Corona Virus en concerten/festivals

justin1617899908

Playlistbediener
8 dec 2019
41
0
In dat bericht over Queen in Parijs gaat het over indoor evenementen. Ik denk dat outdoor evenementen minder snel worden gecanceld en veel grote festivals vinden pas vanaf juni plaats. Ik denk dat we ons voor BKS, DTRH, Primavera, Roskilde, Pinkpop etc geen zorgen hoeven te maken
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.833
1.740
Ik hoop persoonlijk toch echt dat de Nederlandse overheid dit soort maatregelen niet hoeft/gaat nemen. Werk zelf in een groot poppodium en dit soort evenementen zijn dus gewoon mijn inkomstenbron. Ook wil ik volgende maand nog naar m'n concertjes kunnen want thuiszitten is saai :))
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.829
https://www.hln.be/showbizz/muziek/concertgangers-tool-mogelijk-blootgesteld-aan-coronavirus~ab5ab1e7

Fans van de Amerikaanse band Tool die vrijdag een concert in de Nieuw-Zeelandse stad Christchurch bijwoonden, zijn mogelijk blootgesteld aan het coronavirus.

De vierde persoon in Nieuw-Zeeland bij wie het gevreesde virus is geconstateerd, was vrijdagavond aanwezig bij het concert, meldt persbureau AFP.

“Wij dringen er bij bezoekers op aan heel nauwgezet op te letten of zij de komende dagen symptomen van het virus krijgen”, aldus een woordvoerder van het ministerie van gezondheid. In totaal waren er 12.000 mensen aanwezig bij het evenement.

De Amerikaanse progressive metalband gaf het concert in het kader van de wereldtournee rond de release van haar vijfde album, Fear Inoculum. De groep rond frontman Maynard James Keenan sloot op Rock Werchter 2019 de tweede festivaldag af.

De man bij wie het virus is geconstateerd, was op vakantie geweest in Noord-Italië. Hij zit nu twee weken in quarantaine.

Tja, nu maar hopen dat hun vaccin tegen angst (Fear Inoculum) ook tegen Corona werkt ?

Wel balen tho, hoop voor mijn Tool broeders down under dat de besmetting meevalt. Stom ook, een groot evenement bezoeken nadat je een besmettingshaard hebt bezocht. Maar ik kan het me wel voorstellen, zou zo’n concert ook niet zomaar laten schieten...
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.162
4.293
Promofoto van Tool is wel opeens toepasselijk:
https://twitter.com/blabbermouthnet/status/1235755530208956416?s=21
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.162
4.293
In dat bericht over Queen in Parijs gaat het over indoor evenementen. Ik denk dat outdoor evenementen minder snel worden gecanceld en veel grote festivals vinden pas vanaf juni plaats. Ik denk dat we ons voor BKS, DTRH, Primavera, Roskilde, Pinkpop etc geen zorgen hoeven te maken

Nou, als het Corona virus dan nog rond waart, worden deze festivals gewoon gecancelled hoor. Tienduizenden op een kluitje met hygiënisch niet echt top omstandigheden. Dan is annuleren een nobrainer. Hopelijk gaat bij warmer weer het virus vanzelf over, maar of dat zo is moet nog blijken.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
justin wrote:
In dat bericht over Queen in Parijs gaat het over indoor evenementen. Ik denk dat outdoor evenementen minder snel worden gecanceld en veel grote festivals vinden pas vanaf juni plaats. Ik denk dat we ons voor BKS, DTRH, Primavera, Roskilde, Pinkpop etc geen zorgen hoeven te maken

Nou, als het Corona virus dan nog rond waart, worden deze festivals gewoon gecancelled hoor. Tienduizenden op een kluitje met hygiënisch niet echt top omstandigheden. Dan is annuleren een nobrainer. Hopelijk gaat bij warmer weer het virus vanzelf over, maar of dat zo is moet nog blijken.

Dit wordt wel steeds waarschijnlijker nu het virus meer voet aan de grond krijgt en de tot nu toe genomen maatregelen niet heel effectief blijken om de verspreiding tegen te gaan. Helaas maar waar.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.463
6.127
SXSW geannuleerd.

SXSW, the annual tech, music, and film meetup held in downtown Austin, is the latest major conference to be canceled due to the coronavirus outbreak, and just one week before it was slated to start. It is the first time in the event’s 34-year history that it’s been canceled. The festival was scheduled to take place from March 13th to March 22nd, yet Austin Mayor Steve Adler festival today announced that, amid a increasing number of high-profile speaker and company withdrawals, the festival will no longer be taking place.

aldus The Verge
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
Denk dat er op korte termijn ingrijpende maatregelen worden ingevoerd, nu er in Nederland en vlak over de grens met Duitsland steeds meer virusgevallen zijn waarvan de link met besmet gebied of persoon onduidelijk is.

Mensen in Noord-Brabant met een neusverkoudheid, koorts of hoestproblemen hebben het advies gekregen om thuis te blijven.
De maatregel bevriest volgens het RIVM tijdelijk de verspreiding van het virus en is vooral bedoeld om de zorg in stand te houden en kwetsbare ouderen te beschermen.


https://nos.nl/artikel/2326120-virologen-gevolgen-van-brabants-advies-groot-maar-besluit-is-verstandig.html

Volgens Van Gorp is "het aantal gevallen deze week behoorlijk toegenomen, maar nog wel in de fase dat het nog beheersbaar zou kunnen zijn." Ook hij verwacht dat als het aantal besmettingen toeneemt er meer maatregelen zullen volgen. "Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het afzeggen van grote evenementen zoals het Eurovisie Songfestival of in een later stadium misschien het sluiten van scholen. We hopen dat het met de huidige maatregelen niet zover zal komen."

 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.579
Angst is een rotziekte die moeilijk te genezen is.

Alsof dit enig verschil zou uitmaken in het verschreiden/indammen van dat virusje.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.671
2.304
SXSW geannuleerd.

SXSW, the annual tech, music, and film meetup held in downtown Austin, is the latest major conference to be canceled due to the coronavirus outbreak, and just one week before it was slated to start. It is the first time in the event’s 34-year history that it’s been canceled. The festival was scheduled to take place from March 13th to March 22nd, yet Austin Mayor Steve Adler festival today announced that, amid a increasing number of high-profile speaker and company withdrawals, the festival will no longer be taking place.

aldus The Verge

Dit is wel een pijnlijke. Is voor veel festivals toch de laatste graadmeter voor het boeken van enkele kleine bands
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.463
6.127
Angst is een rotziekte die moeilijk te genezen is.

Alsof dit enig verschil zou uitmaken in het verschreiden/indammen van dat virusje.

Al zou er maar 1 persoon binnen een risicogroep minder kans maken om besmet te raken dat is het het al waard geweest. :)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.579
mattman wrote:
Angst is een rotziekte die moeilijk te genezen is.

Alsof dit enig verschil zou uitmaken in het verschreiden/indammen van dat virusje.

Al zou er maar 1 persoon binnen een risicogroep minder kans maken om besmet te raken dat is het het al waard geweest. ?

Ja maar daar geloof ik niet in. ? Het is een virus. Het zal zich verspreiden, da’s normaal. Ik geloof niet dat er meer of minder mensen deze griepvariant krijgen als het festival doorgaat of niet. Natuurlijk wil ik dat het verdwijnt; en dat niemand die ons dierbaar is er echt last van krijgt, maar dit is toch iets wat we moeten uitzieken.

We staan dagelijks tussen de mensen. Ik zat vandaag in een overvolle trein, metrostation, lift, supermarkt, vergaderzaal. Gaan we dan ook niet op die plekken mogen komen?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.986
2.026
mattman wrote:
Angst is een rotziekte die moeilijk te genezen is.

Alsof dit enig verschil zou uitmaken in het verschreiden/indammen van dat virusje.

Al zou er maar 1 persoon binnen een risicogroep minder kans maken om besmet te raken dat is het het al waard geweest.
1f642.svg
Als er in de maand juli nog sprake is van dat virus denk ik dat een afgelasting van die festivals niet veel zal uithalen.

Niet overdrijven he met Al dat gedoe.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Als er in de maand juli nog sprake is van dat virus denk ik dat een afgelasting van die festivals niet veel zal uithalen.

Niet overdrijven he met Al dat gedoe.

Gedoe? Je gaat hier toch licht door de bocht hoor. Als gezonde mens is het al schrikken wat dat virus met je doet. Grote evenementen afgelasten lijkt misschien overkill, maar dat is het niet. Of wil jij het virus oplopen, en ongewild doorgeven aan oudere of zwakkere mensen uit je familie? De gevolgen voor hen zijn veel en veel zwaarder.

Natuurlijk moet het normale leven niet stoppen, maar op een festival, waar de hygiëne veel minder is dan in het normale leven, kan je het wel overwegen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Timmetje wrote:

mattman wrote:
Angst is een rotziekte die moeilijk te genezen is.

Alsof dit enig verschil zou uitmaken in het verschreiden/indammen van dat virusje.


Al zou er maar 1 persoon binnen een risicogroep minder kans maken om besmet te raken dat is het het al waard geweest. ?

Ja maar daar geloof ik niet in. ? Het is een virus. Het zal zich verspreiden, da’s normaal. Ik geloof niet dat er meer of minder mensen deze griepvariant krijgen als het festival doorgaat of niet. Natuurlijk wil ik dat het verdwijnt; en dat niemand die ons dierbaar is er echt last van krijgt, maar dit is toch iets wat we moeten uitzieken.

We staan dagelijks tussen de mensen. Ik zat vandaag in een overvolle trein, metrostation, lift, supermarkt, vergaderzaal. Gaan we dan ook niet op die plekken mogen komen?
Maar het is lekker makkelijk om dit te zeggen als je geen enkele verantwoordelijkheid draagt. Snap niet dat mensen dit virus nog steeds niet serieus nemen. Tegen alle adviezen van experts in.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.162
4.293
Timmetje wrote:

mattman wrote:
Angst is een rotziekte die moeilijk te genezen is.

Alsof dit enig verschil zou uitmaken in het verschreiden/indammen van dat virusje.


Al zou er maar 1 persoon binnen een risicogroep minder kans maken om besmet te raken dat is het het al waard geweest.
1f642.svg


Ja maar daar geloof ik niet in.
1f60a.svg
Het is een virus. Het zal zich verspreiden, da’s normaal. Ik geloof niet dat er meer of minder mensen deze griepvariant krijgen als het festival doorgaat of niet. Natuurlijk wil ik dat het verdwijnt; en dat niemand die ons dierbaar is er echt last van krijgt, maar dit is toch iets wat we moeten uitzieken.

We staan dagelijks tussen de mensen. Ik zat vandaag in een overvolle trein, metrostation, lift, supermarkt, vergaderzaal. Gaan we dan ook niet op die plekken mogen komen?

Het nieuws uit China en Italie niet gevolgd?
En er is nog een verschil tussen je dagelijkse leven, waarbij je vooral lokaal mensen tegenkomt. Of een festival waar een massa mensen van heinde en verre naar toe komen, op een kluitje een paar dagen bij elkaar komen onder hygiënisch niet bepaald optimale omstandigheden.
 

Aaran

Dagopener
8 aug 2017
575
22
Even mijn aandeel van dit verhaal;

Het is en blijft allemaal heisa, wat onnodig is. Kijk naar China waar de toename van besmettingen steeds afneemt. Nederland is alleen wel te nuchter met actie nemen even als de rest van Europa waar dit in Aziatische landen aardig snel gebeurt. Van alle 90.000 mensen die zijn besmet is ruim 55% gewoon weer beter.

De media creëert angst bij de mensen, je kan niet eens normaal hoesten of je wordt al aangekeken alsof je een drager bent van het virus. Belachelijk dat nieuwsberichten over nieuwe gevallen je om de oren schieten maar dat alle goeie berichtgevingen worden verdolfen.

Al metal denk ik dat het Corona virus geen impact heeft op festivals zelf maar eerder eventuele artiesten die bang zijn om het virus te krijgen. Gelukkig zijn festivals van livenation/mojo hier goed voor verzekerd en indien dit het geval mag zijn komt alles vanzelf wel op zijn plek
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.463
6.127
Al metal denk ik dat het Corona virus geen impact heeft op festivals zelf maar eerder eventuele artiesten die bang zijn om het virus te krijgen.

Je wilt als festival zijnde ook niet dat je ineens in quarantaine moet, of nog erger, dat er dankzij het virus doden gaan vallen. SXSW is gisteren volledig gecanceld, denk niet dat het daarbij blijft.

Sluit me voor de rest bij Indiaantje aan.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
In China worden zeer vergaande maatregelen genomen om het virus tegen te gaan. Scholen zitten daar al wekenlang op slot, verjaardagen mogen niet gevierd worden en van families mogen alleen enkele gezinsleden per dag naar buiten.

In de meest getroffen gebieden mag je zelfs alleen in noodgevallen naar buiten en is het verboden om je auto te gebruiken.

Je ziet inderdaad dat er daardoor nauwelijks nieuwe besmettingen zijn. Aan de ene kant is het goed nieuws, aan de andere kant niet. Zulke maatregelen zijn echt ondenkbaar in de westerse cultuur, dat accepteert de bevolking terecht niet.

Het is vanzelfsprekend dat de focus van media meer op aantal (nieuwe) besmettingen ligt, dat geeft de verspreiding aan. En wat heb je er aan dat 55% al beter is als 15% in het ziekenhuis gaat belanden en zo'n 2 a 3% overlijdt. Zulke percentages worden echt heel veel mensen als er weinig tot niets wordt gedaan om de verspreiding te voorkomen. Logisch dat mensen zich daar zorgen om maken en media daarover berichten. Blijvende longschade na een ernstige longontsteking heb je ook gewoon liever niet, ook al zit je bij de overlevers.

Bij Ebola overleeft ook 60 procent van de gevallen, en dat wil je ook echt niet oplopen. Dat overlevingscijfer is niet het cijfer waar naar gekeken moet worden bij virusinfecties, zegt namelijk niet zoveel over blijvende schade en impact op de maatschappij. Ziekenhuisopname, sterftecijfer en besmettingsgevaar (reproductiegetal R0) kun je beter naar kijken, en op basis van die cijfers zie je overheden maatregelen nemen. Soms vergaand, soms minder vergaand.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken