ukefudanshi wrote:
wenteldave wrote:
ukefudanshi wrote:
gesp wrote:
In veel van die landen zijn afgelopen jaar ook forse maatregelen geweest. En sommigen zitten nu ook deels in lockdown omdat het virus er (weer) de kop op steekt. Zolang het virus op de wereld aanwezig is, en mensen zonder klachten het kunnen verspreiden, en nog niet genoeg mensen in een samenleving immuniteit hebben, zijn maatregelen nodig. Juist ook in die landen die in de coronatussenstand goed scoren blijven maatregelen nodig en is de dreiging van een opleving het grootst (want weinig immuniteit en besmettelijker mutant).
We hebben afgelopen voorjaar gezien hoe de situatie in een paar weken volledig escaleerde, en recent nog hoe snel met maatregelen gevallen omhoog kunnen schieten. Ook in landen die de eerste golf het nog vrij redelijk deden.
Uiteindelijk bepalen vaccinaties en dan met name de vaccinatiebereidheid bij risicogroepen de impact van een (volgende) golf. Ook in landen waar het virus nog niet voet aan grond heeft gekregen.
Dus je bedoelt dat Taiwan, Vietnam, China, Nieuw-Zeeland, etc, die al maanden weer volledig normaal leven zonder beperkingen, dat eigenlijk niet zouden moeten doen ondanks dat ze 0 corona meer hebben (in Taiwan’s geval al sinds mei!) puur omdat er ooit misschien iemand binnen kan komen met?
Daarvoor hebben ze allemaal de regel dat iedereen die binnenkomt 2 weken onder bewaking in qauraintine moet. Alleen in Nieuw-Zeeland is het een of twee keer teruggekomen, paar weken lockdown, weer weg, nu leven ze weer normaal.
Ik zou echt een moord plegen om in Taiwan te wonen nu, daar mag sinds juli alweer alles wat ik leuk vind in het leven zonder beperkingen, zou ik me geen zorgen hoeven maken of ik de huur kan betalen deze maand met m’n nulurencontact door die kut avondklok, en zou ik nu alweer gewoon hetzeflde leuke, vrije, sociale, menselijke leven hebben als in 2019, ipv deze dystopische hel. Oh, en er gaat niemand dood, dat ook.
Juist dat Vietnam, Taiwan, China, etc zónder vaccins alweer (bijna) volledig coronavrij en normaal door het leven gaan zoals wij dat ook kenden hier lijkt me een reden om jaloers te zijn en “huiswerk te kopiëren”, niet te denken dat we het hier beter doen omdat wij wachten tot we over 10 maanden iedereen hopelijk gevaccineerd hebben.
Maar ja, ik ben dus blut. ALs ik net voor dit begon al 2-3 jaar carriëre had gehad was ik na één blik op grote, vrije, gezellige events in Juli vorig jaar in Taiwan waarschijnlijk al verkast, en anders zéker nadat ik zag dat ze in november gewoon pride konden vieren normaal met 130,000 man, wat de hele wereld over ging.
Maar ik houd het maar ff uit tot het door vaccins weer kan… wat ik opzich prima vind, alleen snap ik niet waarom ze in UK en usa (vooral uk though) een soort consensus-opinie onder experts lijken te hebben dat we nooit meer normaal kunnen leven, terwijl de consensus hier (en natuurlijk is er altijd een doemdenker ergens…) , en in België, en grotendeels ook usa (fauci aan hoofd), etc, toch gewoon is dat dat wel kan als iedereen gevaccineerd is.
En belangrijker: wie vertelt ons dat die britten ongelijk hebben en onze experts gelijk en niet andersom?
Zijn hele regio’s in China, zoals bijvoorbeeld Shijiazhuang waar nog ‘doodleuk’ corona is en in Taiwan heerst ook nog corona, wat je letterlijk te zien krijgt als je op “Taiwan Covid” zoekt. De situatie is daar ook nog niet normaal, er wordt nog steeds massaal getest, er wordt nog steeds aangeraden om afstand te houden van elkaar en ga zo maar door. Echt geen idee waar jij je nieuws vandaan haalt.
Ik wist dat er wat verdwaalde gevallen af en toe in Taiwan zijn, maar dat is praktisch allemaal import. Daarvoor hebben ze die 14 dagen quaraintine – die kunnen het dus niet verspreiden verder.
Als er aangeraden wordt om afstand te houden, waarom mogen ze dan pride vieren met 130.000 mensen en free hugs (ze hadden het er letterlijk over bij CNBC) en is het onmogelijk om op de videos het verschil tussen 2020 en 2019 te zien bijna? Waarom zitten de stadions vol? Waarom zijn er dan gewoon weer massa evenementen waar iedereen normaal doet, vrij rondloopt, praat met random mensen, op de foto gaat met iedereen, vrienden knuffelt etc? Kijk op youtube naar wat events in taiwan recentelijk, “afstand houden” gebeurt gewoon niet. En dat mag dus gewoon allemaal weer, en gezien hoe streng ze zijn in Azië vermoed ik dat het mag omdat het kan.
Hier, 31/10/2020, idd, prachtvoorbeeld van de 1,5m samenleving. Echt veel afstand man!
https://www.youtube.com/watch?v=Fe6W2ZeScgk&t=151s
Dit was 17 november 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=D1OFjKiRqZw&t=1200
Er zijn nog héél, héél veel voorbeelden te vinden. Hier nog, een dan, half november:
https://www.youtube.com/watch?v=DvGaZJfyDbA
Dus sorry maar nee, Taiwan adviseert absoluut niét om nog afstand te houden, anders zou de overheid dat soort events toestaan of zelfs enthousiast ondersteunen, toch?? Bij pride waren ook veel buitenlanders, ze lieten er daar ook een aan het woord uit Amerika, ik heb ook anderen gehoord, die zeiden ook gewoon letterlijk dat ze daar waren omdat alles weer mocht. Soort “coronavakantie” ROFL.
En ja, het klopt dat er af en toe een provincie of stad in China in lockdown gaat, maar dan testen ze iedereen, en 1-3 weken later zijn ze weer open. En dat kan <zie hierboven> dus ook gewoon allemaal weer, evenals de clubs die in China gewoon volstaan met feestende jongeren, etc, dus dan zijn ze ook echt OPEN.
(Qua niews had ik dit overigens van CNN, de NOS, nu.nl, RTL, etc. Het is niet een geheim ofzo ? )
Eerste klopt niet helemaal. Er zijn inderdaad ‘importgevallen’, maar het is in ieder geval niet waar dat het door die quarantaine niet overdraagbaar is, zoals bijvoorbeeld begin vorige maand duidelijk werd in Taiwan, waar een arts die COVID-patiënten behandelde zelf besmet raakte met het virus en daardoor het virus met zich verspreidde. Kijk, die aantallen zijn allemaal niet schrikbarend natuurlijk, maar je bericht zorgt wel gewoon voor desinformatie (waar ik niet op zit te wachten). Overigens, maakt het iets uit of het virus geïmporteerd wordt of niet? Lijkt me niet, aangezien die gevallen er dus alsnog komen.
Punt staat in ieder geval nog steeds: er zijn nog maatregelen van kracht in beide landen. Zo is er in Taiwan de bezoekregeling (bijvoorbeeld in ziekenhuizen) in verschillende regio’s ook weer aangescherpt. Organisatoren van evenementen moeten voldoen aan alle genomen maatregelen en dus bewijs overleggen dat het evenement niet zorgt voor besmettingen. Als dat in Taiwan al moet, lijkt het me dat in China ook moet (maar dat is even een aanname!). Komt er op neer dat dat dus nog steeds niet vrijuit staan is waar je maar wil. Organisatoren en bezoekers moeten zich aan de maatregelen houden. Dit was echter nog niet gaande ten tijde van de Taiwan LGBT Pride 2020 eind oktober, dus vandaar ook die opnames. Kan wel wat veranderen door de maanden heen dus, zoals je hier in Nederland vast ook wel merkt ?