Festileaks festival draft III: The Rock Werchter edition

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.989
4.064
Ik mis trouwens wel bij veel bevestigingen het jaartal dat de artiest op Werchter speelde. Zo zal de boeking van Tool waarschijnlijk de 2019 show als headliner zijn. Of was dit niet ‘verplicht’ om te noemen?

3. Een act speelt in principe op de plek, waar die op Rock Werchter heeft gespeeld en met de setlist van dat optreden. Dus een act die alleen in de Barn heeft gestaan, kun je niet op het hoofdpodium plaatsen. Een dansafsluiter kun je niet als openingsact plaatsen. Een headliner niet als sub (of lager).
Als een artiest op meerdere posities heeft gespeeld, dan kan kun je kiezen op welke spot je deze zet. Bv een barnheadliner, die ook als sub op de main heeft gestaan. Geef dit dan wel aan (ook met jaartal). Als je bijvoorbeeld Muse kiest als 2e naam op de main (RW2000), dan spelen ze ook met die setlist. Dit kun je evt. later nog aanpassen.


Dit staat er in de openingspost. Jaartal hoeft dus sowieso niet per se en je kan nog aanpassen waar je iemand wil laten spelen. Ik kan me zelf ook voorstellen dat je iets in gedachten hebt, maar dit spel is zo verneukeratief dat je constant moet schakelen en daardoor een act nog ergens anders neerzet
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.783
12.466
Joslittel wrote:
Ik mis trouwens wel bij veel bevestigingen het jaartal dat de artiest op Werchter speelde. Zo zal de boeking van Tool waarschijnlijk de 2019 show als headliner zijn. Of was dit niet ‘verplicht’ om te noemen?

3. Een act speelt in principe op de plek, waar die op Rock Werchter heeft gespeeld en met de setlist van dat optreden. Dus een act die alleen in de Barn heeft gestaan, kun je niet op het hoofdpodium plaatsen. Een dansafsluiter kun je niet als openingsact plaatsen. Een headliner niet als sub (of lager).
Als een artiest op meerdere posities heeft gespeeld, dan kan kun je kiezen op welke spot je deze zet. Bv een barnheadliner, die ook als sub op de main heeft gestaan. Geef dit dan wel aan (ook met jaartal). Als je bijvoorbeeld Muse kiest als 2e naam op de main (RW2000), dan spelen ze ook met die setlist. Dit kun je evt. later nog aanpassen.

Dit staat er in de openingspost. Jaartal hoeft dus sowieso niet per se en je kan nog aanpassen waar je iemand wil laten spelen. Ik kan me zelf ook voorstellen dat je iets in gedachten hebt, maar dit spel is zo verneukeratief dat je constant moet schakelen en daardoor een act nog ergens anders neerzet

Ja daar heb je gelijk in, je kunt nog een beetje spelen met de jaartallen als blijkt dat je boekingen wat anders lopen dan verwacht.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.186
6.657
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.091
5.455
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.

Maar ze spelen ook met die setlist dan enzovoorts. Je mag echt wel kiezen, staat in de regels toch?
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.989
4.064
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.

Oneens, niet per se bij Muse maar ook bij een andere act vind ik het eerdere werk (een stuk) beter en als ik ze kan pakken wil ik ze dan ook zetten op een lagere spot dan hun meest recente passage
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.091
5.455
Yannick wrote:
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.

Oneens, niet per se bij Muse maar ook bij een andere act vind ik het eerdere werk (een stuk) beter en als ik ze kan pakken wil ik ze dan ook zetten op een lagere spot dan hun meest recente passage

Heb hetzelfde, soms veranderen bands hun sound. Niks mis mee, snap dat je het beu geraakt om altijd hetzelfde te spelen, maar dan zou ik bij sommige bands idd ook voor een setlist zonder dat nieuwe album willen gaan.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.529
8.807
Volgens mij is het relatief hetzelfde als met Draft 2 van de Eighties, toen hadden bands ook nog niet al hun speelmateriaal en ik ga er vanuit dat de stemmers ook rekening houden met de setlists.

Dit concept is sowieso al wat meer variabel omdat je ook gewoon artiesten hebt die maar een enkele keer er hebben gestaan en verder doorgegroeid zijn. Je kan gewoon een act hebben staan die in 1980 er voor t laatst heeft gestaan. Gewoon duidelijk de jaartallen erbij vermelden?

Tot nu toe voor mij maakt het gelukkig niet uit, Rammstein en Maiden beiden alleen als headliner er geweest.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.325
7.312
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.

Als iemand die straks moet stemmen zou ik dat ook het meest logisch vinden om het ietwat realistisch te houden. Een band als MUSE dus alleen als headliner en niet als opener of middenprogramma ofzo om het niet te verwarrend te maken. :)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.783
12.466
Yannick wrote:
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.

Als iemand die straks moet stemmen zou ik dat ook het meest logisch vinden om het ietwat realistisch te houden. Een band als MUSE dus alleen als headliner en niet als opener of middenprogramma ofzo om het niet te verwarrend te maken. ?

Hier ben ik wel echt op tegen hoor. Het is nou eenmaal zo dat wanneer een festival zolang bestaat als RW er veel bands zijn die begonnen zijn als opener en eindigen als headliner. Als je ze dan alleen als headliner kan boeken, valt enorm veel keuze weg. Elke speler kan maar 2 headliners boeken immers. Het is vooral zaak om goed aan te geven in welke fase van de carriére de band boekt.
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.989
4.064
Yannick wrote:
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.

Als iemand die straks moet stemmen zou ik dat ook het meest logisch vinden om het ietwat realistisch te houden. Een band als MUSE dus alleen als headliner en niet als opener of middenprogramma ofzo om het niet te verwarrend te maken.
1f642.svg

Niet mee eens dus. In 2000 Muse - Nine Inch Nails - Oasis, Muse was toen gewoon nog niet zo groot en vergelijkbaar met een NBT ofzo (zeg maar wat hoor) nu. Dat moet je toch in perspectief kunnen zien, mensen zijn toch niet achterlijk?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.325
7.312
Timmetje wrote:

Yannick wrote:
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.


Als iemand die straks moet stemmen zou ik dat ook het meest logisch vinden om het ietwat realistisch te houden. Een band als MUSE dus alleen als headliner en niet als opener of middenprogramma ofzo om het niet te verwarrend te maken. ?

Hier ben ik wel echt op tegen hoor. Het is nou eenmaal zo dat wanneer een festival zolang bestaat als RW er veel bands zijn die begonnen zijn als opener en eindigen als headliner. Als je ze dan alleen als headliner kan boeken, valt enorm veel keuze weg. Elke speler kan maar 2 headliners boeken immers. Het is vooral zaak om goed aan te geven in welke fase van de carriére de band boekt.

Ja, ook wel weer zo. Gewoon idd even een jaartal en linkje naar setlist erbij dan. :)
Of nog beter: Een mooie Spotify playlist van je festival om alvast bij weg te dromen!

Ik kijk uit naar jullie mooie affiches!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.529
8.807
Kom op, doe me pijn. @mattman

Ha! Geweldig bericht tussendoor! Moest er even om lachen :lol:


Timmetje wrote:

Yannick wrote:
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.


Als iemand die straks moet stemmen zou ik dat ook het meest logisch vinden om het ietwat realistisch te houden. Een band als MUSE dus alleen als headliner en niet als opener of middenprogramma ofzo om het niet te verwarrend te maken. ?

Hier ben ik wel echt op tegen hoor. Het is nou eenmaal zo dat wanneer een festival zolang bestaat als RW er veel bands zijn die begonnen zijn als opener en eindigen als headliner. Als je ze dan alleen als headliner kan boeken, valt enorm veel keuze weg. Elke speler kan maar 2 headliners boeken immers. Het is vooral zaak om goed aan te geven in welke fase van de carriére de band boekt.

Lijkt me dus ook gewoon inderdaad aangeven, dat uiteindelijk in het affiches-topic gewoon overal de jaartallen bij staan. Eventueel gewoon tussen haakjes erbij zetten welke bands headliner en subheadliner zijn of iets dergelijks.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.807
9.755
Woo-hoo nog eens aan toe. Werchter houdt van Damon Albarn en Damon Albarn houdt van Werchter. In welke gedaante dan ook, of dat nu solo is, met zijn Gorillaz project of met de Good The Bad & The Queen. Maar deze keer komt het moederschip Blur aanmeren in de Leuvense gemeente. En dat belooft een show te worden met vele hoogtes en hoogtes. Stuiteren op Parklife, huilen op Caramel, kwelen met Tender, Britpoppen met For Tomorrow en hopen op een paar van die mooie albumtracks die minder bekend zijn (Chemical World! Under The Westway! Pyongyang!). Dit wordt een mooie. Meer namen volgen.
@Randyrw, pak ze!

 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.807
9.755
Timmetje wrote:

Yannick wrote:
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.


Als iemand die straks moet stemmen zou ik dat ook het meest logisch vinden om het ietwat realistisch te houden. Een band als MUSE dus alleen als headliner en niet als opener of middenprogramma ofzo om het niet te verwarrend te maken.
1f642.svg


Hier ben ik wel echt op tegen hoor. Het is nou eenmaal zo dat wanneer een festival zolang bestaat als RW er veel bands zijn die begonnen zijn als opener en eindigen als headliner. Als je ze dan alleen als headliner kan boeken, valt enorm veel keuze weg. Elke speler kan maar 2 headliners boeken immers. Het is vooral zaak om goed aan te geven in welke fase van de carriére de band boekt.

Ja maar ik denk dat Timmetje wil vermijden dat er straks pakweg een Muse als derde op de lineup verschijnt. Zeker wanneer je bands uit verschillende eras gaat samenzetten zal dat raar overkomen toch? 'Radiohead uit 1994 met daarna U2 uit 1983 en daarna Nick Cave uit 2018' ziet er een beetje onlogisch uit.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.529
8.807
Joslittel wrote:

Timmetje wrote:

Yannick wrote:
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.


Als iemand die straks moet stemmen zou ik dat ook het meest logisch vinden om het ietwat realistisch te houden. Een band als MUSE dus alleen als headliner en niet als opener of middenprogramma ofzo om het niet te verwarrend te maken.
1f642.svg



Hier ben ik wel echt op tegen hoor. Het is nou eenmaal zo dat wanneer een festival zolang bestaat als RW er veel bands zijn die begonnen zijn als opener en eindigen als headliner. Als je ze dan alleen als headliner kan boeken, valt enorm veel keuze weg. Elke speler kan maar 2 headliners boeken immers. Het is vooral zaak om goed aan te geven in welke fase van de carriére de band boekt.

Ja maar ik denk dat Timmetje wil vermijden dat er straks pakweg een Muse als derde op de lineup verschijnt. Zeker wanneer je bands uit verschillende eras gaat samenzetten zal dat raar overkomen toch? ‘Radiohead uit 1994 met daarna U2 uit 1983 en daarna Nick Cave uit 2018’ ziet er een beetje onlogisch uit.

Maar dat hoort erbij als je alleen namen van Rock Werchter door de jaren heen hebt. Er zijn genoeg namen die alleen in de jaren 70 of 80 er hebben gestaan. Is ook zo wat als je dan alleen maar uit die jaren vervolgens namen mag kiezen.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.075
1.370
Tijd voor de volgende naam! De headliner voor vrijdag kenden we al, nu is het tijd om de afsluiter van ons festival kenbaar te maken. En die afsluiter, dat is PEARL JAM! De grunge helden uit Seattle komen net als in 2018 nog eens heersen over de heilige festivalweide. 3 jaar geleden speelden ze alles plat met een geweldige setlist en een uitzinnig publiek. We kregen klassiekers als Black, Alive en Even Flow, aangevuld met toppers als Kick out the jams en John Lennon's Imagine. Grote held Neil Young speelt 1 dag eerder. Misschien is het tijd om samen the rocken in the free world?



@herragan
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.783
12.466
Joslittel wrote:

Timmetje wrote:

Yannick wrote:
Om heel stackte line-ups te voorkomen zou je eigenlijk de meest recente plek waar een band/artiest stond moeten nemen, niet? Denk dat je Muse (2000) enkel zou kiezen omdat je dan een giga-band lager kunt zetten dan ze eigenlijk tegenwoordig zouden zijn.


Als iemand die straks moet stemmen zou ik dat ook het meest logisch vinden om het ietwat realistisch te houden. Een band als MUSE dus alleen als headliner en niet als opener of middenprogramma ofzo om het niet te verwarrend te maken.
1f642.svg



Hier ben ik wel echt op tegen hoor. Het is nou eenmaal zo dat wanneer een festival zolang bestaat als RW er veel bands zijn die begonnen zijn als opener en eindigen als headliner. Als je ze dan alleen als headliner kan boeken, valt enorm veel keuze weg. Elke speler kan maar 2 headliners boeken immers. Het is vooral zaak om goed aan te geven in welke fase van de carriére de band boekt.

Ja maar ik denk dat Timmetje wil vermijden dat er straks pakweg een Muse als derde op de lineup verschijnt. Zeker wanneer je bands uit verschillende eras gaat samenzetten zal dat raar overkomen toch? ‘Radiohead uit 1994 met daarna U2 uit 1983 en daarna Nick Cave uit 2018’ ziet er een beetje onlogisch uit.

Dat vind ik juist het mooie van deze ronde van de draft. Hoe kan je uit de hele rijke historie een mooie poster samenstellen. Daarom noem ik bij mijn boekingen ook direct het jaartal dat ze er speelden.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken