Down the Rabbit Hole 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joris
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Lieve Rabbits, dat was hem! Gooi hier je top 3!

Ik trap meteen af.

1. David Byrne
2. Matt Berninger
3. TOMORA

We gaan nog 4-en-een-half uur door. Ik heb niks meer staan waar ik per se heen wil, maar wie weet wat de nacht nog brengt.

• Leuk
Waarderingen: MarkD
Zo, terug in de tent. Een fantastisch weekend achter de rug.

Vrijdag kon ik helaas niet ivm een bruiloft. Alle lofzangen over simz maar negeren :(

Zaterdag was voor mij mwahmwah: komt ook door mijn eigen energie ivm op zaterdagochtend pas aankomen. Paar uitschieters daargelaten, (David byrne, pure legende) een prima waar voor je geld dagje.

Zondag, wat was je prachtig. Iedere artiest heeft knetterhard in de roos geschoten. Sticks, op het punt dat ik denk: hij gaat zichzelf niet nogmaals overtreffen, doet die dat voor mij alsnog. Misschien wel de mooiste festivaldag ooit voor mij? Of zijn dat de emoties...

Als ik weer een beetje slaap heb gepakt komen de uitgebreide verslagen! Nu ook al zin in de rest van

Gisteren relatoef korte dag beleefd, we moesten helaas vroeger naar huis. Maar toch nog paar prima optredens gezien:

Harry Mack: dikke prima. Enorme entertainer die de volle teddy om zijn vinger wond.
Beirut: prachtig! Hoge verwachtingen vooraf, die werden wel waargemaakt.
IJsland: dak ging er volledig af. Echt een topoptreden voor een lekker drukke Hotot.
Deki Alem: erg goed en tof optreden
Rival Consoles: het laatste optreden van deze DTRH voor mij. Mooie sferische afsluiter, heel goed.

Prima editie beleefd al met al. Zaterdag was muzikaal gezien voor mij de beste dag. Gemiddeld een dikke 8 voor dit jaar. Fijne sfeer op het terrein, leuk en relaxed en meestal zeer respectvol publiek.

Op naar volgend jaar. Maar eerst vanavond nog Kae Tempest.....

Een hele dag Hotot hangen is een wat gekke ervaring en toch vloog het voorbij.

Sinds haar allereerste optreden op Lowlands 2017 heb ik een zwak voor Naaz. Niet elke stap is mijn straatje, dat nieuwste album valt er echter helemaal in. Vond de boeking verbazend op deze spot en haar grootse voorbereiding verdiende meer. Maakt niet uit, alsnog wist ze te ontroeren en raken.

Niemand komt om daadwerkelijk te luisteren maar Beirut is de ideale zondagse op-de-heuvel-in-de-zon-zitten act. Starten met z’n beste nummer (No No No) én in mindere uitvoering was jammer, de rest klonk uitstekend.

Daarna meer energie nodig en daar was geen tekort aan bij IJSLAND. Ik had ze liever in een ramvolle tent gezien maar heb populariteit onderschat, want de Hotot was ook mega druk. Overal alleen maar pits maakte het moeilijk om nog actief te luisteren, en Faisal is wel eens subtieler geweest, daardoor niet dezelfde “wow” als in Paradiso maar alsnog tof. Benieuwd waar ze op LL gaan staan. Boeken!

Schakelen bij Matt Berninger in wel een hele degelijke, brave versie. Miste de gelaagdheid van The National en hij leek ook stijfjes, ingehouden. Zo’n Bonnet of Pins, dat moet met The National een fenomenaal nummer zijn en is nu wel aardig.

Soms snel, soms langzaam, maar elk album van Loyle Carner weet me toch te pakken. Z’n nieuwste is klein en lief voor hoe groot zijn statuur inmiddels is en toch werkte deze lage-zon-spot. Hij speelde een dozijn aan mijn favorieten niet en ergens maakte het niet uit, ging het om z’n sound en sfeer. Good vibes, knuffelhiphop, en ging lekker op die drums.

Florence + The Machine was in Ziggodome langdradig en traag waardoor ook aantal hits niet goed uit de verf kwamen. Nu werd het met elk nummer beter, setlist met louter hits. Raise It Up was eerste keer met m’n vriendin op m’n schouders, You’ve Got the Love pakte publiek in, maar het meest voelde ik bij de super overtuigende One of the Greats. Zo oprecht en intens. Rustige stuk kon ik hebben, en Dog Days / Free afsluiting fantastisch. Had deze voor de dag/weekend wel even nodig en zo een perfecte afsluiting gehad.

Onderweg naar huis dus tijd voor reflecties.

Lineup was voor mij een schot in de roos, bijna geen fillers gezien, en vele van m’n favoriete albums van laatste jaren waren aanwezig. Veel goede optredens, stuk meer voor mij dan in 2024. Heb ook vrijwel alles kunnen zien, en op een redelijke plek, maar dat kwam door..
  1. het stuk rustiger was op terrein
  2. veel van de acts die ik wilde zien niet populair zijn voor dit publiek en er ruimte was om later aan te komen
  3. amper in Teddy geweest ben en Fuzzy-Hotot korte afstand is
  4. we tijdens laatste nummer van voor naar zij/achter liepen om daarna te rennen/joggen naar volgende artiest (vast niet ieders idee van een leuk festival)
Als een van die punten niet lukt zou ik een stuk minder zien en mindere ervaring hebben.

Vind het qua organisatie een aangename ervaring en prettig terrein. Zit in veel kleine dingen, van pendelbussen die soepel lopen tot veel zitplekken en altijd handzeep bij toiletten (underrated). Alleen kluisjes bij de supermarkt is zinloos, die mogen dichterbij het terrein.

Headliners vr/za tot 1 en zondag tot 11 werkt goed, net als niet te lange sets zonder toegift. Rechterkant Hotot staan is geluid ver weg door wind vanuit het water, en Fuzzy had vrijdag veel issues met geluid.

Vraag me af hoeveel bezoekers muziek daadwerkelijk kennen, en daarom bij CMAT en FATM genoten mensen voor wie nummers wat betekenen en elk nummer meezingen. Dat maakt de collectieve ervaring bijzonder. De modus “hard gaan” lukt bij iedereen wel, maar de muziek waarderen om de muziek viel me weer erg tegen. Gepraat, ook van mensen die doorgaan als je aanspreekt, heeft me toch behoorlijk wat gestoord, en vooraan staan is niet altijd een optie (en bleek ook niet altijd de oplossing helaas).

Heel fijn weekend maar terugkeer volgend jaar is line up afhankelijk - ik hoop erop.

Hoogtepunten:
  1. Florence + The Machine
  2. Baxter Dury
  3. CMAT
  4. The Last Dinner Party
  5. Genesis Owusu / Jacob Alon / Loyle Carner

Users who are viewing this thread