Best Kept Secret 2025

Heb met dit alles wel vrede. Ook goed dat Maurits zo duidelijk is over een en ander. Dan kunnen we onze verwachtingen hiero ook bijstellen.
Maurits is heel eerlijk en reëel en dat valt te prijzen. Zoals al vaker gezegd is het momenteel erg lastig om de grote namen te boeken door de concurrentie en de financiën. Dan is de huidige koers verstandig.

Er komt toch wel een heel duidelijk positief punt en een heel duidelijk negatief punt naar boven bij dit interview in termen van verbreding. Het positieve in mijn ogen is dat een verbreding op muzikaal vlak ervoor gaat zorgen dat het programma van BKS zich meer gaat onderscheiden van de andere festivals. In een tijd waarin het eigenlijk niet meer loont om naar meerdere festivals te gaan in een jaar, omdat het jaar erop je waarschijnlijk 8/9/10 namen op een ander festival ziet, is het leuk dat een exclusievere boeking ook uit een andere hoek dan de indie of rock kan komen. Ben het dan ook met Maurits eens dat die zes namen aan de bovenkant een groot spectrum beslaan en dat dat eigenlijk wel erg leuk is. Werd ook erg enthousiast van de muziekcompliatie aan het eind van de podcast.

Het negatieve vind ik de verbreding door een grotere nadruk op omgeving en kunst. Ja, het terrein is prachtig en de lichten maken het ook 's nachts de moeite waard, maar ik begrijp de nadruk hierop niet. Misschien komt het omdat het niet los kan worden gezien van het verhaal over kosten van de line-up of dat het in het echt toch altijd meer tegenvalt (die poort vorig jaar was, tja... en die dansers over het terrein liepen vooral in de weg), maar ik word echt enthousiaster om te horen dat Lander & Adriaan een in-the-round-show gaat krijgen, dan dat Job Vorstenbosch een opvolger krijgt.

Edit: waar ik Lander & Adriaan zeg had ik eerst Amenra geschreven, maar terecht gewezen door Dillinger2.0, stop de tijd, ik zet geen jokers in.

Laatst bewerkt:
Volgens mij zegt hij over de headliners; bewuste keuze om hier weer diverser te programmeren (mijn interpretatie; toegangelijk, electronisch) omdat het anders financieel heel lastig gaat worden (te weinig kaartverkoop?).

Er komt toch wel een heel duidelijk positief punt en een heel duidelijk negatief punt naar boven bij dit interview in termen van verbreding. Het positieve in mijn ogen is dat een verbreding op muzikaal vlak ervoor gaat zorgen dat het programma van BKS zich meer gaat onderscheiden van de andere festivals. In een tijd waarin het eigenlijk niet meer loont om naar meerdere festivals te gaan in een jaar, omdat het jaar erop je waarschijnlijk 8/9/10 namen op een ander festival ziet, is het leuk dat een exclusievere boeking ook uit een andere hoek dan de indie of rock kan komen. Ben het dan ook met Maurits eens dat die zes namen aan de bovenkant een groot spectrum beslaan en dat dat eigenlijk wel erg leuk is. Werd ook erg enthousiast van de muziekcompliatie aan het eind van de podcast.

Het negatieve vind ik de verbreding door een grotere nadruk op omgeving en kunst. Ja, het terrein is prachtig en de lichten maken het ook 's nachts de moeite waard, maar ik begrijp de nadruk hierop niet. Misschien komt het omdat het niet los kan worden gezien van het verhaal over kosten van de line-up of dat het in het echt toch altijd meer tegenvalt (die poort vorig jaar was, tja... en die dansers over het terrein liepen vooral in de weg), maar ik word echt enthousiaster om te horen dat Amenra een in-the-round-show gaat krijgen, dan dat Job Vorstenbosch een opvolger krijgt.
Dat van die in-the-round show ging volgens mij over Lander en Adriaan, niet over Amenra. Die laatste zou wel met 'iets nieuws' komen.

En misschien wel de interessantste comment van allemaal:
Vraag: "Zitten de andere 2 afsluiters (naast Eefje De Visser) al bij de 6 grootste namen die nu zijn aangekondigd"
Antwoord: "daar blijven we nog even op puzzelen, zou zo maar kunnen".

Klinkt alsof ze heel hard nog een grotere vis proberen binnen halen. Benieuwd of dat nog gaat lukken (dat het Fontaines DC absoluut niet meer word, is wel duidelijk).
Ik klamp me krampachtig vast aan aan de ruimte die Maurits laat vallen mbt een 'mogelijk, eventuele, zou zo maar kunnen, soort van headliner-ish'. Wij hebben met z'n allen in ieder geval weer maanden de tijd om te speculeren naar alle opties.

• Leuk
Waarderingen: noid
Ik klamp me krampachtig vast aan aan de ruimte die Maurits laat vallen mbt een 'mogelijk, eventuele, zou zo maar kunnen, soort van headliner-ish'. Wij hebben met z'n allen in ieder geval weer maanden de tijd om te speculeren naar alle opties.
Je kan hopen dat er met de 'kleinere' headliners en een kaartverkoop die goed zou lopen er financieel wat ruimte is. Maar ik hoop dan zelf dat ze een of twee mooie middelgrote namen binnenhalen en niet dat we (net als afgelopen jaar) een headliner van het kaliber Paolo Nutini erbij krijgen. Dus lievere meer moois op een latere slot op TWO of the Secret.

Als ONE afgesloten wordt door Eefje, Deftones en Kiwanuka dan is dat voor mij al een mooiere bovenste rij dan we in 2023 en 2024 hadden, maar het zijn ook namen waarbij ik het niet erg vind om een deel van de headliner te skippen, omdat er bijvoorbeeld iets mooiers in The Secret staat, of omdat Wilco in TWO uitloopt.

Ik denk aan artiesten die op korte termijn Ronda of 013 uitverkopen (zie bv Wilco of vandaag Jack White). Het toffe aan BKS is/wordt dat die gewoon een hoge spot krijgen. Maar ik snap in algemene communicatie, naar de niet-kenner, dat dat wat zwak klinkt. Een casual Indië luisteraar heeft nog nooit van Wilco gehoord bijvoorbeeld.

Is een kwestie van definitie natuurlijk maar denk je niet dat elke Indie luisteraar van Wilco gehoord heeft? In ieder geval van Impossible Germany

Wel interessant eigenlijk. Ik vind die worp van BKS niet per sé duurder lijken dan deze van Jera on Air, terwijl ze bij Jera volgens mij wel wat minder bezoekers trekken én minder voor een ticket vragen.
Ik verschil van mening over de kosten van de acts, maar je kunt ook in Nederland de kosten niet een-op-een vergelijken. Toen ik dit jaar enkele dagen bij Draaimolen werkte, werd me daar verteld dat BKS en de twee andere festivals daar de gemeente jaarlijks een miljoen euro moeten betalen. Een bedrag dat ik niet gecheckt heb overigens. Als Jera maar de helft hoeft te betalen heb je je prijsverschil al verklaard.

Is een kwestie van definitie natuurlijk maar denk je niet dat elke Indie luisteraar van Wilco gehoord heeft? In ieder geval van Impossible Germany
Ik zou zeggen dat ik pas een 4 jaar actief indie-genres luister, enkele uitzonderingen daargelaten, maar ik had nog nooit van Wilco gehoord tot ik op dit forum kwam om heel eerlijk te zijn. Dat nummer ook nog nooit gehoord. Yankee Hotel Foxtrot album cover zal ik wel eens voorbij hebben zien komen, maar dat is het ook wel. Maar ik ben ongetwijfeld ook een uitzondering. ;)

Fijn nummer wel trouwens, thanks. :)

• Leuk
Waarderingen: LIBOH en Glow
Ik verschil van mening over de kosten van de acts, maar je kunt ook in Nederland de kosten niet een-op-een vergelijken. Toen ik dit jaar enkele dagen bij Draaimolen werkte, werd me daar verteld dat BKS en de twee andere festivals daar de gemeente jaarlijks een miljoen euro moeten betalen. Een bedrag dat ik niet gecheckt heb overigens. Als Jera maar de helft hoeft te betalen heb je je prijsverschil al verklaard.
Gelukkig zijn we hier ondertussen al bij de podcast van Maurits. Genoeg om het daarover te hebben. 😉

Tering, dat klinkt wel echt heel hoog. Ben benieuwd waar dat dan in zit. Ik kan me voorstellen dat de mooie locatie midden in de natuur daar iets mee te maken heeft. Daar hebben ze op die parkeerplaatsen in Beuningen en Biddinghuizen vast niet zoveel last van ;).

Tering, dat klinkt wel echt heel hoog. Ben benieuwd waar dat dan in zit. Ik kan me voorstellen dat de mooie locatie midden in de natuur daar iets mee te maken heeft. Daar hebben ze op die parkeerplaatsen in Beuningen en Biddinghuizen vast niet zoveel last van ;).
Behalve dan van het opkopen van stikstofrechten van een boer in de omgeving van het recreatiegebied, uhm parkeerplaats, De Groene Heuvels.

Ik kan bevestigen dat dit bedrag zeer plausibel is en ik durf zelfs te zeggen dat dit aan de lage kant is. Elders in het land betaald men enkele tonnen voor véél minder oppervlakte. Is maar net hoe gek de eigenaar van de percelen vraagt.

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar
Aan de gemeente, bedoel ik. Puur inkomstenbron voor Hilvarenbeek. Tenminste, zo heb ik dat begrepen. Wellicht is het de verhuurder.

Het negatieve vind ik de verbreding door een grotere nadruk op omgeving en kunst. Ja, het terrein is prachtig en de lichten maken het ook 's nachts de moeite waard, maar ik begrijp de nadruk hierop niet. Misschien komt het omdat het niet los kan worden gezien van het verhaal over kosten van de line-up of dat het in het echt toch altijd meer tegenvalt (die poort vorig jaar was, tja... en die dansers over het terrein liepen vooral in de weg), maar ik word echt enthousiaster om te horen dat Lander & Adriaan een in-the-round-show gaat krijgen, dan dat Job Vorstenbosch een opvolger krijgt.

Edit: waar ik Lander & Adriaan zeg had ik eerst Amenra geschreven, maar terecht gewezen door Dillinger2.0, stop de tijd, ik zet geen jokers in.
Dat van die omgeving en kunst is volgens mij vooral iets waar Maurits zelf heel enthousiast over is. In de eigen podcast ging het daar vorig jaar ook al meer over dan over de muziek, maar op het terrein zag ik daar niet per se heel veel van terug. Het zou leuk zijn als dit jaar, als ze die podcast weer gaan maken, de programmeurs ook meer langskomen.

Ook nog wel boeiend om in de podcast te horen dat volgens Maurits steeds meer acts andere keuzes maken dan een rondje festivals (hij noemde Beirut; die had ik net als Maurits ook wel graag op BKS gezien) terwijl andere acts juist bewust twee rondjes festivals doen, en dat hij het zelf ook wel jammer vindt dat je daardoor al snel krijgt dat er best wat overlap is tussen de NL-festivals. Moet zeggen dat mij dat persoonlijk niet enorm veel kan schelen, vind het juist wel leuk om namen als Kneecap en Lander & Adriaan die het blijkbaar heel goed deden op DTRH dan zelf op BKS alsnog te kunnen zien.

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon
Juist die aankleding van BKS vind ik een waardevolle toevoeging (en wordt ook hier doorgaans geprezen). En dat zal waarschijnlijk relatief goedkoop kunnen.

Users who are viewing this thread