Corona Virus en concerten/festivals

Situatie is inderdaad problematischer dan wordt voorgesteld door de cijfers. Enerzijds omdat niet iedereen met klachten, zoals huisgenoten en mensen die al in isolatie zitten, kunnen worden getest. Anderzijds omdat de gevallen die je nu meet (ongeveer) 6 dagen geleden zijn besmet. Dat is trouwens vanzelfsprekend, maar het aantal besmettingen is al ongeveer een week (veel) te hoog en de tot nu toe genomen maatregelen blijken in andere landen niet voldoende te werken. En in veel van die andere landen zijn maatregelen ook nog eens ingrijpender.

De gister bekend geworden resultaten van de steekproef onder zorgpersoneel in Noord-Brabant geven een slecht beeld. Ook de internationale cijfers stemmen mij niet vrolijk. Het virus is op dit moment te besmettelijk en te wijd verspreidt, dat maakt het erg lastig terug te dringen als de besmettingsaantallen te hoog zijn. En die aantallen zijn hoger dan gedacht / verwacht. Had gehoopt dat we er beter voorstonden, maar de realiteit is echt anders.

Zelfs mensen in thuisisolatie besmetten hun huisgenoten, ook al doen die er vrijwel alles om het virus niet te krijgen.

Italiaanse toestanden zijn echt denkbaar en veel dichterbij dan veel mensen nog steeds denken.

Onderstaand overzicht geeft een realistisch verhaal, met in grafiek 7 een soort timeline:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Is alleen niet om vrolijk van te worden in de wetenschap dat Nederland nog steeds niets teveel doet om nieuwe besmettingen te voorkomen.

Ik vind het heel waardevol dat je jouw inzichten hier deelt gesp. Ik vind het als niet-deskundige lastig om uit alle berichten een goed beeld te maken (behalve het overduidelijke beeld dat het voorlopig nog wel een tijd de verkeerde kant op zal gaan).

Ten aanzien van jouw laatste opmerking over de Nederlandse aanpak zie ik bijvoorbeeld ook dit soort berichten, waarin juist wordt geconcludeerd dat de Nederlandse aanpak nu nog de enige verstandige is (en de Italiaanse alle behalve):
https://nos.nl/artikel/2326736-crisis-experts-onze-corona-aanpak-is-goed-communicatie-kan-beter.html

Vanuit een economisch standpunt is het niet erg dat gepensioneerde mensen doodgaan, ik heb daar niet zoveel mee. Natuurlijk is handel en een goed draaiende economie belangrijk, maar tegen welke prijs?

Het zijn echt hele lastige afwegingen die op een hele korte termijn gemaakt moeten worden. Daarnaast ben je in een klein en dichtbevolkt land als Nederland afhankelijk van wat de hele wereld doet. Ik kan het beleid van volgen daarom begrijpen, mede omdat we een heel goed zorgsysteem hebben. En in het kader van crisismanagement begrijp ik dat je niet op de zaken vooruit wilt lopen. Vind ook niet dat Nederland het slecht doet, het is wel een heel dun koord waarop gebalanceerd wordt. De nieuwe cijfers en ervaring uit het buitenland vraagt vanuit het oogpunt van de volksgezondheid wel om rigoureus ingrijpen. Maar daar staan voor de autoriteiten weer economische belangen tegenover, heel lastig en riskant om daar een balans in te zoeken.

Denk dat de snelheid van de situatie in Italië iedereen toch overvallen heeft, mij in ieder geval wel.

En dan heb ik nog best wel wat kennis over het ontstaan en verspreiding van ziekten en hoe je daarop in kunt grijpen (ben opgeleid als apotheker maar werkzaam in medisch onderzoek). Had zo'n crisissituatie in Nederland echt niet voor mogelijk gehouden, en daar hou ik nu wel rekening mee. Geeft echt de noodzaak aan om alsnog ieder geval te isoleren, thuis te blijven bij de meest lichte klachten, familiebezoek misschien een keer over te slaan en indoor-evenementen de komende maand af te gelasten. Om de druk op de zorg zo laag als mogelijk te houden en je meer kwetsbare dierbaren niet te besmetten.

WHO-chef Tedros noemt het nieuwe coronavirus een pandemie
Dat werd 't twee à drie weken geleden al genoemd door professor en viroloog Marc Van Ranst. Intriest dat WHO m.b.t communicatie hier zo slecht op de bal speelt.

Situatie is inderdaad problematischer dan wordt voorgesteld door de cijfers. Enerzijds omdat niet iedereen met klachten, zoals huisgenoten en mensen die al in isolatie zitten, kunnen worden getest. Anderzijds omdat de gevallen die je nu meet (ongeveer) 6 dagen geleden zijn besmet. Dat is trouwens vanzelfsprekend, maar het aantal besmettingen is al ongeveer een week (veel) te hoog en de tot nu toe genomen maatregelen blijken in andere landen niet voldoende te werken. En in veel van die andere landen zijn maatregelen ook nog eens ingrijpender.

