De dag van

Komt wat klad in dit topic, erg zonde!

Zal een nieuwe impuls geven: vandaag is de dag van CLOVES, een Australische zangeres met een betoverend mooie stem. Nog niet heel veel werk (een EP en LP) uitgebracht, maar nieuw materiaal is onderweg getuige de nieuwe single Dead.

Don't Forget About Me (2016)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=kM1wb2hXLws&ab_channel=ClovesVEVO[/video]

Wasted Time (2018)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=--q4aSM_Yb4&ab_channel=CLOVES[/video]

Dead (2020)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=KWyq2BKqjTY&ab_channel=ClovesVEVO[/video]

Liep nog wat achter:
Meg Myers: klinkt me te geforceerd in de oren. Kan niet lang naar haar stem luisteren, helaas. Cover van Kate Bush had ook beter achterwege kunnen blijven.
Mordred: bijzondere combinatie, hou niet van metal, wel van funk en gitaarsolo's. Duidelijk hiphopinvloeden te horen. Kan vooral Falling Away waarderen: mooi duister, dreigend en onheilspellend.

Vandaag is de dag van Linkin Park. Een band die we natuurlijk allemaal al kennen maar waarvan ik graag wat minder bekend werk wil uitlichten. Linkin Park heeft me erg geholpen in mijn pubertijd toen ik erg worstelde met mezelf en de wereld. Het is 1 van de eerste bands die ik live zag op 16 jarige leeftijd op Pinkpop en op 17 jarige leeftijd samen met m'n zus in Düsseldorf tijdens de Projekt Revolution tour. Daarna heb ik ze nog zeker 5 keer gezien zowel op festivals als tijdens zaalshows. De laatste keer was vlak voor het overlijden van de leadzanger Chester Bennington op Rock Werchter 2017. Niet alle nummers die ik plaats zijn even onbekend maar ik wil ook graag m'n favorieten laten horen.

With you van het album Hybrid Theory uit 2000 (bestaat dit jaar dus 20 jaar)

https://www.youtube.com/watch?v=M8UTS2iFXOo

Blackout live in Berlijn

https://www.youtube.com/watch?v=-58Jcuaa7ak

Skin to bone uit 2012

https://www.youtube.com/watch?v=3OYdeuj3EOw

No more sorrow van de live cd Road to revolution uit 2008

https://www.youtube.com/watch?v=0CnpFaIOJBc

Ter afsluiting Mike Shinoda heeft na het overlijden van Chester tijdens de Linkin Park & Friends Celebrate Life in Honor of Chester dit gezongen

https://www.youtube.com/watch?v=labrkIEGxyA

Ben benieuwd wat jullie van deze nummers vinden :)

vandaag is de dag van CLOVES, een Australische zangeres met een betoverend mooie stem. Nog niet heel veel werk (een EP en LP) uitgebracht, maar nieuw materiaal is onderweg getuige de nieuwe single Dead.

Nice! Paar jaar geleden live gezien in de AB en was echt zeer sterk. Ken dus ook haar oudere nummers wel, maar wist niet dat ze nieuwe muziek uit had. Vind 'Dead' minder dan haar vroeger werk, maar benieuwd hoe haar volgende singles gaan klinken.

Mordred: Eerste nummer is wel grappig. Prima afwisseling tussen de verschillende stukjes. Tempo zit er goed in, klinkt goed. Sowieso klinkt Mordred wel aardig. Had er nog nooit van gehoord, maar dit ligt wel mooi in mijn straatje. De EP van dit jaar gaat in ieder geval binnenkort worden aangezet, al vind ik het nummer dat je hierboven zette niet heel geweldig, ook niet slecht overigens. Bedankt Marc!
Cloves: Als al haar nummers dat donkere randje hadden zoals de eerste halve minuut van het eerste nummer, dan was dit helemaal goedgekomen. Nu vind ik het niet super, zeker een nummer als Dead vind ik zelf afgrijselijk om naar te luisteren.
Linkin Park: Heb ze ook gezien vlak voor Chesters dood in de Ziggo Dome. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet de allergrootste fan van LP ben, maar vond het wel nodig om ze een keer gezien te hebben. De nummers die je hierboven zet pakken me totaal niet eigenlijk. Dat laatste nummer vind ik ook zo'n aparte, aangezien Mike Shinoda sowieso niet de beste zanger is. Weet dat het je ook ging om minder bekende nummers, maar zelf vind ik One More Light echt een pracht van een nummer.

Vind ‘Dead’ minder dan haar vroeger werk, maar benieuwd hoe haar volgende singles gaan klinken.

Eens, vind Dead ook aanzienlijk minder dan eerder werk. Alsnog benieuwd naar volgende singles.

Vandaag is de dag van Linkin Park. Een band die we natuurlijk allemaal al kennen maar waarvan ik graag wat minder bekend werk wil uitlichten.

Linkin Park heeft me eigenlijk nooit kunnen boeien. Hybrid Theory en met name In The End had een gigantische impact toen deze uitkwam, in die zin is het wel jeugdsentiment. In de hoogtijdagen van nu-metal kon je daar niet omheen. Collision Course, de samenwerking met Jay-Z met onder meer Numb/Encore, wel interessant. Luisterde in die tijd regelmatig hiphop. Linkin Park speelt trouwens mee op een (vrij matige) track van Handsome Boy Modeling School, wat wel een toffe en relatief onbekende samenwerking van hiphopproducers Dan The Automator (Gorillaz) en Prince Paul (DeLaSoul) met vele gastartiesten is.

Heb Linkin Park ook (?) op Pinkpop 2007 gezien, al weet ik daar heel weinig meer van. Weinig indruk gemaakt. Vind van de nummers die zijn uitgezocht Looking For An Answer nog wel redelijk.

Cloves. Ik ken de naam. Volgens mij heeft ze ooit ergens gespeeld op een festival waar ik kwam en heb ik er een klein stukje van gezien, maar er is me niets van bij gebleven.

Don't Forget About Me. Simple Minds verelijking gaat ze gelukkig meteen uit de weg ;). Aardig nummer, niet veel mis mee, maar ook niet echt spannend.

Wasted Time, eigenlijk hetzelfde. niet veel mis mee maar doet me weinig.

Dead, als dit een voorbode voor de plaat is die ze gaat maken, ga ik hem niet beluisteren.

Linkin Park. Voor mij nooit jeugdsentiment geweest. Ik ken de grote hits natuurlijk wel, maar nooit veel geluisterd. Vind de hits ook niet echt wat over het algemeen. Heb ze op Werchter 2017 gezien en vond dat ook niet zo'n heel goed optreden. Kwam laat op gang, de laatste nummers voelde ik pas wat energie er vanaf komen.

With You, nee is niet wat. Er zit weer van dat gescratch door wat ik echt niet kan hebben.

Blackout. Hier passen de zang en de rest van het nummer niet bij elkaar. En wat er vanaf ongeveer 2:20 gebeurt is typerend voor mij wat ik niet leuk vind aan Linkin Park.

Skin to Bone, No More sorrow. Ik vind ze beide best oke, maar zou het zelf nooit opzetten.

Looking for an Answer. Ik kan me best voorstellen dat fans dit mooi vinden door de emotionele lading. Maar ik vind zijn stem iig niet mooi om naar te luisteren.

Sorry voor de negativiteit. Nu maar hopen dat jullie Dire Straits niet volledig gaan afbranden :D

De dag van Dire Straits. Super bekende band natuurlijk, met ontzettend veel hits. Ik ga chronologisch de albums langs om wat nummers uit te lichten die misschien wat minder bekend zijn.

Dire Straits is mijn favoriete band. Ze hebben geen nummer wat ik niet mooi vind en hun sound is uniek. Het gitaarspel van Mark Knopfler is herkenbaar uit duizenden. Het eerste album werd aanvankelijk niet een heel groot succes, maar nadat Sultans of Swing toch steeg in de hitlijsten, werd het album opnieuw wereldwijd uitgebracht. Het titelloze debuut komt uit 1978 en heeft als grootste hit Sultans of Swing. Echter ook op single uitgebracht was Water of Love, die niet zoveel heeft gedaan in de hitlijsten maar wel al een tijdje in de top 2000 staat. Omdat hij daar er bijna uit valt en omdat deze een echt andere sound heeft dan de rest van het album wou ik deze even uitlichten.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=meATymj9cJY[/video]

De tweede plaat was Communiqué, het album wat ik meest opzet persoonlijk. Hier zitten dan ook veel van mijn persoonlijke favorieten op, zoals Communiqué zelf, Once Upon a Time in the West en Lady Writer. Maar die zijn misschien iets te bekend (als je ze niet kent, zet dan eens dit hele album op) dus ik ga voor het mooie Single Handed Sailor.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=E36JaBiYI0g[/video]

Het derde album, Making Movies, is een omslag qua geluid. De nummers worden wat langer en experimenteel. Mijn absolute favoriet staat op deze plaat, maar daarover later meer. De grootste hit van dit album was ongetwijfeld Romeo and Juliet, maar ik zet hieronder de tweede single. Skateaway.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=vcwl-Q7pAtY[/video]

Love over Gold is het vierde album. Telegraph Road en Privat Investigations zijn de grote hits. De titelsong wordt naar mijn gevoel vaak onderbelicht en daar ga ik mee door want ik ga voor het prachtige It Never Rains.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ErBNEztb0-o[/video]

Het grote prijs album van Dire Straits is Brothers in Arms. Bijna alleen maar hits op die iedereen woord voor woord mee kan zingen. Ik ga hier voor het onbekendere mooie Ride Across the River.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=txpR7hGsQB4[/video]

Het laatste album is On Every Street. Hierop minder grote hits, maar de meesten zullen On Every Straat, Calling Elvis en Heavy Fuel kennen. Maar wisten jullie dat Dire Straits ook Blues kunnen spelen? Speciaal voor @wenteldave

[video]https://www.youtube.com/watch?v=z_8ksxIc0sM[/video]

Tussendoor is ook het bekende live album Alchemy uitgebracht. Een must have voor in je platenkast. Hierop prachtuitvoering van mijn favoriete nummer allertijden. Tunnel of Love!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GQGT23O-Omw[/video]

Nu kunnen jullie wel even genieten van Dire Straits denk ik, hopelijk net zoveel als ik doe. En voor het geval jullie gaan zeggen, maar het solo werk van Mark Knopfler dan? Die zal ik nog eens apart behandelen ;)

Alvast excuses, ik luister de meeste artiesten wel, maar reageer niet op allemaal, voornamelijk als ik ze niks vond.
Dire Straits dan, één van mijn favoriete bands ooit, eigenlijk de band die me misschien wel het meest 'de muziek in heeft getrokken'.
(Her)kende wel muziek van mijn vader, dus dingen als RHCP, Metallica, Pearl Jam, Eric Clapton, The Doors kende ik wel en zette ik wel eens op via Youtube. Maar tijdens het leren was dat een heel gedoe, de hele tijd ander nummer aanzetten, dat leidde veel te veel af. Maar ik had wel een redelijke stereo op mijn kamer en een verzameling CD's van mijn vader boven, dus daar dan maar eens wat van aangezet. En samen met Californication, Deepest Purple en nog een paar wisselde ik Brothers in Arms af. Kan elk woord, elke gitaarnoot, elk klein ding wel dromen. Wat later vond ik ook nog een Greatest Hits CD liggen. Vanuit daar wat meer in muziek gedoken en echt een hobby geworden. Als iemand me vraagt of ik een beetje gitaar kan spelen is 'Sultans of Swing' bijna altijd het nummer dat ik voor ze speel.

Stuk voor stuk lekkere nummers, vind Knopfler z'n stem echt fijn, maar Skateaway vond ik het minst. Making Movies is het album wat ik het minst draai. Rest kende ik eigenlijk allemaal al wel. It never rains is zo mooi, Love Over Gold is na BiA mijn lievelingsalbum.
Voor mij dus niet bijster veel nieuws, maar alsnog bedankt voor het noemen Brian!
Mijn favorieten zijn:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=AKiVttFnqkY[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=UnIENYgf9lk[/video]

En natuurlijk één van mijn favoriete nummers ooit, en ja ik kan hem ook spelen, Brothers in Arms:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=CDY2K_f_5-s[/video]

Dire Straits mist voor mij wat vuigheid of een rauw randje om het echt top te maken. Ben best bekend met het hele oeuvre, had vroeger een huisgenoot die bijna niets anders luisterde. Gitaarspel is van wereldklasse, maar de stem en manier van zingen van Mark Knopfler spreken me niet aan. Loop daar ook tegen aan bij zijn solowerk. Nu is het alsnog uitstekend, fijne muziek voor de zondagochtend. Your Latest Trick is mijn favoriet, met name door de overweldigende saxofoon.

Maar wisten jullie dat Dire Straits ook Blues kunnen spelen? Speciaal voor @wenteldave

Denk dat Dave daar bekend mee is. Op Cleaning Windows, het nummer van Van Morrison wat bij hem met stip op 1 staat, speelt Mark Knopfler mee.

Brian wrote:
Maar wisten jullie dat Dire Straits ook Blues kunnen spelen? Speciaal voor @wenteldave

Denk dat Dave daar bekend mee is. Op Cleaning Windows, het nummer van Van Morrison wat bij hem met stip op 1 staat, speelt Mark Knopfler mee.
Hoop ook niet dat hij het zo bedoelde, anders heeft Brian mij wel heel laag zitten. Zijn weinig nummers van Dire Straits die ik niet ken overigens, alleen heb ik moeite met de titels onthouden. Dat lukt eigenlijk alleen met Brothers in Arms (het album), waar inderdaad, zoals Brian zei, alleen maar goede en bekende nummers zijn. Dat vind ik overigens één van de beste albums ooit gemaakt. En sowieso, Dire Straits heeft natuurlijk heerlijke muziek.
Ook lekkere nummerkeuzes Brian! Chapeau.

The God Machine. Lekker. Mooi slepend als dat een goede term is. Vond vooral the hunter een gaaf nummer.

Jared James Nichols. Ik kan blues altijd wel waarderen. Ik bezocht ook geregeld het blues clubje dat bij mij hier om de hoek zat. Wel wat kort die nummers. Op het moment dat je er net inzit, is het nummer voorbij. Ik zet trouwens nooit al te lang blues op, heb er meestal na een urrtje 9of live 2 uurtjes) wel weer even genoeg van.

Helloween. Heel erg Iron Maiden vibes. Wel grappig, maar ik ga dit niet veel opzetten.

Nada Surf. Ik ken Popular (natuurlijk!), maar voor de rest was ik onbekend met ze. Leuk! Gewoon echt leuk. Hiervan zet ik er een paar in mijn lijstje en ga ik misschien wel wat albums van checken.

Tim Burgess/The Charlatans. Eerste nummer = Hush, derde nummer = Minnie Ripperton. Maar wel grappige bewerkingen. Yours to Be vond ik te zoet. Vond Plastic Machinery het leukste.

Saint Etienne. Met Stoned to say at Least kan ik helemaal niks. Teveel instrumentaal herhaling. You're in a Bad Way en Nothing Can Stop Us vind ik best aardig.

Gypsy Kyss. Oeeeh, die saxofoon in dat eerste nummer is wel lekker. Sowieso, alle nummers wel lekker. Leuke band dit.

nog maar een paar te gaan en ik ben helemaal bij :)

gesp wrote:

Brian wrote:

Hoop ook niet dat hij het zo bedoelde, anders heeft Brian mij wel heel laag zitten. Zijn weinig nummers van Dire Straits die ik niet ken overigens, alleen heb ik moeite met de titels onthouden. Dat lukt eigenlijk alleen met Brothers in Arms (het album), waar inderdaad, zoals Brian zei, alleen maar goede en bekende nummers zijn. Dat vind ik overigens één van de beste albums ooit gemaakt. En sowieso, Dire Straits heeft natuurlijk heerlijke muziek.
Ook lekkere nummerkeuzes Brian! Chapeau.

Haha, ik heb jou zeker niet laag zitten en zo bedoelde ik hhet inderdaad niet.

Ik heb met deze nummers speciaal de usual suspects weg gelaten (zo was dit topic bedoelt toch?), dus geen Brothers in Arms en dergelijke. Zelf vind ik van alle hits Money for Nothing (geweldig intro, laatste keer Mark Knopfler in de Ziggodome, opende hij de toegift hiermee. Kippenvel) en Telegraph Road de mooisten. Maar soweiso leent Dire Straits het om hele albums op te zetten. De LP's liggen hier geregeld op de speler.

