Ik vind de line-up dit jaar ook echt beduidend minder dan de jaren hiervoor. Al besef ik dat dit vooral vanuit mijn eigen perspectief geredeneerd is.
Ik ben echter bang dat we bij DTRH zijn aanbeland in het stadum waarin Lowlands zich ook bevindt: het festival is zo populair geworden dat het voor het gros van het publiek niet meer zoveel uitmaakt of er nog 'interessante' acts worden geboekt, maar dat men al snel tevreden is met makkelijk behapbare acts als Goldband en Polo & Pan. Het is een hype geworden en het verkoopt toch wel uit. Als ik om me heen kijk in de kringen mensen waarmee ik omga: twintigers, dertigers en veertigers die allemaal hoe dan ook willen gaan. En die nauwelijks weten wat er precies geboekt is en het zal ook allemaal wel. Als er maar een paar namen bijstaan die ze kennen. "Stromae, leuk!". Het aantal mensen dat de line-up van te voren helemaal uitpluist om te ontdekken wat er allemaal staat is op een hand te tellen onder de mensen die ik ken die gaan. Ze willen gewoon lekker een weekendje eruit. En ik ken echt wel 75-100 mensen die gaan. Half Nijmegen staat immers op DTRH.
Ook dit jaar verkocht het festival al binnen een paar dagen uit met amper twintig namen bekendgemaakt. Als het dit jaar weer lekker weer is en de sfeer weer goed, dan verkoopt het volgend jaar op de eerste voorverkoop dag uit.
Een slechte zaak ben ik bang als het gaat om het uitdagen van Mojo om de echt interessante en bijzondere namen in de breedte te boeken en bijna een vrijbrief om 'makkelijk' te boeken.
Voor de duidelijkheid: ik heb er heel veel zin in. Het wordt vast een leuk weekend. En er staan nog steeds mooie acts. Maar de echte wow-factor: die is dit jaar afwezig bij mij.
Overigens denk ik ook dat Stromae een fikse hap uit het budget heeft genomen. Mocht hij onverhoopt wegvallen, dan hoop ik dat ze met het vrijgevallen budget wel proberen iets te boeken dat ook tot de verbeelding gaat spreken en niet kiezen voor een eenvoudige, goedkope oplossing.