prins wrote:
volgens mij speelde epica in 2017 als sub op ms2 voor emperor.
korn speelt dit jaar op hellfest en download als sub van SOAD maar op ressurection fest als headliner !!
als graspop ze ook ziet als sub, mogen we dus nog een grotere band op zaterdag verwachten????
Waarschijnlijk als Korn sub is sluit Judas Priest af. Ik verwacht geen grotere naam nog op de zaterdag maar misschien nog iets met iets kleiner of net zo groot.
Er wordt wel flink wat 'gegoocheld' met termen als headliner en subheadliner.
Ik denk dat niet iedereen daar dezelfde definities van heeft. Wat voor de een een headliner is, is voor de ander een subheadliner, en omgekeerd.
Technisch gezien zijn volgens mij alleen de 4 afsluiters van de MS1 (Maiden, FNM, Priest, Aerosmith) officieel headliner te noemen (en ook als dusdanig aangekondigd).
In de strikste zin van het woord zouden er slechts 4 subheadliners zijn, wat dan logischerwijs de 4 afsluiters van de MS2 zouden moeten zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn. Vaak staat voor de afsluiters van de Main Stages nog een grotere of gelijkwaardige naam op een van beide stages (of zelfs in de Marquee).
Meestal wordt de term subheadliner dan ook een stuk ruimer gebruikt, en zijn er meerdere bands per dag als subheadliner te bestempelen (soms wel 3 of 4), afsluiter van MS2 of niet.
De positionering op de poster lijkt me daarin het meest leidend, maar is ook niet altijd even duidelijk.
Zo stonden er afgelopen jaar 4 bands op de 2e rij van de poster, van wie er 2 op de vrijdag en 2 op de zondag stonden.
Tel je de 4 bands op de 3e rij ook bij de subheadliners (wat gezien de grootte van de logo's best zou kunnen), dan stonden er op de zondag zelfs 4 subheadliners, tegenover 2 op de andere dagen.
Daarnaast stonden er ook nog eens 12 namen op de 4e en 5e rij met hun eigen logo, die eveneens in meer of mindere mate als subheadliners gezien zouden kunnen worden.
Kortom, het is niet altijd even makkelijk om voor iedere dag één naam aan te wijzen als dé subheadliner (al dan niet afsluiter MS2). Deep Purple en Korn liggen voor de hand, maar voor de andere dagen is het nog lang niet duidelijk, en missen we waarschijnlijk nog namen.