Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

MatthijsH

Gouden Tip
15 okt 2016
335
12
Volbeat, Nightwish, Hollywood Vampires of Def Leppard verwacht ik nog als headliner. Def Leppard heeft bevestigd te gan touren in 2018. De band stond op GMM2008 onder Judas Priest en Whitesnake, maar zou ook een headlinerpositie kunnen vervullen…niet zo zeer door hoeveelheid fans, maar uit respect.
Hollywood Vampires (met Johnny Depp, Alice Cooper en Joe Perry) heeft zijn komst al bevestigd en zou ook doorgeschoven kunnen worden als headliner.
Within Temptation heeft pas later in het jaar shows bevestigd, dus dat lijkt me niet realistisch.
Ik zou WT wel als headliner plaatsen als ze zouden komen. Daarnaast zou Golden Earring ook niet misstaan op GMM, helemaal met de headliners die zijn weggevallen afgelopen jaren. Veel bands zijn gestopt of zijn afscheid aan het nemen. (Aerosmith, Motörhead, Scorpions, Manowar, Black Sabbath, Motley Crue, Twisted Sister, en na dit jaar Ozzy)
Kiss lijkt me wat te hoog gegrepen. Iron Maiden, Ozzy en Guns ’n Roses zullen een groot gedeelte van het budget er door heen hebben gejaagd.
Daarnaast zijn met Judas Priest, Avenged Sevenfold, Limp Bizkit, Megadeth en eventueel A Perfect Circle de headliners van Mainstage 2 al ruimschoots gevuld.
Weinig kans dat er nog enorme naam komt.

p.s. een zekerheidje is Zakk Wylde met één van zijn bands (Black Label Society, Zakk Sabbath) Ieder jaar dat Ozzy/Black Sabbath wordt gevraagd, heeft BLS ook gespeeld.

De enige hiervan die mogelijk headliner zal zijn is Volbeat. De rest is niet groter dan A7x op dit moment, dus zal geen headliner zijn. Kiss lijkt mij niet te hoog gegrepen als je naar de andere headliners kijkt, past perfect in dit rijtje. Daarnaast zal er wel een groter budget beschikbaar zijn voor een XL editie, dus ik denk dat ze dit wel kunnen betalen.
Golden Earring is een band die absoluut niet op graspop past naar mijn mening, Within Temptation stond afgelopen edities ergens in de middag op mainstage, dus zal niet ineens een headliner positie krijgen (daarnaast is de band bij lange na niet groter dan A7x of Judas Priest). Hollywood Vampires en Nightwish zouden misschien 2e headliner (MS2) kunnen worden, maar geen headliner MS1.

Mijn gok blijft dus toch KISS (al hoop ik nog steeds op Volbeat)
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
Nightwish en Hollywood Vampires zijn niet groter dan bijvoorbeeld A7X en zullen dus geen headliner zijn. Daarnaast staat Hollywood Vampires op een andere dag volgens hun tourschema.
Geen idee hoe groot Def Leppard is eigenlijk, is dit mogelijk als headliner?
Ik verwacht dat het Volbeat of Kiss gaat worden, zoals de meesten hier ook zeggen. Scorpions zou nog kunnen maar die stonden er vorig jaar ook dus daar ga ik niet vanuit.

Veel bands zijn gestopt of zijn afscheid aan het nemen. (Aerosmith, Motörhead, Scorpions, Manowar, Black Sabbath, Motley Crue, Twisted Sister, en na dit jaar Ozzy)

Scorpions touren nog gewoon, ze hebben ooit wel eens een afscheidstour gedaan, maar besloten om toch verder te gaan.
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
Volgens mij zien jullie over het hoofd dat logistieke redenen ook een rol spelen bij de vraag op welke dag artiesten spelen en hoe laat en op welk podium ze spelen. Het is best mogelijk dat bijvoorbeeld Avenged Sevenfold en Judas Priest niet beschikbaar zijn voor de zaterdagavond en dat ze op een andere datum (of op een wat vroeger tijdstip) in Dessel willen optreden. Je kunt dus mijns inziens niet honderd procent uitsluiten dat een op papier "minder grote" act dan Avenged Sevenfold en Judas Priest de zaterdag formeel zal headlinen.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Marilyn Manson. Die treedt op 2 december eerst nog op in Brussel en zou na afloop kunnen worden bevestigd voor Graspop. Ook Nightwish is een optie in het geval dat Avenged Sevenfold en Judas Priest niet op de zaterdag(avond) beschikbaar zijn. Alleen kan ik in het geval van Nightwish geen goede reden bedenken waarom Graspop zou wachten met de aankondiging.

Hoe dan ook, ik vind dat er wat te makkelijk geredeneerd wordt (ook in andere draden op dit forum) dat "artiest X niet kan headlinen want artiest Y is groter en staat al op de affiche". Zo heeft Soulfly ook al eens een dag afgesloten op Graspop, simpelweg omdat er op die specifieke datum niks populairders beschikbaar was en alle op papier "grotere acts" op de beide andere dagen speelden, om logistieke redenen. Pas als we zouden weten op welke data (en tijden) bijvoorbeeld A7X en Priest in Dessel zullen aantreden, kun je misschien conclusies trekken of er nog een echt grote naam bij zal komen of niet.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.470
6.715
Ah, zo...
Echter zijn Avenged Sevenfold en Judas Priest niet headliner.
Zoals ook staat op de site van Graspop.
Tekenen alvast present op #GMM18: Guns N’ Roses (headliner donderdag 21 juni), Iron Maiden (headliner vrijdag 22 juni), en Ozzy Osbourne (headliner zondag 24 juni).
Er komt dus naast de al bekende namen nog een headliner bij.
Logistiek verwacht ik Manson niet bijvoorbeeld.
Er volgen nog data van Kiss en ze kondigen maar langzaam enkele data aan, geruchtje voor Hellfest ook volgens Zegut (tot nu dit jaar schrikbarend veel goed voorspelde). Volbeat kondigen ook al flink wat headlining spots aan, ook nog geen datum in België. Daarbij groot gerucht voor Hurricane/Southside in Duitsland zelfde weekend.
Ik denk dat je tussen deze twee moet keizen.
Lijken me momenteel voor een festival als Graspop zeer serieuze headliner opties ook.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.676
7.392
Waarschijnlijk ga ik de vrijdag. Ik was van plan om naar iron maiden te gaan in de geldredome, naar staanplaatsen waren 76(!) Euro. Voor waarschijnlijk 25 euro meer kunnen we dus net zo goed een hele festival dag doen waar ze ook staan. In het kader daarvan, wanneer zullen ze bekend maken wie op welke dag speelt?

Ik heb via de site van de bands geprobeerd te zoeken, maar kwam er zo alleen achter dat judas priest zondag komt en a perfect circle niet op zaterdag kan.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.676
7.392
Killswitch engage op de donderdag. At the gates voor de zaterdag. Body count op donderdag.

Als ze op de band pagina niet gewoon een datum intikken, maar wel de datum dat ze spelen neer zetten ten minste.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.259
1.317
Waarschijnlijk ga ik de vrijdag. Ik was van plan om naar iron maiden te gaan in de geldredome, naar staanplaatsen waren 76(!) Euro. Voor waarschijnlijk 25 euro meer kunnen we dus net zo goed een hele festival dag doen waar ze ook staan. In het kader daarvan, wanneer zullen ze bekend maken wie op welke dag speelt?

Ik heb via de site van de bands geprobeerd te zoeken, maar kwam er zo alleen achter dat judas priest zondag komt en a perfect circle niet op zaterdag kan.