De gister bekend geworden resultaten van de steekproef onder zorgpersoneel in Noord-Brabant geven een slecht beeld. Ook de internationale cijfers stemmen mij niet vrolijk. Het virus is op dit moment te besmettelijk en te wijd verspreidt, dat maakt het erg lastig terug te dringen als de besmettingsaantallen te hoog zijn. En die aantallen zijn hoger dan gedacht / verwacht. Had gehoopt dat we er beter voorstonden, maar de realiteit is echt anders.

Zelfs mensen in thuisisolatie besmetten hun huisgenoten, ook al doen die er vrijwel alles om het virus niet te krijgen.

Italiaanse toestanden zijn echt denkbaar en veel dichterbij dan veel mensen nog steeds denken.

Onderstaand overzicht geeft een realistisch verhaal, met in grafiek 7 een soort timeline:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Is alleen niet om vrolijk van te worden in de wetenschap dat Nederland nog steeds niets teveel doet om nieuwe besmettingen te voorkomen.

Maar is de situatie in ItaIië niet veel zorgelijker door:
1). de erg oude bevolking (Italiaanse pensioenbeheerders willen dit virus nog wel een kaartje laten doorsudderen);
2). de minder goede gezondheidszorg;
3). de onderontwikkeling van het Zuiden?

Denemarken gooit letterlijk alles op slot de komende 2 weken. Bijeenkomsten met meer dan 100 man (!) worden verboden.

Hele rits annuleringen van Amerikaanse artiesten zijn aanstaande:

Adviseurs van de Amerikaanse president Donald Trump hebben voorgesteld het reisadvies voor de gehele Europese Unie op te schalen naar niveau 3 wegens de dreiging van het coronavirus.

De maatregel betekent dat Amerikanen wordt afgeraden naar een van de 27 EU-landen te gaan, tenzij het echt noodzakelijk is. Landgenoten die terugkomen van deze Europese bestemmingen doen er verstandig aan twee weken thuis in quarantaine te blijven. Het is niet duidelijk wat de status van Groot-Brittannië in deze is.

Adviseurs van de Amerikaanse president Donald Trump hebben voorgesteld het reisadvies voor de gehele Europese Unie op te schalen naar niveau 3 wegens de dreiging van het coronavirus.

De maatregel betekent dat Amerikanen wordt afgeraden naar een van de 27 EU-landen te gaan, tenzij het echt noodzakelijk is. Landgenoten die terugkomen van deze Europese bestemmingen doen er verstandig aan twee weken thuis in quarantaine te blijven. Het is niet duidelijk wat de status van Groot-Brittannië in deze is.

Wat een verschrikkelijke weken zijn dit toch. :-( Meestal is dit forum de plek waar je kan heengaan als je een kutdag had en even uit de dagelijkse sleur geraakt, maar deze berichten zorgen gewoon voor slapeloze nachten.

Landgenoten die naar Washington State zijn geweest wordt aangeraden in een ondergrondse bunker plats te nemen voor minimaal een maand?

Dat stuk vol grafieken over verspreiding is wel rete interessant om te lezen (voor een geek als ik dan ten minste).

gesp wrote:

Wat een verschrikkelijke weken zijn dit toch. ? Meestal is dit forum de plek waar je kan heengaan als je een kutdag had en even uit de dagelijkse sleur geraakt, maar deze berichten zorgen gewoon voor slapeloze nachten.

Ja, tis mooi kut allemaal. Schrale troost is dat het voor ons bijna allemaal een luxe probleem is. Maar toch.

Dat stuk vol grafieken over verspreiding is wel rete interessant om te lezen (voor een geek als ik dan ten minste).

Ja wel verplichte kost. Goed stuk. Niet leuk om te lezen.

selurxela wrote:

Ja wel verplichte kost. Goed stuk. Niet leuk om te lezen.

Vond vooral de twitter thread die hij daar linkt nogal ontluisterend...

https://twitter.com/jasonvanschoor/status/1237142891077697538

Ik hoop van harte dat onze overheden goed bij de les zijn hier; dat artikel lezende voelt het alsof ze achter de feiten aan lopen eigenlijk.

Simple Minds hebben al hun concerten in Duitsland en Denemarken moeten annuleren.
Voor Duitsland zoekt men andere data. De tour gaat vooralsnog begin april verder in Frankrijk.

Zelfs al zou hij willen, Jonathan Wilson gaat het nu echt niet lukken om 27 maart in het Zonnehuis te staan. Mijn eerste afgelaste concert dit jaar.

Acteur Tom Hanks en zijn vrouw Rita Wilson zijn besmet met het coronavirus en in Australië in isolatie geplaatst , dat laat Hanks weten op Twitter.

Vive Latino in Mexico over 2 dagen gaat gewoon door

nog geen berichten over de Zuid Amerikaanse Lollapalooza's

Schiet mij maar lek als dit geen invloed op concerten gaat hebben: https://nos.nl/l/2326774
Ik ben nu alleen nog benieuwd hoelang dit gaat duren.
De eerst komende 4 weken wordt het niks natuurlijk.
Alles ligt/gaat plat. Van voetbal tot concert/festival. Ook scholen gaan straks dicht als je dat artikel moet geloven. Dat zal de volgende stap zijn.
Ik hoop echter dat eea snel onder controle is. Zo niet gaat het hele festivalseizoen eraan. Daarvan ben ik inmiddels wel overtuigd...

Users who are viewing this thread