Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
thanneee wrote:
Combi XL ondertussen 95% uitverkocht, dus zal tegen eind volgende week toch wel uitverkocht zijn volgens mij, misschien (hopelijk) de timetable bij 100% uitverkocht

Ben wel benieuwd wat de verhouding COMBI XL-/COMBI-/dagtickets is, en dan met name het aantal COMBI-tickets, want dat is ook het extra aantal dagtickets voor de donderdag.
Ik vermoed dat er relatief maar weinig COMBI-tickets waren, gezien hoe snel die uitverkocht waren, en veel meer COMBI XL-tickets, die nu dus pas bijna uitverkocht zijn. Dat zou dus betekenen dat de donderdag niet zomaar een ‘los’ concert is, en dat ze er niet blind op rekenen de GnR-dag enkel op losse kaartverkoop uit te verkopen.

Ik vind dit ook altijd wel interessant, maar blijft vaak een beetje natte-vingerwerk omdat organisaties niet heel open zijn over dit soort dingen (behalve Jan Smeets dan misschien :p).

Stap één is natuurlijk; wat is uberhaupt de capaciteit van GMM? Dat is nog best een lastige, paar bronnen:

http://nl.newsmonkey.be/article/46229 (2015): heeft het over maximaal 50.000 bezoekers, dit betreft dan UNIEKE bezoekers
http://www.snoozecontrol.be/reviews/5843/ (2016): spreekt over 155.000 bezoekers. Dit zal uiteraard niet uniek zijn, maar verwacht dat ze de combitickethouders elke dag 'opnieuw' tellen

Aldus wikipedia 'trekt het festival elk jaar rond de 135.000 bezoekers'.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat men dus totaal 150.000 bezoekers kan hebben, over drie dagen (er worden voor de donderdag geen tickets verkocht normaliter, toch?).

Dan heb je het dus over 50k unieke bezoekers per dag. Dan zou je kunnen denken aan 40k weekendkaarten, en 10k dagkaarten per dag. Kortom, je verkoopt uiteindelijk 70k tickets (40k + 3x 10k).

Dan is de vraag, hoe verdeel je het nu? Kan me voorstellen dat ze de combi's gewoon door midden hebben gehakt, dus 20k combi XL, 20k normaal combi, en dan per dag 10k dagkaarten? Dan heb je dus voor de donderdag 30k dagkaarten, wat me ook een slimme zet lijkt. GNR zal met afstand de duurste act zijn, en ze verdienen qua tickets het meest aan dagkaarten.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.470
6.715
Leuk voorpret filmpje?
;)

https://m.youtube.com/watch?v=lR-foGKsus0

Hey all,

here is the last full song preview we’ll give you from the upcoming Ayreon Universe DVD/BD. This is my own personal favorite: And The Druids Turned To Stone. Mainly because of Damian’s amazing performance, he totally owns the stage here. Despite this being a relatively quiet atmospheric track, for me this was one of the highlights of the show. Hope you agree, enjoy!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
limboluus wrote:

thanneee wrote:
Combi XL ondertussen 95% uitverkocht, dus zal tegen eind volgende week toch wel uitverkocht zijn volgens mij, misschien (hopelijk) de timetable bij 100% uitverkocht


Ben wel benieuwd wat de verhouding COMBI XL-/COMBI-/dagtickets is, en dan met name het aantal COMBI-tickets, want dat is ook het extra aantal dagtickets voor de donderdag.
Ik vermoed dat er relatief maar weinig COMBI-tickets waren, gezien hoe snel die uitverkocht waren, en veel meer COMBI XL-tickets, die nu dus pas bijna uitverkocht zijn. Dat zou dus betekenen dat de donderdag niet zomaar een ‘los’ concert is, en dat ze er niet blind op rekenen de GnR-dag enkel op losse kaartverkoop uit te verkopen.

Ik vind dit ook altijd wel interessant, maar blijft vaak een beetje natte-vingerwerk omdat organisaties niet heel open zijn over dit soort dingen (behalve Jan Smeets dan misschien :p).

Stap één is natuurlijk; wat is uberhaupt de capaciteit van GMM? Dat is nog best een lastige, paar bronnen:

http://nl.newsmonkey.be/article/46229 (2015): heeft het over maximaal 50.000 bezoekers, dit betreft dan UNIEKE bezoekers
http://www.snoozecontrol.be/reviews/5843/ (2016): spreekt over 155.000 bezoekers. Dit zal uiteraard niet uniek zijn, maar verwacht dat ze de combitickethouders elke dag ‘opnieuw’ tellen

Aldus wikipedia ‘trekt het festival elk jaar rond de 135.000 bezoekers’.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat men dus totaal 150.000 bezoekers kan hebben, over drie dagen (er worden voor de donderdag geen tickets verkocht normaliter, toch?).

Dan heb je het dus over 50k unieke bezoekers per dag. Dan zou je kunnen denken aan 40k weekendkaarten, en 10k dagkaarten per dag. Kortom, je verkoopt uiteindelijk 70k tickets (40k + 3x 10k).

Dan is de vraag, hoe verdeel je het nu? Kan me voorstellen dat ze de combi’s gewoon door midden hebben gehakt, dus 20k combi XL, 20k normaal combi, en dan per dag 10k dagkaarten? Dan heb je dus voor de donderdag 30k dagkaarten, wat me ook een slimme zet lijkt. GNR zal met afstand de duurste act zijn, en ze verdienen qua tickets het meest aan dagkaarten.
Klinkt best aannemelijk! :)
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Timetable komt niet vandaag, tenminste zo lees ik het. Stages wel:

DZYW4mTXUAAD3Ef.jpg:large
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.783
12.464
Woeeehoeeee, de podiumindeling eindelijk online! De vele mailtjes hebben blijkbaar geholpen. Ik ga het even goed bestuderen.
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
Valt me meteen op dat Parkway Drive boven Avenged Sevenfold staat, zodat er geen clash tussen Avenged en Ayreon ontstaat neem ik aan?
En A Perfect Circle boven Judas Priest is ook wel opvallend.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Die vrijdag lijkt me wel een zekerheidje te gaan worden voor een dagticket. Jammer dat ik APC dan mis, maar een mens kan niet alles hebben in 't leven. Misschien ooit ergens in de toekomst nog wel een kans.

Op vrijdag kan ik dan zeker Iron Maiden, Avenged Sevenfold, Killswitch Engage en Powerwolf zien. Met wat geluk nog The Darkness en natuurlijk zou het super zijn Ayreon te zien, wat moet lukken als ze samen met Parkway Drive zouden spelen. Moet ik wel nog wat opzoekingswerk gaan doen, want ik ken heel wat bands niet...
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.783
12.464
Eerste observaties:
- Jammer dat Dool naar de donderdag is geschoven. Zal waarschijnlijk clashen met GnR
- Parkway Drive afsluiter van de vrijdag dus Ayreon en Avenged Sevenfold clashen niet. heel goed nieuws!
- De vrijdag blijft ongelofelijk sterk. Neurosis en Wolves in the Throne Room waarschijnlijk ook missen door Ayreon.
- A perfect Circle toch als festivalafsluiter. Deftig hoor.
- De mainstages op zondag zijn echt belachelijk goed. En Bloody Beetroots geen afsluiter van Marque maar Metal dome!
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.512
795
Ik snap niet echt waarom Avenged Sevenfold niet als headliner main 2 staat. Ik bedoel, laatste keer dat Parkway Drive op Graspop stond, was het laat in de middag toen ze speelden, en het jaar ervoor stond A7X letterlijk als headliner...
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Jup, opmerkelijke keuze, vermoed dat het mogelijk iets te maken heeft met Ayreon. Mij hoor je iig niet klagen, dit klinkt nu alsof A7X, Maiden én Ayreon allemaal te zien zijn en ik alleen PWD daar voor moet laten schieten, wat sowieso geen must see was voor mij.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Eerste observaties:
– Jammer dat Dool naar de donderdag is geschoven. Zal waarschijnlijk clashen met GnR
– Parkway Drive afsluiter van de vrijdag dus Ayreon en Avenged Sevenfold clashen niet. heel goed nieuws!
– De vrijdag blijft ongelofelijk sterk. Neurosis en Wolves in the Throne Room waarschijnlijk ook missen door Ayreon.
– A perfect Circle toch als festivalafsluiter. Deftig hoor.
– De mainstages op zondag zijn echt belachelijk goed. En Bloody Beetroots geen afsluiter van Marque maar Metal dome!

Ik verwacht eigenlijk da ter zo goed als niks clasht met GNR, maar we gaan het zien. Ik hoop iig op die dag Dool en Fleddy Melculy mee te pakken van het non-MS spul.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.783
12.464
Joslittel wrote:
Eerste observaties:
– Jammer dat Dool naar de donderdag is geschoven. Zal waarschijnlijk clashen met GnR
– Parkway Drive afsluiter van de vrijdag dus Ayreon en Avenged Sevenfold clashen niet. heel goed nieuws!
– De vrijdag blijft ongelofelijk sterk. Neurosis en Wolves in the Throne Room waarschijnlijk ook missen door Ayreon.
– A perfect Circle toch als festivalafsluiter. Deftig hoor.
– De mainstages op zondag zijn echt belachelijk goed. En Bloody Beetroots geen afsluiter van Marque maar Metal dome!

Ik verwacht eigenlijk da ter zo goed als niks clasht met GNR, maar we gaan het zien. Ik hoop iig op die dag Dool en Fleddy Melculy mee te pakken van het non-MS spul.

Vermoed ik ook ja. Ik heb Kataklysm voor die dag ook nog op mijn lijstje maar daar zal een clash met in ieder geval Ghost wel onvermijdbaar zijn. Ik ga er trouwens vanuit dat Ghost na GnR Staat.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik had geen betere podiumindeling kunnen verwachten!

A7X niet tegelijk met Ayreon!
Rise Against op M1
APC als festivalafsluiter!

Nu alleen nog hopen dat The Darkness ruim voor Killswitch Engage speelt :p

Ik denk dat ik minimale clashes ga krijgen, en dat met zo'n lineup!
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Voelt een beetje gehaast ja, die initiele tweet was ook weer verwijderd en opnieuw geplaatst. Ik denk dat ze inderdaad bij 100% combi XL de timetable vrij willen geven, en daarom eerder met de podiumindeling moesten komen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken