Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
348
298
Hellfest verkoop de laatste 5 jaar uit voor de grote namen bekend gemaakt zijn. En in het verleden plaatsten ze al namen als (semi)headliner die hier nooit zouden aanvaard worden (Def Leppard, Avantasia, Avenged Sevenfold, Emperor, Ghost, enz...). Waarom dat zo is, is iets waar alleen de Organisatie van Hellfest kan op antwoorden. Al moet je natuurlijk altijd rekening houden met de plaatsen en dagen waarop sommige bands tijdens dat weekend spelen. En dat laatste geldt eveneens voor Graspop.

Hoe je nu draait of keert, je kan nooit voor iedereen goed doen. Ofwel staat er voor persoon x te weinig van zijn/haar smaak op de affiche, voor persoon y is het net overkill (lees = teveel overlappingen). Feit is, dat Graspop de laatste jaren uitverkoopt, en steeds vroeger. Het valt trouwens op dat er steeds meer buitenlanders de weg kennen naar Graspop.
De die-hard Graspop bezoeker gaat al lang niet meer voor de headliners alleen. Dat is mooi meegenomen. De rest van de affiche is voor hen soms vele keren belangrijker. Maar als organisatie zijn diezelfde headliners zéér belangrijk, want niet iedereen kan/wil de volle 3 of 4 dagen naar Graspop. En net dan is een grote (of populaire) naam van groot belang. Een band als Volbeat of Sabaton mag dan veel tegenstanders hebben, ze trekken ook een ruim ééndags publiek aan. En net die bands trekken oudere Metal heads aan. En die groep spendeert (meestal) ook veel meer dan mensen die het volledige festival bezoeken.

De reden dat Metal Town en andere faciliteiten snel uitverkopen, is dat het oudere publiek nood heeft aan een rustige nacht. Op de Graspop camping lukt dat amper.
 

gagakloklo

Nieuw lid
27 nov 2019
1
0
Ik vind Incubus wel een leuke naam, zou gerust een spot lager mogen staan, maar wat mij betreft mogen die ook naar GMM komen. Op zich kunnen ze wel een setlist vullen met stevig materiaal, maar hits als “Are you in” en “Drive” passen er natuurlijk wel een stuk minder, daarom denk ik ook dat ze er niet zullen staan. Genoeg andere festivals in België die ze graag zouden hebben en waar ze meer aansluiten bij het doelpubliek. Maar toch: van mij zijn ze zeker welkom.

Ik ga straks om 16u toch eventjes F5’en, ik hoop toch een klein beetje op namen vandaag.

Mja, Incubus staat zelfs op Pukkelpop niet al te hoog en die spelen de laatste 15 jaar nauwelijks stevig materiaal.



Hellfest verkoop de laatste 5 jaar uit voor de grote namen bekend gemaakt zijn. En in het verleden plaatsten ze al namen als (semi)headliner die hier nooit zouden aanvaard worden (Def Leppard, Avantasia, Avenged Sevenfold, Emperor, Ghost, enz…). Waarom dat zo is, is iets waar alleen de Organisatie van Hellfest kan op antwoorden. Al moet je natuurlijk altijd rekening houden met de plaatsen en dagen waarop sommige bands tijdens dat weekend spelen. En dat laatste geldt eveneens voor Graspop.

De voorbije jaren heeft zowat alles wat je noemt, behalve Avantasia, hoog op de bill gestaan in Graspop.


Voordat ik een eindoordeel geef over wie de sterkere line-up heeft, wacht ik eerst maar eens af wat de laatste twee of drie “grote” namen worden voor Graspop. We hebben het hier over een organisatie die in het verleden ook wel eens een Marilyn Manson, Limp Bizkit, Evanescence en Soulfly als dagheadliner heeft neergezet (of dat met Evanescence althans in eerste instantie geprobeerd heeft). Ze moeten uiteindelijk roeien met de riemen die ze hebben en de kans op een teleurstelling lijkt me nu wel degelijk aanwezig. Er lijken gewoon weinig grote metalbands op tournee te gaan in die periode en dan zijn vier festivaldagen moeilijk te vullen, als je bij een System Of A Down en Volbeat ook nog eens achter het net lijkt te vissen.

