Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

prins

Dagopener
9 nov 2019
578
711
epica bevestigd voor dokkum. zou ook een leuke aanvulling zijn voor gmm. ook weer een subheadliner lijkt me, en hoe moet ik korn inschatten? echt als afsluiter van ms2 of ook als sub?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.604
epica bevestigd voor dokkum. zou ook een leuke aanvulling zijn voor gmm. ook weer een subheadliner lijkt me, en hoe moet ik korn inschatten? echt als afsluiter van ms2 of ook als sub?
Ik schat Korn persoonlijk hoger in dan Epica, dus die zouden wat mij betreft eerder subheadliner zijn dan Epica. Echter zie ik het in beide niet echt zitten. Komen wel beide tot het recht in het donker natuurlijk. Afsluiter van een stage (inderdaad waarschijnlijk MS2) zou wel moeten lukken.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Is Epica zo hard gegroeid dan in de laatste jaren?
Laatste keer dat ik ze zag op GMM in 2015 speelden ze eind van de middag. 2017 waren ze er ook weet niet op welke positie ze toen stonden?

Misschien ligt het aan mij maar leek me meer een band voor eind van de middag/vroeg op de avond. Al zie ik ze wel graag langskomen.
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
578
711
volgens mij speelde epica in 2017 als sub op ms2 voor emperor.
korn speelt dit jaar op hellfest en download als sub van SOAD maar op ressurection fest als headliner !!
als graspop ze ook ziet als sub, mogen we dus nog een grotere band op zaterdag verwachten????
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
volgens mij speelde epica in 2017 als sub op ms2 voor emperor.
korn speelt dit jaar op hellfest en download als sub van SOAD maar op ressurection fest als headliner !!
als graspop ze ook ziet als sub, mogen we dus nog een grotere band op zaterdag verwachten????

Waarschijnlijk als Korn sub is sluit Judas Priest af. Ik verwacht geen grotere naam nog op de zaterdag maar misschien nog iets met iets kleiner of net zo groot.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
Misschien hebben we hier dan onze twee grote namen van de vrijdag: Epica en Nightwish. De symfonische metal ontbreekt nog volgens mij.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
Is Epica zo hard gegroeid dan in de laatste jaren?
Laatste keer dat ik ze zag op GMM in 2015 speelden ze eind van de middag. 2017 waren ze er ook weet niet op welke positie ze toen stonden?

Misschien ligt het aan mij maar leek me meer een band voor eind van de middag/vroeg op de avond. Al zie ik ze wel graag langskomen.

2017 epica van 20:15 tot 21:15 uur op MS2 (voor afsluiter emperor).
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.604
loek wrote:
Is Epica zo hard gegroeid dan in de laatste jaren?
Laatste keer dat ik ze zag op GMM in 2015 speelden ze eind van de middag. 2017 waren ze er ook weet niet op welke positie ze toen stonden?

Misschien ligt het aan mij maar leek me meer een band voor eind van de middag/vroeg op de avond. Al zie ik ze wel graag langskomen.

2017 epica van 20:15 tot 21:15 uur op MS2 (voor afsluiter emperor).
Dus wat daarboven al werd gezegd. Merci pour la confirmation, hè. Maar ik denk dan wel dat ze vergeleken met 2017 iets zijn gegroeid, dus dan zouden ze de plek van Emperor wel in kunnen nemen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Ik zie net dat Dragonforce inmiddels ook een EU date hebben toegevoegd in begin Juli (rock fest Barcelona) dus wellicht kunnen we die ook op Graspop verwachten.

Ook Amaranthe is aan het touren gedurende het festival seizoen dus die zie ik ook wel langskomen.
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
578
711
zo hebben we alweer een aardig geruchten lijstje met nightwish, zz top, epica, meshuggah, dragonforce, amaranthe en sloper. nu nog wat thrash bands.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Paddy wrote:

loek wrote:
Is Epica zo hard gegroeid dan in de laatste jaren?
Laatste keer dat ik ze zag op GMM in 2015 speelden ze eind van de middag. 2017 waren ze er ook weet niet op welke positie ze toen stonden?

Misschien ligt het aan mij maar leek me meer een band voor eind van de middag/vroeg op de avond. Al zie ik ze wel graag langskomen.


2017 epica van 20:15 tot 21:15 uur op MS2 (voor afsluiter emperor).

Dus wat daarboven al werd gezegd. Merci pour la confirmation, hè. Maar ik denk dan wel dat ze vergeleken met 2017 iets zijn gegroeid, dus dan zouden ze de plek van Emperor wel in kunnen nemen.

niet vergeten dat graspop ook gegroeid is in die tijd. bands als gojira, in flames stonden plots een stuk lager op de main dan anders.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
prins wrote:
volgens mij speelde epica in 2017 als sub op ms2 voor emperor.
korn speelt dit jaar op hellfest en download als sub van SOAD maar op ressurection fest als headliner !!
als graspop ze ook ziet als sub, mogen we dus nog een grotere band op zaterdag verwachten????

Waarschijnlijk als Korn sub is sluit Judas Priest af. Ik verwacht geen grotere naam nog op de zaterdag maar misschien nog iets met iets kleiner of net zo groot.
Er wordt wel flink wat 'gegoocheld' met termen als headliner en subheadliner.
Ik denk dat niet iedereen daar dezelfde definities van heeft. Wat voor de een een headliner is, is voor de ander een subheadliner, en omgekeerd.

Technisch gezien zijn volgens mij alleen de 4 afsluiters van de MS1 (Maiden, FNM, Priest, Aerosmith) officieel headliner te noemen (en ook als dusdanig aangekondigd).
In de strikste zin van het woord zouden er slechts 4 subheadliners zijn, wat dan logischerwijs de 4 afsluiters van de MS2 zouden moeten zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn. Vaak staat voor de afsluiters van de Main Stages nog een grotere of gelijkwaardige naam op een van beide stages (of zelfs in de Marquee).

Meestal wordt de term subheadliner dan ook een stuk ruimer gebruikt, en zijn er meerdere bands per dag als subheadliner te bestempelen (soms wel 3 of 4), afsluiter van MS2 of niet.
De positionering op de poster lijkt me daarin het meest leidend, maar is ook niet altijd even duidelijk.
Zo stonden er afgelopen jaar 4 bands op de 2e rij van de poster, van wie er 2 op de vrijdag en 2 op de zondag stonden.
Tel je de 4 bands op de 3e rij ook bij de subheadliners (wat gezien de grootte van de logo's best zou kunnen), dan stonden er op de zondag zelfs 4 subheadliners, tegenover 2 op de andere dagen.
Daarnaast stonden er ook nog eens 12 namen op de 4e en 5e rij met hun eigen logo, die eveneens in meer of mindere mate als subheadliners gezien zouden kunnen worden.

Kortom, het is niet altijd even makkelijk om voor iedere dag één naam aan te wijzen als dé subheadliner (al dan niet afsluiter MS2). Deep Purple en Korn liggen voor de hand, maar voor de andere dagen is het nog lang niet duidelijk, en missen we waarschijnlijk nog namen.
 

Verwijderd lid 38703

Playlistbediener
9 nov 2019
13
0
Dragonforce zou leuk zijn maar die zie ik in Februari al. Black Stone Cherry en Shinedown staan hoog op mijn lijstje. Hun tourdata hebben een groot gat na April. ZzTop ... ook leuk maar meer onder het motto "heb ik die ook een keer gezien" maar voor de rest ben ik al dik tevreden met de lijst.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.604
Dragonforce zou leuk zijn maar die zie ik in Februari al. Black Stone Cherry en Shinedown staan hoog op mijn lijstje. Hun tourdata hebben een groot gat na April. ZzTop … ook leuk maar meer onder het motto “heb ik die ook een keer gezien” maar voor de rest ben ik al dik tevreden met de lijst.
Dat gevoel van "heb ik die ook eens gezien" heb ik juist bij Shinedown en Black Stone Cherry, omdat ik die al redelijk vaak heb gezien. Ze vervelen gelukkig alleen nooit. ZZ Top nog nooit gezien en die wil ik dus juist nog wel eens zien.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken