 behouden, maar ook de weggevallen namen van 2020 opnieuw proberen te strikken.
Dus Iron Maiden weer op de donderdag, maar ook Volbeat (dan maar als subheadliner), en de mysterieuze headliner op vrijdag.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.534
10.970
Ben inderdaad ook erg benieuwd wat ze met de headliners van plan zijn.
Stel dat Iron Maiden in 2022 wel weer beschikbaar is, maar ook de mysterieuze headliner waar ze dit jaar blijkbaar mee bezig waren (zouden we ooit te weten komen wie?), moeten ze dan een keuze maken, of gaan ze voor allebei? Het wordt natuurlijk makkelijker als ergens anders weer een gat valt, zoals Aerosmith die niet meer beschikbaar zouden zijn ofzo.
Ik hoop dat ze zoveel mogelijk van de namen van 2021 behouden, maar ook de weggevallen namen van 2020 opnieuw proberen te strikken.
Dus Iron Maiden weer op de donderdag, maar ook Volbeat (dan maar als subheadliner), en de mysterieuze headliner op vrijdag.
Donderdag: Iron Maiden - Volbeat
Vrijdag: System of a Down - Faith No More
Zaterdag: Judas Priest - Korn
Zondag: Aerosmith - Deep Purple
Ik vind het persoonlijk best een lekker lijstje...
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
518
624
oke doe ik ook maar een schot voor de boeg :
do. volbeat - gojira
vr. iron maiden - amon amarth
za. judas priest - nightwish
zo. aerosmith - sabaton
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken