Best Kept Secret 2026

Waarom vijandig? Er wordt gedaan alsof MBV een hele logische headliner is voor BKS. Die zijn in onze bubbel wellicht huge, maar het is alles behalve een grote naam natuurlijk. Ik zou enorm voorstander zijn, maar zie het op geen manier gebeuren. Dat is een perfecte TWO head.
TV on the Radio en Barry Can't Swim, die vorig jaar in de TWO speelden, waren toch ook 2 van de 7 headliners.
Kan idem verlopen als my bloody valentine tussen (bijvoorbeeld) 21u30 en 22u30 in de TWO speelt. Daarvoor hoeven ze niet op de One te staan.
Ik ga er niet van uit dat we weer 7 headliners krijgen, maar het kunnen er wel meer dan drie zijn.

• Leuk
Waarderingen: koekebakker en Matthijs
TV on the Radio en Barry Can't Swim, die vorig jaar in de TWO speelden, waren toch ook 2 van de 7 headliners.
Kan idem verlopen als my bloody valentine tussen (bijvoorbeeld) 21u30 en 22u30 in de TWO speelt. Daarvoor hoeven ze niet op de One te staan.
Ik ga er niet van uit dat we weer 7 headliners krijgen, maar het kunnen er wel meer dan drie zijn.
"Headliner" ja. Maar er zijn natuurlijk maar 3 namen die de ONE afsluiten en dat noemt toch iedereen echt de headliners.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
"Headliner" ja. Maar er zijn natuurlijk maar 3 namen die de ONE afsluiten en dat noemt toch iedereen echt de headliners.
Ik doel meer op hoe groot de naam op de affiche te vinden is. Zo is er toch ook mee naar buiten gekomen.

Aantal headliners op Best Kept Secret per jaar (gebaseerd op grootte van de namen op de affiches):

2013: 4
2014: 5
2015: 4
2016: 3
2017: 3
2018: 3
2019: 3
2022: 4
2023: 3
2024: 4
2025: 7

Ze begonnen in 2013 met meer grootste namen bovenaan de affiche dan het aantal dagen en zijn er de laatste jaren schijnbaar weer naar teruggekeerd. 6 van de elf keer stonden er zo meer dan het aantal dagen dat het festival plaatsvindt.

Laatst bewerkt:
Maar wat is een subheadliner dan in dat geval? Ik vind ook de bovenste 3 mainstage namen DE headliner.

En ik denk nog steeds dat Soulwax een doorgeschoven is geweest omdat Deftones van data is geswitched.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: elo
Maar wat is een subheadliner dan in dat geval?
In de context van Best Kept Secret is een subheadliner een iets minder populaire, maar kwalitatief even sterke of interessante act.
Verschil tussen plaatsing op One of Two heeft soms ook met sfeerkeuze te maken voor een bepaald type act.

Of my bloody valentine nu headliner is op BKS of niet doet er ook niet zo toe. Ik hoop net als jullie dat ze er gewoon staan.

Laatst bewerkt:
In de context van Best Kept Secret is een subheadliner een iets minder populaire, maar kwalitatief even sterke of interessante act.
Verschil tussen plaatsing op One of Two heeft soms ook met sfeerkeuze te maken voor een bepaald type act.

Of my bloody valentine nu headliner is op BKS of niet doet er ook niet zo toe. Ik hoop net als jullie dat ze er gewoon staan.
Dat is ook maar een keer gebeurt volgens mij dat jaar met PJ Harvey. Eerder een uitzondering als de standaard als je het mij vraagt. MBV gaat in ieder geval niet de main afsluiten, daar ben ik zeker van.

• Leuk
Waarderingen: Martijn76 en elo
Dat heeft ook niemand expliciet gezegd - mbv als afsluiter op de One lijkt me ook sterk.
Eerder als mogelijke afsluiter op de Two.

Maar sommigen lijken de One te zien als het hoofdgerecht, en de Two als het voorgerecht.
Terwijl de chef in het restaurant genaamd Best Kept Secret ook daar zijn beste recepten durft te verstoppen.

Laatst bewerkt:
Het zou heel raar zijn als my bloody valentine niet op BKS zou staan. Uiteraard als headliner.

Edit: Of een losse show. Maar niet op een ander festival lijkt mij.
Toch wel. Enfin, domme discussie aan 't worden: laten we hopen dat ze er staan!

• Geweldig
Waarderingen: MarkD
7 headliners? BKS communiceert zelf toch altijd maar drie headliners? De afsluiters van One.

Ik hoop vooral dat we Cave of the Cure terugvinden dit jaar. En heel benieuwd naar de undercard.

Laatst bewerkt:
Beetje een semantische discussie zo, terwijl het erop lijkt dat vrijwel iedereen hier denkt dat als mbv komt, het vermoedelijk voor een mooie spot op de TWO zal zijn (los van in welk formaat ze op de poster staan).

• Leuk
Waarderingen: Bubba
The seven samurai...

1761339848447.webp

Het woord headliner in de context van een muziekfestival komt oorspronkelijk uit de journalistiek en verwijst naar de "headline", de kop bovenaan een artikel. In de muziekwereld is deze betekenis overgenomen om te duiden op de artiesten die als belangrijkste worden beschouwd: degenen die bovenaan op de affiche staan, vaak in het grootste lettertype, en meestal, maar niet noodzakelijk, ook de afsluitende acts zijn. De term komt dus van het Engelse "headline" en verwijst naar de postie bovenaan. Bij festivals betekent het de belangrijkste acts, die vaak, maar niet altijd, als laatste acts op de dag geprogrammeerd staan. Het gaat dus niet primair om het hoofdpodium of het tijdstip, maar om de prominente rol en zichtbaarheid.

Maar dan heb je etymologie vs. hedendaags gebruik. Die huidige betekenis van het woord is niet altijd eenduidig, zoals hier is gebleken. Sommigen vinden dat headliners enkel de afsluitende acts op het hoofdpodium zijn. Festivals stemmen de invulling ervan bovendien ook af op hun eigen identiteit, publiek en programmering.

Laatst bewerkt:
Ik realiseer me zojuist dat vanaf de bekendmaking van de 1e bak met namen volgende week ik nog zeveneneenhalve maand heb om me helemaal kapot te fantaseren / druk te maken / blij te zijn over de headliners, midcard, undercard, podia, DJ's, eten, drinken, kunst, kleur van het gras. Da's lang. En voelt heel lekker.

Warme oproep ook hier om jullie stem uit te brengen hier :)

Je kunt nog tot en met dinsdag stemmen.

• Metal!
Waarderingen: MadMandra27
TWOD, David Byrne, Nick Cave and the Bad Seeds, my bloody valentine, The xx

Zitten voor mij toch echt wel hele mooie mogelijkheden tussen! Al heb ik geleerd niet al te veel hoge verwachtingen te moeten hebben bij BKS haha

Stel dat het om een gezamenlijke, grotere act zou gaan die nog niks (of bijvoorbeeld alleen Primavera) in Europa heeft bekendgemaakt, om wie zou het dan kunnen gaan? Zou bijvoorbeeld Tame Impala na de zaaltour nog wat festivals doen?

Users who are viewing this thread