Graspop Metal Meeting 2021 – Nieuws en geruchten

Heel triest inderdaad. Wat kon die kerel gitaar spelen zeg...

Gezien op Graspop in 2015 maar vond toen al dat hij er niet heel gezond uit zag. Wel een goed optreden. Had ze graag nog eens gezien

Joslittel wrote:
Hm, kan de top 20 niet zo snel terugvinden. Maar als death/doom liefhebber kan ik alleen maar instemmen met Paradise Lost op 1! Erg sterk en divers album.

1. Paradise Lost – Obsidian
2. Nightwish – Human :II: Nature
3. Testament – Titans Of Creation
4. AC/DC – Power Up
5. Ayreon – Transitus
6. Draconian – Under A Godless Veil
7. My Dying Bride – The Ghost Of Orion
8. Lamb of God – Lamb Of God
9. Avatar – Hunter Gatherer
10. Katatonia – City Burials
11. Sepultura – Quadra
12. Trivium – What The Dead Men Say
13. DOOL – Summerland
14. HAKEN – Virus
15. Anaal Nathrakh – Endarkenment
16. Deftones – Ohms
17. Armored Saint – Punching The Sky
18. Fates Warning – Long Day Good night
19. Dark Tranquillity – Moment
20. Napalm Death – Throes Of Joy In The Jaws Of Defeatism
Paradise Lost ook in ZM Jaarlijst 2020 op nr. 1!
https://zwaremetalen.com/zware-zaken/zm-jaarlijst-2020

Opvallend t.o.v. top-20 van Loudnoise:
- (Death/)doom is in beide lijsten zeer goed vertegenwoordigd.
- Bijna helft van top-20 is anders: Akhlys, Enslaved, Ulcerate, The Ocean, Oranssi Pazuzu, Fluisteraars, Necrophobic, Benediction en Graceless (hiervan ken ik eigenlijk alleen Enslaved vrij goed).
- Met name Ayreon, Nightwish, Avatar en Trivium staan veel lager, maar ook Fates Warning, Draconian, Lamb Of God, AC/DC en Armored Saint doen het een stuk minder goed.

1. Paradise Lost – Obsidian (2374 punten)
2. Akhlys – Melinoë (1515 punten)
3. My Dying Bride – The Ghost Of Orion (1496 punten)
4. Enslaved – Utgard (1441 punten)
5. Testament – Titans Of Creation (1401 punten)
6. Ulcerate – Stare Into Death And Be Still (1386 punten)
7. Katatonia – City Burials (1364 punten)
8. The Ocean – Phanerozoic II: Mesozoic | Cenozoic (1348 punten)
9. Oranssi Pazuzu – Mestarin Kynsi (1204 punten)
10. Anaal Nathrakh – Endarkenment (1127 punten)
11. Dool – Summerland (1115 punten)
12. Fluisteraars – Bloem (1073 punten)
13. Deftones – Ohms (930 punten)
14. Necrophobic – Dawn Of The Damned (902 punten)
15. Sepultura – Quadra (887 punten)
16. Haken – Virus (814 punten)
17. Napalm Death – Throes Of Joy In The Jaws Of Defeatism (812 punten)
18. Benediction – Scriptures (789 punten)
19. AC/DC – Power Up (788 punten)
20. Graceless – Where Vultures Know Your Name (779 punten)
23. Draconian – Under A Godless Veil (751 punten)
24. Lamb Of God – Lamb Of God (746 punten)
27. Dark Tranquillity – Moment (717 punten)
28. God Dethroned – Illuminati (703 punten)
30. Armored Saint – Punching The Sky (696 punten)
33. Regarde Les Hommes Tomber – Ascension (669 punten)
34. Vader – Solitude In Madness (657 punten)
35. Sodom – Genesis XIX (644 punten)
36. Oceans Of Slumber – Oceans Of Slumber (630 punten)
43. Fates Warning‎ – Long Day Good Night (584 punten)
44. Finntroll – Vredesvävd (574 punten)
47. Igorrr – Spirituality And Distortion (560 punten)
49. Sólstafir – Endless Twilight Of Codependent Love (529 punten)
50. Trivium – What The Dead Men Say (527 punten)
52. Avatar – Hunter Gatherer (522 punten)
54. Nightwish – Human (501 punten)
55. Thanatos – Violent Death Rituals (493 punten)
56. Naglfar – Cerecloth (490 punten)
62. Mr. Bungle – The Raging Wrath Of The Easter Bunny Demo (451 punten)
66. Myrkur – Folkesange (426 punten)
69. Ozzy Osbourne – Ordinary Man (386 punten)
71. Havok – V (380 punten)
73. Crippled Black Phoenix – Ellengæst (368 punten)
74. Ayreon – Transitus (362 punten)
75. Carach Angren – Franckensteina Strataemontanus (362 punten)
77. Annihilator – Ballistic, Sadistic (361 punten)
80. Body Count – Carnivore (353 punten)
81. Kvelertak – Splid (348 punten)
82. Amaranthe – Manifest (345 punten)
84. Thurisaz – Re-Incentive (339 punten)
89. Ensiferum – Thalassic (322 punten)
93. The Black Dahlia Murder – Verminous (313 punten)
94. Heaven Shall Burn – Of Truth And Sacrifice (311 punten)
97. Demons & Wizards – III (293 punten)
107. Bury Tomorrow – Cannibal (261 punten)
108. Marilyn Manson – We Are Chaos (261 punten)
113. Hatebreed – Weight Of The False Self (245 punten)
116. Deep Purple – Whoosh! (238 punten)
122. Sons Of Apollo – Mmxx (229 punten)
126. Alestorm – Curse Of The Crystal Coconut (220 punten)
127. Fleddy Melculy – Sabbath Fleddy Sabbath (220 punten)
130. Unleash The Archers – Abyss (214 punten)
133. The Night Flight Orchestra – Aeromantic (203 punten)
138. Kataklysm – Unconquered (193 punten)
149. Blue Öyster Cult – The Symbol Remains (173 punten)
164. Me And That Man – New Man, New Songs, Same Shit, Vol.1 (153 punten)
176. Raven – Metal City (144 punten)
177. Pure Reason Revolution – Eupnea (143 punten)
201. Five Finger Death Punch – F8 (121 punten)
219. August Burns Red – Guardians (111 punten)
222. Soilwork – A Whisp Of The Atlantic (110 punten)
225. Bring Me The Horizon – Post Human: Survival Horror (109 punten)
231. Static-X – Project: Regeneration Vol. 1 (106 punten)
244. Delain – Apocalypse & Chill (101 punten)
245. Phil Campbell And The Bastard Sons – We’re The Bastards (101 punten)
251. Psychonaut – Unfold The God Man (99 punten)
252. Thundermother – Heat Wave (99 punten)
284. In Extremo – Kompass Zur Sonne (86 punten)
301. Brothers Of Metal – Emblas Saga (77 punten)
328. Firewind – Firewind (70 punten)
329. Puscifer – Existential Reckoning (70 punten)
362. Joe Satriani – Shapeshifting (61 punten)
366. Primal Fear – Metal Commando (61 punten)
373. Joe Bonamassa – Royal Tea (60 punten)
376. Seether – Si Vis Pacem Para Bellum (60 punten)
385. Kadavar – The Isolation Tapes (58 punten)
402. Beyond The Black – Horizons (55 punten)
421. Corey Taylor – Cmft (51 punten)
451. Neaera – Neaera (48 punten)
455. Katatonia – Dead Air (47 punten)
478. Burzum – Thulêan Mysteries (44 punten)
482. Black Stone Cherry – Human Condition (43 punten)
483. Pearl Jam – Gigaton (43 punten)
492. Devildriver – Dealing With Demons I (41 punten)
528. Feuerschwanz – Das Elfte Gebot (38 punten)
539. Anti-Flag – 20/20 Vision (37 punten)
545. Majestica – A Christmas Carol (37 punten)
552. Dyscordia – Delete/Rewrite (35 punten)
556. King Gizzard And The Lizard Wizard – K.G. (34 punten)
563. Green Day – Father Of All Motherfuckers (33 punten)
565. Lordi – Killection (32 punten)
581. Anvil – Legal At Last (26 punten)
585. Metal Church – From The Vault (25 punten)

Ben er dus achtergekomen dat de albums waar ik op had gestemd niet zo hoog zijn geëindigd. Heeft het merendeel toch een andere smaak... Overigens, zelfs een Eefje de Visser staat in die lijst van Zware Metalen. Maar goed, Avatar en Pain of Salvation staan qua positie achterelkaar (51/52 of 52/53 uit mijn hoofd(, terwijl ik dat toch de beste albums van het jaar vond.

denk dat we tot begin februari moeten wachten op nieuws van graspop.
festivals wachten op de goedkeuring van het garantiefonds ( voor nederland waarschijnlijk begin februari) .
duitsland heeft al wel een fonds, voor belgie weet ik niet.

denk dat we tot begin februari moeten wachten op nieuws van graspop.
festivals wachten op de goedkeuring van het garantiefonds ( voor nederland waarschijnlijk begin februari) .
duitsland heeft al wel een fonds, voor belgie weet ik niet.

Nee klopt. Duitsland gaat sowieso beginnen met de voorbereidingen omdat de staat gerant staat. Nederland en Belgie is dat niet zo dus gaat deze maand nog spannend worden

Ik ga Iced Earth en Demons & Wizards hierdoor wel een beetje anders bekijken...

https://zwaremetalen.com/nieuws/iced-earths-jon-schaffer-ook-in-capitool

Joslittel wrote:
Ik ga Iced Earth en Demons & Wizards hierdoor wel een beetje anders bekijken…

Tsja volstrekt debiel wat er gister gebeurde. Maar gelukkig kan ik dit wel prima scheiden van de muziek wat men maakt. Er lopen genoeg artiesten die wel meer op hun kerfstok hebben staan.

De enige act waarbij ik die moeite heb was die dude van Lostprophets.

Ja ik normaal gesproken ook. Vrijheid van meningsuiting vind ik een zeer groot goed en iedereen moet geloven wat hij zelf wil. Maar dit soort acties, de instituten van de democratie en rechtstaat bestormen, nee dat is andere koek.

Hè bah, ik ook. Tijd voor een nieuw profiel.. :(

In september vorig jaar liet de power/thrashmetalzanger/gitarist/toetsenist weten dat hij a-politiek is, zichzelf niet ziet als Democraat of Republikein maar de overheid van nature wantrouwt. Eerder gaf hij aan niet te geloven dat COVID-19 een pandemie is, maar eerder een ‘psychologische oorlogscampagne tegen de mensheid’.
Ik wist dat hij altijd al wat 'rechtse' trekjes had, maar hij is nu gewoon een complete wappie dus.

Ook ik wil zijn muziek daar niet op afrekenen (zolang hij die strikt gescheiden houdt van die onzin), maar ik krijg er toch een beetje naar bijsmaakje van.
Hetzelfde heb ik bv. ook met Morrissey (van The Smiths), die de laatste jaren ook steeds meer aan het flirten is met allerlei onfrisse ideeën.

Indiaantje89 wrote:

Joslittel wrote:

Tsja volstrekt debiel wat er gister gebeurde. Maar gelukkig kan ik dit wel prima scheiden van de muziek wat men maakt. Er lopen genoeg artiesten die wel meer op hun kerfstok hebben staan.

De enige act waarbij ik die moeite heb was die dude van Lostprophets.

Ja ik normaal gesproken ook. Vrijheid van meningsuiting vind ik een zeer groot goed en iedereen moet geloven wat hij zelf wil. Maar dit soort acties, de instituten van de democratie en rechtstaat bestormen, nee dat is andere koek.
ik heb er eerder medelijden mee... dan ziet iets niet goed in de bovenkamer. Idem geld voor een Ariel Pink of John Maus die er ook aanwezig waren. En ja waar ligt de grens... Phil Anselmo komt ook weer overal opdraven... over een half jaar is iedereen dit weer vergeten ofzo. Wel moeten ze gewoon wettelijk hiervoor hun verdiende straf voor krijgen.

Dan zouden we ook de hele Punk beweging moeten schrappen of onze RATM cd'tjes uit het raam knikkeren.

graspop combi tickets staat op de site op uitverkocht, nu zijn ze weer te koop als je door klikt op ticketmaster, ipv wachtlijst.

Cellar Darling heeft het nummer Dance uitgebracht. Spotify zegt dat het een EP is, maar dat klopt waarschijnlijk niet. Duurt bijna elf minuten en luistert bijzonder goed weg. Het is anders dan wat ze tot nu toe hebben uitgebracht en toch klinkt het weer precies als Cellar Darling.

Cellar Darling heeft het nummer Dance uitgebracht. Spotify zegt dat het een EP is, maar dat klopt waarschijnlijk niet. Duurt bijna elf minuten en luistert bijzonder goed weg. Het is anders dan wat ze tot nu toe hebben uitgebracht en toch klinkt het weer precies als Cellar Darling.
Sluit ik mij bij aan! :)

[video]https://youtu.be/Dx5pgaiXigA[/video]

Net toch ook maar even tickets gekocht voor de 4 digitale concerten deze maand van Avatar, onder de noemer 'Avatar Ages' (ieder concert heeft een andere setlist afkomstig van andere albums, met morgen het 1e het laatste album integraal): https://eu.avatarages.com/
Je moet toch wat in deze tijd, en zo steunen we ook de muziekindustrie een beetje (plus ik heb gelijk een verjaardagscadeau voor vrouwlief, die groot fan is :wink: ).

[video]https://youtu.be/nvDjdHxK6Ns[/video]

Net toch ook maar even tickets gekocht voor de 4 digitale concerten deze maand van Avatar, onder de noemer ‘Avatar Ages’ (ieder concert heeft een andere setlist afkomstig van andere albums, met morgen het 1e het laatste album integraal): https://eu.avatarages.com/
Je moet toch wat in deze tijd, en zo steunen we ook de muziekindustrie een beetje (plus ik heb gelijk een verjaardagscadeau voor vrouwlief, die groot fan is ? ).
Ik zit hier nog over te twijfelen. Natuurlijk ook groot fan van Avatar en ik weet wat ze allemaal in petto hebben, maar ik vind het toch veel geld voor een digitaal concert. Kan me wel alleen maar voorstellen dat ze gaan imponeren en dat maakt het een enorm lastige keuze. Vet concept ook. Aankleding is ook hetzelfde als uit die periode, oude outfits worden uit de kast gehaald en ik geloof ook dat het decor in vier andere settings gaat zijn. De heren stoppen er in ieder geval veel tijd in.

Jon Schaffer wordt inmiddels gezocht door de FBI voor zijn betrokkenheid bij de bestorming van het capital

Jon Schaffer wordt inmiddels gezocht door de FBI voor zijn betrokkenheid bij de bestorming van het capital
Lijkt me niet dat ie moeilijk te vinden is, toch?

Het AD weet overigens ook niet zo goed hoe groot Iced Earth is. Grappenmakers ;)
https://www.ad.nl/show/fbi-zoekt-bekende-metalgitarist-52-voor-bestormen-capitool-band-geeft-verklaring~aee28263/
Het Amerikaanse Iced Earth is al jarenlang een graag geziene gast op (Nederlandse) festivals en popzalen als Ziggo Dome.
Laatste festival was Dynamo Open Air '98 en de Ziggo Dome vullen ze natuurlijk bij lange na niet.

Laatste festival was Dynamo Open Air ’98 en de Ziggo Dome vullen ze natuurlijk bij lange na niet.

Ze zullen er wel Setlist.fm bij hebben gepakt en zagen toen dat de band in 2013 in de Ziggodome stond. Dat was echter als voorprogramma van Volbeat. De meeste van die andere blikvangers onder de mafklappers zijn inmiddels al ingerekend, dus ik hoop dat ze die Schaffer ook snel oppakken,

Resignation announcement from Marko:
Dear people. I am leaving Nightwish and my public life.
For a quite a few years now I haven’t been able to feel validated by this life. We have streaming company big guns demanding 9/5 work from artists of inspiration while unfairly sharing the profits. Even among the artists. We’re the banana republic of the music industry. Biggest tour promoters squeeze percentages even from our own merchandise while paying dividends to Middle East. Apparently some theocrasies can take the money from the music that would get you beheaded or jailed there without appearing as hypocrites. Just a couple of examples here.
This past year forced me to stay home and think. And I found myself very disillusioned about these and a lot of things. I found out that I am in need of that validation. For me to write, sing and play, I need to find some new reasons and inspirations. ”My Walden” so to speak. And it’s even in my book that I’m a chronic depressive. It’s dangerous for me and the people around me, if I continue. Some of the thoughts a while back were dark. Don’t worry, I’m fine. I have my two sons, a wife, the rest of the family, friends, a dog and lots of love.
And I don’t think that I’ll be gone for good.
Conspiracy is the word of the day. For the people who like them I need to say that my 55th birthday is now on 14th of Jan and I’ve certainly done my time for now. Blaming for instance Tuomas is an insult to both him and my free thinking. This is a very sad thing to all of us too. Have a care please.
But of course now we’ll know, if some go there on purpose.
There are a couple of things agreed on that I will do on 2021. Otherwise I kindly and with respect ask the media, bands, artists projects etc. to not ask me for anything within the next year. I have some reinventing to do. I hope to tell you about it on 2022. It’s not a promise though.
I am so sorry about this.
Marko Hietala
P.S. Tony Iommi is an exception to the “no contact whatsoever”. Childhood hero takes a precedence.
-----------------------------------------------------------------
Marko`s resignation has left us with some difficult decisions and choices to be made. After much thought and consideration, we have, in mutual understanding, decided to perform the upcoming 'Human. :II: Nature. -world tour' as planned, but with a session bass player.
The live line-up will be announced at a later date.
We respect Marko`s decision and wish him all the very best. We will not comment any further."
Nightwish
Dat is verrassend en vervelend nieuws..
Hij was toch intussen een echt boegbeeld en wezenlijk onderdeel van de band, moeilijk te vervangen lijkt me.
Gelukkig gaat de komende tour (vooralsnog) wel door.

Users who are viewing this thread