Gehoorbescherming/oordoppen

• Onderwerp starter Onderwerp starter elo
  • Startdatum Startdatum
He? Ik heb 15dB en doe ze echt lang niet altijd in omdat het veel dempt

Kan ook zijn dat ik het niet gewend ben, omdat ik gewoon simpele gehoorbescherming eerst had hoor. Van zonder muziekfilter naar met muziekfilter zal veel verschil maken.

Het klinkt harder, maar na afloop heb ik minder last van dingen als hard praten als je net je doppen uit hebt gedaan.

Eerst Thunderplugs en nu op maat van Schoonenberg

Niet ik die op maat gemaakte oordoppen heeft van 23dB en soms nog wel meer demping zou willen. :censored:

Moet zeggen dat dit ook wel enorm aan de omstandigheden ligt hoor. Buitenfestivals heb ik dit totaal niet, of de vaak wat rustigere concerten. Afgelopen Roadburn bij een aantal shows zeker wel, of een technofeest in de Radion, concerten van namen als Swans etc.

En ik ben er simpelweg weer wat huiveriger voor omdat mijn tinnitus eind 2023 weer iets erger is geworden.

Hier kon je bij het ophalen bijv. 20 dB kiezen en als je dat dan toch te veel zou vinden een keer gratis wisselen naar 15 dB. Weet natuurlijk niet of die service overal is.
Die optie is er gelukkig bij mij ook ja. Ik overweeg toch sterk om te vragen of ik met 15 kan starten, daar graspop mee doe, en mocht ik dat te weinig vinden (kans lijkt me zeer klein als ik het hier zo lees), zou ik nog steeds kunnen gaan wisselen.

Zelfde hier. Sterker nog, vooralsnog heb ik ze ook altijd weer uit gedaan tijdens het concert, kan er nog niet aan wennen😅

Maar dan ging je van geen gehoorbescherming naar wel gehoorbescherming gok ik? Dat zou natuurlijk wel een verschil zijn

@nikita bij Alcatraz afgelopen zomer was voor mij de 15db demping wel voldoende, al ging ik niet helemaal tot aan frontrow bij de mainstage, maar verder bij een open air festival zal het wel goed komen, ook in la morgue zal dat wel voldoende zijn, gezien het formaat van de tent.

• Leuk
Waarderingen: nikita
Maar dan ging je van geen gehoorbescherming naar wel gehoorbescherming gok ik? Dat zou natuurlijk wel een verschil zijn

@nikita bij Alcatraz afgelopen zomer was voor mij de 15db demping wel voldoende, al ging ik niet helemaal tot aan frontrow bij de mainstage, maar verder bij een open air festival zal het wel goed komen, ook in la morgue zal dat wel voldoende zijn, gezien het formaat van de tent.
Ik had voorheen sporadisch wel van die universele Alpine partyplugs in. Moet zeggen dat ik die demping eigenlijk wel fijn vond, of ik had ze gewoon zo losjes in mijn oor dat er amper sprake was van demping, dat kan ook nog...

Open air durf ik zelf ook vaak genoeg zonder oordoppen te staan ja, afhankelijk van mijn positie. Het is vooral voor indoor shows en de tenten waar we geregeld net wat meer opzij staan - dus dicht bij de boxen.
Het laatste wat ik wil is gehoorschade of tinnitus, maar ik wil ook nog wel voldoende geluid om ten volle van die live beleving te genieten.

Open air durf ik zelf ook vaak genoeg zonder oordoppen te staan ja, afhankelijk van mijn positie. Het is vooral voor indoor shows en de tenten waar we geregeld net wat meer opzij staan - dus dicht bij de boxen.
Het laatste wat ik wil is gehoorschade of tinnitus, maar ik wil ook nog wel voldoende geluid om ten volle van die live beleving te genieten.
Sta er ongeveer hetzelfde in, al had ik vorig jaar op RW bij The Slope (open air) toch ook wel een paar keer dat ik het wel écht heel hard vond. Maar stond dan ook wel een beetje aan de zijkant ter hoogte van de boxen.

Op de main nog nooit oordoppen in gehad/nodig gehad voor mijn gevoel.

Op basis van mijn ervaring met 15db demping heb je dan nog steeds meer dan genoeg beleving en kan het in tenten zelfs nog wel een niveautje meer gedempt worden. Maar als je de optie hebt om na Graspop nog eventueel te wisselen, is met 15db beginnen wel een goede optie!

Ik heb zelf 23 db van Schoonenberg. Mijn puberdochter heeft de festivaldoppen van Beter Horen, 25 db.

Erg blij mee al verlang ik soms ook wel naar wat minder demping. Maar zeker als je naar een meerdaagsfestival gaat + dicht op podium/boxen gaat staan is het wel een aanrader.

Bij twijfel over het aantal db zou ik in ieder geval NIET kiezen voor Schoonenberg. Filter wisselen kost daar EUR 80. Gek geworden die luitjes. 😁

Bij twijfel over het aantal db zou ik in ieder geval NIET kiezen voor Schoonenberg. Filter wisselen kost daar EUR 80. Gek geworden die luitjes. 😁
Dat is gewoon voor een nieuwe set filters dan neem ik aan? Als in, dan mag je je huidige ook houden?

Want je kunt ze bij Thomann online gewoon kopen voor 69 euro en zelf wisselen. Tenminste, naar mijn idee zijn dat exact dezelfde filters, nog niet zelf geprobeerd.

Al een paar keer gezegd, maar voor mij is 15 ook de sweet spot. Maar dat bekent niet dat het altijd goed is. Bij sommige knetterharde zaalshows had ik liever een beetje extra demping gehad. En op sommige festivals voelt het juist als teveel. Uiteindelijk blijft het denk ik een beetje een compromis, en is het allicht beter om te kiezen voor een niveau waarbij je ze ten minste gegarandeerd het hele concert laat zitten. Alles is beter dan niets.

Overigens vind ik het volume helemaal midden vooraan bij festivals juist vaak verrassend zacht. Je staat dan buiten het bereik van die grote line arrays (speakerslierten) aan de zijkanten, en de paar kleinere fillers op / voor het podium zijn vaak heel zacht. Enige keer ooit dat ik ze heb uitgedaan.

Dat is gewoon voor een nieuwe set filters dan neem ik aan? Als in, dan mag je je huidige ook houden?

Want je kunt ze bij Thomann online gewoon kopen voor 69 euro en zelf wisselen. Tenminste, naar mijn idee zijn dat exact dezelfde filters, nog niet zelf geprobeerd.

Lijkt me dat je de oude mag houden, idd. ☺️

Maar, los van het feit dat ik niet 100% zeker weet of zo'n Elacin filter van Thomann het exacte filter is dat Schoonenberg gebruikt (ik kan dat op hun website niet vinden), vind ik het bedrag niet echt in verhouding staan tot een complete set nieuwe op maat gemaakte Schoonenberg doppen: met korting ca. EUR 128 (voor de meest dure variant).

Zeker als je het vergelijkt met de andere aanbieders die je kosteloos of tegen een kleine vergoeding laten wisselen...

Lijkt me dat je de oude mag houden, idd. ☺️

Maar, los van het feit dat ik niet 100% zeker weet of zo'n Elacin filter van Thomann het exacte filter is dat Schoonenberg gebruikt (ik kan dat op hun website niet vinden), vind ik het bedrag niet echt in verhouding staan tot een complete set nieuwe op maat gemaakte Schoonenberg doppen: met korting ca. EUR 128 (voor de meest dure variant).

Zeker als je het vergelijkt met de andere aanbieders die je kosteloos of tegen een kleine vergoeding laten wisselen...
Nee oké, dat is ook wel zo. Heb ze zelf niet met korting gehad, dus dan is de prijs wat minder abnormaal verhoudingsgewijs. Maar blijft veel geld natuurlijk voor twee van die kleine frotdingen. Al helemaal als het bij anderen dus wel kosteloos of weinig kost. :') Maar zou een extra set filters met lagere demping wel fijn vinden voor enkele gelegenheden. Bijvoorbeeld bij Ichiko Aoba laatst.

Maar ben verder wel altijd tevreden geweest over de doppen van Schoonenberg, dus had bij het opnieuw aanmeten vorig jaar ook geen zin om nog over te stappen.

• Leuk
Waarderingen: JP5
Verschillende op maat gemaakte oordoppen gehad en Noizezz heeft mijn voorkeur. Ik heb nu twee op maat gemaakte sets met verschillende filters. Zo kan ik op ieder moment switchen welke ik gebruik om het geluid harder of zachter te ervaren. Kan het aanraden.

• Leuk
Waarderingen: JP5
Maar zou een extra set filters met lagere demping wel fijn vinden voor enkele gelegenheden.

Ja precies. Ik ook wel. Als ik daar nog eens voor kies zou ik dus gaan voor een extra setje, bij iemand anders.

Iemand enig idee hoe lang de doppen eigenlijk mee zouden moeten kunnen gaan? Ik ben niet zo'n extreme grootgebruiker, max 1 of 2 concerten per maand.

Ja precies. Ik ook wel. Als ik daar nog eens voor kies zou ik dus gaan voor een extra setje, bij iemand anders.

Iemand enig idee hoe lang de doppen eigenlijk mee zouden moeten kunnen gaan? Ik ben niet zo'n extreme grootgebruiker, max 1 of 2 concerten per maand.
Gaat helaas niet om het aantal keer dat je ze gebruikt, maar om eventuele veranderingen in je gehoorgang.
Een oor blijft heel je leven veranderen (en groeien). Algemeen wordt 3-5 jaar gezegd.
Om te weten of ze nog oké zijn, kan je een lektest laten doen.

• Leuk
Waarderingen: slyke en Fluxion
Gaat helaas niet om het aantal keer dat je ze gebruikt, maar om eventuele veranderingen in je gehoorgang.
Een oor blijft heel je leven veranderen (en groeien). Algemeen wordt 3-5 jaar gezegd.
Om te weten of ze nog oké zijn, kan je een lektest laten doen.

Ah ja, dat is waar natuurlijk. Thanks.

Ik heb nu de Elacin ER otoplastieken.
Eerste concertje met de 25db filter. Het klinkt mooi, maar erg zacht. Kon wel de mensen om en heen prima verstaan.

Setje 15db filters had ik bijbesteld, deze bij een festival getest. Demping was prima, maar had het idee dat ik mensen minder kon verstaan dan met de 25db filters.

Wat ik wel vreemd vind, ik heb last van het occlusie effect, ik hoor mijn eigen stem te vreemd om normaal een gesprek te kunnen voeren. Dat zou bij siliconen otoplastieken toch juist een heel stuk minder moeten zijn dan bij bijvoorbeeld loops of andere "partyplugs"?

Laatst bewerkt:
Klinkt alsof Loop voor enkelen hier een optie kunnen zijn? Je hebt er waar je de demping met een simpele draaiactie aanpast. Heb ze nu een jaar en best tevreden van. Geluidskwaliteit is mogelijks niet de beste, maar het gemak om ze even losser te draaien tussen shows is best handig. Moet je ze zo niet constant in en uit doen. Ook makkelijk aan te passen als het wat te stil aanvoelt. Hoeveel ze effectief dempen, geen idee 🤷
Ik doe altijd wel dopjes in, geluidssterkte kan je niet inschatten, al zeker outdoor niet. Laat je niet verrassen hierdoor. Na een uur kan een grasmaaier als gehoorschade aanbrengen. Minimaal, maar is toch kans toe.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong

Users who are viewing this thread