Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

koekdoos wrote:

wenteldave wrote:
Ik heb eigenlijk dezelfde opmerking als @oasiss. Als het nu de spuigaten uit loopt, dan hoor ik dat graag. Neem ik ze terug.

Weer zo’n naam waarover ik me verbaas dat die er nog in zit. Tot en met 1989 hebben de heren vier studioalbums uitgebracht: On Through the Night, High ‘n’ Dry, Pyromania en de bekendste van die vier, naar mijn mening, Hysteria. Na het uitbrengen van hun eerste EP (The Def Leppard E.P.) en hun debuutalbum On Through the Night werd Def Leppard beschouwd als een van de leiders van de new wave of British heavy metal. Bij het uitbrengen van het album Hysteria werd duidelijk dat de band een eigen en karakteristiek geluid had ontwikkeld dat zich liet omschrijven als futuristisch met zwaar bewerkte drums en “space-aged” gitaargeluiden met veel effecten, met daar overheen een gelaagde muur van gepolijste en geharmoniseerde (achtergrond)zang.
Ik dacht er even aan om een glamrockband van @koekdoos af te pakken. Geen idee of hij hem nog wilde kiezen, maar ik wilde graag het zekere voor het onzekere nemen.

RIP!

Schat ik nou al mijn namen gewoon te hoog in?
Back to the drawingboard!

Dan doen we er nog maar een schepje bovenop bij m’n headliners en subheadliners? ?

Ik denk ‘t, ja. Weet niet wat je gebruikt qua bronnen om tot de conclusie te komen dat sommige namen in jouw beleving sub+ zijn.

Vooral mijn eigen "kennis" samen met wikipedia en setlist.fm als basis met af en toe wat extra zoekwerk. Maar zal waarschijnlijk ook meespelen dat ik het gewoon binnen het genre zelf bekijk en er geen namen als Bowie en Prince bij betrek om het te bepalen. Dus dan promoveer je al snel veel tot subheadliner of headliner als de algemene grootheden niet meetellen denk ik. In mijn eerste aantekeningen had ik ook Judas Priest als headlineroptie genoteerd, maar als je het gewoon naar heel de 80s trekt, is dat waarschijnlijk ook weer ver gezocht.

Maar ik heb gelukkig al twee vervangers op het oog die vast classificeren als headliner en subheadliner en dan hopelijk ook weer niet te groot zijn...

Yes, het forum doet het weer!

Dan nu de artiest die ik eerste in gedachten had met het aankondigen van deze draft. Heerlijke singer songwriter met een eigenzinnige stijl. U zult hem ook gaan zien bij de headliner van deze dag, het is namelijk de oorspronkelijke zanger van Have a Cigar. Maar hij is veel meer dan dat met een zeer brede catalogus aan muziek. Voor velen hier een nieuwe ontdekking verwacht ik!

Dames en heren, Hats off to Roy Harper!

@mattman @gesp[video]https://www.youtube.com/watch?v=coBIzcsFHzc[/video]

Gezegend met het drumtalent om E tegen te zeggen, uiteraard bekend om haar samenwerkingen met de Paarse Hoogheid, maar ook solo voorzien van veel noten op haar zang én hits als A Love Bizarre en The Glamorous Life: Sheila E.!

@gesp @rubenfrusciante

Over de volgende aankondiging zou je eigenlijk meerdere boeken kunnen schrijven (dat zal dan ook gebeuren).

Hoewel opgeleid tot Katholiek priester besloot deze singer/songwriter zijn leven aan de popmuziek te wijden. Met ziel en zaligheid veel nummers schrijven, als voorman van zijn eigen band en later voor anderen.

Pop plat? Allesbehalve bij de excentrieke Paddy McAloon, knap hoe hij met slim geschreven liedjes op een lichtvoetige manier toch diepgang weet te vinden bij nummers over existentiele onzekerheden, gebroken liefdes, gemiste kansen en verlangen naar een betere wereld.

Complexe liedjes boordevol subtiele referenties, regelmatig met kritische beschouwingen op moderne maatschappij en hedendaagse muziek, vaak een komische noot. Ook zichzelf spaart hij niet.

Zeer gewaardeerd door pers en collega's, maar tot frustratie van McAloon niet al te bekend bij het grote publiek. Op From Langley Park to Memphis (goede titel die de internationale aspiratie van de uit Newcastle afkomstige band weergeeft) spelen Pete Townshend van The Who en Stevie Wonder een partijtje mee. Laatstgenoemde beantwoorde de door McAloon gestuurde brief met partituur, al had Wonder nooit van de Brit gehoord.

Openingstrack The King Of Rock 'n Roll gaat over een afgegleden zanger die in vervlogen dagen één hit met de imagianaire tekst Hot dog / Jumping Frog / Alberquerque en die tot in den treure eenzaam zal blijven spelen.

Tragikomisch dat juist dit nummer de enige top10 hit is (en zal blijven). Een nummer schrijven over een one hit wonder, er zelf een worden. Fan Paul McCartney kan er in ieder geval smakelijk om lachen, de ironie dat juist deze vijf woorden bekend raken bij het grote publiek is typerend voor het onbegrepen genie McAloon en zijn sublieme refreinen en bij vlagen cynische teksten.

Persoonlijk favoriet van de organisatie is album Steve McQueen (1985) met onder meer When Love Breaks Down, Bonny, Desire As en de perfecte popsong Appetite.

Blij om aan te kondigen: Prefab Sprout

[video]https://youtu.be/120uEf04VBE[/video]

[video]https://youtu.be/cjSK6bGY2WE[/video]

@rubenfrusciante @shotgvn

Een band die net begonnen is en zijn eerste album heeft gemaakt. Dat mag dan wel in 1989 geweest zijn, het is nog steeds een album wat vaak terugkomt in lijstjes als "beste albums van de 80's".
Het hele album is geschreven door één man en live krijgt hij wat hulp om al die instrumenten live te laten klinken.
Nine Inch Nails is misschien wel het beste dat het genre industrial-rock te bieden heeft en we zijn dan ook blij om dit jonge talent de mogelijkheid te geven om de dag te openen op een groot podium.
Pretty Hate Machine staat centraal met de hoogtepunten Terrible Lie, Down In It, Something I Can Never Have, de Queen cover Get down, make love en natuurlijk Head Like A Hole.
NIИ
[video]https://www.youtube.com/watch?v=aSPQpf8Y-_w[/video]

@shotgvn en @koekdoos

Het is een mooie boeking.... en echt nippertje nippertje want Pretty Hate Machine kwam pas oktober 1989 uit. :-P
Volgens mij gingen de live shows van NiN ook pas vanaf 1990 pas echt los.

Stemmen gaat straks echt pijnlijk worden. Vrijwel elke line-up is nu al fantastisch.
Echt knap hoe jullie dit doen ook want volgens mij is het best een hoop zoekwerk itt de vorige draft!!!!

Het is een mooie boeking…. en echt nippertje nippertje want Pretty Hate Machine kwam pas oktober 1989 uit. ?
Volgens mij gingen de live shows van NiN ook pas vanaf 1990 pas echt los.
Misschien dat dit filmpje je op andere gedachten brengt, nog vóór het album daadwerkelijk uit gebracht is. :wink:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=oXJOtp2fmro[/video]

9 december was het album al uit toch?

(12/09/1989 = 9 december 1989)

Niet dat het er verder toe doet trouwens.
Vond het gewoon een prachtige oog door de naald boeking. Van die oh damn momentjes. :-D

9 december was het album al uit toch?

(12/09/1989 = 9 december 1989)

Niet dat het er verder toe doet trouwens.
Vond het gewoon een prachtige oog door de naald boeking. Van die oh damn momentjes. ?
Denk dat je trouwens gelijk hebt, ben niet gewend aan de Amerikaanse mm/dd/yy maar aan de Nederlandse dd/mm/yy :lol:

Na het verlies van onze headliner Mötley Crüe (en dus ook umlaut-dag met Blue Öyster Cult, Queensrÿche en Motörhead nog op het affiche) en het verlies van Def Leppard als sub van of KISS of Bon Jovi moesten we bij Baspop terug naar "the drawingboard". We hebben een beetje geschoven her en der en wat namen op een andere plek op het affiche gegeven.

Nadat bleek dat na het verlies van Dio als headliner bleek dat het schepje Def Leppard en Mötley Crüe nog niet groot genoeg bleek, gooien we er nog maar een schepje bovenop. Na wat zoekwerk op het internet hebben we nog een parel van een band gevonden, die wonder boven wonder ook nog beschikbaar bleek te zijn.

Take me down to Baspop festival,
Where the grass is green, and the bands are pretty? Geen idee!

Guns N' Roses!

Waar het algehele eerste album 'Appetite For Destruction' wordt gezien als een van de beste, of misschien wel het beste debuutalbum ooit gemaakt, bleven de hits op het album in Nederland een beetje achter. Het album uitgebracht in juli 1987, bereikte pas ruim een jaar later de Nederlandse hitlijsten eind september 1988. De nummers Paradise City en Sweet Child o' Mine waren de enige liedjes die het tot de hitlijsten wisten te schoppen in Nederland met als hoogste noteringen respectievelijk de 4e en 24e plaats. Daarna volgde eind juni, slechts enkele weken voor Baspop, nog de hit Patience in de Nederlandse hitlijsten, eveneens op plek 4.

Waar GNR in 1987 nog in Paradiso speelde en in 1992 al in het stadion van Feyenoord, De Kuip, stond, hebben we in 1989 nog net op tijd ze weten te boeken om ze niet als subheadliner te hoeven plaatsen. Een jaar eerder, in 1988, speelde Guns N Roses nog als tweede band van de dag op Monsters of Rock in Donington Park (waar overigens spijtig twee mensen om het leven kwamen) met later op de dag nog Megadeth, David Lee Roth, KISS en Iron Maiden op het affiche. Ondanks het nog prille bestaan van Guns N' Roses met dus een jaar eerder nog een lage positie op Monsters of Rock in Engeland, krijgen ze bij ons als band net voor de nog onbekende subheadliner van de dag toch anderhalf uur speeltijd, om toch gehoor te geven aan de al stijgende populariteit van deze opkomende wereldsterren. We vragen ons niet af of er nog een wereldalbum gaat komen in de jaren 90, maar eerder hoeveel wereldalbums er nog gaan komen!

Na verschillende verschuivingen in de dagschema's hebben we nu het volgende schema onder voorbehoud:
… > Tesla > Night Ranger > Vandenberg > Guns N' Roses > … > Bon Jovi
King Kobra > Great White > Blue Öyster Cult > … > Alice Cooper > … > …
Warrant > Y&T > Queensrÿche > Dokken > Motörhead > Judas Priest > KISS

[video]https://www.youtube.com/watch?v=U4uzy6a69Xo[/video]

@oasiss en daarna @werchter12

Het Live Forever Festival heeft dit jaar geen Herman Brood, maar zijn vrouwelijk equivalent en gedurende enige tijd wederhelft. We hebben geen life on Mars maar live on Mars. Ik heb het natuurlijk over niemand minder dan: NINA HAGEN

[video]https://www.youtube.com/watch?v=5lYggk_vlEA[/video]

@Werchter12 2x

Het Live Forever Festival heeft dit jaar geen Herman Brood, maar zijn vrouwelijk equivalent en gedurende enige tijd wederhelft. We hebben geen life on Mars maar live on Mars. Ik heb het natuurlijk over niemand minder dan: NINA HAGEN
Had dus precies dezelfde gedachtegang. Zonde, maar voor jou wel een hele mooie, hoor.

We hebben helaas geen Prince of Paul Simon, maar wel een band die recent wereldhits gescoord heeft met o.a. een door Prince geschreven nummer en met een cover van Simon & Garfunkel. Niet op manic Monday, maar op funday Sunday zullen The Bangles aantreden! Naast genoemde nummers, zullen ook andere hits als "Walk like an Egyptian" en "Eternal Flame" zeker de revue passeren!

Daarnaast kondigen we ook een stevige naam aan. Met hun derde album ("Practice what you Preach") in hun achterzak zullen de Amerikanen van Testament zullen ook hun opwachting maken!

@oasiss
@koekdoos

De organisatie was een beetje aan het dubben wat nog voor Tina Turner te plaatsen. Toen bedachten we dat we ooit de tip kregen, dat als je even niet meer weet: "just do whatever the fuck Dolly Parton should do". Dat is dan ook wat we hebben gedaan; DOLLY PARTON boeken.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IW25foOMkwI[/video]

@Koekdoos en @shotgvn

Na wat kleine aanpassingen in welke bands er nog op Baspop bij komen en we de specifieke namen in een iets andere volgorde bekend maken, is het concept van de afwisseling tussen grote en kleine band toch nog wel overeind gebleven. We hebben ons hierbij niet uit het veld laten slaan door het mislopen van in totaal twee headliners en een subheadliner. Het enige verschil is, dat we niet meer de drie dagopeners bekend hoeven te maken, maar nog maar één dagopener en voor de rest zijn de andere twee kleine bands met Guns N' Roses en de nog onbekende andere iets groter dan echt klein. Lang verhaal kort: de volgende band stond op de planning om als laatste subheadliner bekend gemaakt te worden in de allerlaatste ronde, maar omdat we niet nog een naam aan de concurrentie kwijt willen raken, maken we nu deze subheadliner eerst bekend, alvorens we in een latere bekendmaking pas de laatste headliner bekend zullen maken.

Deze subheadliner hebben in 1986 een van de grootste of misschien wel dé grootste hit van de jaren 80 voortgebracht. Nadat we eerder hadden aangegeven af te tellen naar de grote finale van de draft, kunnen we nu dan ook echt de bijbehorende band als subheadliner bekend maken: Europe

Met drie nummers in de Nederlandse hitlijsten met als hoogtepunt 'The Final Countdown' op nummer 1 van het gelijknamige album en nog drie andere albums op zak, zal de band als subheadliner optreden op de dag waar onder andere Guns N' Roses en Bon Jovi al spelen. Frontman Joey Tempest, wat als artiestennaam toch een stuk beter klinkt dan 'Rolf Magnus Joakim Larsson' zal samen met zijn bandleden onder andere het album The Final Countdown integraal spelen, aangevuld met nummers als 'Superstitious', 'Open Your Heart' en 'Dreamer'.

De vrijdag van Baspop is daarmee, op de dag- en festivalopener na, compleet en ziet er als volgt uit (kleine aanpassing ten opzichte van vorige bekendmaking):
... > Tesla > Queensrÿche > Vandenberg > Guns N' Roses > Europe > Bon Jovi
In de volgende twee aankondigingen zullen wij ons richten op de openingsact van het festival en de derde headliner.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=rghIilL7u-w[/video]

@shotgvn en daarna @rubenfrusciante

Users who are viewing this thread