Graspop Metal Meeting 2021 – Nieuws en geruchten

prins wrote:
ik had ook wel wat verwacht deze week, zoals andere jaren, waren voor de kerst in ieder geval alle headliners bekend.
denk dat veel bands en festivals in deze onzekere tijd nog terughoudend zijn met boeken en liever wachten.

dream theater speelt op rock in rio, dus die gaan ook weer touren.
mochten ze naar graspop komen, waarop moet ik ze inschatten ? ergens in de middag of subheadliner, afsluiter marquee/metaldome?

Poeh. denk ergens een avondspot, maar waar precies. Begin van dit jaar omvergeblazen door ze. Over Dream Theater (enigszings) gesproken, Liquid Tension Experiment (met Mike Portnoy, John Petrucci, Jordan Ruddess en Tony Levin) komen in de lente van volgend jaar met een nieuwe album voor de eerste keer in 22 jaar tijd. Die hebben tot heden, als ze überhaupt al speelden, alleen in de VS opgetreden. Laatste keer was in 2008. Zou toch mooi zijn als ze nou ook eens keer naar Europa komen (al dan niet voor Graspop).
Laatste keer Dream Theater op Graspop is al even geleden, zeg, 2009 alweer. Dat wordt ook wel tijd, ja.
Die Portnoy is toch ook wel de koning van de (zij)projecten en 'supergroups', hè?
Naast Dream Theater is hij betrokken (geweest) bij bands/projecten als Liquid Tension Experiment, Transatlantic, Adrenaline Mob, Flying Colors, The Winery Dogs, Sons of Apollo, Metal Allegiance en BPMD. Daarnaast heeft hij getourd met Avenged Sevenfold, Neal Morse, OSI, Hail!, Stone Sour, Fates Warning, Overkill en G3, en gespeeld in tribute bands van The Beatles, Led Zeppelin, Rush, en The Who. Die vent moet toch eigenlijk geen enkele andere hobby meer hebben, zou je zeggen.. :lol:

Maar het is dan ook wel een ware drumlegende, ik ben blij dat ik hem toch al een keertje aan het werk heb kunnen zien en horen met Sons Of Apollo in 2018, in een helaas veel te lege Metal Dome (met niet eens heel zware concurrentie van andere podia, met Kreator, Marduk en Rise Against).

Ook een lekkere verrassing zo op deze grauwe zaterdagochtend. Blackmetalband Wolves in the Throne Room is op vrijdag 15 en zaterdag 16 oktober te zien in Nederland. Eerste dag is in TivoliVredenburg, de tweede in Doornroosje. Na een goed optreden eerder dit jaar met Dimmu Borgir, gaan ze weer solo touren. Voor deze shows nemen ze Blood Incantation (deathmetal) en Stygian Bough (doommetal/darkfolk) mee. Die laatste is een heerlijke samenwerking tussen Bell Witch en Aerial Ruin. Naar hun album Stygian Bough Volume 1 valt prima te luisteren. In ieder geval, tickets voor Utrecht kosten €24,35, voor Nijmegen moet je iets meer betalen: €25,50. Kaartverkoop start maandag om 10.00.
België wordt met deze tour niet aangedaan.

wenteldave wrote:

prins wrote:
ik had ook wel wat verwacht deze week, zoals andere jaren, waren voor de kerst in ieder geval alle headliners bekend.
denk dat veel bands en festivals in deze onzekere tijd nog terughoudend zijn met boeken en liever wachten.

dream theater speelt op rock in rio, dus die gaan ook weer touren.
mochten ze naar graspop komen, waarop moet ik ze inschatten ? ergens in de middag of subheadliner, afsluiter marquee/metaldome?

Poeh. denk ergens een avondspot, maar waar precies. Begin van dit jaar omvergeblazen door ze. Over Dream Theater (enigszings) gesproken, Liquid Tension Experiment (met Mike Portnoy, John Petrucci, Jordan Ruddess en Tony Levin) komen in de lente van volgend jaar met een nieuwe album voor de eerste keer in 22 jaar tijd. Die hebben tot heden, als ze überhaupt al speelden, alleen in de VS opgetreden. Laatste keer was in 2008. Zou toch mooi zijn als ze nou ook eens keer naar Europa komen (al dan niet voor Graspop).
Laatste keer Dream Theater op Graspop is al even geleden, zeg, 2009 alweer. Dat wordt ook wel tijd, ja.

Die Portnoy is toch ook wel de koning van de (zij)projecten en ‘supergroups’, hè?
Naast Dream Theater is hij betrokken (geweest) bij bands/projecten als Liquid Tension Experiment, Transatlantic, Adrenaline Mob, Flying Colors, The Winery Dogs, Sons of Apollo, Metal Allegiance en BPMD. Daarnaast heeft hij getourd met Avenged Sevenfold, Neal Morse, OSI, Hail!, Stone Sour, Fates Warning, Overkill en G3, en gespeeld in tribute bands van The Beatles, Led Zeppelin, Rush, en The Who. Die vent moet toch eigenlijk geen enkele andere hobby meer hebben, zou je zeggen.. ?

Maar het is dan ook wel een ware drumlegende, ik ben blij dat ik hem toch al een keertje aan het werk heb kunnen zien en horen met Sons Of Apollo in 2018, in een helaas veel te lege Metal Dome (met niet eens heel zware concurrentie van andere podia, met Kreator, Marduk en Rise Against).
Ongetwijfeld. Echt knap hoe hij dat allemaal weet te combineren. Zelf met Sons of Apollo gezien (en staat voorlopig weer op het programma voor mei) en met Flying Colors (al was dat optreden wat minder), maar toch netjes als je dat op je 53e nog kan. Balen dat ik Transatlantic pas later heb ontdekt dan hun optreden in Tilburg. Toch wel de grootste fan van Liquid Tension Experiment van al deze namen. Wat daar plaatsvindt, houd je niet voor mogelijk. Die Tony Levin is verdorie 74 jaar, dat die nog niet gesloopt is van dat belachelijk snelle pingelen.

Enslaved - Winter Solstice Concert Event:

.
https://www.facebook.com/revolvermag/videos/126046009233373

resurrection fest heeft de line-up poster gegeven, sabaton 4de headliner.
Mooie namen allemaal, maar ik zie niet echt gelijk artiesten die ik graag op Graspop zou willen zien en die er nog niet staan, afgezien van System of a Down. Misschien Regarde Les Hommes Tomber, maar voor de rest niet echt.

De line-up van Dynamo Metalfest is ook compleet. Grave, Lik en TankZilla komen er als laatst bij.

Ook Durbuy Rock Festival alweer uitgesteld (3e keer) van 9-10 april naar 17-18 september 2021, en gelijk ook maar al een optie gezet op 8-9 april 2022.
Helaas natuurlijk ook weer flink wat wijzigingen in de line-up, met o.a. Ensiferum erbij (mooi!), maar Skindred, Jinjer, Lacuna Coil en Myrath eraf...

Ook Durbuy Rock Festival alweer uitgesteld (3e keer) van 9-10 april naar 17-18 september 2021, en gelijk ook maar al een optie gezet op 8-9 april 2022.
Helaas natuurlijk ook weer flink wat wijzigingen in de line-up, met o.a. Ensiferum erbij (mooi!), maar Skindred, Jinjer, Lacuna Coil en Myrath eraf…

Blij met Psychonaut ook en Saltatio Mortis is er geloof ik weer terug opgekomen (of zie ik dat verkeerd?). Die vier namen die afvallen, dat is inderdaad jammer. Waren hele mooie namen. Hoop voor jou dat dit kan doorgaan en hoop voor mezelf dat het toch april wordt, haha. Wacht in september toch al anderhalf jaar om te gaan en op deze datum zou het (voorlopig) niet gaan lukken...

Blij met Psychonaut ook en Saltatio Mortis is er geloof ik weer terug opgekomen (of zie ik dat verkeerd?). Die vier namen die afvallen, dat is inderdaad jammer. Waren hele mooie namen. Hoop voor jou dat dit kan doorgaan en hoop voor mezelf dat het toch april wordt, haha. Wacht in september toch al anderhalf jaar om te gaan en op deze datum zou het (voorlopig) niet gaan lukken…
Klopt, Saltatio Mortis staat er weer terug op (stond op posters april en september 2020, maar ontbrak op april 2021).
Psychonaut stond ook al op de laatste 2 posters, mooie band voor het middagprogramma, net als Hybridism.

Toch baal ik wel van het wegvallen van Skindred, Jinjer, Lacuna Coil, Myrath, Amenra en Primordial (de meeste hiervan keren in april 2022 terug, evenals Naglfar, de mysterieuze 'Black Metal legend from SW' op de poster), nadat eerder ook al Cellar Darling, Infected Rain, Turilli/Lione Rhapsody, Moonsorrow en Nytt Land waren afgevallen.
Buiten Ensiferum zijn daar vooralsnog alleen 3 vage Franse bands voor teruggekomen (Tagada Jones, No One Is Innocent, Sidilarsen).
Maar er komen als het goed is nog 2-3 ('grote') namen bij, dus we laten ons verrassen..

wenteldave wrote:
Blij met Psychonaut ook en Saltatio Mortis is er geloof ik weer terug opgekomen (of zie ik dat verkeerd?). Die vier namen die afvallen, dat is inderdaad jammer. Waren hele mooie namen. Hoop voor jou dat dit kan doorgaan en hoop voor mezelf dat het toch april wordt, haha. Wacht in september toch al anderhalf jaar om te gaan en op deze datum zou het (voorlopig) niet gaan lukken…

Klopt, Saltatio Mortis staat er weer terug op (stond op posters april en september 2020, maar ontbrak op april 2021).
Psychonaut stond ook al op de laatste 2 posters, mooie band voor het middagprogramma, net als Hybridism.

Toch baal ik wel van het wegvallen van Skindred, Jinjer, Lacuna Coil, Myrath, Amenra en Primordial (de meeste hiervan keren in april 2022 terug, evenals Naglfar, de mysterieuze ‘Black Metal legend from SW’ op de poster), nadat eerder ook al Cellar Darling, Infected Rain, Turilli/Lione Rhapsody, Moonsorrow en Nytt Land waren afgevallen.
Buiten Ensiferum zijn daar vooralsnog alleen 3 vage Franse bands voor teruggekomen (Tagada Jones, No One Is Innocent, Sidilarsen).
Maar er komen als het goed is nog 2-3 (‘grote’) namen bij, dus we laten ons verrassen..

Als ik dit zo lees dan wordt de line-up van 2022 erg tof. paar van de meest interessante bands zijn voor mij weggevallen met Primordial, Jinjer en Lacuna Coil. Naglfar is een schitterende toevoeging. Gaahl's Wyrd misschien nog als die legende erbij? Jammer van het verdwijnen van Rhapsody, Cellar Darlin, Moonsorrow en Infested Rain, ook een mooie rij namen.

Set Abominae wrote:

wenteldave wrote:

Toch baal ik wel van het wegvallen van Skindred, Jinjer, Lacuna Coil, Myrath, Amenra en Primordial (de meeste hiervan keren in april 2022 terug, evenals Naglfar, de mysterieuze ‘Black Metal legend from SW’ op de poster), nadat eerder ook al Cellar Darling, Infected Rain, Turilli/Lione Rhapsody, Moonsorrow en Nytt Land waren afgevallen.
Maar er komen als het goed is nog 2-3 (‘grote’) namen bij, dus we laten ons verrassen..

Als ik dit zo lees dan wordt de line-up van 2022 erg tof. paar van de meest interessante bands zijn voor mij weggevallen met Primordial, Jinjer en Lacuna Coil. Naglfar is een schitterende toevoeging. Gaahl’s Wyrd misschien nog als die legende erbij? Jammer van het verdwijnen van Rhapsody, Cellar Darlin, Moonsorrow en Infested Rain, ook een mooie rij namen.
Volgens het bericht op Facebook/website liggen Jinjer, Primordial en Naglfar al vast voor april 2022, Amenra, Myrath en Lacuna Coil zijn mogelijk. Naglfar moet de 'legende' zijn die op de poster vermeld stond, ook al is dat bij mijn weten nooit officieel bekend gemaakt.

Van het rijtje Rhapsody, Cellar Darling, Moonsorrow en Infected Rain komen er 2 terug in september 2021, hebben ze op Facebook in een reactie bevestigd, welke 2 maken ze binnenkort bekend. :)

Joslittel wrote:

Set Abominae wrote:

wenteldave wrote:

Als ik dit zo lees dan wordt de line-up van 2022 erg tof. paar van de meest interessante bands zijn voor mij weggevallen met Primordial, Jinjer en Lacuna Coil. Naglfar is een schitterende toevoeging. Gaahl’s Wyrd misschien nog als die legende erbij? Jammer van het verdwijnen van Rhapsody, Cellar Darlin, Moonsorrow en Infested Rain, ook een mooie rij namen.