Ik wacht ook nog op de dagindeling. Donderdag (Guns N' Roses) kan ik sowieso niet omwille van het werk. Als zaterdag Kiss komt, zou ik wel willen gaan, waarschijnlijk gecombineerd met de vrijdag (Iron Maiden). Maar het hangt er inderdaad wat vanaf welke acts nog present geven die dagen. Gewoon nog wat geduld hebben, die dagen verkopen zo snel niet uit (denk ik), al is Graspop elk jaar terug iets meer 'trending' heb ik de indruk.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Ik snap niet dat steeds weer mensen terugkeren op die headliner-discussie en roepen dat het misschien een van de al aangekondigde bands is of iets van dat kaliber. Graspop heeft duidelijk gecommuniceerd dat er een vierde headliner komt, dus het is niet één van de reeds aangekondigde namen. Een Manson ofzo zie ik nog wel gebeuren, of iets NIN, maar dan puur omdat dat shows zijn die het best tot hun recht komen in het donker dus na een uurtje of 11.

Logistiek speelt zeker een rol, maar als bands festivaltours doen is die impact minimaal, ze hoeven immers geen heel podium mee te slepen en vaak zijn er wel 2 (of zelfs 3) identieke stage setups die rondreizen. Daarnaast is het zéker bij bands die evt headlinermateriaal zijn dan eerder de afweging of ze een show wel of niet kunnen of willen doen en gaat echt niet ineens een (sub)headliner-waardige act om 14u 's middags staan spelen zodat ze 's avonds nog ergens anders een show kunnen doen.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
NIN zou wel de kers op de taart van de affiche zijn, dan zou ik GMM toch serieus gaan overwegen (ook al gaat mijn budget volgend jaar al mooi opgebruikt zijn aan andere dingetjes ...).
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
NIN zou wel de kers op de taart van de affiche zijn, dan zou ik GMM toch serieus gaan overwegen (ook al gaat mijn budget volgend jaar al mooi opgebruikt zijn aan andere dingetjes …).

Ik zou het een hele mooi naam vinden, ze hebben er volgens mij ook nooit/weinig gestaan? Ze gaan vermoedelijk echter naar Werchter omdat het schijnbaar de wens van Trent is om meer 'sophisticated' ( :') ) festivals te spelen, dus ze willen niet puur de hardere festivals doen. Zo staan ze bv. ook op Mad Cool Festival in Spanje en niet op bv. Download Madrid
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ergens versta ik Reznor wel, NIN is niet bepaald de klassieke metal act waar veel metalheads op zitten wachten. Langs de andere kant: ik heb NIN weten sub zijn voor Eminem op Pukkelpop, dat was het meest ondankbare publiek dat je je kon voorstellen, daar werd Renzor zelf ook pissed van. Hij moet 't maar weten wat hij dan 't liefst doet :p
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Zag net een post op Facebook passeren van A Perfect Circle, waar ze in mei volgend jaar samen met TOOL op de affiche staan. Stel je zo maar even voor dat ze er in Europa met enkele festivals in slagen om ook zo'n combo deal te maken (uiteindelijk is Keenan al op tour, dus misschien is de rest van Tool ook bereid om even naar Europa te reizen). TOOL als laatste headliner van Graspop :eek:
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.512
795
@rockrorhout Ik denk dat je het over de line up van Rock in the Range hebt.
Zitten een aantal nieuwe kanshebbers tussen, waaronder Stone Temple Pilots met nieuwe zanger
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Het zou erg mooi zijn, maar áls TOOL al naar Europa komt vrees ik dat ze eerder op Werchter staan...
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Dat was toch ook zo met A Perfect Circle (voor ze aangekondigd werden voor Download dan)? Het feit dat Graspop APC heeft, lijkt me nu toch in hun voordeel te spelen mocht Tool een Europese tournee overwegen. Doe daar nog NIN bij als Main 2 headliner en Godsmack van die affiche van die RotR poster en dan zit ik toch lekker in Dessel volgende zomer.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.893
6.136
Ik hoop het echt dat Tool komt, maar ik zie het niet echt gebeuren. Lijkt me too much zo'n hele tour met 2 gigs op 1 dag? Dat zal waarschijnlijk daar een uitzondering zijn omdat ze daar keihard een met dollars smijten waarschijnlijk.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken