Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
graspop20 wrote:
Gokje voor volgend jaar:
Ozzy/Scorpions-Iron Maiden- Volbeat

Als het Ozzy is zou het wel heel veel op 2018 lijken…

Ik gok/hoop zelf: Aerosmith – System of a Down – Scorpions/Journey

Inderdaad een te hoog 2018 gehalte. Iron Maiden verwacht ik ook volgend jaar en eentje van het duo Metallica/Rammstein, verwacht hen beide op festivals volgend jaar en niet beide op Werchter. Dat wordt dan samen met Volbeat te veel metal voor Werchter. Dus mijn gok:

Iron Maiden - Metallica - System of a Down

Een droom line-up voor Graspop en nog geen eens zo onrealistisch, op het prijskaartje na dan.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
kobloodflames wrote:

graspop20 wrote:
Gokje voor volgend jaar:
Ozzy/Scorpions-Iron Maiden- Volbeat


Als het Ozzy is zou het wel heel veel op 2018 lijken…

Ik gok/hoop zelf: Aerosmith – System of a Down – Scorpions/Journey

Inderdaad een te hoog 2018 gehalte. Iron Maiden verwacht ik ook volgend jaar en eentje van het duo Metallica/Rammstein, verwacht hen beide op festivals volgend jaar en niet beide op Werchter. Dat wordt dan samen met Volbeat te veel metal voor Werchter. Dus mijn gok:

Iron Maiden – Metallica – System of a Down

Een droom line-up voor Graspop en nog geen eens zo onrealistisch, op het prijskaartje na dan.

Als de geruchten waar zijn dat ze volgend jaar verhuizen naar een grotere weide dan kan zo'n stel headliners wel tellen.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
kobloodflames wrote:

graspop20 wrote:
Gokje voor volgend jaar:
Ozzy/Scorpions-Iron Maiden- Volbeat


Als het Ozzy is zou het wel heel veel op 2018 lijken…

Ik gok/hoop zelf: Aerosmith – System of a Down – Scorpions/Journey

Inderdaad een te hoog 2018 gehalte. Iron Maiden verwacht ik ook volgend jaar en eentje van het duo Metallica/Rammstein, verwacht hen beide op festivals volgend jaar en niet beide op Werchter. Dat wordt dan samen met Volbeat te veel metal voor Werchter. Dus mijn gok:

Iron Maiden – Metallica – System of a Down

Een droom line-up voor Graspop en nog geen eens zo onrealistisch, op het prijskaartje na dan.

Hier zou ik zeker voor tekenen!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Wat denken jullie trouwens van het gerucht dat tool volgend jaar terug europa gaat touren? hun album komt eigenlijk uit na de festivalzomer, vele mensen denken dan ook dat Tool wel nog eens kan terug komen maar dan wel met het nieuw album onder de arm.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Iron Maiden – Metallica – System of a Down lijkt me niet realistisch. Puur doordat SOAD, Rammstein en Metallica grote namen zijn die ook vrij toegankelijk zijn bij RockWerchter publiek. Rock Werchter heeft altijd de eerste keuze, Rammstein heeft één keer op GMM gestaan, omdat dat jaar het pakket Linkin Park & System of a Down & Blink182 er al stonden, Dan heb je al 2 Nu-metal hoogtepunten, en een grote punknaam. Op andere dagen ook al veel rockgerelateerde headliners 'Foofighters, Radiohead en Kings of Leon'.
Werchter zal niet snel Metallica EN System of a Down laten schieten, of er moet wel zo'n geweldig pakket klaarstaan,,,
Namen als Iron Maiden, Rammstein, Metallica, System of a Down, Kiss, moeten we erg blij mee zijn op GMM, maar of het realistisch is om 3 van deze namen op een editie te zien, lijkt me te veel gevraagd. Het is niks voor niks dat er voortaan 2 mainstages staan, zo kunnen ze 2 middelgrote namen plaatsen als compensatie als ze geen grotere naam kunnen strikken. Denk hierbij aan 2017 waar Deep Purple en In Flames de headlinerpositie deelden en Evanescence en Sabaton..waar uiteindelijk Scorpions nog bij moest komen, omdat er te weinig kaarten werden verkocht.
2016 hadden we wel 2 enorme namen, namelijk Iron Maiden en de Farewell tour van Black Sabbath. Met als 3e headliner Volbeat (Topband, maar heeft nog geen Legendestatus zoals de andere 2 bands). Aangevuld door King Diamond (grote naam in zijn genre), Nightwish (één van de grote 2 van het genre) en Twisted Sister (een relatief goedkope band, maar met enige status van voorgaand jaar).
Black Sabbath en Maiden zijn beide bands die Werchter minder snel zal boeken, waardoor deze combi mogelijk was voor Graspop. Werchter had dat jaar o.a. Rammstein, RHCP en Offspring om het rockpubliek tevreden te houden.

 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.631
3.253
Maar zit Chris Fehn er nu bij of niet? Er zijn 9 leden op de promofoto…

De band die ooit claimde nooit iemand van hun leden te gaan vervangen en ofwel doorgaan met minder of stoppen... heeft ondertussen 1/3e van zijn leden vervangen :D
Die 'vervanger' komt nog niet erg veel in beeld in de nieuwe clip en ik dacht even (was niet erg goed aan't volgen qua beeld maar meer aan het luisteren de 1e keer) dat Corey het beeld van Fehn in de fik stak en je dus de 8 resterende leden er nog had staan. Had ik trouwens gemakkelijk aangenomen van hen na heel de heisa! Maar het bleek uiteindelijk zijn eigen beeld te zijn... Little less dramatic hahaha
Goed nummer, catchy meezingbaar refrein, in het begin redelijk braaf maar barst uiteindelijk goed los, biedt hoop voor het album :) Wat me ook opviel, 'all out life' komt niet op het nieuwe album, tenzij het van titel is veranderd.

Ik kijk al uit naar zaterdagavond en wankel tussen demons & wizards uitzien of toch al iets vroeger vertrekken en hopen dat ik zo ver genoeg vooraan geraak bij Slipknot, choices choices.

Dat nieuwe Volbeat nummer vervolgt de lijn der toegankelijkheid en ik hoooooop dat ze hen volgend jaar op RW boeken, zodat graspop ruimte heeft voor een interessantere headliner!

Iron Maiden – Metallica – System of a Down
Dat lijkt me wel wat ja, maar die irritante Metallica fans die de ganse dag vooraan wachten op hun band hoeven niet mee te komen :D
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.631
3.253
Werchter zal niet snel Metallica EN System of a Down laten schieten, of er moet wel zo’n geweldig pakket klaarstaan

Ook niet als zij Rammstein en Volbeat dan krijgen? :D
Ik vrees dat je gelijk hebt, zeker gezien de vlotte verkoop bij Graspop tegenwoordig en Werchter dat de laatste jaren de beweging andersom lijkt te maken. Langs de andere kant, het goed lopen van GMM komt de Schuer ook ten goede. Maar met die nieuwe weide met meer mogelijkheden voor losse concerten, zullen ze die grote bands eerder versnipperen over de verschillende events dan 3 bands van dat kaliber samen te zetten.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Waarom zou dit niet kunnen? Red hot Chili peppers , metallica, rammstein, mogelijks SOAD touren Europa in 2020, in dat geval denk ik dat we wel kunnen gokken dat 1 van de laatste 3 op graspop gaat staan. Iron maiden kunnen we al bijna met stift aanduiden in de agenda, dan heb je toch al weer 2 kleppers op graspop he.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Waarom zou dit niet kunnen? Red hot Chili peppers , metallica, rammstein, mogelijks SOAD touren Europa in 2020, in dat geval denk ik dat we wel kunnen gokken dat 1 van de laatste 3 op graspop gaat staan. Iron maiden kunnen we al bijna met stift aanduiden in de agenda, dan heb je toch al weer 2 kleppers op graspop he.

Dat was het punt, één van die namen zou kunnen..maar niet meerdere. Bijv een GMM met Metallica & Rammstein.
Dat heeft ook met budget te maken. Maiden vraagt >1miljoen, Rammstein en Metallica zitten nog een prijsklasse hoger.
SOAD zal rond de prijs van Maiden liggen.
Dat bands touren is 1..maar wanneer is 2...sommige bands beginnen pas halverwege de zomer. Er is maar ruimte voor een X aantal headliners. Sommige bands EISEN headliner te zijn. Dat betekende bijvoorbeeld op Fields of Rock in Nederland ooit dat de Mainstage werd opgedeeld in 2 delen. Rammstein en Black Sabbath hadden beiden als EIS dat ze zouden headlinen die dag.
GMM doet het al erg goed..verkoopt dit jaar uit..met Kiss als prijsklapper en 2 middelgrote headliners Slipknot en Within Temptation, aangevuld met andere sterke namen. 'Def Leppard' (die volgens bronnen nog 500.000 vangen), terwijl Slayer,(rond de 50,000 per show zou verdienen)...Nu zal Def Leppard wel goedkoper zijn, omdat het in een pakket zit met Kiss en Whitesnake.
Kortom, festivals kijken ook naar de verwachte kaartverkoop..waarom zou je een half miljoen meer uitgeven, als je ook zonder die investering uitverkoopt.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
xydroh wrote:
Waarom zou dit niet kunnen? Red hot Chili peppers , metallica, rammstein, mogelijks SOAD touren Europa in 2020, in dat geval denk ik dat we wel kunnen gokken dat 1 van de laatste 3 op graspop gaat staan. Iron maiden kunnen we al bijna met stift aanduiden in de agenda, dan heb je toch al weer 2 kleppers op graspop he.

Dat was het punt, één van die namen zou kunnen..maar niet meerdere. Bijv een GMM met Metallica & Rammstein.
Dat heeft ook met budget te maken. Maiden vraagt >1miljoen, Rammstein en Metallica zitten nog een prijsklasse hoger.
SOAD zal rond de prijs van Maiden liggen.
Dat bands touren is 1..maar wanneer is 2…sommige bands beginnen pas halverwege de zomer. Er is maar ruimte voor een X aantal headliners. Sommige bands EISEN headliner te zijn. Dat betekende bijvoorbeeld op Fields of Rock in Nederland ooit dat de Mainstage werd opgedeeld in 2 delen. Rammstein en Black Sabbath hadden beiden als EIS dat ze zouden headlinen die dag.
GMM doet het al erg goed..verkoopt dit jaar uit..met Kiss als prijsklapper en 2 middelgrote headliners Slipknot en Within Temptation, aangevuld met andere sterke namen. ‘Def Leppard’ (die volgens bronnen nog 500.000 vangen), terwijl Slayer,(rond de 50,000 per show zou verdienen)…Nu zal Def Leppard wel goedkoper zijn, omdat het in een pakket zit met Kiss en Whitesnake.
Kortom, festivals kijken ook naar de verwachte kaartverkoop..waarom zou je een half miljoen meer uitgeven, als je ook zonder die investering uitverkoopt.

Als je boven 'om uit te verkopen' presteert krijg je meer loyale festival bezoekers die ook zullen komen als het een jaartje wat minder goed gaat (minder goede bands touren of financiële tegenslag), omdat ze weten dat hun festival alles eraan doet om een zo goed mogelijk programma neer te zetten. Je kan het dus zien als een investering in de toekomst. Dit heeft Graspop vorig jaar ook gedaan denk ik. Dus ik zie het nog wel gebeuren dat er twee grotere namen gaan staan zoals SOAD en Metallica of Iron Maiden. (Weet iemand trouwens hoeveel SOAD zou kosten want ik denk dat die zelf wel in een lagere klasse zitten dan Iron Maiden hoor)
 

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
90
167
Financieel boert GMM erg goed. Vorig jaar stuitte ik op de jaarcijfers en volgens mij laat dat al jaren flinke resultaten zien (miljoenwinsten). Om definitief een grote naam te worden die zelfstandig de grote namen in de metal kan blijven trekken zal het denk ik verstandig zijn om nog een paar jaartjes door te gaan op deze wijze. Aan de andere kant: welke headliners zijn er dan nog over die in de buitencategorie vallen?
 

leon94

Campingartiest
27 okt 2018
68
58
gmm033, heel erg bedankt voor t aanbod :)

Ik heb die afstand even bekeken vanaf t prinsenpark en dat valt wel te overzien, wij gaan wel lopen.

Misschien tot dan !
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Shawn (clown) van Slipknot zn dochter overleden…

Wat een naar nieuws zeg! Dit is heel heftig als ouder en band, veel sterkte toegewenst voor alle betrokkenen. Dit zal impact gaan hebben op hun tour.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
leon94 wrote:
Shawn (clown) van Slipknot zn dochter overleden…

Wat een naar nieuws zeg! Dit is heel heftig als ouder en band, veel sterkte toegewenst voor alle betrokkenen. Dit zal impact gaan hebben op hun tour.
Dat zou balen zijn, zeker voor de vele mensen die speciaal dagkaarten hebben gekocht voor Slipknot (dag was als eerste uitverkocht).
Wat zou GMM doen bij een afzegging? King Diamond doorschuiven als headliner (al 2 keer dagafsluiter geweest)? Of Slash (staat hoger op poster)? Of toch nog een vervanger proberen te regelen?
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.631
3.253
Het moet afschuwelijk zijn, je jongste dochter plots op 22 jarige leeftijd verliezen. Niet te vatten...
Al kan ik me dan ook weer voorstellen dat er op zo'n moment weinig beters is dan al je woede en verdriet in optredens storten en de speciale roes die een tour met zich meebrengt in te duiken.
Doodsoorzaak is ook nog niet bekend (gemaakt). Volgens de andere dochter - als ik het artikel las deze ochtend - weten ze zelf nog niets en wachten ze de autopsie af.

Ik zou het ontzettend jammer vinden als Slipknot wegvalt, maar ze zouden er het volle recht op hebben om alles uit te stellen. Toch acht ik de kans dat Slipknot afzegt voor Graspop relatief klein. Nog een maand te gaan. Hebben hun eigen knotfest programma op Hellfest.
De startdata van hun Europese tour zijn wel al snel, vanaf 7 juni op RAR / RIP.

Afwachten maar. Er zal gezien de snelle startdatum van de tour wel binnen de week nieuws volgen.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Slipknot gaat echt niet wegvallen. Ooit is de moeder van Clown overleden tijdens een tour, en die was dan gewoon afwezig tijdens de shows. De band bleef verder touren.

En de discussie over de toekomstige headliners: voor mij boeken ze desnoods voor de honderste keer Scorpions, zolang er een goede en gevarieerde undercard is blijf ik komen. Vroeger ging ik voor de headliners naar GMM, nu voor de kleinere bands.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.482
2.961
Headliner voor volgend jaar: Alter Bridge. Ze komen als ik het goed heb dit jaar in ieder geval met een nieuwe plaat. Ikzelf zou behoorlijk content zijn met deze groep rondom Myles Kennedy en Mark Tremonti als laatste act op een van de Main Stages!

Hoe zien jullie dit? Toegegeven, net als met Within Temptation dit jaar die wordt bijgestaan door Slayer, zal ook Alter Bridge een fenomeen om zich heen moeten hebben. Misschien een System Of A Down.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Headliner voor volgend jaar: Alter Bridge. Ze komen als ik het goed heb dit jaar in ieder geval met een nieuwe plaat. Ikzelf zou behoorlijk content zijn met deze groep rondom Myles Kennedy en Mark Tremonti als laatste act op een van de Main Stages!

Hoe zien jullie dit? Toegegeven, net als met Within Temptation dit jaar die wordt bijgestaan door Slayer, zal ook Alter Bridge een fenomeen om zich heen moeten hebben. Misschien een System Of A Down.

Ik zou dit aanjuichen. System of a Down + Alter Bridge als een soort co-headline constructies, allebei anderhalf uur op een mainstage. Een oude vertrouwde band en een nieuwere 'try-out headliner'
Ik vind dat ze elk jaar wel zoiets mogen proberen. Ik vind Slayer zelf niet echt mijn ding, maar het geeft wel Within Temptation de kans om hun headliner waardigheid te bewijzen
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken