DennisvdBr wrote:
Mojo gaar er vooralsnog van uit dat alles na 1 juni doorgang kan vinden als de aanwijzingen niet veranderen.
https://www.rtlboulevard.nl/entertainment/showbizz/artikel/5068306/lowlands-north-sea-jazz-en-pinkpop-niet-gevaar-door-corona
MOJO maakt wel de kanttekening dat de situatie kan veranderen als de overheid nog meer anti-coronarestricties oplegt voor de periode na 1 juni. “Maar daar gaan wij vooralsnog niet van uit. De fans hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken.”
Tja, daar moeten ze ook wel vanuit gaan. Anders kun je verzekeringstechnisch het verhaal niet meer geloofwaardig maken dat je alle voorbereidingen hebt laten doorlopen zoals normaal. Paaspop heeft ook op deze manier gecommuniceerd.
Toch vraag ik me af in hoeverre dat werkt. Als het echte en verhaal voor de rechtbank wordt, lijkt het me vanuit een andere partij plausibel om een festival erop af te rekenen dat ze niet uit zijn gegaan van potentiële annulering. Daarnaast ook niet zo netjes naar de fans toe.
Bovendien is het niet waar onze aandacht echt naar uit moet gaan in de corona-crisis. Het is allereerst belangrijk dat de spreiding wordt afgeremd, dat de druk op ziekenhuizen afneemt, en daarna pas kan blijken dat er wat maatregelen kunnen worden teruggedraaid. Belangrijk is dat iedereen zijn ego op de tweede plaats kan zetten en dat is blijkbaar moeilijk geweest voor veel Nederlanders, vandaar de strengere maatregelen en boetes op overtreding ervan van afgelopen maandag.
Valt me dan ook vies tegen van de festivals hoe ze hierop reageren. Iemand zei in dit topic nog dat de reactie van BKS zinloos was, maar juist dat is het enige wat je kunt zeggen om dit moment. “We weten het niet, natuurlijk hopen we dat het doorgaat, maar we zullen de ontwikkelingen moeten afwachten”. Al het andere is ofwel blind optimisme, ofwel oppurtiniteit, ofwel festivals die alleen maar hun geld door de afvoer zien verdwijnen.