Corona Virus en concerten/festivals

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Laten we uitkijken naar betere tijden;
Wat gaat jullie festivalopener van het seizoen worden?
Ik hoop stiekem nog op Melt maar denk dat het Draaimolen gaat worden ?

Las vandaag een interview met een epimidioloog (spel je dat zo?!) die zei dat het hem heel verstandig leek dat er helemaal geen grote bijeenkomsten, a lla concerten, meer zouden zijn zolang er geen vaccin is ontwikkeld voor Covid.

Ik moet zeggen dat ik vandaag niet lekker in het leven zit en dat bericht deed mij humeur geen goed.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
James wrote:
Laten we uitkijken naar betere tijden;
Wat gaat jullie festivalopener van het seizoen worden?
Ik hoop stiekem nog op Melt maar denk dat het Draaimolen gaat worden ?

Las vandaag een interview met een epimidioloog (spel je dat zo?!) die zei dat het hem heel verstandig leek dat er helemaal geen grote bijeenkomsten, a lla concerten, meer zouden zijn zolang er geen vaccin is ontwikkeld voor Covid.

Ik moet zeggen dat ik vandaag niet lekker in het leven zit en dat bericht deed mij humeur geen goed.

Hier Marc Van Ranst:
"Maatregelen zullen in schijfjes genomen worden om te de-escaleren. Grote massamanifestaties zullen natuurlijk helemaal op het einde van die reeks zitten.” “Neem nu Tomorrowland: tegen dan zal de grootste problematiek in ons land hopelijk voorbij zijn. Maar mensen ontvangen van over de hele wereld... Dat is niet eens bijzonder onwaarschijnlijk, dat is gewoon onmogelijk.”

bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/van-ranst-zeker-nog-een-jaar-vooraleer-we-helemaal-normaal-zullen-kunnen-leven~aeed093e/
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Hier kan je t zien.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/25/liveblog-25-maart/
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
Ik ben ondertussen op het punt gekomen dat ik al blij zou zijn om terug te mogen gaan werken. (en in het weekend een pint te mogen heffen)
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Hier Marc Van Ranst:
“Maatregelen zullen in schijfjes genomen worden om te de-escaleren. Grote massamanifestaties zullen natuurlijk helemaal op het einde van die reeks zitten.” “Neem nu Tomorrowland: tegen dan zal de grootste problematiek in ons land hopelijk voorbij zijn. Maar mensen ontvangen van over de hele wereld… Dat is niet eens bijzonder onwaarschijnlijk, dat is gewoon onmogelijk.”

Dat laatste moet toch zeker in het licht van de vandaag ingevoerde quarantaineplicht voor inkomende reizigers (en degenen die hen ophaalt) op Zaventem worden gezien, zie ook: https://www.hln.be/reizen/wie-aankomt-op-zaventem-moet-twee-weken-in-quarantaine~a8209941/

Vermoed dat deze en andere reisrestricties lang blijven gelden voor reizigers uit risicogebieden en straks als het beter gaat net als grote manifestaties achter in de rij staan. Dat gaat voor internationaal georiënteerde festivals funest zijn, zeker in de wetenschap dat de situatie in Amerika de komende maanden echt heel slecht gaat worden. Eerder zei van Ranst dat kleinere festivals door kunnen gaan op voorwaarde van 0 besmettingen tegen die tijd.

Erg benieuwd naar wat de zogenoemde exit-strategie hier zal zijn en wat er wanneer allemaal weer mag.

Denk dat het gezien de eigenschappen van dit virus niet realistisch is om het bij 0 besmettingen te houden, maar ben wel hoopvol dat het virus straks veel minder snel om zich heen zal grijpen dan het de afgelopen maanden heeft gedaan. Er zit weinig anders op dan dat toch te proberen, de andere exit-opties zijn ook verre van aanlokkelijk.

Laten we uitkijken naar betere tijden;
Wat gaat jullie festivalopener van het seizoen worden?
Ik hoop stiekem nog op Melt maar denk dat het Draaimolen gaat worden ?

Heb met BKS, Wildeburg en Lowlands kaarten voor drie meerdaagse festivals in juni, juli en augustus, maar begin dat toch somber in te zien. Keek echt naar de festival- en sportzomer uit. En dan vooral naar BKS. Dat gevoel is al een tijdje weg met dit virus en al deze maatregelen die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Hoop nu vooral op betere tijden en dan maar zien wat er met de festivals gebeurd.

Weet wel dat een afname in nieuwe gevallen nu ook exponentieel snel kan gaan, het virus kan over een kleine maand vrijwel weg zijn. Maar dan?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.447
7.018
Dr. Hannibal wrote:
En intussen…

http://www.catalannews.com/culture/item/primavera-sound-and-other-european-festivals-march-on-against-coronavirus

“Seventy European music festivals, including Barcelona’s Primavera Sound, have signed a joint statement in which they pledge to hold this summer’s editions in spite of the public health emergency due to the coronavirus crisis”


Beetje in dezelfde trant als Trump dus: liever meer mensen dood dan minder geld in hun kas. Lekker dan.

Wow, juist van Primavera zou je dit niet verwachten

Het is puur sensatienieuws. Dit statement van al die festivallen is al veel eerder gemaakt. Datzelfde plaatje hebben we al een keer eerder voorbij zien komen. Toen was het nog een goed statement. Toen was het nog wat minder intens overal. Zal me niks verbazen als dat statement toen ook al met Primavera erbij was.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Zit Marc er ook wel eens naast?
1f610.svg


Marc Van Ranst krijgt binnen België ook tegenwind. De man moet dan ook steevast minder leuk nieuws brengen. Als je vrijheid (blijheid) beetje bij beetje wordt weggenomen, begrijp ik dat voor een stuk wel. Maar hij neemt die maatregelen natuurlijk niet in zijn eentje. Daar zit een groot team achter, die een woordvoerder nodig heeft (en het is er één met naam en faam in die wereld). België krijgt trouwens van over gans de wereld lof over hoe ze de covid crisis aanpakken.

Ik heb me al lang neergelegd dat festivals deze zomer op een sisser zullen uitdraaien. Maar als het dat maar is. Al die mensen die klagen en tegen beter weten in toch alles willen laten doorgaan, zouden eens uitgenodigd moeten worden in een ziekenhuis. Ik garandeer je, het is geen pretje. Misschien moeten ze de families van de slachtoffers wat meer aan het woord laten. Als je ma of pa in eenzaamheid komt weg te vallen, zonder dat er familie bij mag .... Dat laatste is geen kritiek naar jou hoor Wenteldave
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
Als Mojo (en dat soort gasten) er verzekeringstechnisch een betere positie door zouden krijgen zouden ze nog verklaren ervan uit te gaan dat de kerstman bestaat.

Verder blijken de ratten toch echt weer in de farmaceutische sector te zitten. Laten we het beestje wat dat betreft gewoon bij de naam noemen, bij Roche zitten gewoon moordenaars.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Mojo gaar er vooralsnog van uit dat alles na 1 juni doorgang kan vinden als de aanwijzingen niet veranderen.
https://www.rtlboulevard.nl/entertainment/showbizz/artikel/5068306/lowlands-north-sea-jazz-en-pinkpop-niet-gevaar-door-corona

MOJO maakt wel de kanttekening dat de situatie kan veranderen als de overheid nog meer anti-coronarestricties oplegt voor de periode na 1 juni. “Maar daar gaan wij vooralsnog niet van uit. De fans hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken.”

Tja, daar moeten ze ook wel vanuit gaan. Anders kun je verzekeringstechnisch het verhaal niet meer geloofwaardig maken dat je alle voorbereidingen hebt laten doorlopen zoals normaal. Paaspop heeft ook op deze manier gecommuniceerd.

Toch vraag ik me af in hoeverre dat werkt. Als het echte en verhaal voor de rechtbank wordt, lijkt het me vanuit een andere partij plausibel om een festival erop af te rekenen dat ze niet uit zijn gegaan van potentiële annulering. Daarnaast ook niet zo netjes naar de fans toe.

Bovendien is het niet waar onze aandacht echt naar uit moet gaan in de corona-crisis. Het is allereerst belangrijk dat de spreiding wordt afgeremd, dat de druk op ziekenhuizen afneemt, en daarna pas kan blijken dat er wat maatregelen kunnen worden teruggedraaid. Belangrijk is dat iedereen zijn ego op de tweede plaats kan zetten en dat is blijkbaar moeilijk geweest voor veel Nederlanders, vandaar de strengere maatregelen en boetes op overtreding ervan van afgelopen maandag.

Valt me dan ook vies tegen van de festivals hoe ze hierop reageren. Iemand zei in dit topic nog dat de reactie van BKS zinloos was, maar juist dat is het enige wat je kunt zeggen om dit moment. "We weten het niet, natuurlijk hopen we dat het doorgaat, maar we zullen de ontwikkelingen moeten afwachten". Al het andere is ofwel blind optimisme, ofwel oppurtiniteit, ofwel festivals die alleen maar hun geld door de afvoer zien verdwijnen.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
DennisvdBr wrote:
Mojo gaar er vooralsnog van uit dat alles na 1 juni doorgang kan vinden als de aanwijzingen niet veranderen.
https://www.rtlboulevard.nl/entertainment/showbizz/artikel/5068306/lowlands-north-sea-jazz-en-pinkpop-niet-gevaar-door-corona

MOJO maakt wel de kanttekening dat de situatie kan veranderen als de overheid nog meer anti-coronarestricties oplegt voor de periode na 1 juni. “Maar daar gaan wij vooralsnog niet van uit. De fans hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken.”



Tja, daar moeten ze ook wel vanuit gaan. Anders kun je verzekeringstechnisch het verhaal niet meer geloofwaardig maken dat je alle voorbereidingen hebt laten doorlopen zoals normaal. Paaspop heeft ook op deze manier gecommuniceerd.

Toch vraag ik me af in hoeverre dat werkt. Als het echte en verhaal voor de rechtbank wordt, lijkt het me vanuit een andere partij plausibel om een festival erop af te rekenen dat ze niet uit zijn gegaan van potentiële annulering. Daarnaast ook niet zo netjes naar de fans toe.

Bovendien is het niet waar onze aandacht echt naar uit moet gaan in de corona-crisis. Het is allereerst belangrijk dat de spreiding wordt afgeremd, dat de druk op ziekenhuizen afneemt, en daarna pas kan blijken dat er wat maatregelen kunnen worden teruggedraaid. Belangrijk is dat iedereen zijn ego op de tweede plaats kan zetten en dat is blijkbaar moeilijk geweest voor veel Nederlanders, vandaar de strengere maatregelen en boetes op overtreding ervan van afgelopen maandag.

Valt me dan ook vies tegen van de festivals hoe ze hierop reageren. Iemand zei in dit topic nog dat de reactie van BKS zinloos was, maar juist dat is het enige wat je kunt zeggen om dit moment. “We weten het niet, natuurlijk hopen we dat het doorgaat, maar we zullen de ontwikkelingen moeten afwachten”. Al het andere is ofwel blind optimisme, ofwel oppurtiniteit, ofwel festivals die alleen maar hun geld door de afvoer zien verdwijnen.

Ik denk dat festivals daar in feite wel gewoon rekening mee houden. Het zou heel naïef zijn wanneer er op 18 mei de stekker door de overheid er nog niet is uitgetrokken, te starten met de opbouw. Misschien biedt de berichtgeving van de overheid a.s. dinsdag wel al wat meer duidelijk.

De berichtgeving van het gros van de festivals laat inderdaad behoorlijk te wensen over. In andere sectoren gebeurt dit echter ook, zie de KNVB.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
de economie moet wel weer op gang komen hoor en dat moet niet nog maanden duren

Cultuursector voelt pijn: 'Niet massaal geld terugvragen'
https://www.1limburg.nl/cultuursector-voelt-pijn-niet-massaal-geld-terugvragen

Limburgse autobranche in zwaar weer door corona
https://www.1limburg.nl/limburgse-autobranche-zwaar-weer-door-corona

De coronacrisis heeft gevolgen voor alle sectoren. Ook bloemen- en plantentelers zien de vraag drastisch afnemen.
https://www.1limburg.nl/coronacrisis-raakt-limburgse-tuinbouw-het-hart

en dan zijn dit maar recente 3 voorbeelden
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Het statement van de Efteling vind ik nog het sterkst:

