Hellfest verkoop de laatste 5 jaar uit voor de grote namen bekend gemaakt zijn. En in het verleden plaatsten ze al namen als (semi)headliner die hier nooit zouden aanvaard worden (Def Leppard, Avantasia, Avenged Sevenfold, Emperor, Ghost, enz...). Waarom dat zo is, is iets waar alleen de Organisatie van Hellfest kan op antwoorden. Al moet je natuurlijk altijd rekening houden met de plaatsen en dagen waarop sommige bands tijdens dat weekend spelen. En dat laatste geldt eveneens voor Graspop.
Hoe je nu draait of keert, je kan nooit voor iedereen goed doen. Ofwel staat er voor persoon x te weinig van zijn/haar smaak op de affiche, voor persoon y is het net overkill (lees = teveel overlappingen). Feit is, dat Graspop de laatste jaren uitverkoopt, en steeds vroeger. Het valt trouwens op dat er steeds meer buitenlanders de weg kennen naar Graspop.
De die-hard Graspop bezoeker gaat al lang niet meer voor de headliners alleen. Dat is mooi meegenomen. De rest van de affiche is voor hen soms vele keren belangrijker. Maar als organisatie zijn diezelfde headliners zéér belangrijk, want niet iedereen kan/wil de volle 3 of 4 dagen naar Graspop. En net dan is een grote (of populaire) naam van groot belang. Een band als Volbeat of Sabaton mag dan veel tegenstanders hebben, ze trekken ook een ruim ééndags publiek aan. En net die bands trekken oudere Metal heads aan. En die groep spendeert (meestal) ook veel meer dan mensen die het volledige festival bezoeken.
De reden dat Metal Town en andere faciliteiten snel uitverkopen, is dat het oudere publiek nood heeft aan een rustige nacht. Op de Graspop camping lukt dat amper.
Hoe je nu draait of keert, je kan nooit voor iedereen goed doen. Ofwel staat er voor persoon x te weinig van zijn/haar smaak op de affiche, voor persoon y is het net overkill (lees = teveel overlappingen). Feit is, dat Graspop de laatste jaren uitverkoopt, en steeds vroeger. Het valt trouwens op dat er steeds meer buitenlanders de weg kennen naar Graspop.
De die-hard Graspop bezoeker gaat al lang niet meer voor de headliners alleen. Dat is mooi meegenomen. De rest van de affiche is voor hen soms vele keren belangrijker. Maar als organisatie zijn diezelfde headliners zéér belangrijk, want niet iedereen kan/wil de volle 3 of 4 dagen naar Graspop. En net dan is een grote (of populaire) naam van groot belang. Een band als Volbeat of Sabaton mag dan veel tegenstanders hebben, ze trekken ook een ruim ééndags publiek aan. En net die bands trekken oudere Metal heads aan. En die groep spendeert (meestal) ook veel meer dan mensen die het volledige festival bezoeken.
De reden dat Metal Town en andere faciliteiten snel uitverkopen, is dat het oudere publiek nood heeft aan een rustige nacht. Op de Graspop camping lukt dat amper.