Set Abominae wrote:
wenteldave wrote:
nikita wrote:
Iemand de nieuwe Enslaved al gehoord, eergisteren gereleaset, eerste nummer van hun (door Corona verlate) nieuwe album Utgard.
Ik weet dat ze aangekondigd waren voor Alcatraz 2020, maar ze zouden van mij ook heel erg welkom zijn op graspop!
Ben nooit echt een fan van Enslaved geweest, maar instrumentaal zit het wederom keurig in elkaar.
Idem, nooit ook heel erg in verdiept, eerlijk gezegd.
Maar dit nummer klinkt toch verrassend heel lekker (vooral die gitaar-riff)!
Dacht altijd dat Enslaved meer een ’13-in-een-dozijn’ black metalband was, maar dit is een stuk interessanter, wat mij betreft.
Ik ga me er zeker eens wat verder in verdiepen, thnx Nikita!
Enslaved is bijzonder veel meer dan dat! Jaartje of 5 tot 6 geleden een betoverende show van hen gezien op Roadburn over Scandinavische mythologie, Probeer het nummer Havenless eens, komt die kant van Enslaved ook mooi naar voren.
Graag gedaan Set!
Zoals Jos zegt, is Enslaved veel meer dan dat.
Ik ben zelf ook geen black metal fan, maar er zijn gelukkig een heleboel bands die zich uit dat harnas gewerkt hebben en een veel interessantere sound hebben gecreëerd. Ze behouden duidelijk nog die fond van hun eerste jaren, maar mengen die met een progressieve sound en cleane vocals. De helft van de band heeft bijvoorbeeld ook een project met Einar Selvik (van Wardruna) waarmee ze nog veel verder weg gaan van die origine.
Voor fans van beide bands (of klassieke muziek) heb ik nog een andere luistertip; wegens corona heeft het Bergen International Festival een heel online programma gecreëerd dat deze dagen loopt en dagelijks komen er dus concerten online. Einar is te zien in de openingsceremonie, maar kreeg daar ook een eigen avond die hij (& zijn vrienden) invult met een greep uit zijn verschillende projecten (zowel Wardruna, als het gezamelijke project met de mannen van Enslaved, als muziek gemaakt voor Vikings). Hij praat ook alles sappig aan elkaar met achtergrondinfo over de nummers wat het voor mij nog mooier maakte. Dus wie zich verveelt in deze concertloze tijden en kan genieten van nordic folk: https://www.fib.no/en/einarselvik?fbclid=IwAR0Y7oB-ikd_nUFGJ0gHVepzDTxItgZodDyTVuNOqG9tCm54IuQh-lDqiYY
Ook Wardruna is zo'n band die ik graag eens zou zien op graspop, maar zoals het er hier naar uitziet, zullen de open plaatsen voor graspop zeer beperkt zijn met alle bijna-zeker-bevestigde terugkomers van de 2020 affiche.