Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

@wenteldave heeft mij gevraagd ook deze keuze te posten:
De volgende act is er eentje voor de dag met o.a. Van Halen. De broertjes Abbott, Vinnie en Darrell, kampten in 1981 met het vraagstuk of ze een band gingen oprichten. Nou, dat gebeurde dus ook een aantal maanden later met de oprichting van Pantera. Beginnend als glammetalband zochten ze in 1986 naar een harder geluid, met thrash- en groovemetal. Daar hoorde ook een nieuwe zanger bij en dat werd Philip H. Anselmo. Drugsproblemen, met name van Anselmo, maakten in 2003 een einde aan de band.
Overigens werd in 2004 werd gitarist Dimebag Darrell (één van de gebroeders Abbott dus), na deze scheiding, doodgeschoten op het podium tijdens een optreden met zijn eigen band Damageplan. Dat kon er ook nog wel bij... Vinnie Paul (de andere Abbott) overleed in 2018.
[video]https://youtu.be/1y7AsmK9A4w[/video]

Pantera komt er dus (uiteraard) bij op de dag van Van Halen. Daardoor komt die dag er nu als volgt uit te zien: Faith No More > TBA > TBA > Pantera > Dio > Rush > Van Halen.

Dan zal ik ook nog even het tijdschema van The Police-dag bekendmaken. Joan Jett & The Blackhearts > Red Hot Chili Peppers > TBA > TBA > Marillion > Supertramp > The Police. En dan zeggen jullie: "Dave, waarom staat Joan Jett zo laag en Marillion zo hoog?" Dat is omdat Joan Jett vooral in de Benelux voorprogramma's heeft gespeeld (o.a. van The Scorpions) en ze zelf geen zalen van hele grote formaten heeft gevuld. Blijkbaar was Marillion toentertijd ook in trek, aangezien die toch in grote zalen te vinden waren.

Blijft toch wel gaaf om nu nog zulke boekingen voorbij te zien komen

@Herragan > @Chileera

Het is tijd weer voor een wat grotere naam die voor iedereen bekend is.

A-HA zal ook optreden op AAA Festival!

@Chileera > @mattman

Tijd voor wat onvervalste blues,Robert cray band!

@mattman @gesp

@wenteldave doet z’n research, puik.
1f600.svg
Merci! Moet het ook een beetje leuk voor mezelf houden natuurlijk en als dat met een degelijk affiche kan, ben ik best tevreden.
Overigens heb ik vandaag mijn keuzes aan Ruben uitbesteed, omdat ik vandaag overdag weg was en er wel de vaart in wilde houden. Maar goed, achteraf had dat wel gekund, want het is nog niet heel erg opgeschoten ;)

Talking Heads kon ook zonder David Byrne vette muziek maken. Maar dan onder een andere naam: Tom Tom Club. Tina Weymouth en Chris Frantz richtten deze band op terwijl ze ook nog in de Heads zaten. Wat bleek: Wordy Rappinghood werd een grotere hit dan alles wat ze met hun hoofdgroep maakten. En het album waarop dit nummer staat, Genius Of Love, werd een klassieker. Word! Al aangekondigd: The Clash, Stevie Wonder, The Smiths, Beastie Boys, Serge Gainsbourg, Grace Jones, The Jesus and Mary Chain, The Waterboys, The Style Council, Dead Kennedys, Carole King, Hüsker Dü, The Birthday Party. Meer namen volgen hopelijk sneller dan deze.

@gesp @rubenfrusciante

Met R.E.M. en Dinosaur Jr. staan er op zaterdag al twee pioniers van de alternatieve rock. Met The Replacements voegen we daar een derde bij. Deze invloedrijke Amerikaanse band, met alweer 6 albums op zak, zal nummers als Basterds of Young en Left of the Dial live ten gehore brengen.

[video]https://youtu.be/nQ27W-2OWwQ[/video]

@rubenfrusciante @shotgvn

Tijd voor weer wat gitaargeweld, en niet zomaar geweld; er is geen beeldmateriaal maar de mythe gaat als volgt: "Meneer Jimi Hendrix, hoe is het om de beste gitarist ter wereld te zijn?", 'Geen idee, dat moet je Rory Gallagher vragen'.
De man uit Ierland was anders dan de meeste artiesten met vergelijkbare kwaliteiten en dat zijn er maar weinig. Hij was niet geïnteresseerd in hits maken en sterrendom bereiken. Met zijn geruite houthakkersblousjes, zijn fender stratocaster was hij een man van het volk, waar je prima een pintje na afloop mee samen kon doen. Hij wilde gewoon blues spelen, meer niet. Hij heeft het zelfs afgewezen om lid te worden van niemand meer dan de Rolling Stones.
Bekende nummers van hem zijn Tattoo'd Lady, Bad Penny, A Million Miles Away, Moonchild, Cradle Rock, Shadow Play en Bullfrog Blues.
Hij is naast gitaarlegende ook een waanzinnige profeet met voorspellende vaardigheden, check het filmpje hieronder vanaf 3:46 om mijn lievelings 'mama-appelsap' te horen waarin Rory Gallagher een groot popidool van bijna 30 jaar later aan ons introduceert.
The Irish Hendrix, Rory Gallagher.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=SHNbnGFQ85M[/video]

@shotgvn en @koekdoos

@rubenfrusciante Ga anders gelijk even weg.

En je vergeet zijn beste nummer: Messin' With The Kid (cover, maar toch).

In juli verschijnt hun derde langspeler 'Within the Realm of a Dying Sun' waarvan ze ongetwijfeld een aantal nummers aan ons zullen voorstellen. In de loop van de jaren 80 en begin jaren 90 zullen ze uitgroeien tot één van de meest consistente en baanbrekende bands...

Dead Can Dance.

@koekdoos > @oasiss > @werchter12 (2x) en terug

Bij de volgende keuze zat ik te twijfelen tussen nog een Nederlandse band toevoegen of de eerste vrouwelijke band/artiest toevoegen. Uiteindelijk is het geen van beide geworden. Gelukkig heeft Vandenberg met 1,5 uur speeltijd veel Nederlandse inbreng op het festival. Na eerder al glammetal acts als KISS, Alice Cooper, Dokken, Tesla, Great White en eigenlijk op Motörhead na het volledige affiche, gaan we daar maar mee door, om in die style het festival af te ronden. Na de komende band zal de tweede headliner van Baspop bekend gemaakt worden.

Met nog 8 namen te gaan, voegen we nog 8 glammetalbands toe aan het affiche, 4 van de beste glam acts van het moment en 4 veelbelovende acts (welke later stuk voor stuk groot worden binnen de glamwereld). Als eerste voegen we toe: Warrant!

Aldus setlist.fm eerder een concert in 1985 gegeven in Het Patronaat in Haarlem, al hadden ze toen nog geen album, dus ik weet niet of dat klopt, komen ze nu voor het eerst met een album uitgebracht in 1989 op zak naar Nederland. Dit album heet 'Dirty Rotten Filthy Stinking Rich' en heeft de hits 'Heaven', 'Down Boys' en 'Sometimes She Cries'. In Nederland en België heeft Warrant overigens verder nooit de hitlijsten weten te halen, maar toch zullen ze als tweede act op de dag spelen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=QUbOtNOo1jc[/video]

@oasiss (skip) > @werchter12 > ik

Lady Marmalade (voulez-vous coucher avec moi?) Patti LaBelle is onze eerste nieuwe naam vandaag. Na haar wereldhit New Attitude mocht ze op Live Aid een fel gesmaakt concert geven, waarbij ook covers van John Lennon en Bob Dylan opvielen. Ze zal haar nieuwe plaat Be Yourself aan ons komen voorstellen.

Daarnaast kondigen we de bijzondere stem van Tom Waits aan. Zijn doorbraak kende hij in 1973 met het album Closing Time (Martha, Ol' 55 ...), waarna hij nog heel wat albums maakte die vele richtingen opschieten qua genre, maar altijd gekenmerkt worden door zijn rauwe stem!

@koekdoos
@shotgvn

Backstory tijd:
Aan het begin van de draft nog voor de eerste ronde van start was gegaan, dacht ik, de volgende naam wil ik wel hebben als headliner. Ik werd hier in huis voor gek verklaard dat ik deze naam dan niet in een van de eerste rondes zou kiezen, want “ze worden sowieso in de eerste ronde gekozen!!”. Daar was ik het niet mee eens, ik legde uit dat de tegenstanders toch net wat meer Rock Werchter / Pinkpop mensen waren (dit was een inschatting, niet negatief of generaliserend bedoeld uiteraard) en dat de eerste namen sowieso namen als Bowie, Prince, Dire Straits, U2, Pink Floyd, Queen, Michael Jackson, Bruce Springsteen, Rolling Stones, Paul McCartney (en vast nog meer genoemd) zouden zijn. Waar juist de namen als KISS en meer van dat soort werk (nog even de spanning erin houden voor de twee subs en derde headliner) no way gekozen zouden worden, want er was naar mijn inschatting maar 1 Graspop-deelnemer (Wenteldave). Weddenschap afgesloten: headliner wordt in de eerste ronde gekozen versus headliner wordt niet gekozen. Het scheelt daarbij natuurlijk dat Joslittel niet mee deed, waar deze headliner in de vorige draft nog in de laatste rondes werd gekozen. Dus dan is de keuze snel gemaakt, eerst maar eens focussen op de bands die ik 100% wil hebben en eens aankijken of ik de juiste inschatting van de mede-organisatoren had gemaakt. En zo geschiedde in de eerste vier rondes meteen vier van mijn zes 100% must-have bands genomen en de headliners laten liggen. Tot nu!

Onze tweede headliner ligt op m’n buik: Bon Jovi!
(heel toevallig een paar bands eerder ook al een mama-appelsap vermelding)

Na een optreden vorig jaar in Ahoy, zal Bon Jovi dit jaar afreizen naar Baspop voor een headlining show.
Iedereen kent ze inmiddels wel na het monsterlijk goede album ‘Slippery When Wet’. 30 weken terug te vinden in de Album Top 100 met als hoogste notering de tweede plaats. Ook vervolgalbum New Jersey staat voor meerdere weken in de Album Top 100. Met nummers als Livin’ On A Prayer, Wanted Dead or Alive en You Give Love A Bad Name is het verder ook geen wonder dat Slippery When Wet ook in Nederland de platinum status heeft gehaald.

Jon Bon Jovi, Richie Sambora en de rest zullen alle hits ten gehore brengen in een twee uur durende set.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=glqq2jgJe7o[/video]

@Shotgvn en daarna @Rubenfrusciante

(@Joslittel is dit een van de top drie namen?)

koekdoos wrote:
Oef, weer een post verdwenen met een editje… Even opnieuw typen, hold on!

Ja, je mag niet kort na elkaar je post editen anders verdwijnt ie automatisch in de spam.

Goed om te weten, bericht via "activiteiten" even copy-pasted. Staat hierboven weer! We kunnen door :-P

Onze tweede headliner ligt op m’n buik: Bon Jovi!
Back when Bon Jovi kon zingen... zonde dat daar niks maar dan ook niks van is overgebleven.
Sambora is wel een baas. You give love a bad name volgens mij het eerste nummer wat ik volledig kon spelen op gitaar.
Prima boeking, verwachtte hem ook al wel.

Users who are viewing this thread