Die kleinere namen waren toen headliners omdat er óók toppers als Aerosmith, Kiss, Rammstein, Ozzy, etc... waren en het dus uitgebalanceerd werd. Nu is er enkel Maiden.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
zou alcatraz nog namen droppen? Die hebben gisteren afgerond met een poster dus denk dat het weer enkele dagen stil kan worden
Vandaag alweer gedropt, dus ze gaan nog even door blijkbaar (gisteravond zal wel een kleine 'tussenstand' zijn geweest :wink: ).
Tot nog toe niet echt onder de indruk van de namen.
Enkel Cradle Of Filth (afgelopen jaar moeten missen op GMM wegens Sabaton), Eluveitie (maar half gezien, maar zie ik wel al in april in Durbuy), en (in mindere mate) Behemoth kunnen me vooralsnog bekoren.
Vio-Lence op herhaling vind ik ook niet al te sterk.
Maar ze zullen vast nog niet hun beste kruit verschoten hebben, dus we wachten geduldig af.. :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.828
12.172
xydroh wrote:
zou alcatraz nog namen droppen? Die hebben gisteren afgerond met een poster dus denk dat het weer enkele dagen stil kan worden

Vandaag alweer gedropt, dus ze gaan nog even door blijkbaar (gisteravond zal wel een kleine ‘tussenstand’ zijn geweest
1f609.svg
).
Tot nog toe niet echt onder de indruk van de namen.
Enkel Cradle Of Filth (afgelopen jaar moeten missen op GMM wegens Sabaton), Eluveitie (maar half gezien, maar zie ik wel al in april in Durbuy), en (in mindere mate) Behemoth kunnen me vooralsnog bekoren.
Vio-Lence op herhaling vind ik ook niet al te sterk.
Maar ze zullen vast nog niet hun beste kruit verschoten hebben, dus we wachten geduldig af..
1f642.svg
Scheisse. Durbuy heeft Saltatio Mortis. Dat moet ik zien!
Steker nog, het is eigen best wel een goed programma. Bedankt voor het zeggen, aangezien ik er nu wel over na zit te denken om naar België af te reizen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.447
11.397
Set Abominae wrote:

xydroh wrote:
zou alcatraz nog namen droppen? Die hebben gisteren afgerond met een poster dus denk dat het weer enkele dagen stil kan worden


Vandaag alweer gedropt, dus ze gaan nog even door blijkbaar (gisteravond zal wel een kleine ‘tussenstand’ zijn geweest
1f609.svg
).
Tot nog toe niet echt onder de indruk van de namen.
Enkel Cradle Of Filth (afgelopen jaar moeten missen op GMM wegens Sabaton), Eluveitie (maar half gezien, maar zie ik wel al in april in Durbuy), en (in mindere mate) Behemoth kunnen me vooralsnog bekoren.
Vio-Lence op herhaling vind ik ook niet al te sterk.
Maar ze zullen vast nog niet hun beste kruit verschoten hebben, dus we wachten geduldig af..
1f642.svg


Scheisse. Durbuy heeft Saltatio Mortis. Dat moet ik zien!
Steker nog, het is eigen best wel een goed programma. Bedankt voor het zeggen, aangezien ik er nu wel over na zit te denken om naar België af te reizen.

Ik zit er ook al een tijdje naar te kijken, prima namen voor een zicht prijsje. Wat me vooral tegenhoudt is om half april in een tentje te gaan liggen in de Ardennen. Ga daar eind april altijd wielrennen en dat is meer dan één keer nog in de sneeuw geweest..
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.710
3.496
Scheisse. Durbuy heeft Saltatio Mortis. Dat moet ik zien!

Ik vond je reactie zo enthousiast dat ik dat eens heb opgezet. Wat . moet . dat . voorstellen?!
Geef me dan nog eerder Tokyo Hotel.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.447
11.397
wenteldave wrote:
Scheisse. Durbuy heeft Saltatio Mortis. Dat moet ik zien!

Ik vond je reactie zo enthousiast dat ik dat eens heb opgezet. Wat . moet . dat . voorstellen?!
Geef me dan nog eerder Tokyo Hotel.

Nu ook gelijk maar opgezet. Wo Sind the Clowns? nu bijna klaar. Ik zit in kamp 'geel vogeltje'. Vage shizzle dit.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.828
12.172
wenteldave wrote:
Scheisse. Durbuy heeft Saltatio Mortis. Dat moet ik zien!

Ik vond je reactie zo enthousiast dat ik dat eens heb opgezet. Wat . moet . dat . voorstellen?!
Geef me dan nog eerder Tokyo Hotel.
Begrijp ik volledig, hoor. Ben hier ooit een paar jaar terug naar gaan luisteren, maar die fase is wel voorbij, denk ik. Echter blijven de heren nog wel op mijn wenslijst(je) staan. Voor de rest staat er ook genoeg hoor dat me echt trekt, dus ik zou het niet alleen voor Saltatio Mortis doen.

Overigens hebben ze ook bijzonder veel klotenummers, daar niet van.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.828
12.172
nikita wrote:

wenteldave wrote:
Scheisse. Durbuy heeft Saltatio Mortis. Dat moet ik zien!


Ik vond je reactie zo enthousiast dat ik dat eens heb opgezet. Wat . moet . dat . voorstellen?!
Geef me dan nog eerder Tokyo Hotel.

Das wel heel drastisch.
Moest Tokyo Hotel even opzoeken. Verbaas me er allereerst over dat dat blijkbaar wel een artiest is die jullie kennen. Maar ja, dat vind ik ook heel drastisch.
Er was toch ergens een beroemde uitspraak van mij: "Als het maar gitaren heeft"? Nou, dat heeft Saltatio Mortis wel. Tja, het is folk, en je moet er maar van houden.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Wie voor mij eigenlijk de grote afwezige is op alle posters is Five Finger Death Punch. Ik had me er al bij neergelegd dat die overal als sub zouden opduiken, maar nergens te bekennen. Op plaat kan ik ze wel waarderen maar ze zuigen nogal live. Dus ben er niet rouwig om.

Ze touren in het voorjaar met Megadeth (nog zo'n afwezige). Ik hoop nog steeds dat ze naar Dessel afzakken voor het jubileum <3 <3 <3
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.113
2.293
Joe wrote:

nikita wrote:

wenteldave wrote:
Scheisse. Durbuy heeft Saltatio Mortis. Dat moet ik zien!


Ik vond je reactie zo enthousiast dat ik dat eens heb opgezet. Wat . moet . dat . voorstellen?!
Geef me dan nog eerder Tokyo Hotel.


Das wel heel drastisch.

Moest Tokyo Hotel even opzoeken. Verbaas me er allereerst over dat dat blijkbaar wel een artiest is die jullie kennen. Maar ja, dat vind ik ook heel drastisch.
Er was toch ergens een beroemde uitspraak van mij: “Als het maar gitaren heeft”? Nou, dat heeft Saltatio Mortis wel. Tja, het is folk, en je moet er maar van houden.
StuBru heeft ons daar een jaar of 15 geleden mee geterroriseerd.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.828
12.172
wenteldave wrote:

Joe wrote:

nikita wrote:

wenteldave wrote:
Scheisse. Durbuy heeft Saltatio Mortis. Dat moet ik zien!


Ik vond je reactie zo enthousiast dat ik dat eens heb opgezet. Wat . moet . dat . voorstellen?!
Geef me dan nog eerder Tokyo Hotel.


Das wel heel drastisch.


Moest Tokyo Hotel even opzoeken. Verbaas me er allereerst over dat dat blijkbaar wel een artiest is die jullie kennen. Maar ja, dat vind ik ook heel drastisch.
Er was toch ergens een beroemde uitspraak van mij: “Als het maar gitaren heeft”? Nou, dat heeft Saltatio Mortis wel. Tja, het is folk, en je moet er maar van houden.

StuBru heeft ons daar een jaar of 15 geleden mee geterroriseerd.
Nog een goede reden om België te ontwijken dus...
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
Volgens mij was Tokio Hotel indertijd in Nederland onder (met name) tieners ook behoorlijk populair hoor.

(Ja, ik weet dus zelfs dat de correcte spelling van die bandnaam zonder een y is, maar ken maar een paar songs van Tokio Hotel hoor.)
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.066
8.178
xydroh wrote:
zou alcatraz nog namen droppen? Die hebben gisteren afgerond met een poster dus denk dat het weer enkele dagen stil kan worden

Vandaag alweer gedropt, dus ze gaan nog even door blijkbaar (gisteravond zal wel een kleine ‘tussenstand’ zijn geweest
1f609.svg
).
Tot nog toe niet echt onder de indruk van de namen.
Enkel Cradle Of Filth (afgelopen jaar moeten missen op GMM wegens Sabaton), Eluveitie (maar half gezien, maar zie ik wel al in april in Durbuy), en (in mindere mate) Behemoth kunnen me vooralsnog bekoren.
Vio-Lence op herhaling vind ik ook niet al te sterk.
Maar ze zullen vast nog niet hun beste kruit verschoten hebben, dus we wachten geduldig af..
1f642.svg

Nog geen headliner gedropt denk ik. Vorig jaar hadden ze een headliner als enige op een dag aangekondigd. Na Behemoth was er dezelfde dag nog een naam en Behemoth staat bovenaan de poster.

Die kleinere namen waren toen headliners omdat er óók toppers als Aerosmith, Kiss, Rammstein, Ozzy, etc… waren en het dus uitgebalanceerd werd. Nu is er enkel Maiden.

Missen nu natuurlijk ook nog twee headliners. Komt nog wel wat moois bij natuurlijk.

Hoe je nu draait of keert, je kan nooit voor iedereen goed doen. Ofwel staat er voor persoon x te weinig van zijn/haar smaak op de affiche, voor persoon y is het net overkill (lees = teveel overlappingen). Feit is, dat Graspop de laatste jaren uitverkoopt, en steeds vroeger. Het valt trouwens op dat er steeds meer buitenlanders de weg kennen naar Graspop.

Uiteraard is over het algemeen het probleem van persoon y een luxe-probleem en die klachten kan ik dan ook niet echt serieus nemen. In de meeste gevallen is dit namelijk een situatie van een volledig gevuld dagprogramma voor persoon y, en dan daar bovenop nog bands hebben die je moet missen.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.710
3.496
Das wel heel drastisch.
Als je een statement wil maken, moet je soms nogal drastisch gaan ;)

Moest Tokyo Hotel even opzoeken. Verbaas me er allereerst over dat dat blijkbaar wel een artiest is die jullie kennen. Maar ja, dat vind ik ook heel drastisch.
Er was toch ergens een beroemde uitspraak van mij: “Als het maar gitaren heeft”? Nou, dat heeft Saltatio Mortis wel. Tja, het is folk, en je moet er maar van houden.

No judging. Ik verwachtte gewoon iets helemaal anders, maar heeejjj, voor ieder wat wils uiteraard.
Tjah, tokio hotel... ik was toen een tiener, we werden er inderdaad mee geterroriseerd en ik kon dat best goed meezingen! Die hadden trouwens ook gitaren hoor, ik zie het verschil niet :lol:
Bij het horen van foute, Duitse muziek komt blijkbaar die herinnering terug boven.

Terug over naar degelijke muziek nu!!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.066
8.178
Tarja op Alcatraz.

Even een theorie: zou dit betekenen dat Nightwish in ieder geval niet op Alcatraz zal staan?

Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik ooit een affiche heb gezien, waar zowel Nightwish als Tarja op dezelfde poster staan.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.828
12.172
Tarja op Alcatraz.

Even een theorie: zou dit betekenen dat Nightwish in ieder geval niet op Alcatraz zal staan?

Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik ooit een affiche heb gezien, waar zowel Nightwish als Tarja op dezelfde poster staan.
Stel dat zou een eis zijn van Tarja, dan zou ik dat bijzonder triest vinden.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.710
3.496
Tarja op Alcatraz.

Even een theorie: zou dit betekenen dat Nightwish in ieder geval niet op Alcatraz zal staan?

Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik ooit een affiche heb gezien, waar zowel Nightwish als Tarja op dezelfde poster staan.

Geen idee of dat zo bewust gedaan wordt. Ik denk dat de plooien tussen Tarja en Nightwish ondertussen wel terug glad gestreken zijn, tenzij ze nog echt een probleem met een individu zou hebben natuurlijk (zou me dan Tuomas lijken).
Vorig jaar hebben Tarja en Marco alleszins een aantal nummers samen gezongen tijdens de kerstshows van 'Raskasta Joulua' en waren ze allebei heel gelukkig om elkaar terug te zien en samen op het podium te staan - volgens hun socials en als je de filmpjes zag toch.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.630
4.926
Tarja op Alcatraz.

Even een theorie: zou dit betekenen dat Nightwish in ieder geval niet op Alcatraz zal staan?

Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik ooit een affiche heb gezien, waar zowel Nightwish als Tarja op dezelfde poster staan.

Beiden hebben al op Graspop op dezelfde affiche gestaan.

Schrap dat maar, was blijkbaar het jaar erna maar niet zelfde editie.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken