Corona Virus en concerten/festivals

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.579
mattman wrote:

Timmetje wrote:

mattman wrote:
Angst is een rotziekte die moeilijk te genezen is.

Alsof dit enig verschil zou uitmaken in het verschreiden/indammen van dat virusje.


Al zou er maar 1 persoon binnen een risicogroep minder kans maken om besmet te raken dat is het het al waard geweest. ?


Ja maar daar geloof ik niet in. ? Het is een virus. Het zal zich verspreiden, da’s normaal. Ik geloof niet dat er meer of minder mensen deze griepvariant krijgen als het festival doorgaat of niet. Natuurlijk wil ik dat het verdwijnt; en dat niemand die ons dierbaar is er echt last van krijgt, maar dit is toch iets wat we moeten uitzieken.

We staan dagelijks tussen de mensen. Ik zat vandaag in een overvolle trein, metrostation, lift, supermarkt, vergaderzaal. Gaan we dan ook niet op die plekken mogen komen?

Maar het is lekker makkelijk om dit te zeggen als je geen enkele verantwoordelijkheid draagt. Snap niet dat mensen dit virus nog steeds niet serieus nemen. Tegen alle adviezen van experts in.

Ik neem het zeker serieus, maar ik kan me ook enorm ergeren aan de typisch menselijke ‘we gaan er allemaal aan’ mentaliteit, alsof we aan de begin van de apocalyps staan.

Een beetje angst kan trouwens geen kwaad, voor de duidelijkheid. En waakzaamheid is zeker aan de orde.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
China zou ik niet direct bals een voorbeeld land nemen. Want daar wordt veel teveel verzwegen. Hoe ze zich daar in bochten hebben gewrongen om een lokale markt als schuldige aan te wijzen was hallucinant. Artsen en mensen die wel wisten waar alles begon, werden opgesloten en het zwijgen opgelegd.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
Als er in de maand juli nog sprake is van dat virus denk ik dat een afgelasting van die festivals niet veel zal uithalen.

Niet overdrijven he met Al dat gedoe.
dit dus...
een festival cancelen gaat daar weinig aan helpen, net als pretparken sluiten of optochten niet door laten gaan... Als je tussendoor wel nog gewoon in vol openbaar vervoer kan, naar een vol marktplein of door de winkelstraat of op vakantie?
Dan moet je het hele leven stilleggen? Dat gaat toch niet.

Het zijn niet eens reëele overwegingen in mijn ogen.

Los van dat dit virus zich hardnekkig verspreid, is het niet zo dat we allemaal over een week uitgeroeid zijn.
Media moet niet zo angst zaaien en men moet niet zo paniekerig doen, vind ik.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Nederland moet juist ook meer inzet tonen om verspreiding tegen te gaan. We weten natuurlijk niet hoe de situatie in juni gaat zijn dus ik heb het nu niet per se over de festivals, maar het helpt veel om grote evenementen af te gelasten. Een festivalweekend is uiteraard een pak groter risico dan een winkelbezoek of treinritje, die vergelijking snap ik niet zo.

Op het moment worden in Japan zo'n beetje alle evenementen afgelast en zelfs openbare gebouwen (zoals musea) gesloten. Ik kan je vertellen dat de steden, waaronder OV, daar toch wat drukker zijn dan hier in Nederland en toch lukt het men daar behoorlijk om verdere verspreiding te voorkomen. Andere Aziatische landen waaronder China zelf nemen ook serieuzere maatregelen.

China zou ik niet direct bals een voorbeeld land nemen. Want daar wordt veel teveel verzwegen. Hoe ze zich daar in bochten hebben gewrongen om een lokale markt als schuldige aan te wijzen was hallucinant. Artsen en mensen die wel wisten waar alles begon, werden opgesloten en het zwijgen opgelegd.

Heb je de beelden gezien wat daar op die markt zoal gebeurt? Daar lusten de honden geen brood van.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
een festival cancelen gaat daar weinig aan helpen, net als pretparken sluiten of optochten niet door laten gaan… Als je tussendoor wel nog gewoon in vol openbaar vervoer kan, naar een vol marktplein of door de winkelstraat of op vakantie?
Dan moet je het hele leven stilleggen? Dat gaat toch niet.

Het zijn niet eens reëele overwegingen in mijn ogen.

Je zou zeggen dat zoiets niet in de westerse cultuur mogelijk is, inderdaad. Toch in Italie (waar alle scholen al dicht zijn) momenteel (via de NOS):

'Italië isoleert Lombardije en elf provincies in andere regio's'
De Italiaanse regering komt met vergaande maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, meldt persbureau Reuters. Zo zou de regio Lombardije helemaal worden afgesloten, althans: volgens Reuters mag je er straks alleen in of uit als dat strikt noodzakelijk is. Ook elf provincies in andere regio's gaan op slot.

In de quarantainegebieden gaan onder andere alle musea, zwembaden en sportscholen dicht, zegt Reuters. Het plan van de Italiaanse regering is nog niet definitief, er wordt nu nog over overlegd.


Maatregel zou vanavond of morgenochtend worden ingevoerd en voor 1 maand gaan gelden.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Heb je de beelden gezien wat daar op die markt zoal gebeurt? Daar lusten de honden geen brood van.

Niet moeilijk, want ze eten er ook honden. Mochten velen onder ons eens zien hoe het er aan toe gaat op lokale markten in o.a. China, India, Nepal, dan keert je maag om. Hygiëne kennen ze daar niet.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.162
4.293
Black Lies wrote:
Heb je de beelden gezien wat daar op die markt zoal gebeurt? Daar lusten de honden geen brood van.

Niet moeilijk, want ze eten er ook honden. Mochten velen onder ons eens zien hoe het er aan toe gaat op lokale markten in o.a. China, India, Nepal, dan keert je maag om. Hygiëne kennen ze daar niet.

Altijd interessante uitstapjes die lokale markten. Vooral als toeristen ervan gruwelen, maar zich niet realiseren dat hun vlees/vis/groente in hun hotel via diezelfde markt op hun bord belandt.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Ik heb er intussen een hard hoofd in dat BKS door gaat. Dit gaat echt nog even duren voor het onder controle is. En als het doorgaat vrees ik voor een uitgekleed festival door een groot aantal afzeggingen.van bands die niet durven of niet mogen reizen. Dik balen. Vooral omdat zelf nou niet bang ben voor het virus.
 

mmax

Campingartiest
22 jan 2019
66
0
Ik denk dat het nog veelste vroeg is om daar iets over te kunnen zeggen. Eerst maar eens afwachten hoe de situatie er over een maand of anderhalf uitziet. Ik denk dat Paaspop zich meer zorgen moet maken
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.579
Ik heb er intussen een hard hoofd in dat BKS door gaat. Dit gaat echt nog even duren voor het onder controle is. En als het doorgaat vrees ik voor een uitgekleed festival door een groot aantal afzeggingen.van bands die niet durven of niet mogen reizen. Dik balen. Vooral omdat zelf nou niet bang ben voor het virus.

Dat zou een ramp zijn. Mag er niet aan denken zeg. Geloof niet dat dit zal gebeuren; maar het maakt de voorpret er niet leuker op.

In België vandaag de helft minder besmettingen dan gisteren. (Van ong 60 naar 30) Trots op alle handenwassers!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.460
6.127
200 in België en 200 in Nederland ongeveer dus.

Ik ben vooral benieuwd naar Paaspop.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Ik hoop dat ik helemaal mis heb hoor. Zou echt vreselijk balen als we niet kunnen genieten van deze heerlijk BKS line up. Maar als ik kijk naar de ontwikkeling van het aantal besmettingen en de tijd dat het kost om de stijging om te buigen vrees ik dat we er in juni nog niet vanaf zijn. En al is de Benelux Coronavrij als andere landen "op slot" gaan zie ik bands hun tournee wel afzeggen of uitstellen. Nick Cave wordt een ijkpunt. Zijn tweede show is in Frankrijk. Als dat door mag gaan eind April dan krijg ik er wat meer vertrouwen in.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
selurxela wrote:
Ik heb er intussen een hard hoofd in dat BKS door gaat. Dit gaat echt nog even duren voor het onder controle is. En als het doorgaat vrees ik voor een uitgekleed festival door een groot aantal afzeggingen.van bands die niet durven of niet mogen reizen. Dik balen. Vooral omdat zelf nou niet bang ben voor het virus.

Dat zou een ramp zijn. Mag er niet aan denken zeg. Geloof niet dat dit zal gebeuren; maar het maakt de voorpret er niet leuker op.

In België vandaag de helft minder besmettingen dan gisteren. (Van ong 60 naar 30) Trots op alle handenwassers!

Het zou inderdaad een ramp zijn als de situatie over 3 maanden zodanig is dat (dan nog steeds) grotere evenementen afgelast moeten worden... Ik weet niet of we ons op dat moment echt druk maken over BKS (of Pinkpop of DTRH of Werchter die allemaal vlak daarna zitten). Laten we het niet hopen!
Er zullen vast nog wel wat bands gaan wegvallen die de oversteek naar Europa niet aan willen. BKS heeft hier wel het voordeel dat ze kort na Primavera Sound zitten.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Ik hoop dat ik helemaal mis heb hoor. Zou echt vreselijk balen als we niet kunnen genieten van deze heerlijk BKS line up. Maar als ik kijk naar de ontwikkeling van het aantal besmettingen en de tijd dat het kost om de stijging om te buigen vrees ik dat we er in juni nog niet vanaf zijn. En al is de Benelux Coronavrij als andere landen “op slot” gaan zie ik bands hun tournee wel afzeggen of uitstellen. Nick Cave wordt een ijkpunt. Zijn tweede show is in Frankrijk. Als dat door mag gaan eind April dan krijg ik er wat meer vertrouwen in.

... Wat dacht je van Bon Iver eind april in Ziggo!
Maar ik verwacht eigenlijk dat eerst Paaspop en daarna het blok Koningsdag/Bevrijdingsfestivals/Formule 1 de lakmoesproef zullen zijn voor de grote evenementen daarna.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
selurxela wrote:
Ik hoop dat ik helemaal mis heb hoor. Zou echt vreselijk balen als we niet kunnen genieten van deze heerlijk BKS line up. Maar als ik kijk naar de ontwikkeling van het aantal besmettingen en de tijd dat het kost om de stijging om te buigen vrees ik dat we er in juni nog niet vanaf zijn. En al is de Benelux Coronavrij als andere landen “op slot” gaan zie ik bands hun tournee wel afzeggen of uitstellen. Nick Cave wordt een ijkpunt. Zijn tweede show is in Frankrijk. Als dat door mag gaan eind April dan krijg ik er wat meer vertrouwen in.

… Wat dacht je van Bon Iver eind april in Ziggo!
Maar ik verwacht eigenlijk dat eerst Paaspop en daarna het blok Koningsdag/Bevrijdingsfestivals/Formule 1 de lakmoesproef zullen zijn voor de grote evenementen daarna.

Bon Iver slaat, best verrassend, Frankrijk en Italië sowieso al over. Dat is daarom minder een indicatie.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Duitse minister van Volksgezondheid en Welzijn wil nu ook bijeenkomsten met meer dan 1000 aanwezigen gaan verbieden. Dan wordt wel heel groot gedeelte van Europa onaantrekkelijk om te touren voor (grote) bands.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.829
Duitse minister van Volksgezondheid en Welzijn wil nu ook bijeenkomsten met meer dan 1000 aanwezigen gaan verbieden. Dan wordt wel heel groot gedeelte van Europa onaantrekkelijk om te touren voor (grote) bands.

De hamvraag is natuurlijk voor hoe lang dat verbod gaat aanhouden. Zolang het (voorlopig) niet doorloopt tot het begin van de zomerfestivals, zal voor veel bands die tour nog niet in gevaar komen.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
Het ziet er niet goed uit, zowel in Europa als in Nederland en dan met name Noord-Brabant niet.

Vooral dat er steeds nieuwe gevallen van het virus met onbekende besmettingsbron opduiken is zeer zorgelijk. In Nederland is dat met name in Noord-Brabant het geval. In Breda zijn zojuist tien medewerkers van een lokaal ziekenhuis positief getest. Dat gaat de komende dagen grote impact hebben, zowel qua te nemen maatregelen als aantal nieuwe besmettingen. Het is zo dat vanwege de incubatietijd van het virus met nieuwe gevallen de situatie van verspreiding wordt gemeten van pakweg 4-5-6 dagen terug.

Festivals zijn wel de minste zorg mocht het virus zich ongecontroleerd blijven verspreiden. In Noord-Italie dreigt al een tekort aan ziekenhuiscapaciteit en spoedeisende hulp / beademingsapparatuur. Ook is daar medisch personeel dat zelf het virus heeft opgelopen. Dat zijn echt nachtmerriescenario's voor maatschappij en samenleving, zet de gezondheidssector en solidariteit van mensen onder druk. Brengt de vraag boven wie je wel en wie je niet moet behandelen, de vanzelfsprekendheid van goede zorg voor (toekomstig) zieken is momenteel in het geding. Dat is serieus ernstig en een maatschappelijk probleem.

Vandaar dat er in Italië zulke extreme maatregelen zijn ingevoerd. Denk dat het beleid in Europa in navolging van Italie (en ook China, Japan en Zuid-Korea) een stuk aangescherpt gaat worden in regio's waar ongecontroleerde besmettingen zijn. In Nederland en Belgie zitten we met ongeveer 200 virusgevallen nu op het punt waar Italië 2 weken terug op zat. Het is te ver om al naar juni en afgelasting van festivals te kijken denk ik, maar het lijkt me op zeker dat het invloed gaat hebben in maart en april.

Helaas, maar waar. Die ongecontroleerde gevallen van besmetting moeten hoe dan ook terug worden gebracht. Komende 3-4 weken zijn cruciaal.

 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
selurxela wrote:
Duitse minister van Volksgezondheid en Welzijn wil nu ook bijeenkomsten met meer dan 1000 aanwezigen gaan verbieden. Dan wordt wel heel groot gedeelte van Europa onaantrekkelijk om te touren voor (grote) bands.

De hamvraag is natuurlijk voor hoe lang dat verbod gaat aanhouden. Zolang het (voorlopig) niet doorloopt tot het begin van de zomerfestivals, zal voor veel bands die tour nog niet in gevaar komen.

Kan zo snel geen periode hiervoor vinden. Dat maakt het eigenlijk alleen maar erger. Vooralsnog is het volgens mij overigens alleen een aanbeveling, maar Duitsers hebben nog behoorlijk vertrouwen in de overheid dus dat zal vaak opgevolgd worden,
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken