Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.057
8.164
Het is vooral interessant als je de bands met eigen lettertype gaat verdelen over de dagen:

Vrijdag: 5
Zaterdag: 7
Zondag: 5

Alle dagen hebben een headliner uiteraard: 1 / 1 / 1
Maar van de regel eronder is de verdeling 2 / 0 / 2. Die 4 namen zijn volgens mij wel net iets groter dan alle namen eronder.
De drie regels eronder is de verdeling dan vervolgens 2 / 6 / 2

Volgens mij werd er eerder afgevraagd of er nog grote namen bijkomen. Lijkt me dat er nog wel wat bijkomen als men probeert de "grote" namen van een festival gelijk te verdelen over de dagen?
 

cryinghorizon

Playlistbediener
21 feb 2018
46
53
Aan Nightwish had ik niet gedacht. Als er op de zaterdag nog een grote band bij moet komen, dan is Nightwish inderdaad een goede mogelijkheid. Die stonden dit jaar niet op een Belgisch festival, voor zover ik me herinner, en de show in de Lotto Arena is zo te zien niet uitverkocht. Dus best kans dat Nightwish pas na de Europese tournee wat zomerfestivals gaat aankondigen. Maar ik heb geen idee wat de plannen zijn van Nightwish voor komend jaar. Het zou ook kunnen dat ze rond Graspop in de studio of in een ander werelddeel zitten.

Nightwish gaat volgend jaar inderdaad weer de studio in en zijn van plan om in het voorjaar van 2020 weer een album uit te brengen. Van hen hoef je hoogstwaarschijnlijk dus niks te verwachten.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Zouden we ervan uit kunnen gaan dat Sonata Arctica de donderdag 'headlined'? Ik ben zelf alleen vorig jaar geweest dus ik weet niet precies hoe her gaat op normale donderdagen, maar het lijkt me wel heel gaaf om Sonata Arctica op de mainstage tegen het donker een lange set te zien doen :)
 

herbmydrug

Playlistbediener
3 feb 2018
11
2
Zouden we ervan uit kunnen gaan dat Sonata Arctica de donderdag ‘headlined’? Ik ben zelf alleen vorig jaar geweest dus ik weet niet precies hoe her gaat op normale donderdagen, maar het lijkt me wel heel gaaf om Sonata Arctica op de mainstage tegen het donker een lange set te zien doen
1f642.svg
op Donderdag zijn meestal de mainstages afgesloten met hekken. dit was vorig jaar uiteraard niet het geval ivm. de XXL editie.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
kobloodflames wrote:
Zouden we ervan uit kunnen gaan dat Sonata Arctica de donderdag ‘headlined’? Ik ben zelf alleen vorig jaar geweest dus ik weet niet precies hoe her gaat op normale donderdagen, maar het lijkt me wel heel gaaf om Sonata Arctica op de mainstage tegen het donker een lange set te zien doen
1f642.svg


op Donderdag zijn meestal de mainstages afgesloten met hekken. dit was vorig jaar uiteraard niet het geval ivm. de XXL editie.

Ah jammer, dus alleen Marquee, Metal Dome en Jupiler Stage? En hoe zit het ongeveer met de lengtes van de sets van de donderdagacts? Of is dat elk jaar verschillend?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
herbmydrug wrote:

kobloodflames wrote:
Zouden we ervan uit kunnen gaan dat Sonata Arctica de donderdag ‘headlined’? Ik ben zelf alleen vorig jaar geweest dus ik weet niet precies hoe her gaat op normale donderdagen, maar het lijkt me wel heel gaaf om Sonata Arctica op de mainstage tegen het donker een lange set te zien doen
1f642.svg



op Donderdag zijn meestal de mainstages afgesloten met hekken. dit was vorig jaar uiteraard niet het geval ivm. de XXL editie.

Ah jammer, dus alleen Marquee, Metal Dome en Jupiler Stage? En hoe zit het ongeveer met de lengtes van de sets van de donderdagacts? Of is dat elk jaar verschillend?
Dat verschilt, meestal max. een uur, maar Dirkschneider speelde in 2016 2 uur lang ( https://clashfinder.com/s/gmm2016/ ).
Ik gok echter dat Phil Anselmo na Sonata Arctica zal spelen, omdat ze (een regeltje) hoger op de voorlopige poster staan.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Ik gok echter dat Phil Anselmo na Sonata Arctica zal spelen, omdat ze (een regeltje) hoger op de voorlopige poster staan.

Van mij mogen ze Phill weren voor het leven. Als hij het nodig vindt om een hitlergroet te doen en 'White Power' te roepen,
hoeft hij wat mij betreft niet meer te komen. (Staat op Youtube..look it up)
Hij is al geweerd door Fortarock een tijd terug doot dit gedrag, daanra volgden meerdere festivals.
Ik begrijp niet dat zo'n man weer geboekt wordt.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
Set Abominae wrote:

Ik gok echter dat Phil Anselmo na Sonata Arctica zal spelen, omdat ze (een regeltje) hoger op de voorlopige poster staan.

Van mij mogen ze Phill weren voor het leven. Als hij het nodig vindt om een hitlergroet te doen en ‘White Power’ te roepen,
hoeft hij wat mij betreft niet meer te komen. (Staat op Youtube..look it up)
Hij is al geweerd door Fortarock een tijd terug doot dit gedrag, daanra volgden meerdere festivals.
Ik begrijp niet dat zo’n man weer geboekt wordt.
Klopt, voor mij had het ook niet gehoeven..
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.469
714
Ik ben wel benieuwd hoe het dit jaar gaat op de donderdag inderdaad.
Normaal zijn het voornamelijk kleinere Nederlandse of Belgische bands of tribute bands. En dan 1 buitenlandse surprise act meestal. Dit zijn al 2 redelijk grote namen voor een donderdag.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Metallica, Rammstein, Manowar en Tool kun je alvast wegstrepen.
Deze bands gaan niet onder de huidige headliners op de bill staan, Tool staat op werchter..dus dat is sowieso uitgesloten.
Rainbow(Swedenrock), Alice in Chains (+festivals), Rob Zombie(+festivals),, Opeth(+festivals),, Papa Roach(+festivals),, Beast in Black(+festivals),, Skidrow (Swedenrock),

Even out of the box...Wie van jullie zou Golden Earring/De Staat of GMM niet zien misstaan? Beide zijn rockbands...maar ze staan voornamelijk op popfestivals.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Metallica, Rammstein, Manowar en Tool kun je alvast wegstrepen.
Deze bands gaan niet onder de huidige headliners op de bill staan, Tool staat op werchter..dus dat is sowieso uitgesloten.
Rainbow(Swedenrock), Alice in Chains (+festivals), Rob Zombie(+festivals),, Opeth(+festivals),, Papa Roach(+festivals),, Beast in Black(+festivals),, Skidrow (Swedenrock),

Even out of the box…Wie van jullie zou Golden Earring/De Staat of GMM niet zien misstaan? Beide zijn rockbands…maar ze staan voornamelijk op popfestivals.

Puur persoonlijk zou ik Golden Earring tof vinden en De Staat minder. Ik denk dat het boeken van deze acts niet heel positief uit zou pakken voor Graspop, aangezien het over het algemeen toch bands zijn die een Ander soort publiek an trekken denk ik. En niet veel mensen gaan naar een festival voor één band.

Edit: vooral niet als deze bands vaak genoeg los te zien zijn voor een relatief klein prijsje
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
Ik ben wel benieuwd hoe het dit jaar gaat op de donderdag inderdaad.
Normaal zijn het voornamelijk kleinere Nederlandse of Belgische bands of tribute bands. En dan 1 buitenlandse surprise act meestal. Dit zijn al 2 redelijk grote namen voor een donderdag.
Inmiddels toch al wat meer dan dat.
Eerste preparty op donderdag was pas in 2014, met enkel Belgische bandjes (o.a. Diablo Blvd) en alleen Jupiler Stage en Metal Dome.
In 2015 kwam daar de Marquee bij, met 4 tribute bands.
In 2016 stonden er voor het eerst niet-Belgische/tribute bands op de donderdag, met Dirkschneider, Primal Fear en surprise act Trivium. Vrij verrassend en vermakelijk was toen ook het 'Eurostars Wrestling' dat op het veld voor Jupiler Stage/Metal Dome in een worstelring plaatsvond.
2017 was dan weer een wat mindere editie op de donderdag, met het Nederlandse Born From Pain als enige 'internationale' act, en surprise act Brides Of Lucifer.

Volgend jaar lijkt Graspop toch echter weer grotere plannen te hebben met de preparty, gezien de vroege aankondigingen. Ben ook benieuwd of daar nog meer bijkomt aan aansprekende namen.
Er zal waarschijnlijk wel weer een surprise act staan, doorgaans een naam die al vrij hoog op de affiche staat (bv. een Hammerfall ofzo).
En ook zullen er weer 3 kleine Belgische bandjes staan die uitgekozen worden door sponsor Red Bull in samenspraak met GMM (de zogenaamde Red Bull Music Stage).
Voor de rest, who knows..?
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.469
714
Metallica, Rammstein, Manowar en Tool kun je alvast wegstrepen.
Deze bands gaan niet onder de huidige headliners op de bill staan, Tool staat op werchter..dus dat is sowieso uitgesloten.
Rainbow(Swedenrock), Alice in Chains (+festivals), Rob Zombie(+festivals),, Opeth(+festivals),, Papa Roach(+festivals),, Beast in Black(+festivals),, Skidrow (Swedenrock),

Even out of the box…Wie van jullie zou Golden Earring/De Staat of GMM niet zien misstaan? Beide zijn rockbands…maar ze staan voornamelijk op popfestivals.
Golden Earring zou ik niet mis vinden op Graspop. Barry Hay stond toch al met Ayreon op 't podium.
Maar De Staat? Ik ben een groot fan, heerlijke band. Maar die zie ik echt niet op Graspop staan. Te pop.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.524
6.385
Golden Earring? Okey, iedereen kent Radar Love en kon dat leuk meezingen bij Ayreon, maar om ze op basis daarvan nu een hele show te geven. Vind het niet heel erg passen en zie het ook niet zo snel gebeuren. De Staat ben ik best fan van maar past absoluut niet op Graspop. Lijkt mij nou echt een Werchter act.
 

deouwe

Playlistbediener
25 jan 2018
20
0
Golden Earring..... :p
Zo, belangrijkste is geregeld, twee grote campingplaatsen in Retie. Blijft prima bevallen, 15 minuten fietsen en van alle gemakken voorzien.
Combi-kaarten zijn er zat, campingplekken niet.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Is dat echt zo'n rare plaatsing 'Golden Earring op GMM?'
Radar Love, Twilight Zone, When the Lady Smiles zijn toch allemaal rockhits die iedereen kent?
Namen als Foreigner, Scorpions, Kiss, Def Leppard, Deep Purple, Journey, Gotthard, Soundgarden, Whitesnake, Stone Temple Pilots en Chickenfoot stonden er ook..die komen qua genre toch aardig overeen?
Volgens mij is Twilight Zone even hard/harder dan verschillende nummers van deze bands. Ik begrijp dat het voor sommige taboo is, maar de vijver van grote namen wordt niet echt groter he.
 

deouwe

Playlistbediener
25 jan 2018
20
0
Golden Earring past best alleen ik heb een gloeiende hekel aan Barry Hay, maar dat is puur persoonlijk :p
 

pieterschipper

Campingartiest
1 dec 2017
69
7
Eigenlijk hoop ik Stiekem op Billy Idol en W.A.S.P. Daarnaast een Exploited of Jello Biafra van Dead Kennedys.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.630
4.926
Eigenlijk hoop ik Stiekem op Billy Idol en W.A.S.P. Daarnaast een Exploited of Jello Biafra van Dead Kennedys.

jello biafra is fenomenaal live, dit zou voor mij een goeie jupilerstage headliner zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken