Down The Rabbit Hole 2024

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Joris
  • Startdatum Startdatum
Om eerlijk te zijn geloof ik ook niet dat het veranderen van bier blik beleid (BBB) te maken heeft met een winstoogmerk. Ik gok dat het meer te maken heeft met veiligheid (gooien met blik o.i.d. of het niet controleren van blikken op sterke drank, wat niet meer mag door vergunning) of door het feit dat die blikken bier voor veel troep zorgen op het terrein (liever dat mensen het bij de tent opdrinken en het dan in de uitgedeeld vuilniszakken gooit).
Als ze dan toestaan dat je het over schenkt in een plastic beker is dat ook weer opgelost. Alleen dan zit je nog met de sterke drank
 
Oké, daar gaan we dan. Na drie dagen heimwee en direct weer aan het werk tijd voor een verslag.

Even wat context: dit was voor mij (ongeveer 30 jaar) de eerste keer DTRH, wel heb ik de afgelopen jaren wat ervaring opgedaan bij BKS. De headliners waren echter dusdanig sterk dat ik geen enkel twijfel had om dit jaar (ook) voor DTRH te gaan.

Zelf ben ik iemand die primair voor het dagprogramma komt, maar niet vies is om tot in de late uurtjes door te gaan. Bij DTRH vond ik daar de perfecte mix. Daar waar het nachtprogramma op BKS hooguit een leuke bijkomstigheid is, heb ik het hier meer als integraal onderdeel van het programma ervaren. Bij BKS was ik volgens mij niet later dan 3 uur terug in de tent, bij DTRH was ik er niet eerder dan 3 uur. De nachtsfeer op DTRH is toch een stuk.. energieker dan op BKS. Bij BKS komen duidelijk meer ‘beter’ ingevoerde muziekliefhebbers, dat bleek ook uit de groep waarmee ik op DTRH was; toch wel regelmatig ‘oh, dat zegt me niets’ bij, voor mij, (middel)grote artiesten.

Het was dan ook jammer, maar in dat licht bezien niet geheel verrassend, dat bepaalde artiesten allesbehalve volle velden trokken. Het was drukker bij Sef, Jungle en Goldkimono dan bij (indie)grootheden als The National en LCD Soundsystem. Of dan toch op zijn minst voor mijn gevoel. Niet dat ik minder van die concerten genoten heb, maar het viel me wel op.

Een ander noemenswaardig verschil zit ‘m in het publiek. DTRH is een stuk gemêleerder qua leeftijd heb ik het idee. Ik heb veel meer jongeren gezien. Dat verklaart misschien ook waarom er wat meer feestpubliek was. Hoewel, tegelijkertijd liep er ook veel meer havermelkelite rond. Dat wist ik al wel vanwege mijn Amsterdamse kennissenkring, maar zoveel hipstersnorren met vintagetraininsgpakken valt toch wel op. Dat is geen waardeoordeel overigens, meer een constatering. Tot slot viel me op dat de meesten altijd wel om een praatje verlegen zaten, vooral ’s nachts (waarom zou dat toch komen? ;)). Als iemand die ervan houdt een beetje te dwalen en te avonturieren is dat een leuke bijkomstigheid.

Afijn, ik kan er nog een epistel vol over typen, maar ik laat het maar bij een managementsamenvatting verder.

Pluspunten:
+ Headliners (+ ook wel enkele artiesten uit de undercut ontdekt)
+ Sfeer
+ Nachtprogramma
+ Aanbod qua eten en drinken
+ Het weer ’s nachts (niet om zes uur ’s ochtends uit je tent gebrand worden <3)
+ The Bizarre (geweldige plek om ’s nachts te beuken)

Minpunten:
- Douchen (belachelijk om daar geld voor te vragen, en dan met douches zonder druk komen)
- De indeling qua eten en drinken was wel erg een bijeengeraapt zooitje, zat niet echt een lijn in
- Prijzen qua eten en drinken (maar goed, dat is overal zo tegenwoordig)
- Prijzen qua merchandise (45 euro voor een t-shirt? Koekoek!)
- Gelul van veel mensen die duidelijk niet voor de muziek kwamen (HOU JE BEK GEWOON!)
- Het weer overdag (geen kortebroekenweer…)
- Bossa Nova (eerste dag geweest, daarna nooit meer, je ziet helemaal niets…)

Artiesten:
  1. The National (huilen bij About Today..)
  2. LCD Soundsystem (vooral het laatste half uur)
  3. Jessie Ware (kwam op een perfect moment en met het perfecte publiek)
  4. Yard Act (beste ontdekking dit jaar, Talking Heads en LCD Soundsystem anno 2024)
  5. Eefje de Visser (november wordt magisch!)
  6. Fatima Yamaha (heerlijk de nacht in)
  7. Michael Kiwanuka (eerste keer, maar oud en vertrouwd, en hij speelde Final Days!)
  8. Islandman (lekker de dag beginnen <3)
  9. The Last Dinner Party (veelbelovende nieuwkomer
  10. dEUS (betrouwbare oude rotten, maar ook niet overdonderend)
Honorable mention: Vera Siemons en Liza van den Brink, geweldig bij vermaakt vrijdagnacht

Ook gezien (en best oké): Goldkimono, Psychedelic Porn Crumpets, The Beaches, Gaslight Anthem.

Verder nog heel veel leuks gehoord tijdens het nachtprogramma (o.a., Palms Trax, Octa Octa, Black Cadmium), maar die kan ik achteraf niet meer van elkaar onderscheid. Niet in het minst vanwege de stimulerende middelen. Wat dat laatste betreft viel me op hoeveel er stimulerende middelen gebruikt werd. En vooral hoe niet-geheimzinnig erover gedaan werd. De zakjes coke met sleutel gingen niet bepaald verdekt de groepen rond. Dat laatste vind ik ergens dan wel een beetje zorgwekkend, maar goed. Ieder z’n eigen ding denk ik dan maar.
 
En bij DTRH en LL loont het daadwerkelijk om terug te lopen naar de tent. Op BKS is het al een stuk verder (en slaap ik thuis). Bovendien mag je daar 4,5L meenemen tegenover 8L. Verder vind ik drankaanbod op het terrein van BKS interessanter
Hangt er wel vanaf waar je staat. Bij BKS was het dit jaar voor mij net zolang lopen als voor DTRH.
 
Oh ja, en deze eerste editie smaakt zeker naar meer. De heimwee voor DTRH was erger dan bij BKS dit jaar. Misschien ligt het aan de ietwat tamme editie van BKS dit jaar, maar misschien ook wel omdat je tijdens zo'n weekend even kunt doen alsof Nederland en de rest van de wereld niet volledig naar de tering gaan. En mensen ook wel lief tegen elkaar kunnen doen. <3 #nietomeenpolitiekediscussietestarten

Kortom: tot volgend jaar!

(En misschien kom ik dan wel naar de meet, ik heb in ieder geval een sticker van Festileaks gezien ergens!)
 
  • Confetti
  • Leuk
Waarderingen: Mimi, Brian en Dante
Zijn er nog artiesten waarvan men het opvallend vond dat ze de verwachtingen wel/niet overtroffen?

Zo vond ik RAYE goed, maar niet zo goed als van tevoren verwacht. Last Dinner Party was erg goed, maar vond het hier en daar ook gewoon niet meer dan goed.

Anderzijds overtrof Eefje De Visser juist alle verwachtingen met de beste show van het weekend voor mij. Sef en Nia Archives vond ik ook stukken beter dan verwacht.
 
Villagers waren beter dan ik verwacht had(en ik verwachtte al een leuk optreden). Aurora had even nodig om op gang te komen, maar was wel een top optreden. En Yard Act.

Tegenvallers vond ik the Last Dinner party, lag mogelijk aan vermoeidheid of de plek/publiek om mij heen. En had wel iets meer van een headline show van Jungle verwacht.
 
Bess Atwell was voor mij een positieve verrassing om de zondag mee te beginnen. Heerlijk weggedroomd op de tribune bij de Bossa Nova. Lcd soundsystem kende ik nauwelijks toen de line-up bekend werd, verwachtte ik in de aanloop uiteraard wel veel van maar overdonderden mij alsnog in positieve zin.

En ook ik vond zowel Jungle als The last dinner party tegenvallen. Van Jungle had ik als headliner wat meer een show verwacht. Stond vrij ver weg maar ze hadden voor mijn gevoel net zo goed een bandje op kunnen staan. Tldp lag denk ik aan mij. Ik was toen vrij moe/chagrijnig door het weer en had achteraf een beetje de irreële verwachting dat zij mij daaruit gingen trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dante
In de Volkskrant las ik dat DTRH plannen heeft om de komende jaren verder te groeien (vreselijk stom idee, ik vind dit al de max qua drukte om eerlijk te zijn, en nog meer mensen haalt de magie er wel een beetje vanaf, voor zover dat nog niet is gebeurd), en ik lees op 3voor12 dat de organisatie volgend jaar best een popheadliner zou willen krijgen. DTRH wordt dus wel echt een Lowlands 2.0. Daar vind ik overigens niks van, doe ermee wat je wil, maar het lijkt me wel duidelijk.
 
Ik snap de verbazing niet echt eerlijk gezegd. De laatste jaren is down the rabbit toch al heel massaal én staan er grote popheadliners, niet veel nieuws dus. Vorig jaar stond burna boy letterlijk op het affiche haha als vervanger van stromae nota bene. Voor iedereen wie hunkert naar een kleinschaliger festival heb ik hele positieve verhalen gehoord over wilde weide afgelopen weekend
 
Ik ben bang dat ideeën als 'de magie' en het niet boeken van popactsvoor de organisatie echt niet meetellen. Uiteindelijk is ook dit festival gewoon een ordinaire geldmachine. Neemt niet weg dat ik ook niet hoop dat er nog meer mensen bij moeten. Dan moet er iig meer camping bij, en meer/betere douches en toiletten.
 
Ik ben bang dat ideeën als 'de magie' en het niet boeken van popactsvoor de organisatie echt niet meetellen. Uiteindelijk is ook dit festival gewoon een ordinaire geldmachine. Neemt niet weg dat ik ook niet hoop dat er nog meer mensen bij moeten. Dan moet er iig meer camping bij, en meer/betere douches en toiletten.
Ik weet wel zeker dat dit soort zaken voor de organisatie juist wel meetellen. Uiteindelijk bestaat de organisatie van DTRH gewoon uit mensen die werken in de culturele sector. En in het huidige Nederlandse politieke klimaat doe je dat niet voor het geld. Dit wordt mijns inziens ook onderstreept door de line-up van dit jaar en het bieden van ruimte aan wat meer 'alternatieve' vormen van cultuur zoals bijvoorbeeld de Croque Madame.

Begrijp me niet verkeerd, we hoeven absoluut geen medelijden te hebben met DTRH en Mojo en LiveNation zullen er zorg voor dragen dat er ieder jaar een financieel solide festival staat waaruit zij voldoende winst weten te halen. Maar ik denk dat de dagelijkse organisatie van DTRH er toch vooral mee bezig is hoe die financiële stabiliteit gepaard kan gaan met het bieden van culturele waarde waar zij als liefhebbers achter staan.
 
Niets gek toch? Toen DTRH werd geïntroduceerd riep EvE al in een interview dat de plannen er liggen om naar dezelfde capaciteit als Lowlands te streven.
 
Hoe krijgen ze ooit 65k mensen op dat terrein!?
Heel camping roze terrein maken en de camping nog verder naar achter drukken.

Wordt het alsnog onaangenaam druk tussen de Teddy en de Hotot, dus wellicht nog een stage/pontonbrug over het water.

Allemaal kutoplossingen eigenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: snoep
Of, misschien heel onorthodox, beseffen dat het op deze manier een prima winstgevend concept is en het gewoon hierbij laten en binnen deze orde van grootte een fantastisch festival handhaven?
Dat zegt iedereen (hier), maar de plannen / interviews etc. laten blijken dat ze bij MOJO niet zo denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude
wellicht n idee om 1 of 2 podia op de camping te plaatsen, om de drukte wat te spreiden.
als je daar wat feestacts neerzet, die de muziekliefhebbers toch niet hoeven te zien, dan houdt je een groot gedeelte van t feestpubliek ook weg bij de "moeilijkere" acts
 
  • Leuk
Waarderingen: breadant
Wel oprecht benieuwd naar de afwegingen en de ideeën over de duurzaamheid van het festival, je kan niet eeuwig blijven groeien en/of alles alsmaar duurder blijven maken, ergens moet dat stoppen lijkt mij. Het zal wel niet maar de tickets zo door blijven groeien betaal ie in 2034 €580 voor een weekend en in 2044 €1200 (gemiddeld groeipercentage van van 7,57%)
 

Users who are viewing this thread