Volgens het bericht op Facebook/website liggen Jinjer, Primordial en Naglfar al vast voor april 2022, Amenra, Myrath en Lacuna Coil zijn mogelijk. Naglfar moet de ‘legende’ zijn die op de poster vermeld stond, ook al is dat bij mijn weten nooit officieel bekend gemaakt.

Van het rijtje Rhapsody, Cellar Darling, Moonsorrow en Infected Rain komen er 2 terug in september 2021, hebben ze op Facebook in een reactie bevestigd, welke 2 maken ze binnenkort bekend. ?
Doe dan maar Cellar Darling en Infected Rain (als ik toch voor ons allen mag spreken). Mag Infected Rain gelijk de datum voor hun inhaalshow in Baroeg bekendmaken.

Set Abominae wrote:

Joslittel wrote:

Set Abominae wrote:

wenteldave wrote:

Volgens het bericht op Facebook/website liggen Jinjer, Primordial en Naglfar al vast voor april 2022, Amenra, Myrath en Lacuna Coil zijn mogelijk. Naglfar moet de ‘legende’ zijn die op de poster vermeld stond, ook al is dat bij mijn weten nooit officieel bekend gemaakt.

Van het rijtje Rhapsody, Cellar Darling, Moonsorrow en Infected Rain komen er 2 terug in september 2021, hebben ze op Facebook in een reactie bevestigd, welke 2 maken ze binnenkort bekend. ?

Doe dan maar Cellar Darling en Infected Rain (als ik toch voor ons allen mag spreken). Mag Infected Rain gelijk de datum voor hun inhaalshow in Baroeg bekendmaken.
Skindred en Cellar Darling zijn weer toegevoegd! :)

Zo, het zijn toch de kleine dingen waar je je in dit zo'n periodes aan vasthoudt. Diamante, die ook op Graspop staat, staat blijkbaar in mei 2021 in de Melkweg als ik Cindy van Mojo mag geloven. Dat geeft ze, denk ik, weg via onderstaande link, aangezien er op de site van Melkweg niks te vinden is.
https://www.mojo.nl/over-mojo/mojo-backstage/de-herontdekking-van-2020/

Edit: Nu ik er zo over nadenk, klinkt dit toch best onzinnig, omdat zij, volgens mij, niet is aangesloten bij Mojo. Hoe zou Cindy hier dan in hemelsnaam bij komen?

Alexi Laiho van Children of Bodom overleden.

Damn, wat een droevig nieuws. Ik wil niet speculeren (maar doe het toch) maar ik vermoed drugsgebruik. Bij zijn laatste show die ik zag op Fortarock zag hij er echt enorm slecht uit, dun, bleek. Ik vermoed ook dat dit de reden was van het uitelkaar vallen van de band. Blijft enorm triest wanneer iemand hieraan ten onder gaat.

Indiaantje89 wrote:

Damn, wat een droevig nieuws. Ik wil niet speculeren (maar doe het toch) maar ik vermoed drugsgebruik. Bij zijn laatste show die ik zag op Fortarock zag hij er echt enorm slecht uit, dun, bleek. Ik vermoed ook dat dit de reden was van het uitelkaar vallen van de band. Blijft enorm triest wanneer iemand hieraan ten onder gaat.
Op wikipedia staat het volgende:

Op 4 januari 2021 werd bekend gemaakt dat Laiho onlangs was overleden. In het persbericht werd gemeld dat Laiho al enkele jaren kampte met gezondsheidproblemen. [1]

Heel erg triest. Het was duidelijk te zien dat hij met serieuze gezondheidsproblemen kampte, maar toch jammer, jammer, jammer.
Een van mijn favoriete gitaristen en songwriters.
R.I.P. Alexi

Indiaantje89 wrote:

Heel erg triest. Het was duidelijk te zien dat hij met serieuze gezondheidsproblemen kampte, maar toch jammer, jammer, jammer.
Een van mijn favoriete gitaristen en songwriters.
R.I.P. Alexi
Triest inderdaad, ik had hem/hen graag nog wel eens willen zien, geweldige band!
Een keertje gezien op GMM, maar door omstandigheden te ver naar achteren in de Marquee.
In de nieuwe samenstelling hebben ze slechts 3 keer live kunnen optreden, in oktober in Finland, zie ik..

Users who are viewing this thread