Door Bruce Springsteen heeft Parkstad even de infrastructuur van een écht grote stad: zo ziet de megaoperatie eruit
Frans Willeme: „We zien het als een nieuwe uitdaging om het parkeren perfect te laten verlopen.” — © Harry Heuts
De namen ‘Pinkpop’ en ‘Landgraaf’ zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, of je het nu iemand uit Limburg of Groningen vraagt. Grote concerten op Megaland zoals dat van Bruce Springsteen zondag, dwingen niet alleen Landgraaf maar heel Parkstad om te acteren als een echte grote stad. Met elke vijf minuten een trein naar Heerlen.
Dat Bruce Springsteen voor een ‘los’ concert naar Landgraaf komt is al een overwinning voor de organisatie van Megaland. Maar de echte lakmoesproef moet zondag nog plaatsvinden: is het mogelijk om bijna 70.000 mensen veilig en zonder grote files naar Landgraaf te leiden? En belangrijker: ook om ze weer zonder chaos te laten vertrekken?
Uitdaging
Waar het publiek tijdens Pinkpop enigszins gespreid komt en gaat, is dat zondagavond niet het geval. Dat realiseert Frans Willeme, mede-eigenaar van Megaland en verantwoordelijk voor de mobiliteit rondom het terrein, zich terdege. „We zien het als een nieuwe uitdaging om het parkeren perfect te laten verlopen. Files en wachttijden zijn nooit helemaal te voorkomen, dat zie je ook bij voetbalwedstrijden. Maar we willen wel zo min mogelijk overlast. Ook voor de omwonenden.”
De woonwijk tegenover Megaland is zondag hermetisch afgezet met hekwerken. Vanwege het concert zijn er tien tijdelijke wegafsluitingen, waarvan een paar al vanaf 07.00 uur van kracht zijn. Het doet Willeme denken aan de tijd dat The Rolling Stones eind vorige eeuw Landgraaf bezochten. „Daar kwamen ook zo’n 70.000 mensen op af, maar toen waren er helemaal geen parkeerplaatsen geregeld. Het was gewoon wildparkeren.”
Enthousiast
Hij is erg enthousiast over de goede samenwerking tussen Megaland, concertorganisator Mojo, alle vrijwilligers en de gemeente Landgraaf. Om grote files te voorkomen is op twee hoofdlijnen ingezet. Om te beginnen spreiding van parkeerterreinen over de hele gemeente. Willeme: „Dat geeft al lucht.” Als tweede hoofdpunt zijn er meerdere afvoerwegen om Landgraaf na afloop uit te rijden.
Alles bij elkaar zijn er zo’n 15.000 parkeerplaatsen aangewezen, verdeeld over vijf parkeerterreinen. Vanuit twee van die locaties rijden er tevens meer dan zestig shuttlebussen. „We huren bijna veertig hectare grond bij boeren.” Dat gebeurt ook voor Pinkpop, maar op kleinere schaal. „De helft van de landbouwgrond in Landgraaf is zondag door ons in gebruik.”
De plattegrond voor het concert zondag. — © Mojo Concerts
Geen parkeerkaart, geen parkeerplek
Een plekje krijgen kan alleen als je van tevoren een parkeerkaart hebt gekocht. Dat is een manier om de verkeersstromen te kunnen reguleren. Willeme doet een uitdrukkelijke oproep aan alle bezoekers per auto die nog geen parkeerkaart hebben. Ter plekke kopen kan niet. „Je weet met zo’n kaart ook meteen naar welke parkeerplaats je moet rijden.”
De samenwerking met Mojo is een troef voor Willeme. De concertorganisator heeft door zijn brede ervaring veel inzicht in het te verwachten reisgedrag. Willeme: „Ze hebben bijvoorbeeld kennis over hoeveel auto’s je kunt verwachten en hoeveel bezoekers van een concert als dat van Springsteen met het openbaar vervoer of de fiets komen.”
Zo verwacht de organisatie dat ongeveer vijftien procent met het openbaar vervoer naar Megaland komt. Er is goed contact met Arriva. „Het concert eindigt tijdig zodat mensen nog de trein terug kunnen nemen, net als bij Pinkpop. Bij Bruce is dat wel een grotere uitdaging vanwege alle mensen die in één keer vertrekken.” Op de heenweg gaan er daarom acht treinen per uur van Heerlen naar Landgraaf; na het concert zijn dat er twaalf per uur naar Heerlen, aangevuld met 36 bussen. Reistijd: vier minuten.
Andere opties zijn inmiddels uitverkocht. Het parkeerterrein bij SnowWorld staat zondag vol met touringcars, gevuld met vijfduizend fans. De garage van Q-Park in Heerlen is helemaal volgeboekt, net als de 1550 ‘Park&Bike’ plaatsen. Daarmee kunnen mensen parkeren in het Kerkraadse stadsdeel Spekholzerheide, om vandaaruit met eigen of gereserveerde fiets het laatste stuk naar Megaland af te leggen.
Een trein met een metro-dienstregeling tussen Heerlen en Landgraaf, parkeren buiten de stad en overstappen op de fiets. En natuurlijk de Buitenring die nu wel heel goed van pas komt. Het is duidelijk dat zondag het ouderwetse ‘kerktorendenken’ zou uitdraaien op een fiasco. Bruce Springsteen dwingt Parkstad om zich daadwerkelijk als één grote stad te gedragen.