Graspop Metal Meeting 2021 – Nieuws en geruchten

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Set Abominae wrote:

wenteldave wrote:

nikita wrote:
Iemand de nieuwe Enslaved al gehoord, eergisteren gereleaset, eerste nummer van hun (door Corona verlate) nieuwe album Utgard.
Ik weet dat ze aangekondigd waren voor Alcatraz 2020, maar ze zouden van mij ook heel erg welkom zijn op graspop!


Ben nooit echt een fan van Enslaved geweest, maar instrumentaal zit het wederom keurig in elkaar.


Idem, nooit ook heel erg in verdiept, eerlijk gezegd.
Maar dit nummer klinkt toch verrassend heel lekker (vooral die gitaar-riff)!
Dacht altijd dat Enslaved meer een ’13-in-een-dozijn’ black metalband was, maar dit is een stuk interessanter, wat mij betreft.
Ik ga me er zeker eens wat verder in verdiepen, thnx Nikita!
1f642.svg


Enslaved is bijzonder veel meer dan dat! Jaartje of 5 tot 6 geleden een betoverende show van hen gezien op Roadburn over Scandinavische mythologie, Probeer het nummer Havenless eens, komt die kant van Enslaved ook mooi naar voren.

Graag gedaan Set!
Zoals Jos zegt, is Enslaved veel meer dan dat.
Ik ben zelf ook geen black metal fan, maar er zijn gelukkig een heleboel bands die zich uit dat harnas gewerkt hebben en een veel interessantere sound hebben gecreëerd. Ze behouden duidelijk nog die fond van hun eerste jaren, maar mengen die met een progressieve sound en cleane vocals. De helft van de band heeft bijvoorbeeld ook een project met Einar Selvik (van Wardruna) waarmee ze nog veel verder weg gaan van die origine.

Voor fans van beide bands (of klassieke muziek) heb ik nog een andere luistertip; wegens corona heeft het Bergen International Festival een heel online programma gecreëerd dat deze dagen loopt en dagelijks komen er dus concerten online. Einar is te zien in de openingsceremonie, maar kreeg daar ook een eigen avond die hij (& zijn vrienden) invult met een greep uit zijn verschillende projecten (zowel Wardruna, als het gezamelijke project met de mannen van Enslaved, als muziek gemaakt voor Vikings). Hij praat ook alles sappig aan elkaar met achtergrondinfo over de nummers wat het voor mij nog mooier maakte. Dus wie zich verveelt in deze concertloze tijden en kan genieten van nordic folk: https://www.fib.no/en/einarselvik?fbclid=IwAR0Y7oB-ikd_nUFGJ0gHVepzDTxItgZodDyTVuNOqG9tCm54IuQh-lDqiYY

Ook Wardruna is zo'n band die ik graag eens zou zien op graspop, maar zoals het er hier naar uitziet, zullen de open plaatsen voor graspop zeer beperkt zijn met alle bijna-zeker-bevestigde terugkomers van de 2020 affiche.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
bedenk me net, nu Firenze tijdens het weekend van Graspop en Pinkpop is gaan zitten. 16-19 juni 2021. Met enkel nog 17 en 19 juni vrij voor GnR.
Lijkt het me niet aannemelijk dat GnR dan de vervanging van Iron Maiden gaat zijn.
Lijkt me dat GnR de 17e in Italië staat en de 20e op Pinkpop. Is er volgens mij geen optie voor Graspop in dat geval?
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
578
711
had nog een beetje hoop op trivium met een lekker nieuw album maar die staan met een leuk pakketje (lamb of god, megadeth en in flames) rond graspop in de states.

en als vervanger van maiden, verwacht het niet, maar zou helloween ook kunnen? nieuw album en nieuwe pumpkin united tour? of kunnen zij niet als headliner ??
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
had nog een beetje hoop op trivium met een lekker nieuw album maar die staan met een leuk pakketje (lamb of god, megadeth en in flames) rond graspop in de states.

en als vervanger van maiden, verwacht het niet, maar zou helloween ook kunnen? nieuw album en nieuwe pumpkin united tour? of kunnen zij niet als headliner ??
Prachtig pakket, inderdaad. Jammer hoor.
Helloween zou dan wel met een aanvullende Europese tour zijn die daarna (september) van start gaat en die volgens mij al in het teken staat van het album. Dat zou ik dus betwijfelen, hoewel er geen Belgische datum tussenstaat, alleen eentje in Esch-sur-Alzette, wat dan de enige Benelux-show zou zijn. Voorlopig zou ik zeggen dat Helloween niet komt en dat ze nog verder moeten zoeken naar een goed pakket op de donderdag.
 

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.390
1.468
had nog een beetje hoop op trivium met een lekker nieuw album maar die staan met een leuk pakketje (lamb of god, megadeth en in flames) rond graspop in de states.

en als vervanger van maiden, verwacht het niet, maar zou helloween ook kunnen? nieuw album en nieuwe pumpkin united tour? of kunnen zij niet als headliner ??


Helloween was al zeer lang (al van voor de crisis)mijn vermoeden als een van de grotere bands voor Graspop 2021. Want doen in herfst een Europese tour maar slagen België volledig over. In 2018 nog op Alcatraz, dan is nu hoop ik Graspop eens aan de beurt.
 

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.390
1.468
bedenk me net, nu Firenze tijdens het weekend van Graspop en Pinkpop is gaan zitten. 16-19 juni 2021. Met enkel nog 17 en 19 juni vrij voor GnR.
Lijkt het me niet aannemelijk dat GnR dan de vervanging van Iron Maiden gaat zijn.
Lijkt me dat GnR de 17e in Italië staat en de 20e op Pinkpop. Is er volgens mij geen optie voor Graspop in dat geval?


Mijn vermoeden inderdaad is dat die productie van die show te groot is om Graspop er nog tussen te nemen
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
DennisvdBr wrote:
bedenk me net, nu Firenze tijdens het weekend van Graspop en Pinkpop is gaan zitten. 16-19 juni 2021. Met enkel nog 17 en 19 juni vrij voor GnR.
Lijkt het me niet aannemelijk dat GnR dan de vervanging van Iron Maiden gaat zijn.
Lijkt me dat GnR de 17e in Italië staat en de 20e op Pinkpop. Is er volgens mij geen optie voor Graspop in dat geval?

Mijn vermoeden inderdaad is dat die productie van die show te groot is om Graspop er nog tussen te nemen
Ook omdat ze liever drie dagen of iets in die geest pauze hebben tussen shows, geloof ik. Die worden natuurlijk ook een dagje ouder.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Oeps had dit in het 2020 topic geplaatst:

Manowar:

Geen Belgische datum? Al lijkt het me sterk dat Graspop het aandurft met deze band.

Tue, April 6, 2021 – Zwickau, DE – Stadthalle
Thu, April 8, 2021 – Rotterdam, NL – Rotterdam Ahoy
Fri, April 9, 2021 – Oberhausen, DE – König Pilsener Arena
Sat, April 10, 2021 – Mannheim, DE – SAP Arena
Mon, April 12, 2021 – Bremen, DE – ÖVB-Arena
Tue, April 13, 2021 – Berlin, DE – Velodrom
Fri, April 16, 2021 – Ulm, DE – Ratiopharm Arena
Sat, April 17, 2021 – Nuremberg, DE – Arena Nürnberger Versicherung

@wenteldave: bedankt voor het opmerken.
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Dat Korn waarschijnlijk toch nog naar Graspop kom vind ik prachtig! Op Manowar zit ik zelf niet te wachten, maar dat gaf ik in het 2020 forum ook al aan en ik wil niet te negatief doen via de fora....

Enfin, met Korn ben ik dus echt wel blij. Ook dat FNM toch nog komt vind ik wel oké, ben hun muziek meer gaan waarderen sinds ik het wat meer luister (maar in mijn persoonlijke top 10 zullen ze denk ik nooit komen).

Wat ik jammer vind is dat bij de verplaatsing van de tour van Iron Maiden ze niet meer Alter Bridge als voorprogramma hebben. Ik ben echt groot fan van AB dus hoop toch wel heel erg dat ze alsnog naar Dessel komen volgend jaar.

We shall see!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
Op deze prachtige vrijdag heeft Behemoth weer twee nummers uitgebracht. In navolging van de cover van A Forest van The Cure zijn er nu twee singles aan de EP toegevoegd.
Ook Lamb of God is met een nieuw nummer gekomen, Routes, de laatste voor de albumrelease op 19 juni, verwacht ik.
 

schmorc

Campingartiest
12 jan 2019
53
0
Op deze prachtige vrijdag heeft Behemoth weer twee nummers uitgebracht. In navolging van de cover van A Forest van The Cure zijn er nu twee singles aan de EP toegevoegd.
Ook Lamb of God is met een nieuw nummer gekomen, Routes, de laatste voor de albumrelease op 19 juni, verwacht ik.

Ga ik zo eens ff luisteren, maar eerst het nieuwe Alestorm album dat vandaag ook is uitgekomen! :)
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
had nog een beetje hoop op trivium met een lekker nieuw album maar die staan met een leuk pakketje (lamb of god, megadeth en in flames) rond graspop in de states.
Erg jammer inderdaad. Ik vond Trivium op GMM 2019 veel beter dan verwacht en ik zie ze graag terugkomen.
Lamb of god en In Flames is ook jammer, zijn toch weer 2 potentiële (wat jongere) ms2 afsluiters minder

Ben zelf ook erg blij met Korn. Ik heb ze ook nog niet live mogen zien dus zou top zijn als die terug komen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
prins wrote:
had nog een beetje hoop op trivium met een lekker nieuw album maar die staan met een leuk pakketje (lamb of god, megadeth en in flames) rond graspop in de states.


Erg jammer inderdaad. Ik vond Trivium op GMM 2019 veel beter dan verwacht en ik zie ze graag terugkomen.
Lamb of god en In Flames is ook jammer, zijn toch weer 2 potentiële (wat jongere) ms2 afsluiters minder

Ben zelf ook erg blij met Korn. Ik heb ze ook nog niet live mogen zien dus zou top zijn als die terug komen.

Ja dat pakket is echt fantastisch. Zet die vier bands als de laatste acts op een Graspop dag en ik sta de hele avond los te gaan voor de mainstage, zou ik een schitterende dag vinden. Het is ijdele hoop maar dit pakketje mag van mij best de oversteek naar Europa maken.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
loek wrote:

prins wrote:
had nog een beetje hoop op trivium met een lekker nieuw album maar die staan met een leuk pakketje (lamb of god, megadeth en in flames) rond graspop in de states.


Erg jammer inderdaad. Ik vond Trivium op GMM 2019 veel beter dan verwacht en ik zie ze graag terugkomen.
Lamb of god en In Flames is ook jammer, zijn toch weer 2 potentiële (wat jongere) ms2 afsluiters minder

Ben zelf ook erg blij met Korn. Ik heb ze ook nog niet live mogen zien dus zou top zijn als die terug komen.

Ja dat pakket is echt fantastisch. Zet die vier bands als de laatste acts op een Graspop dag en ik sta de hele avond los te gaan voor de mainstage, zou ik een schitterende dag vinden. Het is ijdele hoop maar dit pakketje mag van mij best de oversteek naar Europa maken.
Doe maar 2022 dan. Of ergens in een zaal natuurlijk. Ik begin al te watertanden als ik er aan denk.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.370
2.712
Oeps had dit in het 2020 topic geplaatst:

Manowar:

Geen Belgische datum? Al lijkt het me sterk dat Graspop het aandurft met deze band.

Tue, April 6, 2021 – Zwickau, DE – Stadthalle
Thu, April 8, 2021 – Rotterdam, NL – Rotterdam Ahoy
Fri, April 9, 2021 – Oberhausen, DE – König Pilsener Arena
Sat, April 10, 2021 – Mannheim, DE – SAP Arena
Mon, April 12, 2021 – Bremen, DE – ÖVB-Arena
Tue, April 13, 2021 – Berlin, DE – Velodrom
Fri, April 16, 2021 – Ulm, DE – Ratiopharm Arena
Sat, April 17, 2021 – Nuremberg, DE – Arena Nürnberger Versicherung

@wenteldave: bedankt voor het opmerken.
Zeg nooit nooit maar de kans is klein dat Manowar ooit nog in België komt optreden.
Die weigeren zich aan de geluidsnorm te houden en dat ik iets waar ik zelf getuige van ben geweest toen ik ze 2-3 jaar geleden in Duitsland heb gezien. Loeihard, en dan ben ik iemand die daar eigenlijk helemaal niet snel over begint te klagen.
Spelen je oren gewoon kapot.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.370
2.712
Slipknot heeft vannacht zijn set op Graspop uitgezonden op Facebook en is momenteel nog te herbekijken.

Het zien van die beelden gaf me echt het gevoel weer op die wei te staan. Extra pijnlijk is nu wel het besef dat we echt een saaie zomer tegemoet gaan
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
346
643
Indiaantje89 wrote:
Oeps had dit in het 2020 topic geplaatst:

Manowar:

Geen Belgische datum? Al lijkt het me sterk dat Graspop het aandurft met deze band.

Tue, April 6, 2021 – Zwickau, DE – Stadthalle
Thu, April 8, 2021 – Rotterdam, NL – Rotterdam Ahoy
Fri, April 9, 2021 – Oberhausen, DE – König Pilsener Arena
Sat, April 10, 2021 – Mannheim, DE – SAP Arena
Mon, April 12, 2021 – Bremen, DE – ÖVB-Arena
Tue, April 13, 2021 – Berlin, DE – Velodrom
Fri, April 16, 2021 – Ulm, DE – Ratiopharm Arena
Sat, April 17, 2021 – Nuremberg, DE – Arena Nürnberger Versicherung

@wenteldave: bedankt voor het opmerken.

Zeg nooit nooit maar de kans is klein dat Manowar ooit nog in België komt optreden.
Die weigeren zich aan de geluidsnorm te houden en dat ik iets waar ik zelf getuige van ben geweest toen ik ze 2-3 jaar geleden in Duitsland heb gezien. Loeihard, en dan ben ik iemand die daar eigenlijk helemaal niet snel over begint te klagen.
Spelen je oren gewoon kapot.

Zijn de geluidsnormen in Duitsland en Nederland minder streng dan in België?

Ik heb Manowar in 1986 gezien in Maaseik en sindsdien nooit meer. Ondanks hun fratsen zou ik ze graag zien komen op Graspop. Maar na wat ze gelapt hebben op Hellfest is de kans nihil dat een festival het risico gaat nemen om hun te boeken.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
Joe wrote:

Indiaantje89 wrote:
Oeps had dit in het 2020 topic geplaatst:

Manowar:

Geen Belgische datum? Al lijkt het me sterk dat Graspop het aandurft met deze band.

Tue, April 6, 2021 – Zwickau, DE – Stadthalle
Thu, April 8, 2021 – Rotterdam, NL – Rotterdam Ahoy
Fri, April 9, 2021 – Oberhausen, DE – König Pilsener Arena
Sat, April 10, 2021 – Mannheim, DE – SAP Arena
Mon, April 12, 2021 – Bremen, DE – ÖVB-Arena
Tue, April 13, 2021 – Berlin, DE – Velodrom
Fri, April 16, 2021 – Ulm, DE – Ratiopharm Arena
Sat, April 17, 2021 – Nuremberg, DE – Arena Nürnberger Versicherung



Zeg nooit nooit maar de kans is klein dat Manowar ooit nog in België komt optreden.
Die weigeren zich aan de geluidsnorm te houden en dat ik iets waar ik zelf getuige van ben geweest toen ik ze 2-3 jaar geleden in Duitsland heb gezien. Loeihard, en dan ben ik iemand die daar eigenlijk helemaal niet snel over begint te klagen.
Spelen je oren gewoon kapot.

Zijn de geluidsnormen in Duitsland en Nederland minder streng dan in België?

Ik heb Manowar in 1986 gezien in Maaseik en sindsdien nooit meer. Ondanks hun fratsen zou ik ze graag zien komen op Graspop. Maar na wat ze gelapt hebben op Hellfest is de kans nihil dat een festival het risico gaat nemen om hun te boeken.
Ik betwijfel of Nederland überhaupt een limiet heeft. Van Duitsland weet ik wel dat ze er een hebben. De hoogte weet ik dan weer niet.
1986 alweer. Pff..., da's veel te ver voor mijn geboorte.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Als Halloween al als headliner wordt genoemd, kan Accept, Avantasia of Teutonic Big Four ook op het lijstje. Lijkt me ongeveer hetzelfde niveau.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Als Halloween al als headliner wordt genoemd, kan Accept, Avantasia of Teutonic Big Four ook op het lijstje. Lijkt me ongeveer hetzelfde niveau.

Ja eens. Helloween vind ik ook geen Graspop headliner. Hooguit met een andere grote naam ernaast. Heb er zelf weinig mee.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken