Geimporteerde gevallen zitten vaak in verplichte quarantaine. Die maken dus niet zoveel uit. Lokale transmissie, virusgevallen met onbekende herkomst van besmetting, zijn zorgelijk.
Dat hebben we hier vorig voorjaar gezien, hoe snel het van enkele introducties in weken tijd tot honderdduizenden gevallen ging. En hoe lastig (of niet) dat naar 0 te krijgen is. Die lokale transmissie speelt nu weer in delen van China, Vietnam, Thailand, Japan, Taiwan, Zuid-Korea en andere landen die de pandemie tot nu qua besmettingen goed doorstaan.
Dat komt omdat het seizoen waarin virussen die zich via de luchtwegen verspreiden daar, net als hier, momenteel bezig is.
Mijn voorspelling is dat het hier vanaf medio april snel beter gaat worden en er weer een en ander mogelijk is, vergelijkbaar met augustus/september vorig jaar. Zie in de zomer minder maatregelen en buiten vrijgegeven worden. Festivals kunnen dan plaatsvinden.
Maar ook softe maatregelen als 1.5 meter in de supermarkt en mondkapjes in OV het hele jaar nog wel blijven. Volgende winter zal druk op de zorg zwaarder dan andere winters zijn, misschien dat sommige maatregelen dan tijdelijk terug komen. Maar dat is wel erg ver vooruit en afhankelijk van vaccinatiebereidheid en precieze effectiviteit en duur van immuniteit.
In februari en gedurende maart zal wel nog een toename in besmettingen en ziekenhuisopnames komen, veroorzaakt door de besmettelijker mutant die nu zo’n beetje 50% van de besmettingen in Nederland veroorzaakt.
Dat van die lokale gevallen vs. import was precies wat ik bedoelde ja. Ze melden in die maanden eerder ook gevallen, maar die zaten opgesloten
Maar wacht ff, wanneer verwacht je dan die 1,5m binnen eindelijk eens een keertje verdwijnt? Want buiten is idd leuk voor festivals, en mischien stadions, maar niet veel meer dan. Restaurants, theaters, bioscopen, concertzalen, etc gaan nog steeds, failiet, plus dat heel veel events enzo (zoals bv. de anime conventies waar ik graag heen ga bijna allemaal) ook binnen plaats vinden. Dat kan dan allemaal dit hele jaar dus ook nog steeds niet, of met die klote 1,5m? Maar dat haalt echt alle plezier, gezeligheid, en spontaniteit eraf, dus dan gaat er niemand heen.
Heck, met alleen buiten die 1,5m weg kan je nog niet eens je verjaardag fatsoenlijk vieren. Ik,en ik denk velen met mij, ben pas tevreden als we binnen weer gewoon alles mogen, ten eerste omdat dan pas eindelijk de evens weer kunnen die ik nu zo mis, en ten tweede omdat de hele economie van kroeg tot horeca tot concertzaal tot theater naar de klote blijft gaan zolang die geld. Daarnaast heb ik ook héél veel zin om weer eens naar de LGBT club te kunnen gaan eindelijk na 1,5 jaar tegen die tijd, en ik denk zowieso dat de nachtclubs die beloofd zijn dat ze meer mogen opstarten "als er een vaccin is" al vanaf het begin ook wel heel graag willen.
Die 1,5m regel sloopt gewoon alle lol uit het leven en maakt alles onmogelijk, failliet, of niet leuk wat het leven leuk maakt. Dus wanneer denk je dat we hem eindelijk gewoon af kunnen schaffen dan? Volgend jaar? Opzich kan ik daar best mee leven hoor, maar ik heb wel gewoon die stip op de horizon nodig dat ik op z'n minst volgend jaar weer gewoon vrij, sociaal, gezellig, leuk naar m'n favoriete events kan als vanouds. Dus... denk je dat ik op z'n minst voor volgend jaar gewoon ervan uit kan gaan dat we van al deze klote-beperkingen af zijjn? Ik wil gewoon weten dat al duurt het tot dan, maar dat ik dan op z'n minst gewoon weer normaal vrij rond kan lopen op een event, lekker gek vrij spontaan kan doen met mensen, met ze op de foto kan, mag knuffelen wie ik wil, etc. Gewoon vrij sociaal als mens leven dus. En dan niet alleen buiten, maar ook gewoon op het over, over grote meerendeel van plaatsen binnen: conventies, concerten, kroeg, restaurants, club, dancefeest, etc. Ik moet er echt niet aan denken dat die regel nooit meer weg gaat, want dit is gewoon geen leven zo. En wat ik zei, buiten is al een verbetering uiteraard, maar dat helpt alléén festivals en misschien stadions, ongeveer. Wanneer kunnen we weer gewoon normaal binnen naar een concert en een moshpit hebben dan, of naar animecon, of wat dan ook dat binnen is? 2022?
En nog iets... ik denk dat de pleuris echt uitbreekt als ze dit doen. Stel je voor zeg, dat lowlands 60.000 man op een hei mag stouwen, evt. met een sneltestje, maar het noodlijdende theater moet nog een half jaar langer op 20% capaciteit draaien?? Dan breekt de totale pleuris toch uit? Ga dat ook maar aan de bevolking, ondernemers, en niet onbelangrijk, tweede kamer uitleggen: "ja het stadion mag vol met schreeuwen en alles,en die 60.000 op een mutje op de hei zijn prima, maar je verjaardag vieren thuis wel met 1,5m afstand hoor en dat kleine kroegje met plek voor 25 man normaal zal het helaas ook tot begin volgend jaar met 3 plaatsten moeten doen." Hell, je krijgt dan dat lowlands eerder normaal vrijgegeven wordt dan de middelbare school (die krijgt straks 1,5m ook zeggen ze wellicht), het letterlijke onderwijs van onze kinderen. En dat moet dan door de tweede kamer (en de bevolking).
Dat kan toch niet??