Situatie is inderdaad problematischer dan wordt voorgesteld door de cijfers. Enerzijds omdat niet iedereen met klachten, zoals huisgenoten en mensen die al in isolatie zitten, kunnen worden getest. Anderzijds omdat de gevallen die je nu meet (ongeveer) 6 dagen geleden zijn besmet. Dat is trouwens vanzelfsprekend, maar het aantal besmettingen is al ongeveer een week (veel) te hoog en de tot nu toe genomen maatregelen blijken in andere landen niet voldoende te werken. En in veel van die andere landen zijn maatregelen ook nog eens ingrijpender.
De gister bekend geworden resultaten van de steekproef onder zorgpersoneel in Noord-Brabant geven een slecht beeld. Ook de internationale cijfers stemmen mij niet vrolijk. Het virus is op dit moment te besmettelijk en te wijd verspreidt, dat maakt het erg lastig terug te dringen als de besmettingsaantallen te hoog zijn. En die aantallen zijn hoger dan gedacht / verwacht. Had gehoopt dat we er beter voorstonden, maar de realiteit is echt anders.
Zelfs mensen in thuisisolatie besmetten hun huisgenoten, ook al doen die er vrijwel alles om het virus niet te krijgen.
Italiaanse toestanden zijn echt denkbaar en veel dichterbij dan veel mensen nog steeds denken.
Onderstaand overzicht geeft een realistisch verhaal, met in grafiek 7 een soort timeline:
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca
Is alleen niet om vrolijk van te worden in de wetenschap dat Nederland nog steeds niets teveel doet om nieuwe besmettingen te voorkomen.
Ik vind het heel waardevol dat je jouw inzichten hier deelt gesp. Ik vind het als niet-deskundige lastig om uit alle berichten een goed beeld te maken (behalve het overduidelijke beeld dat het voorlopig nog wel een tijd de verkeerde kant op zal gaan).
Ten aanzien van jouw laatste opmerking over de Nederlandse aanpak zie ik bijvoorbeeld ook dit soort berichten, waarin juist wordt geconcludeerd dat de Nederlandse aanpak nu nog de enige verstandige is (en de Italiaanse alle behalve):
https://nos.nl/artikel/2326736-crisis-experts-onze-corona-aanpak-is-goed-communicatie-kan-beter.html