Cloves, naam wel vaker voorbij horen komen. Eerste nummer komt me bekend voor. Verder niet bekend met haar muziek. Klinkt lekker. Zou ik me in kunnen verdiepen. Moet hiervoor wel in de stemming zijn. Tweede nummer een beetje gezapig. Vooral het eerste nummer erg fijn. Nieuwe nummer klinkt wat meer naar hoe andere zangeressen nu klinken (Billie) misschien lekker blijven doen wat ze deed. Veel mooier. Dank!

Linkin Park dan. Hun eerste album grijs gedraaid voor hun eerste optreden in NL. Ze kwamen als voorprogramma van Deftones in de HMH (nu Afas zeg maar). Gaaf dat je ze zo vaak hebt gezien en dat de band veel voor je betekend. Ben ze zelf na de eerste 2 albums een beetje uit het zicht verloren. Wel altijd sympathie voor de band gehad. Numb / Encore wel één van hun betere nummers voor mij.

With you, gaaf nummer van hun fantastische debuut. Klonken toen nog wat rauwer. Maar geen nummer wat er voor mij bovenuit steekt van hun debuut. Benieuwd waarom dit nummer jou juist zo aanspreekt omdat er voor mij betere nummers op het debuut staan.

Blackout, mooie live opname. Niet direct een voltreffer voor mij.

Skin to bone. Wat later werk dus (voor mij dan). Irriteer me een beetje aan de cliché teksten in het begin van dit nummer.... (sorry). Doet me verder to ook vrij weinig. Grappig dat het zo kan verschillen en jij dit juist wel gave nummers vindt.

No more sorrow. Mooi onheilspellend begin. Ken het nummer verder niet. Militaristisch begin. Gaaf begin al is de kwaliteit van de opname niet top. Live zang ai, niet zo top. Kan hier wel naar luisteren. Mooi nummer. Straks even de studio versie luisteren. Qua zang live een beetje een onvoldoende.

Looking for an answer. Niks voor mij. Ik
Snap als je helemaal in het verhaal van Chester zit en de tekst er bij pakt dat het binnen kan komen.

Leuk om gehoord te hebben. No more sorrow blijft hangen. Dank je.

Oeps, liep er nog één achter...... en wat voor één..... een gigant. Sky channel kwam naar NL en Dire Straits op tv met een clip. Je werd er mee doodgegooid...... maar ik vind Dire Straits echt wel heel gaaf. Erg jammer dat ik ze nooit live heb gezien. Dat is ook de reden geweest dat ik in 2019 naar Mark Knopfler ben gegaan. Dichterbij Dire Straits live gaat het helaas volgens mij niet meer komen.

Water of love. Mooi nummer. Kende het niet. Onmiskenbaar Mark Knopfler gitaarspel. Hij is niet de beste zanger, maar wat een markante stem.

Single handed sailor. Ook weer een mooi nummer. Zal ik waarschijnlijk bij ieder nummer hebben wat hier nu voorbij gaat komen. Leuk om ook de spelvreugde te zien bij mr. Knopfler

Skateaway, wist niet dat dit de tweede single was van dat album. Best een lang nummer voor een single. Niet heel erg bekend met dit nummer eigenlijk. Wel een leuk nummer, maar niet gelijk Eureka.

It never rains, deed me niet zo heel veel eigenlijk.

Ride across the river. Mooie uitvoering.

Fade to black, voorkeur heeft toch de Metallica uitvoering. Nee, heerlijk nummer, maar kende deze ook al.

Tunnel of love, tja best bijzonder. Ik ken weinig bands die een live album hebben gemaakt welke zoveel impact heeft gehad. Blijft een prachtig nummer. Jammer dat je wel de korte uitvoering hebt gegaan voor iedereen hier ;-)
Ben benieuwd is dit nu ook voor jou de mooiste uitvoering of toch de studio uitvoering?

Btw twisting by the pool vind ik echt een verschrikkelijk nummer van ze. Voor de rest heb ik dat eigenlijk met geen enkel nummer van ze.

Bedankt voor een (nieuwe) ontdekking van Dire Straits

Alvast excuses, ik luister de meeste artiesten wel, maar reageer niet op allemaal, voornamelijk als ik ze niks vond.
Dire Straits dan, één van mijn favoriete bands ooit, eigenlijk de band die me misschien wel het meest ‘de muziek in heeft getrokken’.
(Her)kende wel muziek van mijn vader, dus dingen als RHCP, Metallica, Pearl Jam, Eric Clapton, The Doors kende ik wel en zette ik wel eens op via Youtube. Maar tijdens het leren was dat een heel gedoe, de hele tijd ander nummer aanzetten, dat leidde veel te veel af. Maar ik had wel een redelijke stereo op mijn kamer en een verzameling CD’s van mijn vader boven, dus daar dan maar eens wat van aangezet. En samen met Californication, Deepest Purple en nog een paar wisselde ik Brothers in Arms af. Kan elk woord, elke gitaarnoot, elk klein ding wel dromen. Wat later vond ik ook nog een Greatest Hits CD liggen. Vanuit daar wat meer in muziek gedoken en echt een hobby geworden. Als iemand me vraagt of ik een beetje gitaar kan spelen is ‘Sultans of Swing’ bijna altijd het nummer dat ik voor ze speel.

Stuk voor stuk lekkere nummers, vind Knopfler z’n stem echt fijn, maar Skateaway vond ik het minst. Making Movies is het album wat ik het minst draai. Rest kende ik eigenlijk allemaal al wel. It never rains is zo mooi, Love Over Gold is na BiA mijn lievelingsalbum.
Voor mij dus niet bijster veel nieuws, maar alsnog bedankt voor het noemen Brian!
Mijn favorieten zijn:
<iframe src="https://www.youtube.com/embed/AKiVttFnqkY" style="margin: 1em auto; height: 178.3125px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/UnIENYgf9lk" style="margin: 1em auto; height: 178.3125px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

En natuurlijk één van mijn favoriete nummers ooit, en ja ik kan hem ook spelen, Brothers in Arms:
<iframe src="https://www.youtube.com/embed/CDY2K_f_5-s" style="margin: 1em auto; height: 178.3125px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

Jammer hoor, maar excuses geaccepteerd......

Oh, dacht dat er vandaag al iets was gepost, maar blijkbaar niet. Dan opperen we zelf toch wat...
Hierbij één van mijn beste ontdekkingen van het jaar: Pain of Salvation, een Zweedse progressieve metalband onder leiding van Daniel Gildenlöw, multi-instrumentalist, zanger en eigenlijk hét muzikaal brein van Pain of Salvation. De band gaat ook alweer jaren mee (1984) en heeft dus een aardig repertoire. Echter zal je geen album horen dat hetzelfde klinkt, daar Gildenlöw telkens een ander geluid wil laten horen. Dat bleek bleek ook wel met de komst van het groeialbum PANTHER dit jaar.
(Recensie PANTHER: https://zwaremetalen.com/albumrecensies/pain-of-salvation-panther)

We gaan door naar de nummers.
1. Uiteraard het gelijknamige nummer PANTHER dus (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=NmhJTkc9v8o
2. Reasons van In The Passing Light of Day (2017)
https://www.youtube.com/watch?v=i_qZpLgvdOI
4. Lilium Cruentes van Be (2004)
https://www.youtube.com/watch?v=CRtWuqHrvzc
4. Inside van One Hour By The Concrete Lake (1998)
https://www.youtube.com/watch?v=CB8MbuV2XWA

De heren hebben veel meer in in hun oeuvre natuurlijk, maar wordt lastig als ik hier alle dertien studioalbums ga behandelen. In het licht van Pain of Salvation dook bij mij ook de band Gazpacho dit jaar op, maar dat is misschien iets voor een andere keer.

Oh, dacht dat er vandaag al iets was gepost, maar blijkbaar niet. Dan opperen we zelf toch wat…
Hierbij één van mijn beste ontdekkingen van het jaar: Pain of Salvation, een Zweedse progressieve metalband onder leiding van Daniel Gildenlöw, multi-instrumentalist, zanger en eigenlijk hét muzikaal brein van Pain of Salvation. De band gaat ook alweer jaren mee (1984) en heeft dus een aardig repertoire. Echter zal je geen album horen dat hetzelfde klinkt, daar Gildenlöw telkens een ander geluid wil laten horen. Dat bleek bleek ook wel met de komst van het groeialbum PANTHER dit jaar.
(Recensie PANTHER: https://zwaremetalen.com/albumrecensies/pain-of-salvation-panther)

We gaan door naar de nummers.
1. Uiteraard het gelijknamige nummer PANTHER dus (2020)
<iframe title="PAIN OF SALVATION - PANTHER (OFFICIAL VIDEO)" src="https://www.youtube.com/embed/NmhJTkc9v8o?feature=oembed" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen="" style="height: 488.25px;" width="100%" height="392" frameborder="0"></iframe>
2. Reasons van In The Passing Light of Day (2017)
<iframe title="Pain Of Salvation - Reasons (official video)" src="https://www.youtube.com/embed/i_qZpLgvdOI?feature=oembed" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen="" style="height: 488.25px;" width="100%" height="392" frameborder="0"></iframe>
4. Lilium Cruentes van Be (2004)
<iframe title="Pain of Salvation - Lilium Cruentus" src="https://www.youtube.com/embed/CRtWuqHrvzc?feature=oembed" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen="" style="height: 488.25px;" width="100%" height="522" frameborder="0"></iframe>
4. Inside van One Hour By The Concrete Lake (1998)
<iframe title="Pain Of Salvation - Inside" src="https://www.youtube.com/embed/CB8MbuV2XWA?feature=oembed" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen="" style="height: 488.25px;" width="100%" height="522" frameborder="0"></iframe>

De heren hebben veel meer in in hun oeuvre natuurlijk, maar wordt lastig als ik hier alle dertien studioalbums ga behandelen. In het licht van Pain of Salvation dook bij mij ook de band Gazpacho dit jaar op, maar dat is misschien iets voor een andere keer.
Deze had je al wel eens eerder mogen door-appen Dave.. oh wacht. :wink:
Je weet mijn mening al, maar zeker dat laatste album vind ik echt briljant, sowieso in mijn top10 voor 2020.
Wat betreft 'ander geluid' heb je zeker gelijk. Geen een album klinkt hetzelfde, des te knapper dat ik bijna alles wel kan waarderen. Mijn voornaamste aanrader is het album The Perfect Element, pt. 1
Benieuwd wat de rest hiervan vindt.

Pain of Salvation ken ik vooral qua naam. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het raakte me niet volledig. Ze kwamen ook voort uit een andere band volgens mij. Kregen altijd wel goede kritieken, maar nooit echt doorgebroken ook. Ik ga er nog een keer voor :-)

Panther, klinkt moderner dan ik me kan heugen. Met dat gerap in het begin en de samples etc. Weet niet of ik dit kan waarderen. Lijkt een beetje nu metal achtige muziek. Niet slecht overigens.

Reasons van In The Passing Light of Day. Dit begint al gelijk lekker, helaas zijn de koortjes voor mij een afknapper. Even doorluisteren. Vervolg pakt me een stuk beter.

Lilium Cruentes van Be. Ik erger me een beetje aan dat gerap van hem. Of ik moet er aan wennen. Verder niks op aan te merken, maar het pakt me ook niet echt. Hoewel, dat stuwende stuk, poeh zeg. Misschien toch eens wat meer gaan luisteren....

Inside van One Hour By The Concrete Lake, dit album heb ik wel eens geluisterd. Komt me bekend voor. Ik vind dit veel gaver dan het voorgaande. Het leukste nummer wat ik vandaag van ze gehoord heb.

Gave en kwalitatieve band, maar denk niet dat ik dit vaker ga opzetten / twijfel. Ik zet dan liever een band als Haken, (oude) Dream Theater etc. op ofzo.

Wel knap dat je zo’n grote discografie hebt leren kennen in korte tijd. Gazpacho is inderdaad ook zo’n soort band evenals Riverside, maar die ken je vast al.

Bedankt in ieder geval voor (her) introductie in Pain of Salvation.

Zal de volgende keer ook maar eens iets in dit straatje posten......

Pain of salvation. Nog nooit van gehoord.

Panther. Nu-metal. Ik hou daar niet zo van. Korn (dat is ook nu-metal toch?) is de enige uitzondering voor mij, maar dit nummer. Verschrikkelijk. Ook het refreintje is mij iets te 'emo'.

Reasons. Ah, dit vind ik dan wel weer leuk. Lekkere melodie.

Lilium Cruentus. Nee, ik haak eigenlijk al af bij het gefluister.

Inside. Dit vind ik het mooiste nummer van d e 4. Klinkt lekker.

Klinkt als een veelzijdige band inderdaad zoals je al aangaf. Ik weet echter niet of ik hier meer van ga checken dan bovenstaande.

Users who are viewing this thread