De sluiting zou aanvankelijk tot 6 april duren, maar dat wordt waarschijnlijk langer. "Wij doen geen uitspraken meer over data", zegt Van den Bos. "We blijven gesloten tot nader order en wachten af wat de maatregelen zijn van de Rijksoverheid."
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
CPB vreest diepe recessie

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft de eerste berekeningen gemaakt van de economische gevolgen van de coronacrisis. In het lichtste scenario met drie maanden beperkingen krimpt de economie dit jaar met 1,2 procent en loopt de werkloosheid licht op naar 4 procent. Volgend jaar groeit de economie dan weer. Als de beperkingen 6 maanden of langer duren krijgt de economie het zwaar voor de kiezen. De economie krimpt dit jaar tot wel 7,7 procent met volgend jaar een licht herstel. De werkloosheid loopt op naar 8 procent.
https://nos.nl/artikel/2328385-cpb-vreest-diepe-recessie-economie-krimpt-in-ergste-geval-met-7-7-procent.html

en

ABN verliest 183 miljoen euro

ABN Amro heeft door de enorme bewegingen op de financiële markten bij een Amerikaanse klant een verlies geleden van zo'n 200 miljoen dollar, oftewel 183 miljoen euro. In perspectief: dat komt neer op zo'n 10 procent van de jaarwinst.

Het onderdeel ABN Amro Clearing financierde voor een grote klant de aankoop in Amerikaanse opties en futures. Door de extreme bewegingen op de aandelenbeurs moest de klant op een gegeven moment bijstorten, maar die kon daar niet aan voldoen. De bank besloot de beleggingen van de klant te verkopen en het verlies te nemen.

Het verlies wordt verwerkt in de resultaten van het eerste kwartaal. Die cijfers worden in mei gepubliceerd.

 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Het statement van de Efteling vind ik nog het sterkst:

De sluiting zou aanvankelijk tot 6 april duren, maar dat wordt waarschijnlijk langer. “Wij doen geen uitspraken meer over data”, zegt Van den Bos. “We blijven gesloten tot nader order en wachten af wat de maatregelen zijn van de Rijksoverheid.”

vreselijk
Pretpark de Efteling vraagt voor de salarissen van 3300 personeelsleden steun van de overheid. Het park is bijna twee weken dicht vanwege de coronauitbraak en het is nog onduidelijk wanneer het weer open kan.

De meeste personeelsleden zitten thuis, maar worden wel doorbetaald. Ook vakantiekrachten krijgen salaris op basis van hun gewerkte uren van het afgelopen jaar. Het bedrijf maakt daarom net als veel andere bedrijven aanspraak op het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid.

De Efteling haalt normaal gesproken gemiddeld per dag meer dan een half miljoen euro omzet. Elke dag waarop het park dichtblijft, kost dus veel geld. "Wij kunnen ook niet zomaar ergens geld vandaan toveren", zegt woordvoerder Laura van de Bos in het NOS Radio 1 Journaal. "Het fonds is voor ons een uitkomst om ervoor te zorgen dat onze medewerkers hun normale leven kunnen behouden."
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Financieel een enorme strop inderdaad. Maar het is nu even niet anders en er is nu even weinig aan te doen.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
de economie moet wel weer op gang komen hoor en dat moet niet nog maanden duren

Cultuursector voelt pijn: ‘Niet massaal geld terugvragen’
https://www.1limburg.nl/cultuursector-voelt-pijn-niet-massaal-geld-terugvragen

Limburgse autobranche in zwaar weer door corona
https://www.1limburg.nl/limburgse-autobranche-zwaar-weer-door-corona

De coronacrisis heeft gevolgen voor alle sectoren. Ook bloemen- en plantentelers zien de vraag drastisch afnemen.
https://www.1limburg.nl/coronacrisis-raakt-limburgse-tuinbouw-het-hart

en dan zijn dit maar recente 3 voorbeelden

Inherent aan een crisis is dat niet veel is wat het zou moeten zijn, helaas.
En we verkeren nu in een van de (waarschijnlijk dé) grootste crises die onze generatie gaat meemaken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Financieel een enorme strop inderdaad. Maar het is nu even niet anders en er is nu even weinig aan te doen.
imo... na 6 april de boel weer op gang brengen.

Restaurants, Cafe's, dierentuinen, pretparken, kleine theater zalen (kleinkunst), School, allemaal weer open
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken