Schwarzwalder Metalfest
Aangezien
@RubenJS even geen tijd heeft, post ik in zijn naam. En dat komt best goed uit, want dit is een aankondiging die mij ook nauw aan het hart ligt.
Batushka is een Poolse black metal band, opgericht door Krzysztof "Derph" Drabikowski, volgens de overleveringen na het lezen van een youtube comment die stelde dat Orthodox-Christelijk gezang "meer metal is dan alle bestaande Satanistische black metal". De discussie daarover daargelaten, bracht dit Derph op het idee om beide stijlen te mixen, en zo geschiedde. Het resulteerde in het debuutalbum
Litourgiya (2015), uitgebracht via het label van vocalist Bartłomiej "Bart" Krysiuk, wat inderdaad een soort Orthodox-Satanistische hoogmis betrof. Daar heeft ondergetekende overigens ook met volle teugen van genoten op Graspop in 2018: een prachtige set die de Marquee opende, met alle religieus ogende relikwieën, pijen, en cultische handelingen op het podium die je daarbij verwacht.
Helaas is het enige tijd daarna mis gegaan binnen de band. Voor geïnteresseerden is
hier de uitleg van de situatie te horen, uit de mond van oprichter Derph zelf. Hij en Bart zijn ieder hun eigen weg gegaan, en zijn nu verwarrend genoeg beide actief onder de naam Batushka. De geïnformeerde fans steunen echter massaal oprichter Derph, en noemen de versie van Bart "Faketushka". Wij zijn hier bij het boeken uiteraard alert op geweest en hebben de enige echte Batushka van de oprichter zelf geboekt, maar willen dit platform ook gebruiken om onwetende fans over deze situatie in te lichten. Het
iconische debuut album staat helaas nog op de Spotify pagina van Faketushka, omdat Bart er met alle rechten vandoor is gegaan, maar verder is de muziek van Derph te vinden
onder de Cyrillische spelling van de naam.
Goed, weten jullie dat ook weer, genoeg geluld, terug naar de muziek. Ik deel een fan opname van een live show met jullie, niet de beste audio kwaliteit maar ik heb de Spotify pagina's al gedeeld, en dit geeft wel een mooi beeld van wat voor show onze bezoekers te wachten staat:
@Koekdoos >
@wenteldave