De dag van

Wat een coole naam zeg. Bonnie “Prince” Billy. Ken het niet. Country / indie..... geen idee wat ik me hier bij voor moet stellen.

I see a darkness deel 1
Lekker nummer hoor. Weinig country aan voor mij, maar ben ook geen kenner.

I see a darkness deel 2
Ja, die stem. Wat geweldig zeg. Mooie uitvoering.

New black rich (tusks)
Mooie stem hoor. Hoor nu wat country invloed getokkel. Klinkt allemaal lekker dit. Waan me met de viool er bij steeds meer in de saloon.

Quail and dumplings
Sorry, op Spotify geluisterd. Clip ga ik nog checken. Donkey, donkey, donkey tempo doet het even niet voor mij. Even doorheen luisteren. Mooie koortjes er in, maar donkey, donkey, donkey tempo blijft me irriteren. Zangeres leuke afwisseling. Begin aan het donkey, donkey, donkey tempo te wennen. Maar weet nog niet of ik het leuk vind. Koortjes / samenzang redden het nummer toch nog. Snap de summervibe associatie.

Horses
Paarden en country, dat moet wel goed zijn. Zo die trapt countryachtig af zeg. Goede snik in de stem hoor. Oké, nummer. Kan hier prima naar luisteren. Koortjes man / vrouw blijft het goed doen. Het alternatieve randje maakt het toch mooi.

Cursed sleep
Fijne start met die strijkers. Mooi nummer. Ook is het klein, gebeurt veel. Koortjes blijven heerlijk. Doen ze goed. Wel het mooiste nummer voor mij. Mooi einde ook.

Leuke kennismaking, weer wat geleerd. Denk niet dat ik het nog veel ga luisteren. Maar wie weet.....

Primal scream. Naam is bekend. Waarschijnlijk wat hitjes ook, maar als ik een nummer moet opnoemen, dan weet ik het niet. Wel die gave hoes van Give out but don’t give up.

Velocity girl. Begint te Brittpoperig voor mij.... jengel, jengel, niet mijn ding. Mijn hoop voor de andere nummers is gevestigd op de omschreven diversiteit. Dank voor het korte nummer, was inderdaad zo voorbij ?

I’m losing more than I’ll ever had
Die (sorry) zeikerige stem, irriteert me mateloos. Muzikaal wat interessanter dan het voorgaande nummer. Einde pakt me meer. Mooi einde.

Big Jet Plane
Heb je die vette hoes weer. Nummer wel aardig. Doet me niet echt wat. Teksten ook wat cliché

Dolls
Hè, hè, eindelijk wat actie in de taxi. Dit vind ik leuker dan het voorgaande.

It’s Allright, it’s ok
Begin boeit me niet echt. Verderop in het nummer klinkt het wel oké en prima. Maar dat is het ook voor mij. Wel oké en prima.

No more Primal Scream for me...
Bedankt voor deze nummers.

Primal Scream. Naam wel eens voorbij zien komen, nooit bewust iets van gehoord.

Velocity Girl. Idd kort nummertje. Wel grappig om erin te komen, maar niet veel meer.

I'm Losing More Than I'll Ever Have, Zeurderige stem, maar niet op een vervelende manier. Lekker gitaartje zo halverwege. Dan weer rustig om weer op te bouwen. En ineens trompet? Ja, goed nummer.

Big Jet Plane: Ja die gitaar valt inderdaad goed op. Mooi nummer. Ik heb geen last van eentonige zang vooral als op het laatst een koortje erbij komt. Ook weer goed.

Dolls: Leuk Alison Mosshart. Die kan ik ook wel waarderen altijd in The Kills en Dead Weather. Dit vind ik een redelijk simpel nummer. Wordt een beetje gek van de lalala's. maar het rammelt wel weer lekker.

It's Allright It's Ok: Wat meer laidback. Lekker funky. Ze mogen alleen dat vele oeh lala wel achterwege houden.

Kortom: Leuke band, leuke nummers. Dit ga ik ook vaker opzetten en zet er wat van in mijn standaard lijstje.

Nog niemand vandaag? Dan doe ik een band die iedereen kent en ook vast live heeft gezien: Indian Askin.

Deze Amsterdamse band dook viel voornamelijk in het live-circuit op. Ik zeg viel, want vorige maand werd bekend dat 3 van de 4 (basist, drummer en gitarist) uit de band stappen. De zanger (Chino Ayala) is aan het denken in welke vorm de band verdergaat.

Mijn eigen live ervaringen zijn wisselend. Van he goed (kleine zaal Metropool 2x), tot matig (Appelpop) tot heel slecht (Paaspop 2019). Op die laatste show kwamen ze heel arrogant en des geïnteresseerd over. Jammer want dat verstoorde de vibe van het optreden die ze in een zaal wel hadden toen ik ze daar zag. De muziek is rock/pop met wat alternatieve invloeden. Ze hebben een paar radio hitjes gehad die voornamelijk op 3fm of kink voorbij kwamen. De bekendste hiervan zou Really Wanna Tell You zijn. Die vind ik echter niet zo heel tof, dus ik zet hier andere nummers onder.

Zoals dit gekke Islands, een van mijn favorieten.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=LO6hg0D7jv8[/video]

Of dit rare half Franse nummer, lekker up tempo.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Rwwjem_toVI[/video]

Ze hebben vorig jaar nog een EP uitgebracht, die ik totaal heb gemist. Op dit nummer na, die heb ik wel eens voorbij horen komen op de radio.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ssgS6vysZj4[/video]

Aflsuiten doen ze altijd met mijn favoriet, Answer.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=5cakLL1qHL0[/video]

Nou geen diepe duik in een grote band met een brede catalogus dit keer, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaring met Indian Askin, die naar mijn mening nooit hun volle potentie heeft waar gemaakt.

Nou geen diepe duik in een grote band met een brede catalogus dit keer, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaring met Indian Askin, die naar mijn mening nooit hun volle potentie heeft waar gemaakt.

Alvast sorry als dit offensief klinkt, zo is het namelijk niet bedoeld. Vind het echt erg leuk dat je een Nederlandse band eruit haalt, maar vind dan Indian Askin een van de bands die de hype nooit waar heeft kunnen maken. Heb ze met de pinkpoppresentatie en tijdens de clubshow gezien, beide keren niet echt overtuigend. Is voor een deel smaak denk ik, ben meer van de alternatieve pop(-rock). En dat maakten ze nu eenmaal niet echt.

Vind de nummers dan ook niet zo. Wel benieuwd wat de bandleden nu gaan doen, beetje raar verhaal over hoe ze uit elkaar zijn gegaan.

Over Nederlandse bands gesproken: las op het forum laatst een reactie over een boeker van The Vices en de planning van een clubtour. Dat is nu een band waar ik echt veel van verwacht, echt onder de indruk toen ik ze zag tijdens de popronde in 2019. Sowieso de laatste jaren de Nederlandse underground (Canshiker Pi/Personal Trainer, The Homesick. Pip Blom, Seewolf, Paracetamol) ook interessanter dan de jaren ervoor. Wordt naar mijn mening op dit forum ten onrechte te laaghartig over de Nederlandse muziekscene gesproken.

Primal scream. Naam is bekend. Waarschijnlijk wat hitjes ook, maar als ik een nummer moet opnoemen, dan weet ik het niet. Wel die gave hoes van Give out but don’t give up

No more Primal Scream for me…

Marc: kan me voorstellen dat zang en voorgestelde nummers niets voor je zijn, vind de zang van Gillespie zelf ook niet fantastisch. Maar muzikaal en qua invloeden erg interessant. Als liefhebber van wat ruiger en agressiever werk (op je eerdere posts afgaande) ben ik wel benieuwd wat je bijvoorbeeld van Accelerator, Swastika Eyes en Miss Lucifer vindt. Die lijken meer bij je smaak te passen. Net als dat ik nog steeds benieuwd ben naar je recensie van de Verve-albums, al neig ik ernaar die nog eens volledig te bespreken in dit topic..

Brian wrote:

Alvast sorry als dit offensief klinkt, zo is het namelijk niet bedoeld. Vind het echt erg leuk dat je een Nederlandse band eruit haalt, maar vind dan Indian Askin een van de bands die de hype nooit waar heeft kunnen maken. Heb ze met de pinkpoppresentatie en tijdens de clubshow gezien, beide keren niet echt overtuigend. Is voor een deel smaak denk ik, ben meer van de alternatieve pop(-rock). En dat maakten ze nu eenmaal niet echt.

Vind de nummers dan ook niet zo. Wel benieuwd wat de bandleden nu gaan doen, beetje raar verhaal over hoe ze uit elkaar zijn gegaan.

Over Nederlandse bands gesproken: las op het forum laatst een reactie over een boeker van The Vices en de planning van een clubtour. Dat is nu een band waar ik echt veel van verwacht, echt onder de indruk toen ik ze zag tijdens de popronde in 2019. Sowieso de laatste jaren de Nederlandse underground (Canshiker Pi/Personal Trainer, The Homesick. Pip Blom, Seewolf, Paracetamol) ook interessanter dan de jaren ervoor. Wordt naar mijn mening op dit forum ten onrechte te laaghartig over de Nederlandse muziekscene gesproken.

Waarom sorry zeggen voor je mening over muziek, dat mag toch hier ;)
Daarnaast snap ik je mening ook wel. Zoals ik zelf ook zeg, ze hebben nooit hun potentie kunnen waar maken. Zelf vond ik hun optredens in het clubcircuit wel heel sterk.

Over de manier waarop ze uit elkaar zijn gegaan. Volgens mij boterde het gewoon niet meer in de band. De zanger was ook echt wel een beetje het creatieve brein, maar ook een einzelgänger. De arrogante houding waar ik het over had, kwam ook altijd bij hem vandaan. Maar ik ben inderdaad ook benieuwd wat hieruit gaat voort vloeien.

Die Nederlandse undergound die jij benoemt ben ik een beetje bekend mee. Pip Blom en Paracetamol weleens gezien en van sommige anderen weleens wat muziek gehoord. Als een The Vices een clubtour gaan doen, en ze komen hier in de buurt wil ik ze ook zeker zien. Ik ben ook benieuwd naar dit soort bandjes en zie ze graag in kleine zalen, in tenten op festivals als Dauwpop en op de popronde.

Indian Askin was voor mij btw ook makkelijk zelf even uit te lichten toen ik zag dat nog niemand was geweest gisteren. Ik ben benieuwd of er vandaag iemand met een artiest komt. Ik vind het namelijk een leuk topic op deze manier.

Gedurfde keuze :-) Ken ze wel van naam en hun "hitjes" ook wel. Goede Nederlandse band, maar volgens mij niet mijn cup of tea. Ik ga mijn best doen.

Islands. Ik snap wel waarom ze de "status" hebben die ze in NL hadden. Klinkt kwalitatief goed.

I know how to party
Leuke clip. Dit nummer spreekt me meer aan dan het vorige nummer. Ja, veel meer eigenlijk. Het vorige nummer meer achtergrond wat langs me heen ging.

Deep end
Leuk akoestisch nummertje, maar voor mij niks bijzonders. Top! Pauze!

Answer
Lekker raggen, inpluggen en gaan. Zit een lekkere energie gelijk in. Lekker dat bass spel zo. Doet me af en toe denken aan Warrior Soul (geen idee of iemand dat wat zegt). Lekker dat lompe stuk (breakdown). Ben niet altijd van de uitgesponnen lange muzikale stukken. Kan het wel redelijk waarderen. Meer een beetje stoner rock lijkt het me zo. Mooi gedaan dit nummer.

Wel handig geen grote discografie, makkelijker keuzes maken :-)

Waarom sorry zeggen voor je mening over muziek, dat mag toch hier ?

Wij zijn Nederlanders he? Wij denken dat we alles mogen zeggen.

@Marc wrote:
Primal scream. Naam is bekend. Waarschijnlijk wat hitjes ook, maar als ik een nummer moet opnoemen, dan weet ik het niet. Wel die gave hoes van Give out but don’t give up

No more Primal Scream for me…

Marc: kan me voorstellen dat zang en voorgestelde nummers niets voor je zijn, vind de zang van Gillespie zelf ook niet fantastisch. Maar muzikaal en qua invloeden erg interessant. Als liefhebber van wat ruiger en agressiever werk (op je eerdere posts afgaande) ben ik wel benieuwd wat je bijvoorbeeld van Accelerator, Swastika Eyes en Miss Lucifer vindt. Die lijken meer bij je smaak te passen. Net als dat ik nog steeds benieuwd ben naar je recensie van de Verve-albums, al neig ik ernaar die nog eens volledig te bespreken in dit topic..

Ik ga die andere nummers even luisteren.

Accelerator, begint zeker meer in mijn straatje. Lekker vuig en rock & roll. Spreekt me meer aan dan dat Brittpop gejengel. Mooi nummer dit!
Swastika Eyes, dit heeft een wat meer dance achtig begin of heb ik een andere versie geluisterd. Qua zang trek ik dit wel beter. Lijkt wel wat industrial achtig ook. Lekker nummer ook, als ik dat blind had geluisterd, dan zou ik je zeker niet zeggen dat dit Primal Scream zou zijn.
Miss Lucifer. Idem als Swastika Eyes, industrial geluid. En way better dan de vorige Primal Scream sessie.

Qua diversiteit, inderdaad erg breed deze band.

Wat betreft The Verve, het nadeel van dit topic is dat je dingen gaat luisteren die je normaal niet luistert. Tel daarbij op, mijn normale dosis muziek, een aantal herontdekkingen, nieuwe releases van al geliefde acts en dan heb ik geen tijd meer over :-)

Ik ben bij The Verve gestart met het album A Storm in Heaven. En daar ben ik ook in blijven hangen. Wilde graag starten met hun debuut, Heel anders dan wat ik ken. Spacey, psychedelisch, rock. Dat ik ben blijven hangen is dat het echt interessant en goed klinkt. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik door het luisteren van andere muziek dit album en de verdere ontdekking naar de achtergrond is geschoven. Komt meer door tijd en het luisteren van zoveel andere dingen, dan dat ik het niks vind. Ga mijn best weer doen.

... het nadeel van dit topic is dat je dingen gaat luisteren die je normaal niet luistert. Tel daarbij op, mijn normale dosis muziek, een aantal herontdekkingen, nieuwe releases van al geliefde acts en dan heb ik geen tijd meer over ?
Heb precies hetzelfde. Loop er al een aantal achter, maar ik krijg iedere zoveel nieuwe albums voor m'n kiezen dat het af en toe best lastig is om dit bij te houden. Ik wil er overigens wel een nieuwe ingooien, als dat goed is.

Weet niet helemaal of dit precies de bedoeling is, maar ik wilde ze desalniettemin uitlichten. Vandaag is de dag van Neptunian Maximalism, afkomstig uit onze Benelux, België in dit geval. Pas opgericht in 2018, maar deze Belgen hebben wel al hun aparte stijl gevonden. Met Éons hebben ze in 2020 pas hun eerste album uitgebracht (vandaar dar ik me afvroeg of dat wel in dit topic moest). Echter is Éons niet je meest rechttoe rechtaan album met een duur van maar liefst 2 uur en 8 minuten. Met hun unieke combinatie van heavy psych, free jazz, doom en avant-garde neemt Neptunian Maximalism je mee op een bizarre trip (al zeg ik het zelf). Verwacht overigens zang, dat zou de muziek alleen maar bederven.

Ik zal het beperken tot drie nummers (ook door de lange duur van sommige nummers), maar het is het zeker waard om alle zestien nummers op te zetten.

Favoriet is Vajrabhairava: The Summoning (6 minuten):
https://youtu.be/eATdk0oHK-I
Tweede is Eôs (18 minuten):
https://youtu.be/ENFwzEHSWRY
Als laatste komt Heliozoapolis je dag weer beter maken (hoop ik althans) (15 minuten):
https://youtu.be/-IyjZH17P1k

Go your gang :-)

Ik heb er anders ook wel 1 klaar staan mocht het niet lukken.

Neptunian Maximalism, ben benieuwd.

Vajrabhairava: The Summoning, afgeluisterd. Al was het met moeite.
Eõs, 8,5 minuut vol gehouden.
Heliozoapolis. Tja, ook maar na 3 minuten afgezet.

Laten we het erop houden dat het totaal niet mijn ding is :S

Dit is wel precies de reactie die ik van ongeveer iedereen verwacht. Kan me niet voorstellen dat heel veel anderen dit ook super vinden. Beetje experimenteel, ik houd er wel van.

Brian wrote:

Dit is wel precies de reactie die ik van ongeveer iedereen verwacht. Kan me niet voorstellen dat heel veel anderen dit ook super vinden. Beetje experimenteel, ik houd er wel van.

Ach ja, je weet het nooit. Misschien vind iemand dit ook wel geweldig. Ik vind trouwens dat het topic zich hier erg door leent. Dus ondanks dat ik niet van deze muziek hou, blijf gewoon alles erin gooien :D

wenteldave wrote:

Brian wrote:

Ach ja, je weet het nooit. Misschien vind iemand dit ook wel geweldig. Ik vind trouwens dat het topic zich hier erg door leent. Dus ondanks dat ik niet van deze muziek hou, blijf gewoon alles erin gooien ?

Helemaal mee eens.

Ik ga het zo proberen, maar gezien de lengte van de nummers, moet ik echt even de tijd pakken.

Morgen een band die ik in 1990 leerde kennen en nu 30 (!) jaar later een nieuw album heeft uitgebracht waar ik toch weer van onder de indruk ben ??

Hevige shit hoor, Dave. Dit is typisch het soort muziek waar ik een jaar geleden nog direct ingedoken was maar tegenwoordig gewoon minder interesse in heb.
Ik heb alle nummers gedeeltelijk beluisterd en vooral het laatste nummer vond ik wel interessant met die sitar en zware saxofoon.
Ondanks dat ik er in deze periode gewoon geen geduld voor heb, zou ik dit wel graag live eens meemaken en ik heb het album ook opgeslagen voor de zeldzame momenten dat ik wel eens zin heb in dit soort muziek.

Hevige shit hoor, Dave. Dit is typisch het soort muziek waar ik een jaar geleden nog direct ingedoken was maar tegenwoordig gewoon minder interesse in heb.
Ik heb alle nummers gedeeltelijk beluisterd en vooral het laatste nummer vond ik wel interessant met die sitar en zware saxofoon.
Ondanks dat ik er in deze periode gewoon geen geduld voor heb, zou ik dit wel graag live eens meemaken en ik heb het album ook opgeslagen voor de zeldzame momenten dat ik wel eens zin heb in dit soort muziek.
Oeh, vet. Had dus echt niet verwacht dat iemand dit iets zou vinden. Waarom heb je er minder interesse in gekregen?
Zou ze in december met Temple Fang zien, maar die show wordt verplaatst naar 2021. Heel erg benieuwd hoe dit live uitpakt inderdaad. Voor de rest moet je inderdaad, zoals je zegt, in een specifieke bui zijn om dit op te zetten. Wat betreft dat stuk over geduld, denk ook dat dat een beetje komt door hoe de muziekwereld in elkaar steekt met steeds korter wordende nummers, jammer genoeg. Voor mij is het zo dat vrij veel van wat afwijkt van de hedendaagse norm, zeker in dit soort genres, heerlijk wegluistert.

Users who are viewing this thread